HF gemijmer/overpeinzingen

Hubie

Special Member

Ik kan uren snuffelen in boeken als:zie foto.

Het eerste idee in dat boek is een 2 meter loop met een director/reflector met een kroko aan de loop.Diameter van de loop = c.a. 20 cm
De meest simpele vorm van RDF denk ik zo,maar mss een experiment waard.

Als ik de loop om zou schalen naar 70 cm wordt het een handzaam klein dingetje wat ik zo met een BNC op een porto of scanner zou kunnen klikken.
Alleen die trimmer boven in de loop moet dan een mini,mini exemplaar worden.

Als je ermee wilt zenden (porto) zou ik geen mini mini condensator gebruiken, er staan 10 tallen volt over de Condensator , je wilt geen doorslag hebben.
De antenne is heel smalbandig , bij verandering van zend frequentie mag je de antenne (C) weer afstellen.
Een mini mini C maakt het afregelen ook niet makkelijker.
Ook bij ontvangst merkbaar verschil als de antenne in resonantie is.
Voor een vossenjacht 1 vast kanaal is dit wel te doen ,

rob007

Yarr, Matey!

Is daar dan nog wel zo’n condensator je nodig?
Ik zie nu een waarde van 1/10pF gestel dat je maakt die antenne van…..?
Koperpijp? Misschien VD draad? Is er dan niet een manier om dat condensator je er bij in te maken?
Ik bedoel dan de pijp of koperdraad plat slaan en langs elkaar heen laten lopen zodat het een lucht condensator je word.
(Laat de LOOP uiteindes langer zodat ze langs elkaar lopen en dat deel plat slaan?)
Ik zeg / verzin zomaar wat hoor 1...10pF is zo weinig en misschien heb ik het goed dat hoger in de band nog minder capaciteit nodig is?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het is veel handiger als je een 3 elements yagi antenne maakt, maar dat terzijde.

Vroeger heb ik nog zendertjes hersteld voor opsporing van roofvogels waar er demonstraties gegeven werd en ze fabrieksterreinen vrij van duiven maakten, dat laatste is de reden waarmee ik met zo iemand in contact ben gekomen.
Dat zijn(waren) heel handige handontvangers (433Mhz) met de yagi antenne direct op de print gemonteerd.

Loopantennes maken is niet zo makkelijk als ze eruit zien, daar heb je een VNA voor nodig want zoals hierboven gemeld zijn ze heel smalbandig.

Probeer het maar eens, je zult een ervaring rijker zijn en dat is toch de bedoeling van de hobby.

LDmicro user.
Hubie

Special Member

Ik ga eerst de 2 meter versie maar eens maken op een houten stokje.
Had nog een rolletje vernikkeld/vertind aardedraad uit de bouwmarkt liggen van 6mm 2 dat spul wat voor badkamers e.d. wordt gebruikt.Mooi HF materiaal!
Dat draad is toch een stuk stugger dan ik dacht.
Om een pan klemmen en dan de pan met water aan de kook brengen en dan laten "schrikken"in koud water en dan maar hopen dat de loop exact in vorm blijft.
Wordt vervolgd. ;-)

Sine

Moderator

Die draad zal niet echt onder de indruk zijn van 100 graden ...

Hubie

Special Member

Wss niet van die 100 graden,maar daarna in een ijskoud bad hopelijk wel.In een paar seconde van 100 graden naar 0 graden doet het materiaal(koper) verstijven/krimpen (hoop ik)

Koper wordt daar juist zachter van. Stijver maken doe je door het te bewerken (strekken, buigen, hameren e.d.)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Zachter of harder worden van het materiaal maakt niet uit in dit geval,als de loop maar de juiste diameter blijft behouden.Een perfecte loop maken met een diameter van 24,5 inch=19,81 cm is niet zo simpel als het lijkt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 11 januari 2020 21:31:34 (28%)

rob007

Yarr, Matey!

Daarom de mal kleiner nemen dan de beoogde diameter.
Natuurlijk slim opgemerkt maar welke diameter dan zal je dan vragen,
Dat moet je dan toch gewoon uitproberen!
(MAAR ik geloof het wel, dat komt goed!)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb zelf ooit een loopje gemaakt voor 144MHz. Ik vond 't niet lekker werken. Afstemming was lastig, omdat het handeffect al een boel invloed had. Mobiel gebruik bovenop een mobilofoon was onmogelijk.

Het werkt, maar je moet het dingetje op een soort arm/mast monteren zodat je zelf de loop niet beïnvloedt.

Je zou wellicht de loop wat kunnen dempen. Signaalsterkte opofferen voor een grotere bandbreedte. De invloed van het handeffect wordt relatief kleiner. Meestal hebben moderne RX'en toch genoeg gevoeligheid.

Lekker proberen en experimenteren, misschien haal jij een beter resultaat dan ik!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Het handeffect bij afstemming is idd een probleem.
Had vroeger een MG ontvanger gemaakt met een AC125 ,500pF afstemcondensator en een 500 pF voor de terugkoppeling.
Als ik de knop van de terugkoppeling (genereren,Mexicaanse hond)aanraakte begon dat ding al te gillen.
En dat was nog maar de MG. ;-)
terugkoppeling of tegen koppeling? iig u weet wat ik bedoel.

De condensator kan je maken met 2 stukjes printplaat en dan afstellen met een kunststof schroef.
Als je je niet aan de juiste maten houd veranderd er heel veel aan deze antenne.
Bv. de draad/buis diameter is oa. belangrijk (zenden)voor het rendement van de antenne.
Ik bedoel niet de diameter van de antenne.

Ik zou de antenne maken van een stuk coax kabel + 3 bnc connectors , plastic doosje waar dan de gamma match inzit.
Als condensator 2 stukjes printplaat.
Vergeet ook de vertikale capaciteit niet te plaatsen (maakt de boel ook niet stabieler).

Een yagi is makkelijker...een vna onmisbaar..