Contact met Stedin

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2020 10:03:00 schreef T-sec: 3x230 volt is krachtstroom is draaistroomnet is 400 volt.

Nee, 3x230 hebben ze alleen op enkele plekken in Belgie. Het "normale" net noemen we 3x400V. Maak het A.U.B. niet verwarrender dan nodig.

KGE

Golden Member

Wanneer je binnenkort electrisch gaat rijden dan moet je ook even kijken wat voor laadmogelijkheden de auto heeft.
Sommige kunnen 3 fase laden maar veel ook maar met 1 fase.

PHEV is meestal maar 1 fase, Tesla kan 1 of 3 fase laden, Hyundai (Ioniq/Kona) laadt met 1 fase maar dan wel weer met max 32 Amp (7 kW), dus bij die kan het interessant zijn om juist 1 x 80 aan te houden en dan een 25 of 32 Ampere laadpunt te hebben.

In Europa zal de standaard langzamerhand wel naar 3 fase gaan voor thuis (bij 16 Amp dus 11 kW) en wie weet worden de DC laadpunten ook wel goedkoop genoeg om thuis te installeren. De netaanbieder zal dan wel flink moeten verzwaren: DC laden kan bij sommige auto's al met meer dan 250 kW...

Het hangt er ook helemaal vanaf hoe ver je dagelijks moet rijden en wat je EV verbruikt. Ik rijdt dagelijks zo'n 100 km en laadt dan binnen 5 uur weer bij met een 1 fase 16 Ampere laadpunt.

Ik vind het altijd netjes als iemand de tijd neemt om het vervolg van zijn probleem terug te koppelen, dus dat doe ik nu ook.

Ik had een mailtje gestuurd naar info@stedin.net en kreeg meteen een automatisch gegenereerd bericht dat het mailadres niet meer in gebruik is.
Echter, ik had in de onderwerpregel vermeld dat het bericht was bedoeld voor de Klantenservice. En wat blijkt? Kennelijk wordt de mail toch wel gelezen en doorgestuurd.

In elk geval kreeg ik enige dagen later keurig antwoord op mijn vraag.
Ik heb dus een aansluiting van 1x50 A.

De hamvraag is natuurlijk waarom inloggen bij stedin niet lukte.
Simpel, als je het weet. Je moet behalve postcode en husnummer het meternummer opgeven. Maar dat nummer was in mijn geval NIET het nummer dat op het identificatieplaatje met alle technische gegevens staat. Daar staat achter "No." netjes een nummer. Maar dat is dus niet het gevraagde nummer.

Onderaan de meter staat een code PUEM 12345678F. En die 12345678F is dus het nummer dat ze hebben geregistreerd...

Nu maar eens kijken wat ik kan laden met die 1x50 A. Dat wordt vast geen Audi 50 e-tron. Of ik moet met 3,7 kW laden. En ook dat hoeft met mijn gebruikelijke afstanden geen probleem te zijn. Ik rij tenslotte ook niet elke dag meer. Gelukkig. ;-)

We zien wel wat de (on)mogelijkheden zijn.
Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage.

Vervangen DOOR.
Jinny

Golden Member

1x50 is een forse aansluiting voor een woonhuis, dat gebeurde normaal niet.
Heb je een voormalig bedrijfspand?
Weet dat je boven de 1x35 fors extra betaal, misschien is het goedkoper om terug te laten zetten naar 3x25?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb er geen verstand van, maar 1x50 A lijkt mij ook een vreemde waarde.
Volgens hun website is het tarief voor "1 x 10A t/m 3 x 25A" totaal 230,36 euro per jaar.

Met 1x 50A val ik volgens mij ook in die schaal, dus zou niet uit mogen maken, toch?

Oh, ja. Het gaat om een "normaal" woonhuis. Destijds (1990) nieuw gebouwd in een wijk met uitsluitend woningen.

[Bericht gewijzigd door Boudie op vrijdag 17 januari 2020 23:31:48 (19%)

Vervangen DOOR.
Jinny

Golden Member

Nee, dat val je niet, 1x gaat tot 35A (in D patroon, smeltveiligheid) of 40A in automaat.
3x gaat tot max 25A (automaat of smeltveiligheid)
Als je 1x50A hebt tegen 1x35 tarief zou ik verder mijn kaken op elkaar houden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De verwarring ontstond bij mij omdat op de jaarafrekening staat: "Stedin tarief t/m 3x25 amp". Dus *t/m* 3x25. Dat wil volgens mij niet zeggen dat ik dat ook werkelijk heb, want 1x 10 voldoet ook aan "t/m 3x25".

Daarom heb ik stedin dus gevraagd wat ik voor aansluiting heb en zij zeggen: 1x50 A.

Maar als ik naar de tarieven kijk, dan betaal ik over 2019 inderdaad voor 3x25 A.

En nu begrijp ik van jou dat 1x helemaal niet tot 50A gaat, maar tot maximaal 40A. Misschien heb ik dus een aansluiting van 1x35A, want dat lijkt me wat meer "standaard". Of niet?

Nog wat geks: als ik op de site van stedin een aanvraag wil doen om de capaciteit op te krikken, dan staan daar allerlei mogelijke HUIDIGE capaciteiten genoemd, maar daar staat helemaal geen 1x50A genoemd. Dus volgens mij weten ze zelf niet wat ze in beheer hebben.

Het zal allemaal wel helder worden als ik ooit iets ga regelen voor een eigen laadpaal...

Vervangen DOOR.
RAAF12

Golden Member

Je kan het morgen al weten als je de boel even open maakt. Kortste klap!

Je hebt helemaal gelijk, maar meterkasten is niet mijn "ding". :-)
Ik zal me dus echt even moeten inlezen over wat ik zelf mag en kan in de meterkast.

Vervangen DOOR.
mvdk

Golden Member

Allerbelangrijkste is eigenlijk: zit er een hoofdschakelaar in je installatie? En is die geschikt voor die stroomwaarde?
Ben ze ook weleens tegengekomen met een 80A mespatroon. Dat zijn toch ongewenste situaties als de installatie daar niet voor geschikt is.