Differentieel 0.03A

Hey beste leden,

Ik zit al geruime tijd met een probleem welk het volgende is:

Bij het aanschakelen van onze combi oven springt na een aantal minuten de differentieelschakelaar van 0.03A dit gaat als volgt:
-Na 7-15 minuten: bij opentrekken oven deur springt deze differentieel
-Na 15+ minuten: springt de differentieel vanzelf zonder enige handeling aan de oven uit te voeren.
In microwavestand hebben we hier geen last van.

Ik heb volgende zaken gedaan:
-de oven eruit gehaald en met een multimeter gemeten of er spanning op de body/ijzeren delen van de oven stond (niets gemeten)
-de aansluiting van de kabel nagekeken om te zien of deze nog goed vastzat (was ok)

wanneer boiler in de badkamer of een apparaat in de keuken aangezet wordt zal de differentieel ook sneller springen.
(Badkamer en keuken zijn aangrenzend.)

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Lijkt op een aardlek van het verwarmings element.Als er een normale stekker aan de oven zit dan de stekker eens andersom in de wandcontaktdoos steken.
Kijken wat er dan gebeurd.

Op 12 januari 2020 13:03:42 schreef BenI2C:
Lijkt op een aardlek van het verwarmings element.Als er een normale stekker aan de oven zit dan de stekker eens andersom in de wandcontaktdoos steken.
Kijken wat er dan gebeurd.

Als niet alle stroom zijn terugweg vindt via de aardlekschakelaar, zal deze afschakelen onafhankelijk van de positie van de steker.
Testen met een universeelmeter levert doorgaans weinig op, omdat de meetspanning veel te laag is. Een zgn megger meet hoogohmig met een hoge spanning. Die brengt de fout waarschijnlijk meteen aan het licht. Dan moet je natuurlijk wel een megger hebben .Mischien ergens even lenen.

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2020 12:35:37 schreef Oventje:
wanneer boiler in de badkamer of een apparaat in de keuken aangezet wordt zal de differentieel ook sneller springen.
(Badkamer en keuken zijn aangrenzend.)

Het hoeft de oven niet te zijn natuurlijk, maar die kan je aardlek wel net triggeren. Ik zou het eerder bij je boiler zoeken of een apparaat in de keuken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Aan het verhaal te zien lijkt de verwarming niet de oorzaak.
Denk eerder aan de ontstorings condensator of ontstoringsfilter.
Met een isolatietester of megger kun je een diagnose geven.
Je kunt ook die condensator/filter overbruggen en uitproberen

Dank voor de reacties.
Ik kan via via waarschijnlijk even aan een megger geraken, juist nog even informeren hoe hier correct mee te werken.
Moest ik met grote zekerheid weten dat de oven de issue is koop ik er een nieuwe want onze huidige bevind zich in erbarmelijke staat namelijk.

Aan RickP: soldeer ik dan gewoon een draadje over de condensator/filter?

Een vriend van me heeft mij bij zo'n zelfde probleem geroepen. Bleek dat er vettigheid in de (thermische!) isolatie was gekomen die bij verwarming voldoende ging geleiden om problemen te vormen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 12 januari 2020 13:03:42 schreef BenI2C:...de stekker eens andersom in de wandcontaktdoos steken..

als je een differentieel hebt kun je de stekker niet omdraaien. Dat gaat alleen bij een aardlek.

Oh, Weer een leermomentje voor mij. Wat is het verschil tussen een differentieel en een aardlek? Bij mij zijn dat twee woorden voor hetzelfde ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

klopt.
In Belgie noemen ze het een differentieel en daar kun je de stekker niet omdraaien ;-)

Ha! Daar moest ik even over nadenken :)

Los daarvan: als er nog andere verbruikers op die groep zitten dan zal het omdraaien van een stekker verder toch ook geen verschil maken?

If you want to succeed, double your failure rate.

Jawel, Als er zeg "230V" over het element staat, dan is er op 1/4 van de lengte van het element een 230/4 spanning. Daar nu de lek zit en als die het dichtst bij de nul zit, dan dan tript de aardlek minder makkelijk dan wanneer die het dichtst bij de 230V aansluiting zit. 3x hogere spanning!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 januari 2020 20:58:20 schreef Oventje:
Dank voor de reacties.
Ik kan via via waarschijnlijk even aan een megger geraken, juist nog even informeren hoe hier correct mee te werken.
Moest ik met grote zekerheid weten dat de oven de issue is koop ik er een nieuwe want onze huidige bevind zich in erbarmelijke staat namelijk.

O.a. met het laagste spanningsbereik beginnen te meten, stapsgewijs omhoog maar niet hoger dan 250 V vanwege mogelijke beschadiging aan componenten die normaal ook onder spanning staan.