Testlab PS-257 Oscilloscoop

Heeft iemand een schema van deze oscilloscoop?
Ik zou hem graag willen repareren.
Waarschijnlijk is de aansturing van een van de afbuigplaten defect. De straal is er wel maar helemaal onderin, de verticale afbuiging reageert nergens meer op.

Ik had hem van de koude zolderkamer in de huiskamer gezet en te snel aangezet. Er is waarschijnlijk intern condens ontstaan en bij het aanzetten sloeg er intern een vonk over.

Ik vindt het zonde om het apparaat de sloop in te doen en een uitdaging om het gerepareerd te krijgen.
Ik ben al aan het zoeken geweest waar die aansturing zit maar kom er niet uit. En om de hele beeldbuis te demonteren is een flinke (onnodige klus) als ik het schema zou hebben.
Wie o wie kan me aan het schema helpen of vertellen welk merk of type dit eigenlijk is.

Ik ken het merk niet en vermoed dat het een oem product is.
De opbouw doet me een beetje denken aan Hitachi, maar ik kan het mis hebben.

Ben benieuwd hoe ver ik hier mee kan komen, wie helpte me hierbij?

Groeten,

Louis
PA3FTP
Tilburg

Als het defect is moet je het repareren.
pa3gws

Golden Member

Testlab werd verkocht door Altai hier in Nederland het hoofdkantoor zit in Engeland misschien kunnen ze ja daar aan een schema helpen.
https://www.electrovision.co.uk/

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
flash2b

Special Member

De fabrikant zal waarschijnlijk Hung Chan (korea) zijn. Die maakte veel voor sticker merken zoals Testlab, Voltcraft, Dynatek en Handykit.

Heb het exacte nummer nog niet kunnen vinden maar ik zoek verder.

flash2b

Special Member

Ik had het fout, het is een Pintek PS-257 (Taiwan).

http://www.urquilam.com.ar/images/ps257.jpg

Misschien heb je hier wat aan: https://www.eurekaspot.com/sp.cfm/ANAOSC/PINTEK/PS-257.html

Manuals zijn hier in DJVU formaat te downloaden: https://www.planetatecnico.com/foro/viewtopic.php?t=14470

Viewer hier: https://windjview.sourceforge.io/

miedema

Golden Member

Flash2b, petje af voor het vinden!

Groet! Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Op 11 januari 2020 08:45:02 schreef Linke Loetje 57:
De straal is er wel maar helemaal onderin, de verticale afbuiging reageert nergens meer op.

De straal is er, betekent dat je een stip óf een streep hebt? Maak anders een scherpe foto van het scherm. Dat je een vonk hoorde overslaan kan van de naversnellingspanning voor de scopebuis komen.

Bedankt voor alle input mannen!
Hier kom ik al een heel stuk verder mee. Heb zojuist het schema zitten te bestuderen en trek de voorlopige conclusie dat het in de vertical. final amp cirquit moet zitten.
Je ziet nl wel dat de buis oplicht en er een straal is maar zit buiten het gezichtsveld. Helemaal onderin. Waarschijnlijk is een van de transistoren in de Y afbuiging amp doorgeslagen en is een afbuig electrode maximaal naar min of plus getrokken.
Ga er morgen nog eens aan meten.
Vrees wel dat ik die transistoren niet heb (Q 407/408:A1360/C3423 en/of Q409/Q410:> dezelfde typen als 407/408.
Mogelijk zijn er vervangers voor.

Nogmaals bedankt en ik zal hier verslag doen van mijn bevindingen en resultaten.
Morgen zal ik ook nog een foto maken van het oplichtende scherm (een straal of punt zie je niet, wel zie je onderin een licht op en neer gaan , als ik de tijdbasis verkort gaat het sneller bewegen, er moet dus een straal zijn maar net buiten het gezichtsveld).
Mogelijk maak ik ook nog een filmpje maar weet niet of dit medium dat hier toelaat.

Groet,
Louis
PA3FTP.

Als het defect is moet je het repareren.
RAAF12

Golden Member

Je kan een filmpje uploaden naar Youtube en de link hier neerzetten.
De vier afbuigplaten in de scopebuis X1, X2, Y1 en Y2 moeten ongeveer (in verhouding) dezelfde spanning voeren. Dan staat de stip in het midden van het scherm. Dat is te testen door de scope in X-Y mode te zetten, bij lage helderheid om inbranden van het scherm te voorkomen. Het kan zowel de sturing zelf zijn of een of meer transistors die platen in de scope direct aansturen. Die vonkoverslag is bedenkelijk, dat kan schade aan de hsp voorziening geven.

Op 11 januari 2020 14:38:30 schreef Thevel:
[...]Wat een gedoe met een aparte viewer.

Irfanview is een alleseter, voor afbeeldingen, maar ook DJVU wordt gewoon afgebeeld.

rbeckers

Overleden

Begin met de diverse spanningen en de rimpel van die spanningen te meten.
De beschreven fout kan bijvoorbeeld ook komen doordat een spanning niet goed is.

Inmiddels vanmorgen weer met met de scoop bezig geweest.
Heb een filmpje gemaakt en de link bijgevoegd. Wat je daar ziet is het feitelijke symptoom. Er zit licht in de buis maar er komt geen signaal op het scherm.
Heb nu de connectors van de verticale afbuiging losgenomen. Geen effect.
Als ik de horizontrale afbuiging loskoppel dan krijg ik idd een verticale lijn. Als ik beide loshaal een punt.
Dus mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis moet zijn met de horizontale afbuiging.
Ik zou idd met de scoop de signalen en de spanningen moeten meten ( met de scoop) maar dat gaat nu dus niet. die is defect..:-(.

Morgen kijken of ik met de scoop van het werk iets kan gaan meten....

Wordt vervolgd.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=7o1swZgjNNE

Als het defect is moet je het repareren.
fred101

Golden Member

Zoals RBeckers al schrijft, begin met de voeding. Dat heb ik jaren terug van hem geleerd en zonder uitzondering is dat het eerste wat ik doe. Spanning, rimpel en als mogelijk kijk ik ook naar de stroom want dat zegt vaak nog meer dan de spanning

Ik heb zoiets gehad bij een oude HP scoop, daar was de balans van slag waardoor de trace ver buiten beeld viel. Dat kun je vrij eenvoudig meten mbv het schema. De oorzaak kan van alles zijn. Van een ontbrekende voeding rail tot een doorgerot draadje. En 1 fout kan meer defecten veroorzaken. Bij de HP was de -100V fout (die was +25V) wat nog meer schade had veroorzaakt.

Vaak kun je makkelijk bij de positie potmeter, meet daar op de loper of de spanning verandert. De amp moet in balans zijn wat de trace in het midden plaatst. De positie pot brengt de boel "uit balans" Als de spanning op de loper niet klopt of verandert is de versterker waarschijnlijk nog goed.

Eerst meten, dan druk maken over de torren. Bij die HP wees alles naar de torren, maar die waren goed.

Als ik de horizontrale afbuiging loskoppel dan krijg ik idd een verticale lijn. Als ik beide loshaal een punt.
Dus mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis moet zijn met de horizontale afbuiging.

De horizontale afbuiging is de tijdbasis. Zonder krijg je een stip. De verticale is de signaal sterkte. Een defect veroorzaakt een vlakke lijn. Als de lijn buiten beeld is dan is er een balans probleem in de verticale versterker.

Filmpje doet me eerder aan een voeding probleem denken. De tijdbasis zaagtand werkt zo te zien wel (knipperen verandert)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor je gerichte tip Fred, daar ga ik morgen maar eens mee beginnen. Fijn dat ik het schema nu heb, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Groet, Louis.

Ps, ben een her- intredende electronicus (na 20 jaar) Ben weer helemaal terug. Repareren is een uitdaging en weer een klein feestje als de reparatie is gelukt!

Als het defect is moet je het repareren.
RAAF12

Golden Member

Gezien het pompen van de helderheid denk ik dat de +12kV naversnellingspanning niet stabiel is. Dat zou goed kloppen met de vonkoverslag die je hebt waargenomen. Dus je kan primair meten aan de trafo en kijken of daar het zaakje stabiel is. De tripler zal wel goed zijn die is meestal kapot (en niet half kapot) en dan is er niets te zien op het scherm. Ja, niet iedereen heeft meer dan één scope, dan wordt het wat lastiger!

Vandaag op de werkplaats met een andere scoop proberen te meten. Helaas door omstandigheden mocht ik maar een half uurtje sleutelen.

Misschien mis ik iets maar ik zie geen anode aansluiting op de buis. ( ik heb vroeger veel KTV reparaties gedaan, daar zat altijd een aparte anode aansluiting voor de 20 KV aansluiting. Die zie ik bij deze buis niet. Mogelijk zit die onder de afscherming? Maar dan zou je toch een dikke kabel ergens naar buiten moeten zien komen.

Ik zie wel een dikke rode draad van een afgeschermde unit vlak naast de voedingstrtafo naar de print boven lopen. Daar staat een negatieve spanning op van rond de 2 Kv. Maar die gaat naar de print en kan niet ontdekken waar die hoogspanning wordt vermenigvuldigd en naar de anode van de buis gaat.

Misschien kijk ik verkeerd maar vraag me af hoe dit zit.

Nogmaals.., helaas maar een half uurtje de tijd gehad,
Kan mogelijk woensdag weer gaan sleutelen en er dan wat meer tijd aan besteden.

Wordt vervolgd,

Louis.

Als het defect is moet je het repareren.
RAAF12

Golden Member

Er zit een gat in de buis waar de naversnellingspanning op zit. Ik kon de CRT buis gegevens niet vinden, wel wat foto's van de 150BYB31 in deze scope

https://www.ebay.com/itm/USED-CRT-tube-for-Scope-150BYB31-WORKING/1434…

Op foto 6 zie je het gat zitten waar de hsp dop op past.

Het spoeltje op de nek dient om de horizontale lijn recht te zetten ivm het aardmagnetisme.

fred101

Golden Member

Scopen hebben een ander type buis dan TVs. Ze zijn heel anders gebouwd. De afbuiging gebeurd bij een scope met afbuigplaten binnen in de buis. Dus spanning gestuurd, zover ik weet is een TV buis stroom gestuurd mbv spoelen die buiten om de buis zitten. Er zitten intern nog meer verschillen. Vooral bij scopen met een hoge bandbreedte

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 januari 2020 10:44:13 schreef Linke Loetje 57:
Heb nu de connectors van de verticale afbuiging losgenomen. Geen effect.
Als ik de horizontrale afbuiging loskoppel dan krijg ik idd een verticale lijn. Als ik beide loshaal een punt.
Dus mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis moet zijn met de horizontale afbuiging.

Je hoogspanning is goed.
Niet zoeken naar dikke draden oid. Eigenlijk kan je gewoon beter van de hoogspanning afblijven en de CRT met al zijn afschermingen laten zitten waar ze zitten.
Het probleem zit in de horizontale afbuiging. Die conclusie van jou is geheel correct. Je hebt het schema, dus meet de voedingsspanningen van de horizontale versterker en meet (op de print of connector) de uitgangsspanningen die naar de X-platen van de CRT gaan. (connector P802)
Zie blz 9 van de Pintek-PS605-20-60mhz -schema.pdf de transistoren Q658, Q659, Q660 en Q661. Daar of daarvoor zit het probleem.
En uiteraard zoals fred101 schrijft, controleer alle voedingspanningen.

RAAF12

Golden Member

Op 12 januari 2020 10:44:13 schreef Linke Loetje 57:
Als ik beide loshaal een punt.

Ah daar had ik even overheen gelezen. Dan mankeert er gelukkig niets aan de hsp!

mel

Golden Member

Op 14 januari 2020 00:55:26 schreef ohm pi:
[...]Je hoogspanning is goed.
Niet zoeken naar dikke draden oid. Eigenlijk kan je gewoon beter van de hoogspanning afblijven en de CRT met al zijn afschermingen laten zitten waar ze zitten.
Het probleem zit in de horizontale afbuiging. Die conclusie van jou is geheel correct. Je hebt het schema, dus meet de voedingsspanningen van de horizontale versterker en meet (op de print of connector) de uitgangsspanningen die naar de X-platen van de CRT gaan. (connector P802)
Zie blz 9 van de Pintek-PS605-20-60mhz -schema.pdf de transistoren Q658, Q659, Q660 en Q661. Daar of daarvoor zit het probleem.
En uiteraard zoals fred101 schrijft, controleer alle voedingspanningen.

Nee , de vertikale afbuiging :P
Vermoedelijk is het een verschilversterker waarbij er een tor in sluiting staat tegen de ground.Dan blijft de spot onderin .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee, de horizontale dus de versterker die de verticale platen aanstuurt.
De spot zit niet onder de scoop maar links van de scoop.
Maar het maakt niet zoveel uit welke versterker stuk is want TS moet toch zoeken vanuit de connector die de afbuigplaten aanstuurt.
Zoals je zegt, er zal wel een transistor stuk zijn waardoor sluiting naar de ground optreedt.
In het filmpje zie je TS ook aan de tijdbasis te draaien.

Bedankt voor de input heren!
Vandaag weer aan de scoop kunnen werken. Eerst maar eens de voeding spanningen controleren:
140V, -12V, +12 V allemaal prima in orde. 5V! >> blijkt 8V te zijn.
Hier zit dus iets niet goed.... Als de betreffende schakelingen die op deze spanning werken nog maar heel zijn. Er zijn diverse TTL IC's die hier gebruik van maken. Gelukkig wel allemaal in voetjes..

Op het schema lijkt het simpel, 1x 7805 zou deze spanning moeten verzorgen. Echter op de print ziet het er heel anders uit.
Blijkbaar is dit een andere uitvoering dan het schema doet vermoeden.
Het is een stabilisatie schakeling met een eindtor die de 5V maakt.
Dus toch even lastiger iets te vervangen. De tor (D1609) heb ik in cirquit doorgemeten en die lijkt geen sluiting te maken, het moet dus in de aansturing zitten. Dat is wat lastig met een verkeerd schema, er zitten best veel componenten in de schakeling..

Helaas..... Toen was de tijd weer om. Vrijdag nog maar eens kijken of ik hier iets verder in kan komen. De voedingsprint zit ook nog eens weggestopt onder de buis, dus erg lastig bijkomen.
Ik heb wat foto's bijgesloten voor de duidelijkheid.
Op het schema genoteerd wat het type van de tor is die de 5V als output zou moeten hebben maar waar dus 8V uitkomt. Een foto van het betreffende torretje (D1609) en een foto van de voedingsprint onder de buis.
Wordt vervolgd!
Louis.

Als het defect is moet je het repareren.

Ik heb na het relaas van hierboven enkele overwegingen;
1- Proberen het juiste schema te pakken te krijgen en dan verder foutzoeken/meten.
2- Verder meten aan de schakeling zonder schema en proberen het defecte onderdeel te traceren.
3- De tor vervangen door een 7805 en de schakeling aanpassen dus de 7805 rechtstreeks voeden uit de voeding ( na gelijkrichting en afvlakking/filtering.

Misschien is optie 3 wel de snelste en efficiëntste oplossing....
Ik ga er een nachtje over slapen.

Tips en suggesties zijn welkom!

Groeten,

Louis.

Als het defect is moet je het repareren.
Thevel

Golden Member

Op 11 januari 2020 21:37:08 schreef buzzy:
[...]
Irfanview is een alleseter, voor afbeeldingen, maar ook DJVU wordt gewoon afgebeeld.

Die alleseter gebruik ik al jaren maar Irfanview is lang niet bij iedereen bekend..