Slimme Meter

Op 10 januari 2020 19:43:18 schreef Mrtn1988:
Dus stel mijn verbuikstelwerken staan op 2500kW en mijn leveringtelweg op 2000kW, dan betaal ik 500kW * 20ct.

Bij de salderingsregeling wel.
Maar als de saldering wordt afgeschaft dan betaal je 2500*20 cent en je krijgt 2000*6 cent terug.

Shiptronic

Overleden

kosten zitten in transport, je gebruikt het netwerk voor het verplaatsen van 45000KW ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 januari 2020 19:55:00 schreef KlaasZ:
[...]Bij de salderingsregeling wel.
Maar als de saldering wordt afgeschaft dan betaal je 2500*20 cent en je krijgt 2000*6 cent terug.

Nee hoor, wat je opwekt wordt in mindering gebracht op je verbruik, precies als ik het zeg. Wel je meer op dan dan krijg je 6 cent, geen 20. Hier mijn bron.

En hier over wat er gebeurt als je meer levert dan verbruikt.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 10 januari 2020 21:53:14 (16%)

Ik lees daar toch wel degelijk dat de saldering wordt afgebouwd na 2023 en stopt na 2031. Dat betekent dat je daarna over de teruggeleverde energie niets meer vergoedt krijgt. Nu wordt me niet duidelijk of dat nou over het jaar wordt opgeteld (verbruik en leveren), of dat je over al het teruggeleverde energie niets meer oplevert. Dat staat er niet volgens mij.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 januari 2020 21:49:35 schreef Mrtn1988:
Nee hoor, wat je opwekt wordt in mindering gebracht op je verbruik, precies als ik het zeg. Wel je meer op dan dan krijg je 6 cent, geen 20.

Nu nog wel, omdat de salderingsregeling nog steeds geldt. Maar die wordt op termijn afgeschaft en dan wordt het anders.

JoWi

Special Member

Op 10 januari 2020 22:15:48 schreef flipflop:
Ik lees daar toch wel degelijk dat de saldering wordt afgebouwd na 2023 en stopt na 2031. Dat betekent dat je daarna over de teruggeleverde energie niets meer vergoedt krijgt.

Kan mijn kristallen bol even niet vinden, maar volgens mij is het waarschijnlijker dat ze in 2014 bijvoorbeeld nog 15ct/kWh vergoeden (minder dan wat je nu krijgt) en dat dan afbouwen in 2031 tot de kostprijs (4ct/kWh of wat het dan tegen die tijd ook is).

Ignorance is bliss

Dat zeg ik toch, het wordt tussen 2023 en 2031 afgebouwd. Da's ook niet erg, want tegen die tijd moet het net, apparatuur, panelen dusdanig zijn aangepast dat salderen niet meer nodig is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Op 10 januari 2020 16:19:34 schreef EricP:
100% lijkt me een aardige. En zelfs dan is de actieradius doorgaans niet bruikbaar. 400km op een dag is heel normaal. Mooi, dus of de auto staat niet naast het werk (om ergens aan een laadpaal te hangen) of ik moet ergens een uur gaan wachten om te kunnen rijden. Echt vooruitgang!

De uitzonderingen rijden op een dag 400 km, ik zit met mijn 100 km/dag woon-werkverkeer al hoog.

Er zijn electrische auto's die in één ruk meer dan 400 km kunnen halen maar dan zul je thuis of op het bedrijf een laadpunt van 11 of liever nog 22 kW moeten installeren om dat in één nacht weer vol te krijgen.

https://www.nu.nl/economie/2894647/nederlander-woont-gemiddeld-14-km-van-werk.html

Op 11 januari 2020 12:01:43 schreef flipflop:
Dat zeg ik toch, het wordt tussen 2023 en 2031 afgebouwd. Da's ook niet erg, want tegen die tijd moet het net, apparatuur, panelen dusdanig zijn aangepast dat salderen niet meer nodig is.

Dat zijn allemaal plannen, en de regering vertrouw ik nog minder als een makelaar.

Ik heb mijn panelen eind dit jaar terug verdient,
November 2016 heb ik bijna 5000 euro voor mijn panelen inclusief installatie betaald. ~ 800 euro terug aan btw. Zit nu op 17,02 MWh

Had het ook op de bank kunnen laten staan tegen 0,2% rente.

In 2030 zal een thuis accu wel beter betaalbaar zijn denk ik.

Hoi Peter hoe doe je dat met jouw zonnepanelen ?
Ik ben in Aug 2016 gestart met 5000 Euro zonnepanelen, ook 800 BTW terug,
maar heb totaal maar 10.2 MWh gescoord.
Ik heb max 2800 kWh per jaar, en jij dus op bijna 5500 per jaar ?

Guus@Sint-Michielsgestel

Misschien woont Peter112 dichter bij de zon. Ik heb er een paar jaar geleden ook aan gerekend en kwam op een terugverdientijd van 7 jaar, met een dakvlak op het zuiden. Dat komt meer in de richting van jouw resultaat.

Het lijkt me toch echt beter om de gerealiseerde opbrengst te vergelijken met het totaal aantal Wp (opgave fabrikant). In ieder geval niet met het betaalde bedrag: dat zegt vrijwel niets over het aantal Wp.
Hier (locatie Zeeland Oost): 13x Canadian Solar panelen à 275 Wp = 3575 Wp.
Gerealiseerd in 2018: 3665 kWh. (1)
Gerealiseerd in 2019: 3625 kWh. (1)
Ligging panelen: zowel richting als hellingshoek is vrijwel optimaal.
(1): Vertrouwend op wat de omvormer registreert, want met een Ferrarismeter is dat mijn enige bron.

Op 11 januari 2020 12:35:48 schreef KGE:
[...]

De uitzonderingen rijden op een dag 400 km, ik zit met mijn 100 km/dag woon-werkverkeer al hoog.

Er zijn electrische auto's die in één ruk meer dan 400 km kunnen halen maar dan zul je thuis of op het bedrijf een laadpunt van 11 of liever nog 22 kW moeten installeren om dat in één nacht weer vol te krijgen.

https://www.nu.nl/economie/2894647/nederlander-woont-gemiddeld-14-km-van-werk.html

Nou, en zonder zo'n zwaarder laadpunt neem je gewoon twee auto's. 8)7

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 12 januari 2020 05:48:37 schreef henkg:
Hier (locatie Zeeland Oost): 13x Canadian Solar panelen à 275 Wp = 3575 Wp.
Gerealiseerd in 2018: 3665 kWh. (1)
Gerealiseerd in 2019: 3625 kWh. (1)

Nee, kostprijs vergelijken heeft geen zin. De een koopt slimmer in dan de ander tenslotte. Wat wel grappig is in jouw getallen: je hebt in kWh ongeveer je totale Wp opgave van je panelen. Dus voor elke Wp heb je 1 kWh per jaar. @Anderen, hebben jullie dat ook zo?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
JoWi

Special Member

Op 12 januari 2020 10:47:10 schreef flipflop:
[...]
Dus voor elke Wp heb je 1 kWh per jaar. @Anderen, hebben jullie dat ook zo?

Het gemiddelde voor Nederland schijnt te zijn: kWh per jaar = 0,85 * Wp. Nu is Zeeland wel zonniger dan het midden van Nederland.
Ik haal tussen de 1400 en 1500 kWh per jaar met 1640 Wp.
2019 was van de 8 jaar die ik de panelen heb wel een uitzondering: 1578 kWh en mijn opstelling is niet optimaal: panelen op 55 graden ZZO en een boom achter in de tuin die met in het voor- en najaar een uurtje in de weg staat.

Ignorance is bliss

Op 11 januari 2020 15:25:10 schreef Waters:
Hoi Peter hoe doe je dat met jouw zonnepanelen ?
Ik ben in Aug 2016 gestart met 5000 Euro zonnepanelen, ook 800 BTW terug,
maar heb totaal maar 10.2 MWh gescoord.
Ik heb max 2800 kWh per jaar, en jij dus op bijna 5500 per jaar ?

Ik heb 20 SF170 = 3400Wp liggen pal zuid 45 graden helling. lastigeboom verwijderd, gemiddeld 10,95 kWh per dag. ~ 4075 kWh per jaar.

Hoewel SF panelen een minder rendement hebben bij 1000 w2 dan de meeste andere panelen doen ze het in verhouding veel beter bij indirect zonlicht.

Eerlijk gezegd vind ik het wel een vrij wonderlijk verschil met het gemiddelde van 0.8 en de metingen van anderen. Lijkt me toch stug dat dat alleen door die SF technologie te verklaren is. Maar waar wel door...?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 12 januari 2020 11:33:39 schreef flipflop:
Eerlijk gezegd vind ik het wel een vrij wonderlijk verschil met het gemiddelde van 0.8 en de metingen van anderen. Lijkt me toch stug dat dat alleen door die SF technologie te verklaren is. Maar waar wel door...?

https://www.pvoutput.org/aggregate.jsp?id=46229&sid=42168&t=y mijn systeem

https://www.pvoutput.org/aggregate.jsp?id=39913&sid=36465&t=y gelijke setup 20xSF170 met omnik 4ktl nog iets betere opbrengst.

JoWi

Special Member

Op 12 januari 2020 11:33:39 schreef flipflop:
Eerlijk gezegd vind ik het wel een vrij wonderlijk verschil met het gemiddelde van 0.8 en de metingen van anderen. Lijkt me toch stug dat dat alleen door die SF technologie te verklaren is. Maar waar wel door...?

Ik denk dat die factor 0,85 (die ik gebruikte) achterhaald is. Volgens het KNMI is 1639 zonuren per jaar normaal.
Het gemiddeld aantal zonuren van de laatste vijf jaar: 1964, 2090, 1763, 1881, 1894.
In de periode 2009-2005: 1753, 1690, 1725, 1789, 1629.
Helaas gaan ze bij de KNMI niet verder terug dan 1999 ( https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzic… )
Maar het lijkt erop dat we de laatste jaren veel meer zonuren hebben dan zo'n 20-30 jaar geleden.

Ignorance is bliss

Op 12 januari 2020 12:50:11 schreef JoWi:
Maar het lijkt erop dat we de laatste jaren veel meer zonuren hebben dan zo'n 20-30 jaar geleden.

Joh, hoe zou dat nou komen? :/
Maar ehm, dan zou het dus puur door de ligging moeten komen, want bij jou en Henk is de factor wel onder de 1. Bij Peter zit ie er fors boven.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Blue Sky

Cableguy

Ter vergelijking: ik heb 3500 Wp liggen sinds mei 2013 op een plat dak. In de wintermaanden geeft de eerste rij schaduw op de 2e rij. Opbrengsten:

2103: 1958 kWh jaar van installatie
2014: 2916 kWh
2015: 2977 kWh
2016: 2998 kWh
2017: 2827 kWh
2018: 3107 kWh
2019: 2850 kWh

Lokatie is oosten van Friesland

Waar rook is, is stroom

Op 12 januari 2020 12:50:11 schreef JoWi:
[...]Ik denk dat die factor 0,85 (die ik gebruikte) achterhaald is.

Mijn eerste systeem, 556Wp perfect zuid op speciale bakken (dus ideale hoek) van 2001 heeft de eerste jaren nooit de 85% gehaald. (Pernis/Rotterdam). Aparte kWh meter (die in Frankrijk voor huizen wordt gebruikt, dus denk ik wel accuraat).

Nu ligt meer dan de helft (van inmiddels ~7kWp) niet zuid meer, dus heeft het weinig zin om met getallen te gaan gooien.

Een klein beetje schaduw maakt al veel verschil.
Een enkele cel in de schaduw en het hele paneel doet niks meer.
Dus opbrengst is sterk afhankelijk van lokale omstandigheden.

Ik dacht dat we het over slimme meters hadden...

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 7 januari 2020 19:27:58 schreef Lorne Malvo:
Wij kregen een brief met de aankondiging dat er een slimme meter geplaatst gaan worden. Ik hoor wat tegenstrijdige geluiden mbt vermeend extra verbruik en privacy. Ik mag de meter weigeren. Mijn vraag aan jullie is, wat is wijsheid?

alvast dank voor alle zinvolle input.

De onzinnige moet je er zalf maar even uitfilteren vrees ik.

Mijn persoonlijke mening /ervaring dan maar even.

Ik had toen ik een ferraris meter had al zelf een elektronische tussenmeter geplaatst (want mijn meter type stond op de verdacht/afkeur lijst, plus ik wilde zelf een elektronisch uitleesbare meter hebben)
Die twee meters waren het roerend met elkaar eens. Geen reden om het ding te laten vervangen.

Toen men hier met het meterwisselprogramma begon heb ik die tussenmeter nog een tijd laten zitten, ook die twee waren het prima met elkaar eens, die eigen meter is er ondertussen tussenuit. Voor meet controle had ik hem niet meer nodig, en de "slimme" meters hebben in NL een verplichte P1-poort waar je vrij makkelijk data uit kunt tappen.

Privacy maak ik me niet al te druk om, het ding is remote uitleesbaar, en ik heb aangegeven dat ze dat eens per half jaar mogen doen.
Misschien is dat niet het beste idee als je van plan bent een illegale witlof kwekerij te beginnen, maar verder maak ik me daar weinig druk om. Sterker nog, je mag het zo van me inzien.

Rara, waar heb ik was gedraaid?