Foxhole radio - geen ontvangst

Op 8 januari 2020 00:11:18 schreef maartenbakker:
Wat me verbaast aan dat boekje uit 1916, is dat er ook gewoon een siliciumkristal genoemd wordt. Onvoorstelbaar dat siliciumdiodes pas een jaartje of 40 later practisch bruikbaar waren.

Oh, silicium werd juist volop gebruikt in de jaren 1900-1925! Het had één groot voordeel tegenover andere detectormaterialen: Een puntcontact was niet nodig, men kon gewoon een dikke geleider op het kristal drukken. Daardoor was het niet nodig om na elke 2 berichten die je verstuurde per bijhorende vonkzender je kristaldetector uit mekaar te halen, en op te kuisen/nieuw contactje te regelen. De EMP-ontlading in de primaire LC-kring van zelfs een kleinere scheeps-vonkzender was genoeg om éénder welke puntcontact detector serieus ´murw´ te slaan, zelfs afbranden van het puntcontact werd vermeld, wat ons anno 2020 maar al te logisch lijkt. De Silicium Carbide detector daarintegen had ca 2V nodig om te werken, en werd ook met een metaal-kristal overgang gebruikt ipv puntcontact. Dit maakte hem een flink pak steviger, en toch even gevoelig (mits toedienen van bias uit een batterij) als andere detectors (detectoren?).

Mvg ON4SPK

Op 6 januari 2020 23:44:40 schreef Sine:
Als je dit vergelijkt met het scheermes is dit in ieder geval een veel betere diode.

Dat lusje komt een gaat afhankelijk van waar je de stift neerzet, geen idee wat dat maakt.

Negatieve weerstand afhankelijk vd bias maakt dat. In de jaren 20 ontdekte Losev, naast de LED, ook nog de negatieve weerstand eigenschappen van zinkoxide, en bouwde er meerdere radios mee. Maar in die tijd was de USSR een ´non-country´ en ook was 1924 het buizentijdperk volop, dus er werd weinig aandacht aan besteed. Je moet eens Googlen onder ´Crystodyne´ en je zal wel info vinden over die zinkiet (zinkerts) negatieve weerstand versterkers, oscillators en detectors.

Mvg,
ON4SPK

Anoniem

Op 8 januari 2020 00:11:18 schreef maartenbakker:

Wat me verbaast aan dat boekje uit 1916, is dat er ook gewoon een siliciumkristal genoemd wordt. Onvoorstelbaar dat siliciumdiodes pas een jaartje of 40 later practisch bruikbaar waren.

Je verliest iets belangrijks uit het oog, en de anderen ook denk ik.
Een tijdperk van maar liefst 40 jaar!
Dat gerommel met allerlei primitieve detectoren is van voor het elektronicatijdperk. Het waren primitieve omslachtige en onbetrouwbare dingen die eigenlijk meer experimenteel waren en uiteindelijk een dood spoor . Een elektronicaloze ontvanger eonder versterker en luidspreker waar je intensief naar een geschikt plekje op een kristal moest krassen, was niet bepaald een commercieel apparaat voor het grote publiek of de huiskamer. Met de komst van de radiobuizen nam de radiotechniek een grote vlucht en werden de galenitsteentjes helemaal niet meer gebruikt. detectie vond na versterking en mixen plaats in een radiobuis. Daarna hebben de buizen gedurende 40jaar gedomineerd.
Je mag niet vergeten dat voor de tijd van de radiobuizen enkel met vonkenzenders gewerkt werd en deze waren enkel geschikt voor morse.
Dus muziek kon je pas beluisteren toen buizen algemeen werden. Toen was het tijdperk van de kristaldetectoren al voorbij. En in 1940 werden ze terug uit de vergeethoek gehaald omdat het bezit van een echte radio verboden was voor burgers. En er zal wel geexperimenteerd zijn, vooral dan door burgers die zonder radio totaal niet wisten wat er gebeurde en probeerden naar de BBC te luisteren.
Ik denk nog steeds dt het beroemde scheermesjesverhaal een goedklinkend fabeltje was.Gewoon omdat een koperen cent veel geschikter was en ook beschikbaar voor iedereen..Je kubnt natuurlijk gaan experimenteren tot je ergens een effect kunt aantonen maar daarom is het nog geen geschikte keuze. Als het in 90% van de gevallen niet lukt heb je er ook weinig aan.

Pas met de komst van de Ge transistoren kregen de de buizen vanaf eind jaren50 concurrentie.
Silicium is pas laat als beter alternatief voor Germanium gebruikt omdat de voor serieproductie noodzakelijke uitzonderlijke zuiverheid pas met enorme middelen kon verkregen worden. Door de hoge smelttemperatuur is Silicium oneindig veel moeilijker te verwerken dan Germanium.In het pre-radiobuizentijdperk was dit onmogelijk.
Er is dus geen enkele relatie tussen het silicium van de jaren 70
en de kristallen waarmee in 1916 exêrimenten gedaan werden.

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste verbaasde me dus, maar ook weer niet helemaal als ik er aan de hand van jouw woorden nog eens over nadenk. Er zijn heel veel moderne technieken waarvan de basis al tientallen jaren eerder bekend was, maar nog niet geschikt om toe te passen of gewoon door toeval of marktontwikkelingen op de plank beland. De CD is een voorbeeld met een patent op een van de basistechnieken uit de jaren '50, en ik denk dat je op het gebied van accutoepassingen ook wel een handvol voorbeelden gaat vinden om eens iets actueels te noemen.

Wat me wel blijft verbazen is hoe je het scheermesverhaal ongeacht de overweldigende hoeveelheid bewijs en ondersteunend bewijs, naar fabeltjesland verwijst.

Nouja, ik vind de informatie die en passant over detectoren is losgekomen in elk geval knap interessant dus ik kan ermee leven :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het verhaal met een gat in de ontwikkeling geldt ook voor b.v. leds. In 1907 werd al ontdekt dat kristaldiodes onder bepaalde omstandigheden licht gaven. Maar het was pas in de jaren '60 dat er echte leds werden ontwikkeld.

Thevel

Golden Member

Het zelfde geld voor het principe van de FET, daar is rond 1927 al octrooi op verleend maar verder nooit iets mee gedaan.
Van de Finse? octrooihouder is nooit meer iets vernomen (verdwenen).

Op 9 januari 2020 21:58:12 schreef Thevel:
Het zelfde geld voor het principe van de FET, daar is rond 1927 al octrooi op verleend maar verder nooit iets mee gedaan.
Van de Finse? octrooihouder is nooit meer iets vernomen (verdwenen).

https://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Edgar_Lilienfeld

Nooit verdwenen hoor :-)
En de datum klopt: 1927
Over wie dacht jij dan, Thevel?

De man die echter veel tragischer aan zen einde kwam, was de vermelde Losev met zijn Crystodyne schakeling (en zinkiet diodes). Hij stierf blijkbaar vd honger tijdens het beleg van Leningrad in 1942, na enkele belangrijke ontdekingen te doen omtrent halfgeleider, zoals oa de eerste LED. Hij had wel degelijk resultaat van praktische waarde, maar in die tijd begreep men weinig van de fysische mechanismes verantwoordelijk voor die negatieve weerstand van zinkoxide. Oa één van de gangbare theorieën was, dat de puntcontact onzichtbaar kleine vlambogen trok in het kristal, en zo negatieve weerstand (en dus ontdemping/versterkinig) veroorzaakte. Aangezien de vlamboog toendertijd (vroege jaren 20) zowat het enige was dat men wél begreep qua negatieve weerstand en fysica erachter, leek dit logisch. Eén van de grootste problemen echter, was dat zo goed als alle zinkiet-mijnen id USSR/voormalige-USSR liggen. Dus je eigen zinkiet-versterker bouwen was ´out of the question´ en de Crystodyne stierf een jonge dood, en daarmee ook halfgeleider-versterkers met praktische toepassing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oleg_Losev

Ronald45

Golden Member

Op 9 januari 2020 19:42:58 schreef maartenbakker:
..Wat me wel blijft verbazen is hoe je het scheermesverhaal ongeacht de overweldigende hoeveelheid bewijs en ondersteunend bewijs, naar fabeltjesland verwijst..

Mij niet. Toegeven zou te pijnlijk voor hem zijn, dus dan nog liever tegen beter weten in doordrammen.

Verder vind ik dit een mooi en leerzaam topic.
@ Maarten, dat er in de jaren 50 al technieken waren voor CD verbaast mij wel

Op 9 januari 2020 19:10:41 schreef grotedikken:
[...]

Ik denk nog steeds dt het beroemde scheermesjesverhaal een goedklinkend fabeltje was.Gewoon omdat een koperen cent veel geschikter was en ook beschikbaar voor iedereen..Je kubnt natuurlijk gaan experimenteren tot je ergens een effect kunt aantonen maar daarom is het nog geen geschikte keuze. Als het in 90% van de gevallen niet lukt heb je er ook weinig aan.

Niemand claimt dat een scheermesje een goede/geschikte detector is. Wel een gemakkelijk te maken detector, die geschikt is voor sterke signalen. Leuk als tijdverdrijf en daarom staat het verhaal ook in talloze hobbytijdschriften. Prima als schoolprojectje, want je kan leuk gaan onderzoeken hoe het precies werkt, en vergelijkingen maken met de normale bouwwijze.

Je kan ook radiosignalen detecteren met een stappenmotor met fijne stapjes, aangedreven met een willekeurig motortje, en wat creatief gebruik van HF trafootjes. Ook geen geweldige detector, maar het werkt wel. Gewoon voor de lol. Komt geen halfgeleider aan te pas.

(ter zijde: in de pre-buizentijd had men lang niet alleen vonkzenders. Er waren ook CW zenders: boogzenders en alternator/machinezenders. Met de boogzender werd met zeer matig succes ook spraak en muziek uitgezonden, maar de luisteraars vonden de kwaliteit te slecht en meer dan een handvol stations met regelmatige uitzendingen zijn er niet geweest).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 9 januari 2020 23:25:59 schreef Ledlover:
Je kan ook radiosignalen detecteren met een stappenmotor met fijne stapjes, aangedreven met een willekeurig motortje, en wat creatief gebruik van HF trafootjes. Ook geen geweldige detector, maar het werkt wel. Gewoon voor de lol. Komt geen halfgeleider aan te pas.

Hoe?

Een stappenmotor kan gebruikt worden als generator voor tamelijk hoge frequenties. Die kan je mengen in een trafo (eigenlijk meerdere) die rond z'n verzadigingspunt zit, met het VLF signaal van SAQ (of de militaire reuzenzenders die ook op VLF zitten).

http://qrp.gr/technology/electromechanical/electromechRX/mechrx.htm

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 9 januari 2020 23:25:59 schreef Ledlover:
[...]
Niemand claimt dat een scheermesje een goede/geschikte detector is. Wel een gemakkelijk te maken detector, die geschikt is voor sterke signalen. Leuk als tijdverdrijf en daarom staat het verhaal ook in talloze hobbytijdschriften. Prima als schoolprojectje, want je kan leuk gaan onderzoeken hoe het precies werkt, en vergelijkingen maken met de normale bouwwijze.

Vertel dat maar aan de TS. Ondanks dat hij een origineel scheermesje uit de oude tijd op de kop tikte lukte het nog van geen kanten.Geef maar eens een overtuigende spreekbeurt op school over die foxholeradio als het thuis onder veel gunstiger omstandigheden nog niet gelukt is om het werkend te krijgen. :-)

Je kan ook radiosignalen detecteren met een stappenmotor met fijne stapjes, aangedreven met een willekeurig motortje, en wat creatief gebruik van HF trafootjes. Ook geen geweldige detector, maar het werkt wel. Gewoon voor de lol. Komt geen halfgeleider aan te pas.

Misschien als ik de snottebel aan mn neus een kwartgolf lang laat worden dat hij dan ook demoduleerd. Je zoektocht naar non-argumenten begint hilarisch te worden. En dan noem je mij een doordrammer :-)

(ter zijde: in de pre-buizentijd had men lang niet alleen vonkzenders. Er waren ook CW zenders:.

Muziek met een CW zender???Hou maar op. 'The CW' is idd een populaire Amerikaanse muziekradiozender. Maar in de oertijd bedoelde men met met CW iets anders. Miscchien als je ritmisch je seinsleutel bediende dat je dan een beat kon forceren...:-) ..ononon/offoffoff....

Ik stop maar met deze discussie.. Gezond verstand en religie gaan zelden samen.
Ik heb mijn grootmoeder ook niet kunnen overtuigen destijds dat een flesje water van Lourdes haar reuma niet zou genezen ;-)

.

Jinny

Golden Member

Geef nu maar toe dat je ongelijk hebt...
Je bent inderdaad nu net een YEC die overtuigd moet worden van het bestaan van evolutie...

Ook een onmogelijkheid....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Nouja, door het verplaatsen van de doelpalen zijn we inmiddels van "kan absoluut niet detecteren" aangeland bij "niet zo practisch want niet iedereen krijgt hem aan de praat". Ik vind dat een aardverschuiving van formaat.

De TS kan dat op diverse manieren oplossen, die ook al langsgekomen zijn. Ik denk zelf dat een klein zendertje dicht in de buurt zetten, de meest authentieke is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 januari 2020 16:37:35 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Precies, Maarten...

En het is niet vreemd dat je geen ontvangst hebt met 1. slechts 5m antenne, en 2. zonder de grote >100kw middengolfzenders van vroeger. Een germaniumdiode-kristalontvanger heeft daar al moeite mee. Mijn eerste kristalontvanger trok met 5m draad nét de sterkste zenders van de band binnen, toen ze nog op volle kracht uitzonden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 10 januari 2020 15:43:04 schreef grotedikken:
Misschien als ik de snottebel aan mn neus een kwartgolf lang laat worden dat hij dan ook demoduleerd.

Waarom niet?
Als de weerstand van je snottebel niet-lineair is moet dat lukken. De trafo's van Ledlover werken ook in hun niet-lineaire gebied en demoduleren daardoor de 17kHz (of 18kHz) draaggolf.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 januari 2020 16:36:25 schreef maartenbakker:
Nouja, door het verplaatsen van de doelpalen zijn we inmiddels van "kan absoluut niet detecteren" aangeland bij "niet zo practisch want niet iedereen krijgt hem aan de praat".

Wat ons in zekere zin weer terugbrengt bij de Slag bij Anzio.
Want bedenk wel dat alleen al op de dag van de landing daar 36.000 mensen op het strand waren - de meesten technisch opgeleid -, waar er in de volgende dagen nog bij kwamen. En die moesten vervolgens lang wachten voordat ze in actie konden komen.
Het gaat dus niet om één of twee knutselaars, maar om honderden mensen die 'iets met radio deden'. Eén of twee dáárvan zal het wel gelukt zijn hun knutsel geluid te laten geven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

OK,

@FET: Klopt volledig wat je zegt, ik sprak/spreek met veel veteranen die daar ingezet werden, en de graad van technische opgeleiding was zeer hoog.
Als je nadenkt over dit, is dit logisch: Waar Amerika pas begin 1942 begon te mobiliseren voor oorlog, en pas tegen 1944 echt zouden ´swung in die Sache´ krijgen, hadden de Europese landen al lang hun technische magazines en verkoop van onderdelen aan banden gelegd. In de VS zag je bv periode 1939-1942 veel artikels over hoe radio-ontvangst te improviseren, zelfs de Tikker werd terug tot leven gebracht! Ook was de training van Amerikaanse troepen ver boven wat de Duitsers/Russen leerden, en misschien ´last but not least´... Amerika telde bijna 1 miljoen radioamateurs (dacht ik?) tegen WO2 begon, een immens aantal dus. Waar in Europa totalitaire regimes om zich heen grepen, bleef in de VS de radioamateurs-beweging zéér actief.

Die foxhole dingen bestonden wel degelijk echt, en werden LEGENDARISCH vanwege het Beleg van Bastogne, wintercampagne 1944-45 Westfront (tijdens de Koreaanse Oorlog ook) werden ze volop gebruikt: de Amerikaanse propagandamachine schoof ze natuurlijk naar voor als toonbeeld van de vindingrijkheid vd Amerikaanse GIs. Ze kregen buiten proportioneel veel aandacht misschien, maar aangezien het droppen van batterijen voor buizenradios wel de laagste prioriteit word geworden wanneer je nog één kogel per dag (en 2 sneetjes brood) als rantsoen krijgt, kwam men inderdaad tot conclusie dat je de lokale MG zenders wél kon ontvangen met een vrij simpele detector gemaakt uit een roestig scheermes + restje potlood, dingen die zelfs in oorlogstijd vrij voor handen zijn. In het geval van WO2 en het Ardennen-offensief: tegen dat begon, waren Radio Oranje en andere MG-zenders van groot vermogen al lang bevrijd waren, in actief in de lucht. Het was het perfect mogelijk om met een draad uit je foxhole geknoopt die te ontvangen, welliswaar een vrij lange draad, ma goed. Iedere partij gebruikte dergelijke ´idioterijen´ voor aan nieuws te geraken, de Duitsers verbouwden DKE38s als portabels, zetten een diode-triode of diode-pentode in reflex-schakeling enz. Dergelijke schakeling noemden daar Frontempfänger voor onverklaarbare reden ;-) Nieuws was CRUCIAAL, elke soldaat wou weten wanneer het gedaan zou zijn, of hoe ver de vijand/vriend ongeveer was opgerukt. De Volksontvangers in Duitsland ontploften in het gezicht van het Nazi-regime, omdat zo´n 8 miljoen huishoudens aan Fremdhören deden dmv de (zogezegd superdove) Volksontvanger.

Greetz

[Bericht gewijzigd door Glowinthedark op vrijdag 10 januari 2020 21:07:12 (18%)

Op 10 januari 2020 16:19:56 schreef Jinny:
Geef nu maar toe dat je ongelijk hebt...

Hij hoeft helemaal niets toe te geven. Als ie er van overtuigd is dat ie gelijk heeft, geeft ie niet toe. Zou jij ook niet doen. Maar wat wel fijn zou zijn is dat ie, nadat ie z'n punt overduidelijk gemaakt heeft, zou stoppen met het alsmaar herhalen totdat iedereen overtuigd is (wat dus nooit gebeurd). Da's een slecht eigenschap.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ronald45

Golden Member

Op 10 januari 2020 15:43:04 schreef grotedikken:
Ik heb mijn grootmoeder ook niet kunnen overtuigen destijds dat een flesje water van Lourdes haar reuma niet zou genezen ;-) .

Dan heb je dat dus niet van een vreemde. Qua koppigheid en vasthouden aan wat je zelf gelooft.

Gelukkig heb ik van huis meegekregen om zelfkritisch te zijn. Best lastig, dat geef ik toe. :9

Hubie

Special Member

Niets meer vernomen van de TS,ben nieuwsgierig of hij het nog aan de gang heeft gekregen of een alternatief heeft gevonden c.q. gebouwd.

Anoniem

Mooie kickpoging Hubie.
Tuurlijk is het niet gelukt.

Ik heb het ondertussen zelf al geprobeerd met een oud scheermesje, 10 m installatiedraad en een degelijke aarding. Scheermesje laten roesten, verhit tot het blauw werd, zonder resultaat.
Natuurlijk, net zoals ik schreef over het Heilig Bloed, als het ballonnetje doorprikt wordt, waren er toen opeens magische scheermesjes die het wél deden en vandaag niet meer. :-)

Omdat ik als ongelovige toch al in ongenade gevallen ben doe ik er nog een schepje bovenop.

Stel dat het lukte met een magisch scheermesje.
Waar zouden die soldaten in 1943 een oortelefoontje vandaan hebben gehaald?
Die dingen waren pas na de oorlog voorhanden.

En een luidspreker zat enkel in een radio, maar als je al een radio hebt, moet je er geen meer improviseren hé? In 1943 had een luidspreker een elektromagneet. Dus zonder voeding geen muziek.
En gewone telefoonhandsets lagen ook niet voor het grijpen dacht ik.

En wie in dat reusachtige Amerikaanse depot zat in Italie, waar men 50 jaar later nog uitverkoop hield, had waarschijnlijk wel andere middelen dan een scheermesje om te luisteren.
Historie en legendes worden zo snel door elkaar gehaald. Ik heb gisteren gekeken naar de 'Last kingdom' , een historisch epos over de tijd van Alfred de Grote. En men laat er 'historische' figuren opdraven die pas honderd jaar later geboren zijn. Ik wil maar zeggen...

Hubie

Special Member

Kom kom GD,het bewijs is toch al geleverd?
Dat de TS het niet aan de gang krijgt zegt helemaal niets.

Op 29 februari 2020 22:45:23 schreef grotedikken:
Ik heb het ondertussen zelf al geprobeerd met een oud scheermesje, 10 m installatiedraad en een degelijke aarding. Scheermesje laten roesten, verhit tot het blauw werd, zonder resultaat.

.. en scheermesje vervangen door een germaniumdiode. Dat werkte tenminste wel! Ik ontving Radio ......

Sinds het sluiten van 1008 hoor ik uberhaupt niet veel meer met een kristalontvanger. Kans is groot dat je met germaniumdiode in deze simpele schakeling ook niets hoort, tenzij er een LPAM zender in dezelfde straat zit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!