afwasmachine bosch type sd13jt1b niveau regelaar loopt over

hallo
ik heb een
afwasmachine bosch type sd13jt1b enr srv43m03eu/40
klacht niveau regelaar loopt over, en zit links aan onderkant een open
niveau regelaar als het water te hoog komt drukt hij een schakelaar in en
dan moet waterslot dicht gaan en sproeiarmen gaan draaien.
bij mij gaat schakelaar in en blijft water lopen, je moet dan aan /uit knop
indrukken om water te stoppen.
de schakelaar mete rot door dus schakelaar vernieuwd door een orginele
geen verschil, ik heb ook de draden naar stuurprint doorgemeten opbreuk
ook geen breuk, ik heb app gerest dus leeggepomp.
als je dan opnieuw start loopt nieveauregelaar binnen 0,5 minuut weer over
je ziet dan nog geen water in de machine staan.
kan het zijn dat slang naar machine verstopt zit dat hij zijn water niet kwijt kan?
hij moet toch stoppen als schakelaar van niveaumeter ingedrukt is?
heeft iemand hier ervaring mee?

PIRON

Golden Member

Gerard, er zit een vertraging op. Die andere schakelaar stuurt direct de afvoerpomp aan indien er een lek is (water in de sokkel).
Meestal is de niveauregelaar vervuild of verkalkt, incl het slangetje dat naar het filterhuis loopt. Maak dit maar eens zuiver of plaats een nieuwe, deelnummer is 00497570

Naast het labyrint in de buurt van het zoutreservoir is een magneetspoel ventiel geplaatst en wil de plunjer in dat ventiel nog wel eens blijven plakken waardoor er geen water in de vaatwasser komt. De plunjer reinigen wil nog wel eens helpen maar als de magneetspoel door ouderdom geen kracht meer heeft dan is vervangen de beste optie.

Gaat de machine al gelijk waternemen bij aanzetten machine?? Als dat zo is, is de tryac in sluiting..dat kwam nogal voor...

waar zit het slangetje dat naar het filterhuis loopt.?
als ik draad van magneetspoel los haal stopt water en gaat machine wassen
na aanzetten app even wachten dan gelijk water innemen (niet eerst pompen
zoals de meeste doen)

de geribbelde darm tussen die "niveaumeter" en de centrale pot zit verstopt.
Gebeurd bij iedere siemens/bosh op die leeftijd.

je haalt de plint voorraan de vaatwas ervan en je trekt die geribbelde darm eruit, wassen, uiteindes van die darm zitten rubbers, die smeer je in met dreft/zeep. Terug op zijn plek steken. Done
De niveauregelaar best ook uithalen (moet je eerst dat groot spellement erboven losmaken) niveauregelaar kun je uit lkaar klikken (4 weerhaakjes) en uitkuisen (dan wel de schakelaar even eruithalen dat die niet nat word)
*oeps zie nu dat "piron" alles al uitgelegd heeft, dat dus

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op vrijdag 10 januari 2020 17:46:49 (24%)

PIRON

Golden Member

Ja maar het neemt direct water... denk dat hetgene SMD schrijft wel eens de oorzaak kan zijn...

PIRON

Golden Member

Op 10 januari 2020 00:18:28 schreef gerard1:
waar zit het slangetje dat naar het filterhuis loopt.?
als ik draad van magneetspoel los haal stopt water en gaat machine wassen
na aanzetten app even wachten dan gelijk water innemen (niet eerst pompen
zoals de meeste doen)

ik bedoelde de geribbelde darm... wat Multivib.. zo deskundig heeft uitgelegd :)

Niveauregelaar schoonmaken liefst met geheel demonteren van labyrint.

Een draadbreuk van de bediening naar de onderzijde van de vaatwasser komt ook regelmatig voor en geeft de meest rare defecten.

wat is " hetgene SMD schrijft?
de schakelaar wordt ingedrukt bij overlopen, dus waarom zou ik dan niveauregelaar uit elkaar halen en schoonmaken?
ik ga de geribbelde darm eens uit elkaar halen.

Schoonmaken dat ding ziet er niet uit één al bacterie
Geribbelde slang heeft niets met overlopen te maken zou dan zelf moeten afpompen als dat zo was.
Blauwe hendel stopt echt niet het water direct als deze één keer geactiveerd wordt.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zaterdag 11 januari 2020 20:09:05 (72%)

Dat geheel kan eruit, inclusief de rode dop die je door het plastic heen ziet. Alles onder warm water goed schoonmaken, de slang tussen dat plastic deel loopt naar rechts (op de foto) weg, die ook schoonmaken, even porren met iets wat erin past.

Zodra de machine zou kunnen wassen, al dan niet met het loshalen van de waterinlaat, meteen het heetste programma kiezen en machinereiniger erin.

Je kunt het makkelijker doen door de kraan dicht te draaien.

PIRON

Golden Member

Op 11 januari 2020 19:06:21 schreef gerard1:
wat is " hetgene SMD schrijft?
de schakelaar wordt ingedrukt bij overlopen, dus waarom zou ik dan niveauregelaar uit elkaar halen en schoonmaken?
ik ga de geribbelde darm eens uit elkaar halen.

even terug naar boven scrollen, maar hier komt het:

Gaat de machine al gelijk waternemen bij aanzetten machine?? Als dat zo is, is de tryac in sluiting..dat kwam nogal voor...

PIRON

Golden Member

maar poets dat hele zootje eerst maar eens

Als de vaatwasser in werking wordt gezet dan wordt als eerste de afvoerpomp aangestuurd om het oude restwater te verwijderen. Pas als dat proces voorbij is dan wordt er water ingelaten en begint het gekozen programma. De vaatwasser is zo te zien al wat ouder en dan neemt de kans op een draadbreuk ook toe. Voor wat betreft de vieze aanblik van het labyrint betreft het meer de buitenzijde en niet de binnenzijde want het water dat zichtbaar is is schoon genoeg om de vaat mee te doen.

Als de vlotter er zo erg uitziet, is slang aansluitend hierop ook ernstig vervuild en labyrinth links bovenin ook erg vervuild. Er word te lage temperatuur gebruikt met afwassen. Alles demonteren en reinigen.... Ook labyrinth met chloor, soda goed reinigen!! ( Kan niet geopend worden...)

slangen loshalen is een idee maar je kan water niet opvangen en in lekbak
kan maar 1 cm water daarna loopt hij over, met laminaat vloer eronder.
ik heb het labyrint al los gehad en daar loopt veel water uit.
rode dop is vlotter die werkt ,als water overloopt gaat app pompen maar
water blijft overlopen.
tyristor heeft geen sluiting ,resetten pompt wel.

Het zijn geen fijne vaatwassers om te herstellen want er kan van alles misgaan. Om te testen kun je vaatwasser ook extern met warm water vullen door water direct in de vaatwasser te doen en als die dan direct gaat wassen is er iets anders defect. Ik vraag me wel af of het nog de moeite waard is om verder te gaan zoeken omdat de vaatwasser toch redelijk gedateerd is.

Op 12 januari 2020 22:19:30 schreef gerard1:
slangen loshalen is een idee maar je kan water niet opvangen en in lekbak
kan maar 1 cm water daarna loopt hij over, met laminaat vloer eronder.
ik heb het labyrint al los gehad en daar loopt veel water uit.
rode dop is vlotter die werkt ,als water overloopt gaat app pompen maar
water blijft overlopen.
tyristor heeft geen sluiting ,resetten pompt wel.

Laminaat mag voor korte periode gewoon nat worden (iedere soort), je haalt die niveaumeter uit het toestel en geribbelde darm, kuist beide terugplaatsen en alles op dwijlen.
Die liter water op de vloer doet niets aan dat laminaat.

Je kan ook de vaatwasser laten water nemen totdat labyrinth leegloopt, dan kraan dichtdraaien en wachten totdat labyrinth leeggelopen is, resetten en leeg laten pompen.

Niet met je eens Ronny530, zijn best goede vaatwassers om mee te werken, herstellen veel makkelijker dan een Miele!! Ja, en Whirlpool is nog makkelijker...

Op 13 januari 2020 18:52:35 schreef smd:
Je kan ook de vaatwasser laten water nemen totdat labyrinth leegloopt, dan kraan dichtdraaien en wachten totdat labyrinth leeggelopen is, resetten en leeg laten pompen.

Niet met je eens Ronny530, zijn best goede vaatwassers om mee te werken, herstellen veel makkelijker dan een Miele!! Ja, en Whirlpool is nog makkelijker...

Samsung, prutsqualiteit maar ook wel plezant om aan te werken, is gelijk allemaal mini speelgoed onderdelen :)

Samsung Vaatwassers?? Nog niet gezien! LG wasmachines demonteer ik in 30 min, onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen. Samsung wasmachines bokkie wokkie rommel!! Veel electronica problemen en kruizen van erg dun alu composiet.

bedankt mensen
met uw hulp is het gelukt
het blijkt dat schakelaars op niveauregelaar de wateraanvoer niet stoppen
als hij water gaat innemen gooit app gewoon heel de watervoorraad in app
dat gaat via niveauregelaar en dat was aangekoekt met vetaanslag, dus water
ging niet snel genoeg machine in.
de geribbelde darm was brandschoon
ik had niet verwacht dat in wateraanvoer vet kon zitten.
ik heb niveauregelaar gewoon vernieuwd en water komt niet meer in de buurt
van de rand waar het vroeger overliep.
dat machine altijd begint met water innemen komt doordat deur dicht bleef.
nu app weer ingebouwd zit moet je eerst aanzetten en dan deur dicht en dan
gaat het oke.