Second opinion; Zonnepanelen Aardlek/ bekabeling

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2020 14:06:32 schreef Mnr. Sparks:
Leuk onderwerp, maar erg zijn zoveel factoren die invloed hebben op de prestaties dat ik eigenlijk pas aan het eind van het 'zon jaar' kan zeggen wat mijn systeem nou daadwerkelijk geleverd heeft.

Ja, aan het einde van het jaar kun je pas zeggen wat het opgeleverd heeft. Het is van veel dingen afhankelijk.

Maar je kunt wel een berekening maken wat het ongeveer op gaat leveren per jaar.
In jou geval zal dat +/- 775€ tot 812€ per jaar zijn. Ligt eraan wat je daar krijgt per kW. Hier is dat tussen de 21 en 22 cent per kWh

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 januari 2020 12:26:12 schreef Lambiek:
[...]
Je gaat die 4340Wp nooit halen uit je panelen. Ten eerste in de zomer worden je panelen zo heet dat je die waarde niet haalt en ten tweede heeft je omvormer een powerfactor van 0.85 en daar rekenen we ook mee voor Nederland.

ALS(*) dat ding een power-factor heeft van 0.85 dan loopt er bij 4200 W dus 4200/230/.85 = 21.5A niet de andere kant op.

(*) Maar dat geloof ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lambiek bedoeld heel wat anders met "power factor". Dat muntje wil nog niet vallen :-) Lambiek, lees nou even dat stukje in de datasheet. Power factor heeft niks te maken met wat je uit 1Wp haalt aan kWh in een jaar. Nou ja, indirect wel, maar da's niet wat jij bedoeld, meen ik te lezen. Wat versta je anders onder "power factor", leg eens uit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bij deze omvormer kun je de power-factor instellen tussen 0.8 leading en 0.95 lagging. Soms wordt dit vereist in grote installaties.
Bij u ga ik ervan uit dat deze staat ingesteld op 1.00 (volledig Ohms).
Bij instellen van een power-factor van bv 0.8 levert u nog steeds hetzelfde vermogen af aan het net, MAAR wel met een hogere RMS-stroom.... Maar bij u zal dat niet zijn, dus vergeten we dit.

Ik vind de draad-doorsnede nog wel gaan met 2.5mm2 op 7 meter lengte.
De kabelverliezen zijn acceptabel.
De automaat van 16A vind ik krap.
Stel dat de netspanning lokaal 220V is, en even niet 230V.
4340W / 220V = 19.7 Ampere.
Nu kan de omvormer volgens de datasheet maximaal 19 ampere leveren, maar vaak zijn die specs niet accuraat, en kan dit best 20A zijn.

Bij u kan er dus best 19-20 Ampere lopen al naar gelang de buitentemperatuur en de lichtinval.

Dus ja, ik vind het krap.

Dat er gebruik is gemaakt van een automaat die ook de aardlekstroom meet vind ik ook niet handig. Vaak tript de aardlek-functie door de lekstroom van het netfilter van de solar-omvormer.
Kom je thuis van vakantie, ligt de solar-automaat eruit....
3 weken geen energie opgewekt.

Ik zou die solar-omvormer op een 20Ampere keramische stop, of automaat zetten.

Misschien is er een andere reden dat de monteur heeft gekozen voor B16Ampere.
Zit de solar-omvormer middels een schuko stekker (gewone netstekker) in een stopkontakt speciaal voor de soalr-omvormer?
Door een standaard WCD mag maximaal 16 ampere.
Solar-omvormers van uw kaliber worden vaak zonder WCD aangesloten (rechtstreeks op een lasdoos).

Verder:
wat nog veel belangrijker is, is dat vaak de cOMPLETE meterkast moet worden aangepast ivm LEVEREN van energie.
Stel: hoofdzekering 25Ampere. Bijleveren: 19 Ampere. 25+19= 44Ampere.

Dit kan betekenen dat aardlekautomaten voor de huisgroepen omhoog moeten van 40A naar 63Ampere. Laatste zijn best duur.
Nu is 44A niet veel hoger dan 40A dus het valt mee...
Het kan dus erger.

Hoeveel ampere begdraagt uw hoofdzekering eigenlijk?
Dat kon ik nergens lezen. Ik heb thuis C40 Ampere.
Heeft u meer dan 25A, dan moet uw meterkast zo goed als zeker worden aangepast!!!

Het ongewenst trippen van die B16 30mA automaat is wel een dingetje.

als uw hoofdzekering niet meer is dan 25 Ampere zou ik het zelf een jaartje aankijken.

Er ist wieder da...

V.w.b. het DC-gedeelte:
Volgens mij is dit dik in orde, mits u beide trackers heeft aangesloten.
4mm2 lijkt me meer dan ok Met de omvormer binnen 25 meter van de panelen).

Wilt u het zeker weten, dan moet ik meer van de panelen weten, en niet alleen 130W.
Vmmpt, Vopen, Imppt, Ishort. Staat achterop het paneel of in de spec.

Er ist wieder da...

25+19=44 Dat sommetje klopt, maar toch snap ik het niet. Je trekt toch niet tegelijk 25A door je hoofdzekering van het net naar binnen en duwt op hetzelfde moment 19A door je hoofdzekering naar buiten het net op? Hoe moet ik dat zien?

Op 12 januari 2020 22:15:36 schreef Kilian:
25+19=44 Dat sommetje klopt, maar toch snap ik het niet. Je trekt toch niet tegelijk 25A door je hoofdzekering van het net naar binnen en duwt op hetzelfde moment 19A door je hoofdzekering naar buiten het net op? Hoe moet ik dat zien?

in principe kun je de afgaande groepen buiten de zonnepanelen belasten met 25A van de hoofdzekering en de 19A van je zonnepanelen. In theorie zou je dan een 40A/0,03 aardlek overbelasten met 4A. De vraag is of deze situatie zich ooit voordoet, daarnaast zit die 4A 10% wel in de marge denk ik.

Heb niet alles gelezen, maar doe 0,85 staat voor de jaaropbrengst in kWh t.o.v. het aantal Wp.
En ook word die 0,85 wel gebruikt voor omvormer WAC vermogen t.o.v. Wp (op 1 orientatie) om een goedkopere omvormer aan te bieden en dat stukje vermogen dat je kwijt raakt is minder dan de besparing door de kleinere omvormer.
Je kan best meer opbrengst (W) hebben dan het aantal Wp. maar de gebeurt niet veel. (koude heldere dag meest in feb - april).
Een automaat vind het niet fijn om langere tijd op 100% belast te worden, houd 80% aan. Ik heb ze wel verwrongen uit een kast gehaald, zeker als ze lekker ingeklemd zitten tussen 2 intieme buren.

Blijf weg bij al die goedkope meuk in je MK, het is een veiligheids ding, je koopt ook niet de goedkoopste helm (bij alie) als je op een motor stapt.

Er zijn omvormers die meer aan geven 4200 oid, maar afgesteld zijn / kunnen worden op 16A AC.

En 2x 7 panelen is raar (60 cels neem ik aan), als alles op dezelfde hoek ligt zonder schaduw, dan is de werkspanning voor de omvormer aan de lage kant denk ik. Denk dat de VMPP rond de 30 V ligt. Kijk dat even na.
Een 1 fase omvormer (van deze maat) heeft liever meestal zo tegen de 400V DC aan de ingang.

Klinkt als een cowboy idd.

zit sinds 2009 in de PV.

Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar ik probeer het wel te begrijpen.

Wat ik zo lees is dat zonnepanelen meestal worden aangesloten op een bestaande groep, bijvoorbeeld via een wcd. Die wcd zit "upstreaam" van een smeltzekering of zekeringsautomaat, die op zijn beurt weer upstream van een aardlekschakelaar zit. Verder "downstream" heb je dan de hoofdschakelaar en daaronder de, in dit voorbeeld, 25A hoofdzekering.

Ik neem aan dat de groepszekeringen 16A zijn en ik ga er gemakshalve vanuit dat het voor de zekering niet uitmaakt in welke richting die 16A loopt.

Dan kun je toch via één groep nooit meer dan 16A terugleveren? Wat zie ik over het hoofd, behalve de reactietijd van de zekeringen.

(wat NL betreft)Nee, een omvormer hoort een eigen groep te hebben. Wel word er wel eens een PV verdeler toegepast op een typische "wasmachine aansluiting".
Dat mag tot 3000WAC.
dan heb j ein de MK een 16A automaat, en de pv verdeller bestaat uit 1 hoofdschakelaar en dan 1 ALA voor de PV groep, en een ALA om de "wasmachine" weer aan te sluiten vaak via een WCD

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2020 01:22:31 schreef andre1973:
Wel word er wel eens een PV verdeler toegepast op een typische "wasmachine aansluiting". Dat mag tot 3000WAC.

Dat mag toch niet meer?, Is dat niet verandert "nog niet zo lang geleden" Ik weet niet beter dat tegenwoordig iedere omvormer zijn eigen groep hoort te hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

@Lambiek
Dat mag inderdaad niet meer, al jaren niet.

En hoewel je schrijft:

Als het je een goed gevoel geeft kan dat, maar hoeft niet.

Zou ik een (letterlijk) bokkie-wokkie alamat die op het randje van zijn kunnen loopt niet in mijn meterkast willen hebben.
Dat ding is alleen op ebay/ali te koop.

Wat het niet beter maakt:

'AC' types mogen al heel erg lang niet meer.

Heel officieel zou je daar zelfs een 'B' type moeten hebben.

Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2020 11:15:46 schreef Sine:
Zou ik een (letterlijk) bokkie-wokkie alamat die op het randje van zijn kunnen loopt niet in mijn meterkast willen hebben.
Dat ding is alleen op ebay/ali te koop.

O, zit dat erin. Daar heb ik helemaal overheen gelezen. |:(

Dan trek ik bij deze mijn woorden in. Ik ging er vanuit dat het degelijk spul was.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ze maken bij Tongou wel door NCB's geteste onderdelen, waarvan dus een bepaalde kwaliteit mag worden verwacht, maar de TOB01-32 kan ik niet vinden in de CB database, wel de TOBN1-32 (welke serie ook op hun website staat). Ze maken dus misschien wel fatsoenlijk spul, maar of de TOB01-32 dat ook is is dus moeilijk te beoordelen.

Ook staat bij de TOBN1 serie een certificaat op de website:

https://www.elcb.net/wp-content/uploads/2019/05/TOBN1-32-SAA-Certifi…

Sine

Moderator

Dan nog, dit is aan "AC" type, die mag hoe dan ook niet meer.

vergeten

Golden Member

Op 12 januari 2020 22:15:36 schreef Kilian:
25+19=44 Dat sommetje klopt, maar toch snap ik het niet. Je trekt toch niet tegelijk 25A door je hoofdzekering van het net naar binnen en duwt op hetzelfde moment 19A door je hoofdzekering naar buiten het net op? Hoe moet ik dat zien?

Stromen in tegengestelde richting moet je van elkaar aftrekken, niet optellen!
(anders zou je hoofdzekering er al snel uit liggen en je meter (ferraris meter) nooit de andere kant op kunnen draaien of langzamer, als er energie aan het net geleverd wordt)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die aardlek had ik als een van de eerste posts aangemerkt als verdacht en als AC type helemaal niet meer toegestaan.

Op 13 januari 2020 10:43:53 schreef Lambiek:
[...]
Dat mag toch niet meer?, Is dat niet verandert "nog niet zo lang geleden" Ik weet niet beter dat tegenwoordig iedere omvormer zijn eigen groep hoort te hebben.

In feite is een pv verdeler op wasmachine groep gewoon een onderverdeler, ik zou niet weten waarom dat niet zo mogen, mits de pv verdeler van juiste automaten voorzien is.

Op 13 januari 2020 19:01:42 schreef Peter112:
[...]

In feite is een pv verdeler op wasmachine groep gewoon een onderverdeler, ik zou niet weten waarom dat niet zo mogen, mits de pv verdeler van juiste automaten voorzien is.

Volgens mij ook, en dat is recent aangepast dat er nog maar 3000W AC op aangesloten mag worden en dat was voorheen natuurlijk (16x230) 3680.

zit sinds 2009 in de PV.

andre1973 plak er een stikker op "onderverdeler"

KGE

Golden Member

Heb mijn kleine 1500W omvormer ook via zo'n PV verdeler op de wasmachine groep gezet. Worden ook gewoon geleverd:

https://www.vekto.nl/elasticsearch/?search=pv%20verdeler

Sine

Moderator

Dat het nog te koop is zegt weinig. Ik meen dat zo'n constructie niet meer is toegestaan.
Maar dat kan ik natuurlijk fout hebben, hier loopt vast iemand rond met meer kennis van de regels dan ik.

Lambiek

Special Member

Het is dus vanaf 2017 verplicht om iedere omvormer zijn eigen groep te geven, van welk vermogen dan ook.

https://advies-elektrotechniek.nl/pv-installatie-volgens-nen-1010-2015…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Dat is verplicht ja, maar wil niet zeggen dat de cowboys ook vinden dat dat voor hun geld....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 14 januari 2020 13:23:30 schreef Jinny:
...., maar wil niet zeggen dat de cowboys ook vinden dat dat voor hun geld....

Dat denk ik ook niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.