Blauw licht & UV licht bij TV schermen, info gevraagd

Begin deze week bij de opticien geweest voor een ogentest en tengevolge me nieuwe contactlenzen en bril laten aansmeren.

Het viel me op dat het merk ZEISS diverse "tv-kijk" glazen aanbiedt. Naargelang dewelke filteren ze UV-licht, blauw licht en schitteringen weg. Glaasjes zijn natuurlijk peperduur.

Vandaag bij mijn ouders langs geweest. Mijn pa is een gepensioneerd docent fysica en natuurlijk is hij geïnteresseerd in de materie.
Volgens hem geven de leds, gebruikt voor de backlight in huidige LCD tv's het uiteraard gevreesde blauw licht af, maar hij verdenkt ze ook van een minimale hoeveelheid UV licht. Dat zou willen betekenen dat Zeiss het bij het rechte eind heeft met zijn "tv kijk brillen".

Als dat nu klopt, vraag ik me af hoe het zit met OLED schermen en Plasma.
Vermits we bij plasma fosfor ontsteken zou ik eraan twijfelen dat hier dat blauw licht en/of UV licht vrijkomt.

Maar wat bij OLED. Andere techniek leds. Wat doet dat?

Benieuwd naar jullie mening!

groeten,
Gert

Hubie

Special Member

Is niet waar.Pas bij een consumentenprg.geweest Radar of Kassa.Met oogartsen en andere mensen die er echt verstand van hebben.

Edit\Gevonden:https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/brillen-die-blauw-l…

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 9 januari 2020 21:29:49 (33%)

Tidak Ada

Golden Member

Fotografen kenne al decennia zgn ‘kleurloze’ UV filters.
Wat bij beeldschermen met schadelijk blauw licht wordt bedoeld is het diepe blauw tot nabije UV.
Vooral he licht met een golflengte <400nm kan hinderlijk zijn en de schadelijkheid wordt bij het korter worden van de golflengte groter.
Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met het fotograferen van uraniumglas onder UV-A licht (‘blacklight’). Ik.maakte daarbij gebruik van standaard lichtgeel filters om het blauwzweem te compenseren. Dat lukte aardig, maar niet helemaal vanwege het feit dat de sensor UV licht omzet naar blauw door overlap van de spectrale gevoeligheid.
Voor kleinere golflengten richting UV-B zijn er de kleurloze UV-filters. Wintersporters en andere bergvakantiegangers kennen daarvan het effect op het te donker worden van blauwe luchten in het hooggebergte.....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 januari 2020 02:15:44 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Hubie

Special Member

Typisch weer zo'n broodje aap verhaal om de kassa te laten rinkelen.
Natuurlijk krijg je koppijn en vermoeide ogen als je een uur of 12 naar een beeldscherm zit te koekeloeren.Een bril met blauwe,gele glazen gaat hier echt niet bij helpen.
De on /off knop wel. ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Koppijn is niet het probleem. Het grootste probleem zijn de werking op de productie van het ‘slaaphormoon’ melatonine en de korte leesafstand. Het eerste beïnvloedt het inslapen negatief, door de hoge intensiteit van het blauw in bet licht. Daardoor wordt het inslapen bemoeilijkt.
De leesafstand vermoeit de ogen doordat de spiertjes van de ooglens continue sterk aangespannen zijn, vooral bij lage lichtintensiteit.
Bril plus contact lenzen??? Dat duidt op serieuzere oogafwijkingen dan alleen normale correctie te corrigeren..... Tijd voor een bezoekje aan een oogarts!

>>typo's verwijderd<<

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Hubie

Special Member

Sorry Tidak Ada,ik wil je niet op je hart trappen,ik mag je graag,maar lees je eigen tekst even na.
een bezoek aan de opticien lijkt mij niet overbodig.
Ik bedoel dit niet cynisch maar serieus.

Huub van Heteren.

Weeral iets wijzer geworden ivm wat blauw licht doet.
Ik kan bevestigen dat men allemaal graag wat overdrijft (zoals met alles in de media) ivm de schadelijkheid van blauw licht. Ik kan me niet voorstellen dat ik er ooit last van gehad heb.
Ik heb oogcorrectie voor mijn ver zicht sinds mijn 14e. Ben er nu 36 en eigenlijk is mijn ver zicht aan het beteren bewees het bezoekje aan de opticien.
Op mijn 14e waren het nog allemaal beeldbuizen en waren leds geschikt voor indicatorlampjes...

Wat ik me nu enkel nog afvraag: wat is het verschil in de emissie van blauw licht van een LED-LCD, een plasma en een OLED scherm...

Hoe zit het dan met de computer en telefoonschermpjes en dergelijke? Heb je daar allemaal speciale brillen voor nodig? En als je niet brildragend bent, moet je dan toch altijd zo'n bril opzetten?
Was van de week bij Aldi en daar lagen voor een paar centen verkeers nachtbrillen met gele glazen. In de winkel hingen ook felle spotjes (vgl autolampen) voor de interieurverlichting. Als ik daar in keek met of zonder bril maakte het nauwelijks tot niets uit in de schittering. Heb dus niets gekocht. Kennelijk ook een broodje aap.
Het enige filter dat deed wat beloofd werd, is de bril met polaroid glazen. Die nemen inderdaad hinderlijke schittering een heel stuk weg, maar dat heeft dan weer weinig te doen met de kleur van het licht.

Het gaat om gevoeligheid voor blauw licht. Dat is per persoon verschillend.

Hier is een site die goede informatie geeft met technische inhoud:

https://glarminy.com/2015/07/30/blue-light-filter/
https://glarminy.com/2016/04/11/eyes-sensitive-blue-light/

Verder over schade: Licht geeft pas schade als het ioniserend is. Dat wil zeggen dat het atoomverbindingen kan beïnvloeden. Bekend is UV licht, dat breekt veel materialen af, hout, plastic. En ook jouw huid.

Het enige risico mbt ionisatie is dat niet helemaal duidelijk is waar de grens ligt. Bij een langere golflengte maar nog steeds wel UV heb je meer intensiteit nodig om schade te kunnen meten. Maar bij een lage UV dosis is er dan nog steeds wel schade, alleen niet goed meetbaar. De vraag is waar bij een hoge intensiteit de grens ligt. Is dat 450 nm? Als LEDs daar in de buurt zitten is er wel een risico. Misschien is er ergens al onderzoek gedaan?

Er wordt van alles door elkaar gehaald en als onzin of broodje aap weggezet. UV/blauwfilter is nuttig voor mensen met slaapproblemen. Naarmate er meer schermen in ons leven komen wordt die groep steeds groter, vooral onder kinderen. Zo'n filter kan hierbij helpen, maar scherm uit ook. Het scherm van sommige telefoons en laptops wordt roder 'savonds.
Over die gele glazen: da's iets heel anders. Dat gele glas geeft een hoger contrast in het donker. Dat kan prettiger zijn bij autorijden.

ps, als je zelf ergens nooit last van hebt gehad, is het nog geen onzin of oplichting. Zo heb ik zelf nog nooit last gehad van een gebroken been...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 januari 2020 10:25:58 schreef buzzy:
Hoe zit het dan met de computer en telefoonschermpjes en dergelijke? [....]

iOS heeft een optie die voor een bepaalde tijd het blauw enigszins uit het beeld te filteren. Die optie is er niet zomaar ingeplakt.

Verdere commentaren (ook t.a.v. die gelige brillenglazen voor in de auto) hebben andere CO-ers inmiddels al correct gegeven.
In Frankrijk zijn daarom ook die gele koplampen voorgeschreven.

Ik heb jaren op een fysische afdeling gewerkt waar de fysica van het zien een belangrijke plaats in nam.
Zelf werkte ik mee aan een onderzoek naar de visco-elastische eigenschappen van spierweefsel, maar van de kennis van je andere collega's neem je dan toch ook wat mee.

@Hubie:
Je hebt meel!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
High met Henk

Special Member

Volgens mij zit het echte probleem tussen de oren en is het gewenning.

Android op mijn huawei heeft ook de optie oogcomfort.
Dan wordt alles, alsof er een aap op gepist heeft, geel...
Ben het niet gewend en vindt die optie hinderlijk.

Toen ik een berg CCFL spots in mijn plafond zette zei de halve straat: zoveel licht en zo wit/blauw krijg je koppijn van.
Als ik nu door de straat loop hangen er overal LED lampen en lijkt mijn huis wel bijna de donkerste in de straat.

En bedenk dan ook dat we nu vaker en langer naar grotere schermen kijken....

En bedenk even dat dit allemaal in de afgelopen 10 a 20 jaar gebeurde!!!
Wij zijn het gewoon nog niet helemaal gewend. Zou mij niet verbazen dat jongeren hier minder last van hebben bij gelijk gebruik van dezelfde schermen.

En ja ik betrap mijn vrouw er ook op dat ze nu langer en vaker tv kijkt als vroeger. En ik op mijn telefoon.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 januari 2020 13:57:02 schreef Tidak Ada:
[...] iOS heeft een optie die voor een bepaalde tijd het blauw enigszins uit het beeld te filteren. Die optie is er niet zomaar ingeplakt.

Nee, die optie is erin geplakt omdat ze bang waren dat klanten anders naar een ander merk gingen. Net zoals je verzekeringen hebt die holistische klankschaaltherapie vergoeden. Dat betekent niet dat de werking daarvan medisch vastgesteld is, maar dat ze bang zijn klanten te verliezen als ze 't niet doen.

Het 'blauwe licht' van je telefoon doet op zich niets (en ja, dat is vastgesteld). Maar als mensen in bed nog twee uur op hun telefoon zitten te kijken, dan slapen ze twee uur minder dan ze bedoelden. Dat is geen 'inslaapprobleem', maar gewoon met je telefoon spelen.
Na verloop van tijd zullen sommigen dat gaan merken. Maar dan hoef je de kleur van het scherm niet de schuld te geven.

Overigens is er ook niets op tégen, 's avonds de kleur van het scherm wat aan te passen, als je dat mooi vindt.
Maar ieder uur dat je niet slaapt, slaap je gewoon niet; onafhankelijk van de kleur waarnaar je lag te kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 12 januari 2020 06:41:02 schreef Tidak Ada:
Koppijn is niet het probleem. Het grootste probleem zijn de werking op de productie van het ‘slaaphormoon’ melatonine en de korte leesafstand. Het eerste beïnvloedt het inslapen negatief, door de hoge intensiteit van het blauw in bet licht. Daardoor wordt het inslapen bemoeilijkt.
De leesafstand vermoeit de ogen doordat de spiertjes van de ooglens continue sterk aangespannen zijn, vooral bij lage lichtintensiteit.
Bril plus contact lenzen??? Dat duidt op serieuzere oogafwijkingen dan alleen normale correctie te corrigeren..... Tijd voor een bezoekje aan een oogarts!

>>typo's verwijderd<<

Das nu net de pseudowetenschappelijke uitleg die ik eerder verwacht van de verkopers van die gadgets.

Een tv geeft een kleurweergave die redelijk realistisch is. Daarvoor moet het lichtspectrum in de juiste verhouding aanwezig zijn.Enkel dan krijg je de indruk van neutraal wit licht. Blauw maakt daar dus deel van uit. Zou je dat wegfilteren dan krijg je een onnatuurlijk geelachtig beeld. Met die speciale glazen op is dat niet het geval. Dus die doen nagenoeg niks. Zoniet zou je met de bril op een totaal ander kleurindruk krijgen die niet te bekijken valt.

Kleurloze UV filters voor wie vaak in de zon loopt en niet graag een verduisterende zonnebril draagt en geen oogirritatie wil zijn quatch. Gewoon brilleglas dempt het UV al uitstekend. Probeer maar eens te bruinen achter glas. Ja, als je én plastiek glazen wil en een filter, dan wel.Maar zijn gewone glazen brilleglazen dan geen betere en goedkopere optie+?

Mooi verhaal van die melatonine. Zelfs als het waar is, moet je rekenen dat we een paar generaties gewend zijn gemaakt aan onnatuurlijk kunstlicht met een kleuren temperatuur van 3000K. En toch waren onze ouders geen suffe slapers vanwege een overdosis melatonine en onze generatie ook niet.
Daarom vinden we gloeilampen zo aangenaam dat we dat licht als referentie zijn gaan beschouwen. Maar natuurlijk zonlicht heeft een KT van 5600K en als het bewolkt is zelfs 7500K. Behalve vleermuizen en motten zie ik niet veel dieren en mensen hun slaap laten door dat natuurlijk licht dat zeer veel blauw bevat. Het is net dit gedempte licht waar men in natuurlijke omstandigheden het langst aan blootstaat.

Als je rond kerst zo'n felblauwe ledketting in je kerstboom hangt kun je wel eens moeilijk in slaap raken, maar komt dat dan niet eerder door te veel te schranzen?

High met Henk

Special Member

@gd: precies wat ik ook zeg eigenlijk. We zijn dat blauw witte niet gewoon en zitten nu vaker en langer in feller licht dan ooit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Even een snelle copy/paste uit Wikipedia:

Melatonine is een hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt uit serotonine en in een met de tijd van de dag variërende hoeveelheid aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Het is bij veel diersoorten van invloed op het slaap-waakritme en het voortplantingsritme.

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dagactiviteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.

Ik zou zeggen: "Schoenmaker blijf bij je leest!"

Na een tijd werkzaam geweest te zijn op een fysica afdeling, waar de nadruk lag op de fysica (en fysiologie) van het optische systeem, mag ik mezelf wel een beetje als ingewijde beschouwen. Je hoort dan immers wat van je collegae....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Hubie

Special Member

Op 12 januari 2020 07:07:52 schreef Hubie:
Sorry Tidak Ada,ik wil je niet op je hart trappen,ik mag je graag,maar lees je eigen tekst even na.
een bezoek aan de opticien lijkt mij niet overbodig.
Ik bedoel dit niet cynisch maar serieus.

Huub van Heteren.

Een lompe domme reactie van mij.
Email contact gehad met Eric Tidak Ada.
excuus,mea culpa.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wiki is mooi, maar vertegenwoordigt ook maar wat 'algemeen bekend' is. (Zo stond er bij 'condensator' heel lang dat 1 cm = 0,9 pF. Corrigeren lukte me niet; het werd steeds weer terugveranderd: iedereen wist toch dat 1 cm gelijk staat aan 0,9 pF? Ja natuurlijk wist iedereen dat - het stond zelfs in de Wiki :). Maar het was wel fout. Gelukkig staat er tegenwoordig eindelijk, correct, 1 cm = 1,11 pF.)
En verder loopt Wiki noodzakelijkerwijs altijd iets achter; dat kan niet anders.

Het is al lang duidelijk dat niet het 'blauwe licht' van de telefoon iemand uit de slaap houdt, maar het feit dat hij het ding blijft gebruiken voor spelletjes, facebook of e-mail1, vlak voor bedtijd of zelfs in plaats van te gaan slapen. Een beeldschermbril of een 'avond'-instelling van het display zal daarbij niets helpen.

1Of de moderne equivalenten

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

idd. ik ben er nu bijna 41, werkt al 20jaar in de IT sector waarbij ik 8uur achter een scherm zit.
van de oude visbokalen tot de nu platte LCD schermen. meerdere staat tegelijk aan op mijn bureau.
ik zit thuis ook nog ettelijke uren achter een pc scherm. ik heb dus al een overdosis aan blauw licht gehad en ik draag nog altijd geen bril.

elk jaar arbeidsgeneeskundig onderzoek en mijn ogen presteren nog altijd prima. kan nog steeds de laatste kleine lettertjes lezen net zoals ik kon toen ik 18 was

bij gebrek aan bril heb ik dus ook die gele brillen in de fiets liggen, en ik zie er niks extra mee op de baan. ook contrastverhogend? niks van gemerkt. het houd wel de vliegjes en stof/zand/steentjes van voorbijrazende autos uit mijn ogen (zonnebril kan ook, maar daar zie je in de winter om 5h smorgens bitter weinig mee)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

iOS heeft een optie die voor een bepaalde tijd het blauw enigszins uit het beeld te filteren. Die optie is er niet zomaar ingeplakt.

Niet alleen iOS, Windows 10 heeft die ook.
https://www.laptopmag.com/articles/enable-windows-10-night-light

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Ik ken het alleen van iOS en gaf dat als voorbeeld.

Er blijkt weer de neiging te ontstaan om een en ander vanuit de (beperkte) blik van de elektrotechniek te bekijken, jammer.

Ook het bekende "Ik heb het niet gezien/ervaren, dus het bestaat niet", steekt weer de kop op. Ook lijkt hier een en andere met een vorm van coverte angst te worden gerelateerd aan het belang van de eigen toko.

Kom, laat je niet door je onderbuik verblinden.... Niet alle wetenschap is met getallen te beschrijven!

Wat betreft het melatonine probleem heb ik alleen Wiki geciteerd omdat dat een en ander simpel beschrijft. Wel heb ik het gerelateerd aan de achtergrondkennis, die ik heb. Die dekt het citaat volledig. Het effect van de (ultra) blauwe component van licht op de melatonine productie is wel degelijk aangetoond.

Dat sommigen hier denken er geen effect van te ervaren, wil nog niet zeggen dat dat effect er niet is. Immers, het betreft hier een biologisch systeem, waar zeer veel factoren de output kunnen beïnvloeden en maskeren. Een neuron, dat in een dergelijk systeem een rol speelt, is in feite een poortschakeling met vaak vele tientallen inhibiërende en exciterende ingangen. Het systeem bestaat uit honderden tot duizenden van die neuronen. Aan u om dit om te zetten in een boleaanse formule >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het punt is, dat ze vlak voor bedtijd, of nog ná bedtijd, nog druk met hun telefoon of tablet in de weer zijn. Die opwinding zorgt ervoor dat je slecht inslaapt, en/of je maakt sowieso te weinig uren. Een geel glaasje ervoor helpt daartegen niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

idd. een film begint savonds om 20h30 en die duren meestal tot 22h30, ik begin beneden te kijken, en kijk de film daarna verder in bed op de tablet.
ik had eerst vroeger ook zo een groene filter in gezet, maar al lang mee gestopt nu (andere tablet en vond de functie niet direct).

6 van de 10 gevallen van ik in slaap kijkend naar de tablet, dus dat blauw licht heeft geen invloed op mij, ik slaap ook gewoon zo met blauw licht.
voor de babydochter brand er ook een witte led in de hoek van de slaapkamer, daar zal ook wel genoeg blauw in zitten, en niemand heeft last van niet kunnen slapen

ik vermoed dus ook dat het komt doordat mensen TE lang doorkijken ipv te slapen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste heb ik ook nooit ontkend, maar het is gewezen dat die blauwe component invloed heeft op de melatonineproductie. Die gaat omlaag en de slaap wordt minder snel gevat en lijkt ook minder diep te zijn.
Een en ander houdt natuurlijk ook verband met de intensiteit en mate van de dagelijkse bezigheden. In ieder geval wordt de biologische klok ontregeld.

Pikant is dat het luisteren naar een podcast met de telefoon op de potkast (grin...) juist kan helpen om te gaan slapen, althans naar mijn ervaring. Nadeel is dan weer dat je dan middenin de nacht weer waker wordt omdat je gekneveld bent door het snoertje van je oortjes*). Misschien doordat een podcast over wetenschap (NRC: "Onbehaarde apen") toch wat saai kan zijn.... O-).

*) iPods zijn me te duur, zeker gezien de accu's niet zijn te vervangen.

edit:
Voor de ongelovigen:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0147.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;