elektriciteits-storing door rat

benleentje

Golden Member

als een rat eenmaal binnen weet te komen is het verder eenvoudig dat ze op kwetsbare plaatsen veel schade kunnen veroorzaken. e schakelaar zelf is heel robuust maar de besturing circuits er naar toe zijn veel kwetsbaarder e als dat circuit eenmaal aangeknaagd is zal een schakelaar wel uitvallen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Ik kan iets visualiseren met iets wat vliegt. Was ooit eens met een collega op stationscontrole (deden ze in die tijd nog), die man was heel alert op vogels. Als iets naar binnen vliegt, zie het maar weer eens naar buiten te krijgen. Als zo'n rat het voor elkaar heeft gekregen om ergens op rails terecht te komen, daar kan ik me iets bij voorstellen. Zo'n ruimte is in een fractie van een seconde een en al vuur, tot er ergens binnen een seconde een schakelaar uitgaat. Daarna is het vooral veel poetswerk, isolatoren schoonmaken.
Ik heb het nu wel over open systeem, zie je niet veel meer. Hier in mijn omgeving staat het er nog vol mee, weet niet hoe het er in Flevoland uitziet.

High met Henk

Special Member

Gek dat het niet redundant is uitgevoerd eigenlijk.

Ringen zijn toch wel gebruikelijk, dus in een paar tellen heb je het probleem en via een vooraf vastgesteld protocol en een juiste schakelbrief ga je in mum van tijd verder.

Kan natuurlijk wel net onderhoud zijn in andere kant ring...

Maar via NEN3840 zou dat wel zo moeten lopen en als leverancier zou je voor elke sectie/(onder)station toch echt wel een std noodprocedure verwachten.

Dan zit je nog wel paar seconden/minuten spanningsloos, maar zeker geen uren...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb in mijn werkzame wel wat gezien dat veroorzaakt werd door een rat.
Een komplete middenspanningstrafo naar zn grootje, de rat kwam tussen de secundaire aansluiting.
Daardoor zat een middelgrote drukkerij een dag zonder stroom.

Een rat kan natuurlijk ook tussen de koppelrails van een ringleiding komen.
Je kunt nog zoveel redunantie invoeren, er is altijd wel een plek waar er maar een van is.

@Henk met High
Als de spanning van een trafohuisje wegvalt duurt het wel even voor een monteur(s) ter plaatse zijn. Als je geluk hebt zie je direkt de rat, en kun je deze weghalen zover deze al niet vergaan is.
Met nhog meer geluk is het alleen een beetje schoonmaken.
Met minder geluk duurt het zoeken langer, is de schade groter en duurt het allemaal veel langer voor alles weer in bedrijf is.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 12 januari 2020 16:53:23 (33%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 januari 2020 15:28:21 schreef High met Henk:
Ringen zijn toch wel gebruikelijk, dus in een paar tellen heb je het probleem en via een vooraf vastgesteld protocol en een juiste schakelbrief ga je in mum van tijd verder.

Dit is wel iets te simpel geredeneerd. Ringen staan normaal open, en voordat je gaat omschakelen moet je eerst weten waarom de zaak er uit ligt. Zomaar gaan omschakelen zonder dat je weet wat de oorzaak is kan er toe leiden dat er nog veel meer uit vliegt.

pa3gws

Golden Member

Laatst een perscontainer die niet meer wilde.
Wat bleek een groot deel van de bedrading was kaalgevreten door ratten met een dikke kortsluiting als gevolg.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Een zwarte rat heeft genoeg aan een gaatje ter grootte van een 20 cent stuk om binnen te komen. En als het een hele grote is een 50 cent stuk.

mvdk

Golden Member

Wat er bij onze netbeheerder gebeurt, regelmatig klapt er een eindsluiting. Dat geeft een enorme ravage als dat in een gebouwd huisje gebeurt. Bij een kaststation is het weer een ander verhaal. Maar goed, zo'n eindsluiting staat even te pruttelen, ruimte vult zich met rook, roet en ozon. Dan komt de klap, 't gaat allemaal razendsnel, de vlamboog kruipt in een fractie van een seconde omhoog, en als er ergens een maximaalrelais aanspreekt in de tussentijd, duurt 't nog iets van een halve tot een hele seconde. Je kan die aanspreektijd niet te kort houden, als er ergens een 40A MS patroon zou moeten aanspreken, wil je niet dat de hele streng eruit gaat.
Maar goed, de netfilosofie was destijds per MS station 2 grote magnefixen, beiden in afgescheiden ruimtes, beiden op een verschillende rail.
Bijgaand een afbeelding van een grote magnefix:

Deze heb ik van het internet geplukt, maar hij lijkt er wel op. Na zo'n plof waar ik het over heb, zit zo'n installatie onder de prut, vette roetaanslag. Als je mazzel hebt, kun je na schoonmaken de installatie van de andere zijde voeden.
Bij de afgebeelde installatie is het eerste veld een kabelveld, de tweede, met die aardset erin, is een trafoveld, evenals de rest, met uitzondering van het meest rechtse veld, een kabelveld. Het is dus een installatie geschikt om in een ring op te nemen.
In mijn omgeving staan veel van dit soort configuraties, en daar zitten gewoonlijk z'n 2000 aansluitingen op. Je kan meestal al die trafo's laagspanningzijdig omschakelen, zo is het net destijds aangelegd. We hebben nu in mijn omgeving al 4 keer zo'n plof gehad, (er gaan er nog wel 5 komen), maar de installatieverantwoordelijken maken geen gebruik van die omschakelmogelijkheid. Klanten moeten maar wachten.
Ik denk niet dat de rat aan bedrading in sec. circuits heeft zitten knagen.

High met Henk

Special Member

Op 12 januari 2020 17:15:53 schreef KlaasZ:
[...]Dit is wel iets te simpel geredeneerd. Ringen staan normaal open, en voordat je gaat omschakelen moet je eerst weten waarom de zaak er uit ligt. Zomaar gaan omschakelen zonder dat je weet wat de oorzaak is kan er toe leiden dat er nog veel meer uit vliegt.

Dan schakel je een deel af en ga je 1 voor 1 terug bij schakelen. In het artikel wordt de suggestie gewekt dat het uren duurde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vroeger stonden er in de kabelkelders van de midden en hoogspanning stations 5a6 soorten muizen en rattengif. Maar dat spul is tegenwoordig verboden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Op 12 januari 2020 18:45:52 schreef High met Henk:
[...]

Dan schakel je een deel af en ga je 1 voor 1 terug bij schakelen. In het artikel wordt de suggestie gewekt dat het uren duurde.

Als je mazzel hebt, er geen zelfopwekkers in dat gebied zijn, en je hebt overstroomverklikkers zitten die correct voor 1 uitleg vatbaar aangesproken hebben, dan kan je het kabeldeel afschakelen waar een fout inzit.
Maar de wereld zit niet ideaal in elkaar, soms moet er veel heen en weer gereden worden om kabelsecties vrij te schakelen, te meggeren, en weer in te schakelen. Dan ben je wel even bezig. Zomaar proberen om 1 voor 1 in te schakelen gaat niet goed, dan piept de boel er onder je handen uit, en moet je weer naar het schakelhuis rijden.
En hier was wat anders aan de hand.
2006, Barendrecht:

Sluiting in een installatie, de boel klapt. Dan ben je heel lang bezig om strengen om te schakelen. Soms lopen strengen van een naar ander. Als beide uiteinden in hetzelfde schakelhuis aankomen, heb je een probleem.
Barendrecht, Enschede, Bleiswijk Merenweg, DSM in Delft, (melasse incident). Ik geef toe, de meeste storingen zijn niet zo ingewikkeld, maar soms valt er niet veel om te schakelen.

evelo

Golden Member

Deze week nog een dode rat zien liggen op een transfo tijdens een inspectie, ik ga ze niet zelf wegnemen...evengoed ligt ze er volgend jaar nog...

ik kan me nog herinneren dat in 2004 de regio boxtel platlag door een rat in een traforuimte. duurde wel enige uren voordat hersteld en gevonden was.

een 10kV mof die doorslaat komt vaker voor, dat heb ik vaker in t nieuws gezien, soms is de stoep zelfs omhoog gekomen erdoor. diverse filmpjes van gezien, uitval op een hoogspannings station, men schakelt een uitgevallen veld bij en vervolgens kunnen ze het in een aantal gevallen niet meer navertellen, station klapt geheel de grond uit, of de kasten klappen uitekaar. dit is dan meestal in koude landen als rusland ed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank allen voor de verhalen, erg interessant, ik gaf het alleen een zetje, alleen maar omdat nog niemand anders dat gedaan had.

Die rat had wel precies de verkeerde plek gekozen blijkbaar, voor 'm/d'r zelf maar ook vwbt de gevolgen.

Uit het artikel :

. . .en dus ook de mobiele telefoons het niet meer doen . .

Vanwaar het woordje "dus" in die zin ?
Hebben de telefoonmasten geen nood-energie (meer) ?

En dan de liften weer . . grrrr/brrrr !

Maar, een storinkje af en toe is best handig voor de bewustwording van de moderne mensch.

Maar, ik ga/wil mijn glasvezel aansluiting op accu's aansluiten om bij de volgende elekriciteits-storing te kunnen zien of dat wel blijft werken.

glasvezel blijft werken als je modem in backup zit, de glasvezel centrale heeft ook een ups en een generator staan.

niet alle gsm masten hebben een generator backup overigens, alleen de ( master ) masten van waaruit de kleinere ( slave ) masten met een straalverbinding worden aangestuurd hebben een backup, zodat er toch nog dekking is. echter hebben die masten maar een kleine backup, 12 uur oid en de brandstof is op. als de stroom 2x achtereen is uitgevallen heb je kans dat er nog niks is aangevuld ik geloof niet dat men daar iemand voor heeft om daags erop weer aan te vullen overal, laat staan voor goed onderhoud..

als je ziet hoe de installatie van een gsm mast uit 2002 oogt tov iets van 2 jaar oud, dan zie je wel dat het niks meer mag kosten tegenwoordig, of amper tijd voor installatie staat er nog voor, kabelgoten, algehele bevestiging, het geheel ziet er niet meer zo netjes uit op een gsm mast tegenwoordig.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 12 januari 2020 23:57:03 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 januari 2020 23:43:25 schreef Kees frees:

Maar, ik ga/wil mijn glasvezel aansluiting op accu's aansluiten om bij de volgende elekriciteits-storing te kunnen zien of dat wel blijft werken.

Ik weet niet of mijn woning op een glasvezel POP zit of rechtstreeks op de KPN wijkcentrale (zelfde afstand) maar ik had langer Wifi dan dat ik mobiel netwerk had tijdens de grote stroomstoring op oudjaarsdag.

Ik heb thuis een aantal jaren een kant en klare 12V 4A / 9Ah backup voedingskast gebruikt en daar zat deze voeding in:
https://www.conrad.nl/p/mean-well-ad-55a-acdc-inbouwnetvoeding-geslote…

Enkel door de jaren heen is er wat meer apparatuur (met bijbehorende afwijkende voedingsspanningen) in de meterkast gekomen en is na de verhuizing een gewone ups met extern 24V accupack geplaatst.
Dit was afdoende voor iets meer dan 1u back-up tijd voordat de ups er de brui aan gaf (schakelde zichzelf af met nog altijd zo goed als vol accupack).

Afgelopen weekend een kant en klare 24V 5A / 17Ah backup voedingskast gemodificeerd zodat er door middel van dc-dc converters ook 5V en 12V beschikbaar zijn en daar alle apparatuur, inclusief nas/ camerasysteem op aangesloten.

Totale verbruik is nu 1,8A/ 45W op 24V accu back-up in plaats van 7,5A/ 187W wat de opstelling 24V > 230V > 5/ 12/ 24V verbruikte.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij de grote stroomstoring in Amsterdam hebben we kunnen zien dat veel systemen nauwelijks noodstroom hebben. Veel systemen hebben een noodstroom van 1 of 2 uur, net genoeg om een klein storingkje op te kunnen vangen. Laat wel wezen, 2 uur is zo om.
Maar 2 uur zonder internet duurt dagen.......

Denk wel dat er in de huidige maatschappij dan belangrijke zaken niet meer werken.
Verkeerslichtinstallaties en liften stoppen gelijk.
Maar ook het hele betalingsverkeer van winkels etc ligt (na de noodstroomtijd) helemaal plat.
Je kunt niet meet tanken, Burgernet, Amber alert en hoe het allemaal mag heten, noppes.
GSM etc stopt ook gewoon na hooguit 2 uur.
Wil de overheid de BB sirenes weg doen om dat we zon betrouwbaar alternatief hebben........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nouja, die sirenes zullen na de backuptijd ook niet meer werken...
En ze hebben omroepwagens geloof ik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Hier was rond de jaarwisseling een stroomstoring van anderhalf uur ofzo.
Er was geen GSM netwerk meer te bespeuren, direct al niet meer.

Dus als die noodstroomvoorzieningen er al zijn, zijn ze waarschijnlijk niet altijd 100%

pa3gws

Golden Member

Op 13 januari 2020 10:57:59 schreef Ledlover:
En ze hebben omroepwagens geloof ik.

Niet te hopen dat die elektrisch rijden. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 januari 2020 10:57:59 schreef Ledlover:
Nouja, die sirenes zullen na de backuptijd ook niet meer werken...
En ze hebben omroepwagens geloof ik.

Als je sirene eenmaal gegaan is ben je wel gewaarschuwd en kun je op de radio luisteren wat er aan de hand is. Dat hoeft uren later niet nogmaals te werken.

Als je GSM-masten (NL-alert) gelijk plat liggen, dan heb je dus helemaal NIKS.

En die omroepwagens waar ze mee schermen... als dat protocol een keer uit de kast moet komen dan zullen we wel zien hoeveel we daar aan hebben.

If you want to succeed, double your failure rate.

Of men moet het protocol aanpassen, dat de bevolking bij stroomuitval ook afstemt op de rampenzender. Misschien niet eens zo'n gek idee, want al heb je dan iedere paar jaar een 'valse positief', dan leren mensen ook nog eens waar op de radio ze de lokale omroep kunnen vinden.

Veel mensen (van iedere leeftijdsgroep!) kunnen hun favoriete zender niet eens terug vinden als je een zwengel geeft aan de afstemknop van de radio. Laat staan een station waar ze normaal niet naar luisteren.

Overigens moet de stroomvoorziening van de radiostudio en alle infrastructuur om het radiosignaal bij de zendmasten te krijgen, ook voldoende betrouwbaar zijn. Als het gaat om lokale DAB+ steunzenders gaat dat nog interessant worden. Krijgen die hun signaal via een straalzender, of via het internet?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Nu ik er zo over nadenk ... ik HEB niet eens meer een AM/FM radio ...

Hmm.

Thevel

Golden Member