Slimme Meter

Voor je aan tariefdifferentiatie kunt gaan doen zul je toch eerst de infrastructuur moeten hebben. En als straks iedereen weet dat je beter je auto niet op bepaalde tijden kunt opladen, omdat dat duur is, zal dat best werken. Zeker als je dat je laadpaal kunt vertellen.

En voor terugleveren via zonnepanelen kun je minder vergoeden bij overaanbod, als de zon flink schijnt en meer als die niet schijnt. Op wat je zonnepanelen doen heb je toch geen invloed.

Op 10 januari 2020 13:14:08 schreef maartenbakker:
[...]
Waarmee hij dus op het meest ongelukkige ongeplande moment hardstikke leeg is.

Hij hoeft toch niet hartstikke leeg te zijn voordat die gaat 'dynamisch' laden. Als er vraag naar is dan heeft de app ook de functie 'nu laden tot 50%, de rest voor het ontbijt'.

Op 10 januari 2020 13:16:04 schreef KlaasZ:
Tariefdifferentiatie is een van de gedachten achter de slimme meter. Maar daar is de markt nog niet rijp voor. Je moet dan ook een systeem hebben dat de klant waarschuwt als het tarief wijzigt. De meeste mensen zitten daar niet op te wachten en wie gaat er nou meerdere keren per dag kijken wat het tarief is? Ik niet, heb wel wat anders te doen.

Die mogelijkheid heb je nu ook al, met de dubbel tarief meter. Maar een met de minuut veranderd tarief zal er wel niet komen, tenzij er vraag naar is natuurlijk....

Op 10 januari 2020 13:14:08 schreef maartenbakker:
[...]
Waarmee hij dus op het meest ongelukkige ongeplande moment hardstikke leeg is.

Hoezo? Als jij zegt dat 'ie om 7:00 uur vol moet zijn zal de elektronica er voor zorgen dat dat ook zo is. Ongeacht het tarief. Als de netbeheerder kan voorspellen hoe laat het tarief weer omhoog gaat i.v.m. toenemend verbruik kan de elektronica berekenen hoe laat het laden moet beginnen om vóór dat tijdstip klaar te zijn. Dat voorspellen gaat steeds betrouwbaarder worden naar mate er meer slimme meters hun data doorgeven waardoor patronen zichtbaar worden.

Sine

Moderator

Op 10 januari 2020 13:26:46 schreef Kilian:
En als straks iedereen weet dat je beter je auto niet op bepaalde tijden kunt opladen, omdat dat duur is, zal dat best werken. Zeker als je dat je laadpaal kunt vertellen.

Het idee van 'smart grids' gaat nog een stuk verder, daar ga je echt de verbruikers mee sturen, dus die auto gaat zelf laden bij laag tarief of energie overschot.

Dat moeten we alleen EricP maar niet vertellen, dan krijgt ie waarschijnlijk een hartaanval.

Op 10 januari 2020 13:27:10 schreef Mrtn1988:
Die mogelijkheid heb je nu ook al, met de dubbel tarief meter. Maar een met de minuut veranderd tarief zal er wel niet komen, tenzij er vraag naar is natuurlijk....

Bij een dubbeltariefmeter is het tarief voorspelbaar. Met differentiatie wordt meer bedoeld dat het energiebedrijf van het ene op het andere moment kan besluiten om het tarief te wijzigen. En dan wordt er niet alleen gedacht aan hoog/laag, maar aan meerdere tariefniveaus.

Jinny

Golden Member

Op 10 januari 2020 13:09:59 schreef Mrtn1988:

[...]

Jinny snapt JoWi niet. Jinny heeft niet op zijn haar laadpaal appje aangegeven dat die de auto na het eten vol wil hebben. Ik ga pas morgen weer weg met mijn E-wagen, dus mag 'de elektronika' laden ergens tussen avondeten en ontbijt, wanneer dat het voordeligst is.

Jinny snapt JoWi wel degelijk.
Jinny is alleen niet overtuigd van de voordelen en de zekerheid dat haar auto weer vol is op moment van gebruik.
Jinny denkt dat de E leverancier best sturen wil en die gebruiker maar even afschakelt qua laden omdat de energie beter ergens anders gebruikt kan worden.
Immers, het netwerk is zo zuinig en krap mogelijk berekend door de E leverancier omdat koper geld kost en dat geld dan niet in de zakken van de aandeelhouder verdwijnt.
Dus is mijn auto niet vol en kan ik niet weg naar die belangrijke afspraak of ziekenhuisbezoek naar mijn ernstig zieke vader.

Ik chargeer, ik weet, maar een heel pessimistisch scenario is het ook niet wat ik schets.

ps, er zitten ook dames op dit forum, niet alleen grumpfy oude witte kerels....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2020 13:28:27 schreef Hans60:
[...]

Hoezo? Als jij zegt dat 'ie om 7:00 uur vol moet zijn zal de elektronica er voor zorgen dat dat ook zo is.

Op wat voor manier is "zeggen dattie om 7 uur vol moet zijn" ongepland?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Jinny is alleen niet overtuigd van de voordelen en de zekerheid dat haar auto weer vol is op moment van gebruik.

Die heb je nu ook niet en de zekerheid dat je volgende week overal je benzine auto vol kunt tanken ook niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Het verschil is nu dat ik binnen 3 minuten mijn diesel vol heb staan en dat ik dan minimaal 800 km kan sturen.
Ondanks dat ik tegenwoordig een milieucrimineel ben volgens de overheid en een toeslag mag betalen omdat mijn auto ineens zwaar vervuilend is..
Maar dat is een andere discussie.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 10 januari 2020 13:52:17 schreef maartenbakker:
[...]
Op wat voor manier is "zeggen dattie om 7 uur vol moet zijn" ongepland?

Dat is niet ongepland, dat sloeg op de opmerking 'Waarmee hij dus op het meest ongelukkige ongeplande moment hardstikke leeg is.'. Als jij plant dat 'ie om 7:00 uur vol moet zijn is 'ie dus niet op een ongepland moment hartstikke leeg. En als je niet plant dat 'ie om 7:00 uur vol moet zijn kan je dat waarschijnlijk niet schelen en is 'ie niet op een ongelukkig moment leeg. Tegen dat het zover is kun je waarschijnlijk ook een minimumlading instellen die de accu MOET hebben, en de rest laden tijdens laag tarief. Dan is 'ie nooit leeg.

EricP

mét CE

wanneer dat het voordeligst is.

Het voordeligst voor wie??

De huidige generatie meter, die slimme bedoel je dan natuurlijk. Die staat in verbinding met mijn hippe smart laadpaal natuurlijk!

Toch jammer dat de huidige spionagemeters en palen die voorziening nou net niet hebben... Of bedoel je dat ze allemaal over 10 jaar weer vervangen gaan worden?

Nee, je hebt verschil tussen iets dat nu moet en iets dat op daluren kan. Mij boeit het niet of mijn vaatwasser om 02:00 de was doet of om 06:00, als ik hem maar voor het ontbijt kan uitpakken. Natuurlijk is dat voor iedereeen anders...

Yep. Ik was wel op de hand af. Bij voorkeur niet 's nachts.

Complot: de netbeheerder betaaldt volgens mij niet het windmolenpark, maar jij hebt betere bronnen, die je nu vast gaat delen (linkjes graag)

Dat staat er niet. Dus eerst lezen voor je zeurt. En voor wat betreft die kosten: jij gelooft echt dat die aansluitingen voor die dingen op zee op het net er vanzelf komen? Zomaar de eerste hits van een simpele query: Zo financiert netbeheerder TenneT de aansluiting van het windpark op het energienet op land. Hier heeft het staatsbedrijf 4 miljard euro voor gereserveerd. Uiteindelijk wordt dit door energieverbruikers betaald via de Opslag Duurzame Energie op de energierekening.

Op 10 januari 2020 13:32:17 schreef Sine:
[...]

Het idee van 'smart grids' gaat nog een stuk verder, daar ga je echt de verbruikers mee sturen, dus die auto gaat zelf laden bij laag tarief of energie overschot.

Dat moeten we alleen EricP maar niet vertellen, dan krijgt ie waarschijnlijk een hartaanval.

Ja, leuk plan. Alleen daar heeft die spionagemeter niks mee te maken. ALS het zo zou werken DAN zou het handig kunnen zijn. Maar voorlopig werkt het niet zo. Dat heeft niks met een hartaanval te maken (waar slaat dat nou weer op?) maar gewoon met het feit dat dit allemaal luchtfietserij is. Zeker voor de komende 10-20 jaar.

Op 10 januari 2020 13:54:45 schreef bprosman:
[...]
Die heb je nu ook niet en de zekerheid dat je volgende week overal je benzine auto vol kunt tanken ook niet.

Dat hoeft ook niet. 1 pomp is genoeg...
Verder ben ik het helemaal met Jinny eens.

minimumlading instellen die de accu MOET hebben,

100% lijkt me een aardige. En zelfs dan is de actieradius doorgaans niet bruikbaar. 400km op een dag is heel normaal. Mooi, dus of de auto staat niet naast het werk (om ergens aan een laadpaal te hangen) of ik moet ergens een uur gaan wachten om te kunnen rijden. Echt vooruitgang!

maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2020 14:35:01 schreef Hans60:
[...]
Dat is niet ongepland, dat sloeg op de opmerking 'Waarmee hij dus op het meest ongelukkige ongeplande moment hardstikke leeg is.'. Als jij plant dat 'ie om 7:00 uur vol moet zijn is 'ie dus niet op een ongepland moment hartstikke leeg. En als je niet plant dat 'ie om 7:00 uur vol moet zijn kan je dat waarschijnlijk niet schelen en is 'ie niet op een ongelukkig moment leeg. Tegen dat het zover is kun je waarschijnlijk ook een minimumlading instellen die de accu MOET hebben, en de rest laden tijdens laag tarief. Dan is 'ie nooit leeg.

Als je er een tijd aanhangt, is elke andere tijd dat je de auto nodig hebt, per definitie ongepland. Dus midden in de nacht voor een noodgeval ofzo. Ik bedoel niet als je spontaan een half uurtje eerder naar je werk wil om de files voor te zijn, hoewel dat strikt volgens de letter ook ongepland is.

Ik denk inderdaad dat je met "standaard onmiddelijk tot 50% opladen" een heel eind komt, behalve als er een risico is dat zo'n noodgeval verder weg is dan de halve actieradius.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 januari 2020 16:19:34 schreef EricP:
Dat staat er niet. Dus eerst lezen voor je zeurt. En voor wat betreft die kosten: jij gelooft echt dat die aansluitingen voor die dingen op zee op het net er vanzelf komen? Zomaar de eerste hits van een simpele query: Zo financiert netbeheerder TenneT de aansluiting van het windpark op het energienet op land. Hier heeft het staatsbedrijf 4 miljard euro voor gereserveerd. Uiteindelijk wordt dit door energieverbruikers betaald via de Opslag Duurzame Energie op de energierekening.

De Opslag Duurzame Energie betaal je op de rekening van de energieleverancier, niet van de netbeheerder. En het wordt je niet opgelegd door de leverancier of de netbeheerder, maar door de overheid. Het is gewoon weer een extra belasting die ze een sjieke naam hebben gegeven om het niet op een belasting te laten lijken.

EricP

mét CE

die ze een sjieke naam hebben gegeven om het niet op een belasting te laten lijken.

Klopt Klaas. Zo omschreef ik het eerder ook al... En dit is niet de enige. Zoals ik al eerder schreef: het overgrote deel van je factuur is belasting...

Lambiek

Special Member

Ja, het is echt een belasting paradijs hier. :( Maar niet voor ons.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
JoWi

Special Member

Op 10 januari 2020 16:33:11 schreef maartenbakker:
[...]Dus midden in de nacht voor een noodgeval ofzo.

Dan zijn bij mij alle lokale benzine pompen ook dicht, dus met een zo goed als lege tank ben ik ook de pineut. :(

Het voordeel van de slimme meter ik dat ik zelf dynamisch verbruikers kan schakelen: Ik zie op elk moment of ik importeer of exporteer en kan dan regelen of ik extra verbruikers wil inschakelen.

Als de salderingsregeling in 2024 vervangen wordt door een andere vergoedingsregeling kan dat interessant zijn.
{ Vervangen klinkt correcter als "wordt afgeschaft" zoals EricP blijft beweren, we zeggen toch ook niet dat de E5 benzine is afgeschaft? Breng je auto maar naar de sloper... :) }

Ignorance is bliss
Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2020 17:04:08 schreef JoWi:
....., we zeggen toch ook niet dat de E5 benzine is afgeschaft? Breng je auto maar naar de sloper... :) }

Zo best is dat anders niet voor je motor, E10 is wat beter, maar ook weer duurder. Worden we toch weer gepakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Op 10 januari 2020 16:53:52 schreef Lambiek:
Ja, het is echt een belasting paradijs hier. :( Maar niet voor ons.

Dat is ook waar, maar een andere discussie. Het gevolg is echter wel - en dat past wel in deze discussie - dat 'stroom goedkoop' of 'stroom duur' uiteindelijk niet zo heel veel uit maakt, omdat de kosten van die 'stroom' maar een relatief klein deel van de rekening zijn...

Op 10 januari 2020 17:04:08 schreef JoWi:
[...]
Dan zijn bij mij alle lokale benzine pompen ook dicht, dus met een zo goed als lege tank ben ik ook de pineut. :(

Zelfs in het meest achtergebleven gebied in Nederland staan wel onbemande pompen. Of rijd jij je tank altijd zover leeg dat je nog net de 3km tot de dichtst bij zijnde pomp haalt? Daar komt bij dat de 'tank' van een electrische auto zo'n 2 tot 3x zo snel 'leeg' is...

Het voordeel van de slimme meter ik dat ik zelf dynamisch verbruikers kan schakelen: Ik zie op elk moment of ik importeer of exporteer en kan dan regelen of ik extra verbruikers wil inschakelen.

Dat is het voordeel van een digitale meter. En dat is allemaal lokaal! En inderdaad, dat kan van belang zijn.

Als de salderingsregeling in 2024 vervangen wordt door een andere vergoedingsregeling kan dat interessant zijn.
{ Vervangen klinkt correcter als "wordt afgeschaft" zoals EricP blijft beweren, we zeggen toch ook niet dat de E5 benzine is afgeschaft? Breng je auto maar naar de sloper... :) }

Eh... je kunt niet meer salderen. Je krijgt minder terug voor wat je het net in pompt dan wat je eruit trekt (en salderen binnen deze rekening betekende nou juist... dat dat dezelfde prijs had). Daarmee is die regeling afgeschaft... En wordt vervangen door wat anders.
E5 is niet afgeschaft. Het is gewoon nog te koop. Alleen niet bij alle pompen...

Op 10 januari 2020 16:19:34 schreef EricP:
Toch jammer dat de huidige spionagemeters en palen die voorziening nou net niet hebben... Of bedoel je dat ze allemaal over 10 jaar weer vervangen gaan worden?

Mijn meter leest 1 keer per seconde uit, voor mij voldoende om mijn interne (in-huis) smartgrid van informatie te voorzien.

Ik zou het wel mooi vinden hoor, als mijn grootverbuikers rekening met elkaar houden. Of bijvoorbeeld rekening houden met de hoeveelheid zonneenergie die ik nu opwek.

Een 3-fase aansluiting is nu nog genoeg, maar er een zware laadpaal voor de deur komt te staan, of zelfs 2(!) dan lijkt mij het bijzonder prettig dat de laders automagisch een stapje terug doen als ik mijn kookplaat of oven aanzet.

Ik zie nu soms als 30A+ pieken op één 25A fase. Als we deze informatie goed toepassen kan ik in de toekomst ook af met een 3-fase aansluiting en hoef ik niet naar een kracht aansluiting.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2020 17:14:41 schreef Lambiek:
[...]
Zo best is dat anders niet voor je motor, E10 is wat beter, maar ook weer duurder. Worden we toch weer gepakt.

E10 is slechter als je auto vóór 1999 gebouwd is. Sommige brandstofsystemen hebben rubbers die niet zo van ethanol houden en 10% is net genoeg om extra slijtage (lekkage of vervuiling) te veroorzaken. E5 is overigens nog gewoon te koop, al zal het wel wat minder worden.

Op 10 januari 2020 17:04:08 schreef JoWi:
[...]
Dan zijn bij mij alle lokale benzine pompen ook dicht, dus met een zo goed als lege tank ben ik ook de pineut. :(

De kans op pech+pech is kleiner dan de kans op pech. Nouja, zolang Murphy er zich niet mee bemoeit. En je hebt altijd nog wel een paar liter om langs een andere pomp te gaan. Dat gaat een stuk sneller dan dat je je auto handmatig moet laten laden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 januari 2020 19:19:29 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 januari 2020 19:27:58 schreef Lorne Malvo:
alvast dank voor alle zinvolle input.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad! Ik heb in ieder geval lekker zitten schuddebuiken :P

Op 10 januari 2020 17:18:05 schreef EricP:
Eh... je kunt niet meer salderen. Je krijgt minder terug voor wat je het net in pompt dan wat je eruit trekt (en salderen binnen deze rekening betekende nou juist... dat dat dezelfde prijs had).

Dit is een hardnekkig misverstand. Ik heb al vaker geprobeerd om dit recht te zetten, maar dat wil nog niet echt aanslaan.

Laten we de prijs van een kWh even op 6 cent zetten. Daar komt nog zo'n slordige 14 cent belasting bovenop zodat je uiteindelijk 20 cent betaalt.

Bij saldering krijg je voor elke teruggeleverde kWh 20 cent, zijnde de prijs en een belastingvoordeel.

Als de salderingsregeling wordt afgeschaft krijg je 6 cent terug, dat is de prijs. Het belastingvoordeel vervalt dan. Het principe is dat je belasting betaalt over elke kWh die je uit het net betrekt. Als je teruglevert krijg je straks dus gewoon de kostprijs terug want dan wordt je gezien als een producent. Andere producenten krijgen ook geen 20 cent, die krijgen maar 4 of 5 cent.

Ik ben het met je eens dat het dan helemaal niet meer aantrekkelijk wordt om zonnepanelen te installeren. Reden waarom ik ze niet heb en ook niet wil.

Op 10 januari 2020 19:32:56 schreef KlaasZ:
[...]
Ik ben het met je eens dat het dan helemaal niet meer aantrekkelijk wordt om zonnepanelen te installeren. Reden waarom ik ze niet heb en ook niet wil.

Maar het is wel zo dat dit pas aan het eind van het jaar als gemiddelde wordt berekend. Dus lever je 2000kW en met name op momenten dat je niet thuis bent (dus echt terug leveren), dan wordt dat van je verbuik (op wel moment dan ook) afgetrokken en daarna wordt je rekening opgemaakt.

Dus stel mijn verbuikstelwerken staan op 2500kW en mijn leveringtelweg op 2000kW, dan betaal ik 500kW * 20ct.

Stel mijn verbuikstelwerken staan op 2000kW en mijn leveringtelweg op 2500kW, dan krijg ik 500kW * 6ct.

Dat is natuurlijk ook logisch. Dus zonnepanelen zijn nu en in de toekomst best aantrekkelijk. Je moet alleen niet (veel) meer opwekken dan dat je gemiddeld verbruikt, dat is niet zo aantrekkelijk.