Doden na opladen in bad

maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2020 12:28:17 schreef T-sec:
[...]

Standaard fenomeen van oudere typen Macbooks (Air/Pro). Dit gebeurd als je geen geaarde wandcontactdoos gebruikt.
Het kan in die zin geen kwaad dat het lichamelijk volledig veilig is maar er gaan geruchten dat dit wel ten koste van de Macbook levensduur kan gaan.

Het niet gebruiken van geaarde stopcontacten voor apparaten die geaard horen te zijn, is inderdaad slecht voor de levensduur in elk geval bij het hotpluggen van accesoires. Verder gaan macbooks soms al stuk als je er met een licht bevochtigde vinger naar wijst, maar het lijkt me stug dat dat door Y-condensatoren komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 januari 2020 13:00:46 schreef Jochem:
[...]Hebben we het over dodelijke ongevallen met originele Apple voedingen?
Bron?

Helaas, na zoveel jaren mijn archief geschoond. Moest wel, want de (houten) vloer buigt door....

Overigens worden veel zaken van alle merken, ook Apple, in "het vermaledijde China" geassembleerd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het gaat er niet om of het daar is geassembleerd. Het gaat erom dat originele producten - in de meeste gevallen - een beter ontwerp hebben, en een betere kwaliteitscontrole.

Ik kan je bron niet vinden. En ik zou denken dat het groot in het nieuws zou zijn geweest als dit originele Apple laders/voedingen betrof.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 januari 2020 11:23:51 schreef Lambiek:
Het is heel erg allemaal, maar wie gaat er nu met zijn telefoon in bad zitten en ook nog eens met de lader eraan.

Precies, laat die telefoon gewoon liggen en geniet van je bad...

Als je dan perse die telefoon wilt gebruiken, en hij is leeg, pak dan een powerbank in plaats van een lader, is nog een stuk praktischer ook.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 januari 2020 23:01:42 schreef rob040:
Ikke niet snap.
Het gevaarlijke deel zit toch in de wandcontactdoos en dan ga je met een veilige 5V naar de telefoon. Wat kan daar nou fout gaan?

http://3.bp.blogspot.com/-ummSU5Dt_oo/UFFx5jU8rRI/AAAAAAAABUY/j_n2ezx11ME/s1600/Darwin-awards.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 januari 2020 23:01:42 schreef rob040:
Ikke niet snap.
Het gevaarlijke deel zit toch in de wandcontactdoos en dan ga je met een veilige 5V naar de telefoon. Wat kan daar nou fout gaan?

Lek....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

laat die telefoon gewoon liggen en geniet van je bad

Precies zo, dat zat ik me al de hele tijd te bedenken. Het kadert vermoedelijk in de 21ste-eeuwse obsessie dat eenieder ten allen tijde bereikbaar moet zijn; en sommigen volgen daar nog in, ook. Ik weet dat het gruwelijk cynisch is, maar toch: we zien hier hoe domheid zichzelf uitroeit, ook wel omschreven als "Darwin at work" (cfr ook het prentje hierboven, beetje minder grimmig, op het eerste zicht).

Zelf gebruik ik mijn telefoon alleen voor korte en dringende berichten, bv. als ik onderweg naar een afspraak vertraging oploop. Al wat minder dringend is kan per e-post, of desnoods per sms; daarvan blijft een spoor achter, en dat is erg nuttig voor wie (zoals ik) slechts kan onthouden "van 's middags tot hoognoen".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

als je met blote voeten op de grond staat, en je komt dan aan het frame van de laptop (die is volledig alu) voel je gewoon spanning.
OOK met de originele lader.

Komt door de Y1 condensator in meeste SMPS'sen (tussen pri en sec), zouden ze eigenlijk moeten verbieden in dit soort toepassingen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Naslag is een handig deel van het smart Phone gebruik, tenzij je liever een bolderkar met de 'Winkler Prins', de 'Encycopledia Brittanica' en een stapel databoeken achter je aan sleept. >:) :P

Kijk jij soms nooit naar de gegevens van een component op je smart Phone, of heb je alleen nog een simpele GSM in je zak?

edit:

Op 13 januari 2020 13:48:43 schreef Jochem:
[....] Ik kan je bron niet vinden. En ik zou denken dat het groot in het nieuws zou zijn geweest als dit originele Apple laders/voedingen betrof.

Was ook redelijk prominent, maar al gauw een jaar of 10 geleden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat mij verbaast, is dat mensen ze blijkbaar continu moeten laden. Je zou toch verwachten dat je na 2 generaties wel door hebt welke merken je moet vermijden.

Mijn smartphone accu kan 2 dagen mee. Nu laad ik 'm in de praktijk altijd 's nachts op de laminaatvloer die amper/niet vlam kan vatten door een onverwachts fikkende lader of telefoon.
Pas als ik 2 uur lang aan het navigeren ben met het beeldscherm aan én veel foto's maak én een boel video's doorstuur naar vrienden én alles op facebook wil zetten, is er een kans dat ik 'm dezelfde dag nog eens moet laden. Al zou ik 'm in bad willen gebruiken, de kans is nihil dat ik 'm dan ook nog moet laden.

Overigens is het best leuk om in bad een film te kijken of om naar muziek te luisteren. Heb ik nooit gedaan, daar had ik een portable grammofoon op batterijen voor :+

Lenovo Moto g5, €189 retailprijs 2,5 jaar geleden. Als de duurdere telefoons 't niet kunnen, dan doen ze echt iets heel fout.

@ hieronder: zal wel gewoon in scene gezet zijn. Niemand is zó dom.
Of het zijn elektrotechnici die ergens een dikke 2kw scheidingstrafo vandaan hebben gehaald, zwaar genoeg voor het gourmetstel of gril ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2020 14:32:16 schreef r-p:
[afbeelding]

Sorry, maar als je zoiets doet heb je echt het IQ van een ei. :?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Kijk jij soms nooit naar de gegevens van een component op je smart Phone?

Nee, ik heb daar een echte PC voor... :)   (waarom zou ik op een klein schermpje gaan zitten turen als ik een normale heb...)
En onderweg heb ik zelden de aandrang om datasheets te gaan bestuderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 13 januari 2020 14:41:47 schreef big_fat_mama:
[...]
Precies zo, dat zat ik me al de hele tijd te bedenken. Het kadert vermoedelijk in de 21ste-eeuwse obsessie dat eenieder ten allen tijde bereikbaar moet zijn; en sommigen volgen daar nog in, ook.

In Japan hebben ze al jaren waterdichte smartphones en is het zelfs doodnormaal om met dat ding onder de douche te gaan staan. Als je dan per sé toch in bad of onder de douche je telefoon wil bijladen lijkt mij een (waterdichte) powerbank nog de veiligste oplossing.

Los daarvan vind ik het complete waanzin dat mensen dat ding blijkbaar geen minuut kunnen loslaten en van constante bereikbaarheid krijg je alleen maar stress.

Het ergste wat ik ooit gezien heb was een man die met een soort riem een laptop voor zich had gebonden en al tokkelend over het voetpad liep. Dat was zelfs niet in Japan, maar gewoon hier in de straat. Zo zie je toch helemaal niet waar je loopt |:(

Op 13 januari 2020 15:12:57 schreef Arco:

Kijk jij soms nooit naar de gegevens van een component op je smart Phone?

Nee, ik heb daar een echte PC voor... :)   (waarom zou ik op een klein schermpje gaan zitten turen als ik een normale heb...)
En onderweg heb ik zelden de aandrang om datasheets te gaan bestuderen...

Kan me wel een gelegenheid voorstellen...
https://www.uploadarchief.net/files/download/de%20eerste%20blik%20in%20de%20loods.jpg

Maar ook op radiomarkten etc.

Ik lees het CO-forum ook wel eens als ik onderweg ergens op moet wachten, of bijv in de trein zit. Onder de douche kan ik me echter weinig bij indenken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

Op 13 januari 2020 15:22:39 schreef McAwesome:
Het ergste wat ik ooit gezien heb was een man die met een soort riem een laptop voor zich had gebonden en al tokkelend over het voetpad liep. Dat was zelfs niet in Japan, maar gewoon hier in de straat. Zo zie je toch helemaal niet waar je loopt |:(

Voor dat soort gasten hebben ze aangepaste verkeerslichten.

rob040

Golden Member

Ok, ok. Inmiddels begrepen dat het in sommige gevallen om bedroevende kwaliteit opladers kan gaan. Te triest voor woorden dat die verkrijgbaar zijn.
Ook het verlengen met een verlengsnoer/doos kan een logische verklaring zijn. Maar zoals wel vaker het is allemaal speculatie.

Sine

Moderator

Oeh, heb je dat gemist?

Er is echt extreem bedenkelijk spul te koop.

Deze heb ik ooit uit elkaar getrokken, en zat in een officieel uitziende Samsung gelabelde behuizing.
Ja, dat blokje ijzer is om het ding toch nog een beetje gewicht te geven.

http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1689.JPG
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1690.JPG

Zoek de 20 problemem .... je kunt amper spreken van een scheiding tussen primair en secondair, geen EMI filtering noch enige vorm van primaire zekering.

Op het label staat 2A, het ding hield het ruim onder 1A al voor gezien, daarbij liep de temperatuur behoorlijk op.

Oh, en brandvertragende behuizingen ?
http://gigawatts.nl/co/TEMP/Fake_samsung/IMG_1687.JPG

Ik heb die 2A versie van Samsung (bij mijn net gepensioneerde S4). Maar hij werkt nog te goed (ook boven 1,5A*) om hem open te slopen... (Edit: en te vergelijken of die van jou officieel is, maar dat had Raaf hieronder al door)

De 1A versie zou ik nog ergens foto's van moeten hebben, daar zat in ieder geval geen gewichtje in... (Beiden bij originele Samsung telefoons geleverd, de 1A versie open gepeuterd (zeg maar gesloopt) vanwege gebroken soldering).

* dat ding verhoogt netjes de uitgangsspanning bij hogere stroomvraag, vond ik altijd heel netjes, maar doet een 3,99euro lader van de Action inmiddels ook.

Edit2 de 1A officiële Samsung. Beste foto die ik had gemaakt. Ook zonder de componentzijde te zien kun je concluderen dat ze wat werk hebben gestopt in sommige stukken van de PCB fysiek op afstand te houden van andere stukken.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 13 januari 2020 20:59:09 (10%)

RAAF12

Golden Member

Die Samsung telefoons met bijgeleverde adapter waren geen vervalsingen, die kwamen uit de losse verkoop, gekocht in obscure telefoonwinkeltjes en webshops. Op het web zwerven wel uitvergrote foto's die het verschil laten zien van een originele zwarte opdruk op de buitenkant en een fake exemplaar. Je hoeft de jouwe niet te slopen, die is origineel.
Jammer dat er bij de sterfgevallen niet bekend is of er originele laders gebruikt werden. Ik neem niet aan dat de dames zo dom waren om het 230V snoer mee in bad te nemen.

Lambiek

Special Member

Ik denk niet dat we het fijne ervan ooit zullen weten, maar het is wel een trieste zaak.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

@Arco:

@Jochem zegt met naam en toedracht wat ik hier had willen schrijven :+ Hij heeft mij er nog wel eens mee geholpen, toen ik nog maar een eenvoudige GSM had _/-\o_

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 januari 2020 13:39:37 schreef Tidak Ada:
[...] Helaas, na zoveel jaren mijn archief geschoond. Moest wel, want de (houten) vloer buigt door....

Overigens worden veel zaken van alle merken, ook Apple, in "het vermaledijde China" geassembleerd.

Dit klinkt eerder als persoonlijke minachting voor een merk dan als een gefundeerde oorzaak. Laten we eerlijk zijn, wat komt er tegenwoordig niet uit China.
Dit hoeft tegenwoordig absoluut niets over de kwaliteit te zeggen.

Op 13 januari 2020 13:30:54 schreef maartenbakker:
[...]
Het niet gebruiken van geaarde stopcontacten voor apparaten die geaard horen te zijn, is inderdaad slecht voor de levensduur in elk geval bij het hotpluggen van accesoires. Verder gaan macbooks soms al stuk als je er met een licht bevochtigde vinger naar wijst, maar het lijkt me stug dat dat door Y-condensatoren komt.

Ik meen ook hier enige Apple-scepsis in deze reactie te bemerken. Het is mij als neutrale Apple en Windows gebruiker namelijk niet bekend dat Macbooks defect raken van een natte vinger. Je kunt hooguit zweethanden krijgen als je de huidige prijzen van de nieuwe Macbook Pro modellen hoort.
Macbook Air/Pro keyboards zijn juist redelijk water- en stofdicht om de onderliggende techniek te beschermen. Maar misschien heb jij ook ergens nieuwsberichten in het archief. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

pa3gws

Golden Member

Op 13 januari 2020 17:05:41 schreef RAAF12:
Ik neem niet aan dat de dames zo dom waren om het 230V snoer mee in bad te nemen.

Dat ligt natuurlijk ook aan de voorschriften aldaar.
Hier in Nederland is het laadsnoertje al snel te kort om vanuit het bad bij een WCD te kunnen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het zou allemaal niet nodig zijn als . . .
Dan kom ik op mijn verbazing dat niemand zich er blijkbaar over verbaasd dat :
Als mijn accuboor leeg is dan . .
Zo ook bij portofoons, althans toen ik die nog gebruikte.
Maar blijkbaar was dat te handig.

(beetje cryptisch, wie begrijpt wat ik bedoel ?)