Doden na opladen in bad

RAAF12

Golden Member

https://www.ad.nl/buitenland/vrouw-45-geelektrocuteerd-nadat-ze-gsm-in…

Jammer genoeg staat het merk oplader het niet bij. Een telefoon aan de oplader tijdens het badderen vasthouden of in het bad laten vallen vind ik niet zo verstandig. Het valt wel op dat het 4 vrouwelijke slachtoffers zijn.
Een meisje met zware brandwonden.

mvdk

Golden Member

Maar hoe zit 't nou met een aardlekschakelaar? Hebben ze die daar niet?
Ik was ooit eens bezig aan een elektrische installatie achter een 30mA aardlek. IJzeren buizen, met aarddraad er omheen. Het was warm, ik was drijfnat bezweet, en ik zat op een vreselijk onvoorzichtige manier een lasdoos open te peuteren. Ik kreeg een vreselijke klap, maar ook werd onmiddellijk alles donker. Lijkt mij dat als je in bad zit, de aanspreekstroom van zo'n ding wel gehaald word. Of hebben ze daar in Frankrijk andere waardes aardlekschakelaars?

rob040

Golden Member

Ikke niet snap.
Het gevaarlijke deel zit toch in de wandcontactdoos en dan ga je met een veilige 5V naar de telefoon. Wat kan daar nou fout gaan?

Jaha, differentieel beveiliging heeft best wel nut.
Zo kocht ik ooit een ontvanger/radio met een metalen kast, zo'n hele bekende pioneer.
De kast prikte een beetje, maar ja dat zal wel een ontstoringscondensator zijn dacht ik.
Tot dat ik de antenne wou aansluiten, die lag aan aarde.
Het werd even wit voor m'n ogen en het werd donker.
Er had een bijdehand het overgebleven geel/groen draad bij een pootje er bij gedaan, de kast hing dus aan het net . . .
Goed afgelopen dus.

Of ze heeft een hartaanval, beroerte, o.i.d. gehad, is daaraan overleden, en heeft, heel vreemd, haar telefoon in bad laten vallen. De conclusie dat het gekomen is door de telefoon klinkt me, zonder verder bewijs of aanwijzingen, als een voorbarige conclusie van een journalist die weet dat "stroom" gevaarlijk is.

Edoch, is ook best mogelijk dat ze daadwerkelijk door elektrocutie om het leven is gekomen; daarvoor moet de isolatie in de oplader gefaald zijn (niet geheel onvoorstelbaar bij Chinese laders van Aliexpress e.d.), en de aardlekschakelaar heeft niet gewerkt, of was helemaal niet aanwezig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zal wel weer een gevalletje namaak lader zijn geweest met veel te weinig scheiding tussen primair en secundair. of de condensator tussen primair en secundair tbv van ontstoring in een smps was niet goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 12 januari 2020 22:54:28 schreef mvdk:
Lijkt mij dat als je in bad zit, de aanspreekstroom van zo'n ding wel gehaald word. Of hebben ze daar in Frankrijk andere waardes aardlekschakelaars?

Geen idee, dat Nederlandse meisje had zware brandwonden maar overleefde. Ik denk toch dat het slechte opladers zijn.

of een haperend stuk antiek als aardlek met veel te veel uitschakeltijd. of de aardlek tripte niet omdat de lekstroom net te laag was, evengoed wel dodelijk in bad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De standaard USB kabel is 1,20-1,50m? Te kort om in een gemiddelde badkamer te badderen.

Ik acht de kans groter dat ze een 230V verlengsnoer uit de kast hebben getrokken dan dat ze een 3m USB kabel hebben gekocht. 'Veilig naast het bad', het water loopt langs de USB kabel de stekkerdoos in en het noodlot slaat toe.

maartenbakker

Golden Member

Op 12 januari 2020 23:01:42 schreef rob040:
Ikke niet snap.
Het gevaarlijke deel zit toch in de wandcontactdoos en dan ga je met een veilige 5V naar de telefoon. Wat kan daar nou fout gaan?

Als je van muziek houdt: BigClive heeft een kraftwerkachtige song gemaakt over, nouja kijk zelf maar: https://www.youtube.com/watch?v=ioAq7PI1Uwg

Bijbehorende openscheuring: https://www.youtube.com/watch?v=wqJnFhhPAis

Ook DiodeGoneWild scheurt wel eens dat soort ladertjes open. Bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=ehYYoU13i-I

@Thevel: als 0,25mm ook goed is, zie de link naar BigClive.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 12 januari 2020 23:11:39 schreef testman:
zal wel weer een gevalletje namaak lader zijn geweest met veel te weinig scheiding tussen primair en secundair. of de condensator tussen primair en secundair tbv van ontstoring in een smps was niet goed.

Yep! dat is al eerder ter sprake geweest op dit forum.
Ik kan het ff niet vinden maar er is een website waar dit soort adapters op isolatie getest werden, de slechtste had een isolatie afstand tussen primair/secundair van slechts 0,2mm!!!!!

aardlek is meest 30 mA in de badkamer hoop je, maar 6 mA kan al dodelijk zijn.

zit sinds 2009 in de PV.

mijn vrouw haar mac airbook heeft een originele lader en een namaak lader.
als je met blote voeten op de grond staat, en je komt dan aan het frame van de laptop (die is volledig alu) voel je gewoon spanning.
OOK met de originele lader.

ik heb er al last van bij bepaalde schoenen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lang niet overal zit een 30 mA op de badkamer.
Ook in NL niet, installaties van voor ca 1980 hoeven geen 30 mA aardlek te hebben.
Moet je ook nog zeker weten dat de aardlek werkt, ik heb ik mijn werkzame leven nogal wat van de 1e generatie aarlekautomaatjes (ALAMAT) vervangen omdat ze niet uitschakelen.
Bij de nieuwere ben ik het nog maar sporadisch vorgekomen.

Wat ook nog wel eens voorkomt, geen kontaktdoos op de badkamer, dan maar met een verlengsnoertje van een kontaktdoos uit de overloop/slaapkamer.
En als je dan je GSM in bad laat vallen met lader erbij, en dus ook de kontaktdoos, dan kun te wel ee; officiele lader hebben en ben je nog het haasje......

Ik zit net te denken, wat zou er gebeuren als je in een kunststof bad zit en er valt een ongeaard verlengsnoer in het water.
Daar helpen geen 1000 aardlekschakelaars tegen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 januari 2020 23:01:42 schreef rob040:
Ikke niet snap.
Het gevaarlijke deel zit toch in de wandcontactdoos en dan ga je met een veilige 5V naar de telefoon. Wat kan daar nou fout gaan?

Dat zou werken in het geval er sprake is van een adequate galvanische scheiding van het net. Er worden helaas nog heel wat onveilige laders verkocht. Gebruik altijd het door de fabrikant voorgeschreven type als je niet in staat bent te oordelen over aftermarket laders.

This is the world we know best, the world of madness
Lambiek

Special Member

Het is heel erg allemaal, maar wie gaat er nu met zijn telefoon in bad zitten en ook nog eens met de lader eraan.

Op 13 januari 2020 10:49:25 schreef Blackfin:
Er worden helaas nog heel wat onveilige laders verkocht.

Zolang die bende bij Alie en consorten te koop blijft, is daar weinig aan te doen denk.

Gebruik altijd het door de fabrikant voorgeschreven type als je niet in staat bent te oordelen over aftermarket laders.

Precies, maar die zijn duurder en dat is voor veel mensen blijkbaar toch een reden om die troep te kopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

@Lambiek
“Common sense ain't common.”

En ja, ik wil niet weten hoeveel installaties er in NL geen ALS hebben of nog achter een 500mA aardlek zitten

Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2020 11:30:29 schreef Sine:
@Lambiek “Common sense ain't common.”

Blijkbaar niet helaas.

En ja, ik wil niet weten hoeveel installaties er in NL geen ALS hebben of nog achter een 500mA aardlek zitten

Dat is inderdaad hier in Nederland al zo, laat staan in het buitenland.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
dijkmane

Golden Member

In no Sense, Nonsense
maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2020 07:43:03 schreef fcapri:
mijn vrouw haar mac airbook heeft een originele lader en een namaak lader.
als je met blote voeten op de grond staat, en je komt dan aan het frame van de laptop (die is volledig alu) voel je gewoon spanning.
OOK met de originele lader.

ik heb er al last van bij bepaalde schoenen.

Klopt, maar dat duidt niet op een isolatiefout. De Y-condensatoren hebben voldoend isolatiesterkte en de capaciteit mag niet te hoog zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 januari 2020 07:43:03 schreef fcapri:
mijn vrouw haar mac airbook heeft een originele lader en een namaak lader.
als je met blote voeten op de grond staat, en je komt dan aan het frame van de laptop (die is volledig alu) voel je gewoon spanning.
OOK met de originele lader.

ik heb er al last van bij bepaalde schoenen.

Standaard fenomeen van oudere typen Macbooks (Air/Pro). Dit gebeurd als je geen geaarde wandcontactdoos gebruikt.
Het kan in die zin geen kwaad dat het lichamelijk volledig veilig is maar er gaan geruchten dat dit wel ten koste van de Macbook levensduur kan gaan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 januari 2020 11:23:51 schreef Lambiek:
Het is heel erg allemaal, maar wie gaat er nu met zijn telefoon in bad zitten en ook nog eens met de lader eraan.
[...]
Zolang die bende bij Alie en consorten te koop blijft, is daar weinig aan te doen, denk ik.

Gebruik altijd het door de fabrikant voorgeschreven type als je niet in staat bent te oordelen over aftermarket laders.

[...]
Precies, maar die zijn duurder en dat is voor veel mensen blijkbaar toch een reden om die troep te kopen.

Er zijn een aantal jaren geleden dergelijke ongevallen beschreven met.... een Apple voedingen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2020 12:39:33 schreef Tidak Ada:
Er zijn een aantal jaren geleden dergelijke ongevallen beschreven met.... een Apple voedingen!

Dus daar komt het ook voor, dat wist ik niet. Slechte zaak overigens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 januari 2020 12:39:33 schreef Tidak Ada:
Er zijn een aantal jaren geleden dergelijke ongevallen beschreven met.... een Apple voedingen!

Hebben we het over dodelijke ongevallen met originele Apple voedingen?
Bron?

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 13 januari 2020 12:39:33 schreef Tidak Ada:
[...]

Er zijn een aantal jaren geleden dergelijke ongevallen beschreven met.... een Apple voedingen!

Dat kan best, en zijn het dan originele apple voedingen?
En die Chinezen kopiëren rustig modelnummers en opdruk mee, dus het lijkt als twee druppels water op de meegeleverde originele.

Dat is voor de leek niet te bepalen, zelfs voor iemand die weet waar op te letten is dat lastig zonder naar het inwendige te kijken.

En dan nog, alles waarbij een Y-classe condensator de enige scheiding is tussen fase en gebruiker, daar wil ik in ieder geval niet mee in bad zitten.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 januari 2020 13:09:32 (13%)