Doden na opladen in bad

RAAF12

Golden Member

Op 13 januari 2020 17:51:48 schreef pa3gws:
[...]
Dat ligt natuurlijk ook aan de voorschriften aldaar.
Hier in Nederland is het laadsnoertje al snel te kort om vanuit het bad bij een WCD te kunnen.

Het NL meisje werd volgens het AD gered door haar Ma die de stekker er op tijd uittrok...
'Een' situatie in NL, een WCD op 70cm afstand van de rand van het ligbad.
De rest paste niet op de foto...

@Kees

reserve accu? Helaas gaat dat niet meer bij moderne telefoontjes. Die zitten allemaal gesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 13 januari 2020 18:16:26 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 januari 2020 17:43:25 schreef T-sec:
[...]

Dit klinkt eerder als persoonlijke minachting voor een merk dan als een gefundeerde oorzaak. Laten we eerlijk zijn, wat komt er tegenwoordig niet uit China.
Dit hoeft tegenwoordig absoluut niets over de kwaliteit te zeggen.
[...]
Ik meen ook hier enige Apple-scepsis in deze reactie te bemerken. Het is mij als neutrale Apple en Windows gebruiker namelijk niet bekend dat Macbooks defect raken van een natte vinger. Je kunt hooguit zweethanden krijgen als je de huidige prijzen van de nieuwe Macbook Pro modellen hoort.
[....]

In tegendeel, ik ben zelfs een tevreden iPhone gebruiker :) Ik wilde alleen zeggen dat zelfs Apple producten in de vermaledijde 'Volksrepubliek', laat maken.

Wel is het zo dat ik niet in het bad ga liggen met welke smart Phone dan ook en zéker niet met een verbinding met het lichtnet. Er hoeft maar iets te lekken in zo'n ladertje en de poppen zijn aan het dansen.
In het bad lees ik hoogstens een boek. Een doucheradio vind ik een exponent van de moderne cult sekten.

@pa3gws:
Je kunt laadsnoertjes van 2m kopen, ook origineel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2020 17:43:25 schreef T-sec:

[...]

Ik meen ook hier enige Apple-scepsis in deze reactie te bemerken. Het is mij als neutrale Apple en Windows gebruiker namelijk niet bekend dat Macbooks defect raken van een natte vinger. Je kunt hooguit zweethanden krijgen als je de huidige prijzen van de nieuwe Macbook Pro modellen hoort.
Macbook Air/Pro keyboards zijn juist redelijk water- en stofdicht om de onderliggende techniek te beschermen. Maar misschien heb jij ook ergens nieuwsberichten in het archief. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Ik vind het mooi spul, maar het zit hier en daar wat consumentonvriendelijk inelkaar en ik zou het zelf niet kopen.

Let wel, mijn formulering was wat misleidend. Lang niet elke Macbook gaat stuk, maar als hij stukgaat en de fout zit op het mainboard, is de kans relatief groot dat het vochtschade is (hoe groot de kans precies is zal inderdaad per model verschillen). Ook refereer ik aan het idee dat de Appleshop een niet-vochtschade alsnog op vocht gooit omdat de vochtindicator verkleurd is (dat is trouwens een probleem waar veel merken last van hebben).

Bron: meekijken over de van camera voorziene schouder van Louis Rossmann.

Dit klinkt eerder als persoonlijke minachting voor een merk dan als een gefundeerde oorzaak. Laten we eerlijk zijn, wat komt er tegenwoordig niet uit China.
Dit hoeft tegenwoordig absoluut niets over de kwaliteit te zeggen.

Je hinkt hier terecht op twee benen door zowel het merk als het land te benoemen. De beruchte "Rotzooi Uit China" bestaat wel degelijk, maar dan gaat het in de meeste gevallen om merkloze of gelabelplakte spullen waar de opdrachtgever en/of importeur niet aan kwaliteitscontrole doet. Grote merken zoals Apple hebben dat over het algemeen wat beter onder controle en dragen zelf bij aan het ontwerp en/of zijn veel stricter met kwaliteitscontroles.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 13 januari 2020 19:14:17 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Oh, de 'echte' Samsung adapters hoef je je dan ook geen zorgen over te maken, maar er zijn genoeg kloontjes die doen alsof.

Ik heb van echte door de fabrikant mee geleverde adapters nog nooit een echt onveilig of flimsy voorkomende uitvoering gezien. Misschien moet je daarvoor naar de obscure merken toe ..

Anoniem

Op 13 januari 2020 00:50:22 schreef andre1973:
aardlek is meest 30 mA in de badkamer hoop je, maar 6 mA kan al dodelijk zijn.

Daar gaan we weer. 6 mA? Heb je daar enige ernstige documentatie over?
Misschien bij een zuigeling of een 105jarige met een pacemaker.
Bij gezonde personen wordt meestal een waarde van minstens 50 mA genoemd waarbij hartfibrillatie kan optreden. Mede afhankelijk van de weg die de stroom aflegt en de duur van de blootstelling.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 13 januari 2020 21:33:52 (35%)

Tidak Ada

Golden Member

Mijn hoogleraar fysiologie sprak over 10mA....

Misschien daarom ook die rode 10mA ALS-en, die voor zover ik weet in Duitsland verplicht zijn voor de badkamer (Maar misschien hebben Belgen een hogere Ri ?) :+.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

6mA zal in een normaal geval niet dodelijk zijn, maar je gaat zeker weten dat je iets vastgepakt hebt wat niet de bedoeling was ;)

https://www.youtube.com/watch?v=-5R-KBa18ME < Big Clive 'test' tot 12mA+ ... don't try this at home kids!

Ik krijg zelf klamme handen als ik er naar kijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 januari 2020 22:37:37 (16%)

Ik denk als je in bad ligt dat 6 mA al veel te veel is.

mvdk

Golden Member

Ik denk dat als je in een goed geaard bad ligt, er veel meer dan 6mA door je heen gaat. Ik denk zelfs dat er meer dan 30mA door je heen gaat. Bij mij ging er in ieder geval wél meer, want de aardlekschakelaar tripte.
Ik denk dat er in dit Franse ongeluk gewoon een verlengsnoer naar een wcd die niet achter een 30mA diff. zit is gelegd. Net zoals dat incident waar grotedikken een topic over gemaakt had.

Het door Sine opgehaalde topic van GD: https://www.circuitsonline.net/forum/view/140367

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 13 januari 2020 22:34:59 (10%)

Shiptronic

Overleden

Op 13 januari 2020 18:13:14 schreef RAAF12:
[...]

Het NL meisje werd volgens het AD gered door haar Ma die de stekker er op tijd uittrok...
'Een' situatie in NL, een WCD op 70cm afstand van de rand van het ligbad.
De rest paste niet op de foto...

[bijlage]

@Kees

reserve accu? Helaas gaat dat niet meer bij moderne telefoontjes. Die zitten allemaal gesoldeerd.

Is dat een scheer travo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Ik heb nog nooit ergens over zulke lage waarden gelezen.
Er zijn nochtans in de loop der jaren ernstige studies over geweest.
Toch iets specifieker dan: ik denk, ik vermoed , ik heb ergens gehoord....

In dat andere topic dat ik een jaar geleden gestart heb, schreef New Beetle zelfs dat enkele honderden microampères dodelijk konden zijn.
Zonder evenwel een bron te vernoemen.
Zou de schrik voor iets de dreiging uitvergroten?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 13 januari 2020 22:55:44 (36%)

Op 13 januari 2020 14:57:51 schreef Ledlover:
Wat mij verbaast, is dat mensen ze blijkbaar continu moeten laden. Je zou toch verwachten dat je na 2 generaties wel door hebt welke merken je moet vermijden.

Heeft niks met merk te maken, maar met niet verder denken dan 10 minuten.
'Oh hij is NU leeg'.
In de avond aan de lader? welnee, ik moet immers nog in bed appen, dus hij kan niet aan de lader.

Thevel

Golden Member

Hoezeer ik wel begrijp dat je niet met 230V in bad moet gaan zitten vraag ik mij toch het volgende af:

- Het badombouw geleidt geen stroom
- Als men nu een 230V haspel in het water gooit, waarom zou er dan stroom gaan lopen door het lichaam van degene die erin zit? Uiteindelijk zoekt het dan toch de weg van de minste weerstand en dat is tussen de pennen van de fase en de nul ?

Als je een kunststof bad en afvoer hebt en je raakt de bad mengkraan aan die goed geaard is of je stapt uit bad met 1 voet op de tegelvloer en de andere nog in bad ,waarbij je van schrik ook nog eens valt heb je wel de poppen aan het dansen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hoe dan ook, is de kennis van gevaar bij de combinatie water en elektriciteit dan helemaal afwezig?
In alle gebruiksaanwijzingen staat dat tegenwoordig altijd. Meestal zijn daarin de veiligheidsinstructies uitgelegd overmeer pagina's als de gebruiksaanwijzing zelf. De fabrikanten doen dat om zich te vrijwaren van welke claim dan ook.

Op 14 januari 2020 11:16:11 schreef buzzy:
Hoe dan ook, is de kennis van gevaar bij de combinatie water en elektriciteit dan helemaal afwezig?

Een vriend van me geeft instructie bij de brandweer, o.a. over dit thema.

Kort samengevat: panisch zijn is prima, houdt je veilig. Maar de echte praktijk is dat bijvoorbeeld in een waterplas (één van zijn praktijkvoorbeelden) na een halve meter er al geen gevaar meer is.

Hij is nu bezig een opstelling te verbeteren voor sproeistralen: dit maakt zichtbaar hoeveel stroom er loopt via bv. een vaste straal op een trafo-huis. Ook hier blijkt dat je zelfs met een gebonden straal nauwelijks iets van een risico hebt bij 230V

Voor details moet je hem maar een keer inhuren ;)

Sine

Moderator

Wanneer heb je de laatste keer een gebruiksaanwijzing bij een telefoon gekregen?

Daarnaast, wie leest dat?

Op 14 januari 2020 10:51:58 schreef VanBussum:
Uiteindelijk zoekt het dan toch de weg van de minste weerstand en dat is tussen de pennen van de fase en de nul ?

Nee. Stroom kiest niet. Stroom verspreidt zich over verschillende paden. Het pad van de kleinste weerstand zal de meeste stroom zien, maar dat betekent niet dat door paden met een hogere weerstand, helemaal geen stroom loopt.

In het geval van een haspel in bad, zal er misschien maar 1% door jou een pad naar aarde vinden. Maar 1% van bijvoorbeeld 5 ampere is alsnog 50mA, dus gevaarlijk.

Ik geloof dat Clive of Diodegonewild het heeft getest met zo'n stinger kettle ofwel een water-electrocutor. Op 20cm afstand merk je niets dat er twee elektroden met netspanning in het water steken, maar dichterbij begin je er meer en meer van te voelen. Als een haspel in een badkuip valt, zal die waarschijnlijk bovenop je vallen, en dan heb je toch wel een probleem.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 14 januari 2020 12:01:25 schreef r-p:
[...]

Een vriend van me geeft instructie bij de brandweer, o.a. over dit thema.

Kort samengevat: panisch zijn is prima, houdt je veilig. Maar de echte praktijk is dat bijvoorbeeld in een waterplas (één van zijn praktijkvoorbeelden) na een halve meter er al geen gevaar meer is.

Hij is nu bezig een opstelling te verbeteren voor sproeistralen: dit maakt zichtbaar hoeveel stroom er loopt via bv. een vaste straal op een trafo-huis. Ook hier blijkt dat je zelfs met een gebonden straal nauwelijks iets van een risico hebt bij 230V

Voor details moet je hem maar een keer inhuren ;)

In een trafohuis welke een wijk van spanning voorziet komt 10.000 volt binnen en dat is net even een ander verhaal i.c.m. water, vuil, vervuild water, geleiding, etc.
Daarnaast liggen de regels voor veiligheid vanzelfsprekend altijd een factor hoger dan wat er in de praktijk zou kunnen gebeuren.

Tidak Ada

Golden Member

Heb (mijn hond) ooit wat meegemaakt in Bilbao. Voor een winkel in een halletje stond z'on 'kindershaker-auto'. Er lag in een plas het snoer naast, dat op vele plaatsen met plakband was 'gerepareerd' :(. Hond liep in de plas, en begon hevig te janken. Gelukkig was het maar 110V, maar de schok kwam toch heftig aan.

Vraag aan r-p:
Was dat water uit een hydrant, of uit een nabijgelegen sloot of vaart?
Ik kan me vorstellen dat in die laatste twee behoorlijk wat meer elektrolyten in zitten dan in het water dat uit de hydrant komt. Misschien iets om aan het onderzoek toe te voegen?

In een vloeistofbad zal de stroom een veld veroorzaken, geen directe kruipverbinding. Het maakt niet uit of er elektrolyten in de vloeistof zitten of niet, alleen de totale stroom wordt anders.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Anoniem

Op 14 januari 2020 12:11:27 schreef Ledlover:
[...]
Nee. Stroom kiest niet. Stroom verspreidt zich over verschillende paden. Het pad van de kleinste weerstand zal de meeste stroom zien, maar dat betekent niet dat door paden [een hogere weerstand, helemaal geen stroom loopt.

Klopt helemaal

In het geval van een haspel in bad, zal er misschien maar 1% door jou een pad naar aarde vinden. Maar 1% van bijvoorbeeld 5 ampere is alsnog 50mA, dus gevaarlijk.

Haha, 5A naar de aarde als een haardoger in bad valt, zelfs als het een metalen bad en loden afvoer zou zijn is wel erg veel. Een paar honderd mA zou realistischer zijn

Ik geloof dat Clive of Diodegonewild het heeft getest met zo'n stinger kettle ofwel een water-electrocutor. Op 20cm afstand merk je niets dat er twee elektroden met netspanning in het water steken, maar dichterbij begin je er meer en meer van te voelen. Als een haspel in een badkuip valt, zal die waarschijnlijk bovenop je vallen, en dan heb je toch wel een probleem.

Er zijn ernstige studies gemaakt daarover en uit de resultaten daarvan zijn onder meer de veiligheidsdirective voortgekomen. Maar ja, als je liever de 'jongens en wetenschap' proefjes van die youtube clown als referentie neemt...

Gezien de miljarden gebruikers van elektriciteit zullen er uiteindelijk zich toch in aantal veel incidentjes voordoen. In zeldzame gevallen slaat 'Murphy' nu en dan toe en zijn alle ongunstige voorwaarden vervuld om een dodelijke afloop te veroorzaken.
En dat haalt natuurlijk het nieuws. Dat je een snokje gekregen hebt niet.

Op 14 januari 2020 13:59:12 schreef Tidak Ada:
In een vloeistofbad zal de stroom een veld veroorzaken, geen directe kruipverbinding. Het maakt niet uit of er elektrolyten in de vloeistof zitten of niet, alleen de totale stroom wordt anders.

Op zich waar, maar de impedantie voor een andere "last", zoals een mens of die dat zich binnen dat veld bevindt, zal ook veranderen, en daarmee dus de stroom bij een gegeven spanning.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Valt erg mee.
Op mijn werk 'prikkelden' wij stukjes spierweefsel tussen twee plaatelektroden op c.a. 2cm van het weefsel. Dat ging met pulsen van 5A door de toevoerleidingen, terwijl je maar een paar mA nodig hebt om het spiertje direct te prikkelen.
De vloeistof waarin werd gewerkt was een z.g.n. isotone Ringer-oplossing (zouten en glucose). Het merendeel van de stroom werd door de oplossing verspreid in een veld tussen en rond de platen, vandaar de hoge supply-stroom van de pulsen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;