Slimme Meter

Bapaktus

Special Member

Bijna al weer een jaar geleden kreeg ik de mededeling dat er bij ons óók een slimme meter moest worden geplaatst.
Daar mijn vrouw wekelijks de standen gas/electra en water noteert en in een spreadsheet met grafieken plaatst meldde ik dat die slimme meter niet nodig was.
Er werd toen gedreigd dat wanneer onze "oude" meter defect zou raken wij diep in de buidel moesten tasten voor vervanging.
Ik heb terug gemeld dat dit onzin is.
Daar zijn landelijk afspraken over gemaakt.
Daarna weer bericht dat ik gelijk had maar dat bij aanschaf van zo'n slimme meter men ons bij een ploseling "groot verbruik" kon waarschuwen zodat wij niet voor onverwachte hoge kosten zouden komen te staan. Dát is dan wel weer erg lief. ;)
Voor de rest niets meer over gehoord.
ruud

bprosman

Golden Member

Daar mijn vrouw wekelijks de standen gas/electra en water noteert en in een spreadsheet met grafieken plaatst meldde ik dat die slimme meter niet nodig was.

Daar ik geen vrouw heb laat ik dat een rPi doen vanuit de slimme meter :+
Is denk ik ook een stuk goedkoper :+ Zit nogal een prijsverschil tussen een vrouw en een slimme meter :+

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 13 januari 2020 14:32:37 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Daar mijn vrouw wekelijks de standen gas/electra en water noteert

Zoals de Engelsen zeggen: "how quaint"

Valt best mee, hoor. Ik heb ook een Pi met daarop domoticz die de meter uitleest. Maar ook ik noteer elke week de meterstanden in een exel-sheet. (Wel van Libre-office, want we draaien linux ;) )

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Als je regelmatig de standen noteert, wat doe je daar vervolgens mee?
Ik heb dat ook een tijdje gedaan, eens per week op een vast tijdstip de standen opnemen. Maar na een tijdje vroeg ik aan mezelf: wat doe ik eigenlijk met die cijfertjes?

Ik heb nu een tijdje een slimme meter en ik krijg maandelijks van het energiebedrijf een overzicht van het verbruik met daarbij een vergelijking met het gemiddelde van gelijksoortige woningen en gelijksoortige gezinssamenstellingen. Tot nu toe draai ik steeds voordeliger dan gelijksoortige verbruikers dus ik ben best tevreden met mijn verbruikspatroon.

Het voordeel van het zelf wekelijks bijhouden is dat je meer inzicht hebt in je verbruik/teruglevering over kortere periodes.
Maar ook verdachte situaties heb je sneller door. Enkele weken na de installatie van mijn panelen zag ik bij mijn wekelijkse meterstandennotering dat ik niets meer aan het terugleveren was terwijl de zon dagelijks goed scheen. Bleek dat één ader van de netsnoeraansluiting in de omvormer losgekomen was doordat de installateurs de kabel met de (verplichte?) krul hadden aangesloten. De ader die hierdoor de buitenste krul maakte is hierdoor langzaam uit de aansluiting in de connector gekomen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2020 16:40:57 schreef KlaasZ:
Ik heb nu een tijdje een slimme meter en ik krijg maandelijks van het energiebedrijf een overzicht van het verbruik met daarbij een vergelijking met het gemiddelde van gelijksoortige woningen en gelijksoortige gezinssamenstellingen.

Precies, dat is verdraaid handig. Ik ben er ook tevreden over. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

doordat de installateurs de kabel met de (verplichte?) krul hadden aangesloten. De ader die hierdoor de buitenste krul maakte is hierdoor langzaam uit de aansluiting in de connector gekomen.

Lijkt me meer een "aandraaimoment" dan een "krul" probleem.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Blue Sky

Cableguy

Op 13 januari 2020 16:40:57 schreef KlaasZ:Ik heb nu een tijdje een slimme meter en ik krijg maandelijks van het energiebedrijf een overzicht van het verbruik met daarbij een vergelijking met het gemiddelde van gelijksoortige woningen en gelijksoortige gezinssamenstellingen.

Ik krijg ze nu dagelijks van Eneco (app) over het gasverbruik. ideaal !

Waar rook is, is stroom
rob040

Golden Member

Ik krijg ze nu dagelijks van Eneco (app) over het gasverbruik. ideaal !

En wat doe je met die informatie? Ik mis even het nut ervan.

Blue Sky

Cableguy

Ik heb net een nieuwe ketel geinstalleerd (zelf) dus dan kan ik vergelijken wat die nieuwe doet tegenover de oude.

Waar rook is, is stroom

Op 13 januari 2020 18:21:29 schreef rob040:
[...]
En wat doe je met die informatie? Ik mis even het nut ervan.

Gewoon omdat het leuk is ? En de rest van je familie inzicht kan geven van alle verbruiken en opwekking. Ik doe dit met Domoticz.

Bapaktus

Special Member

@rob040.
Door het gasverbruik en het electra gebruik te registreren konden we eindelijk (na 8 jaar :( ) onze woning verhuurder en de betreffende onderhouds firma bewijzen dat er van onze vloerverwarming installatie niets deugd. Er is een geweldige blunder gemaakt door de verwarmings-installateur bij de nieuwbouw. Tipje HoH :(

Als alles goed gaat wordt er over een maand gestart met het vervangen van de complete installatie.
Wordt over ongeveer 1 maand vervolgd in een nieuwe draad.
ruud

rob040

Golden Member

Leuk is natuurlijk een goed argument, maar je doet er verder niets mee. Ik neem even aan dat niemand in het gezin op z'n falie krijgt omdat het verbruik van gisteren hoger was dan de dag ervoor.

@Ruud: Iedereen heeft natuurlijk jaarlijks zijn/haar cijfers op de afrekening. Die kan prima dienen om te vergelijken of om een zaak aan te spannen. Het ging mij om het dagelijkse appje waarin het dagverbruik bekend wordt gemaakt. Ik zie dat als een overflow aan informatie.

Precies, ik hoef niet dagelijks een bericht te krijgen over mijn verbruik van gisteren. Eens in de maand is genoeg. En verder kan ik er weinig mee. Als ik een kamer verlaat doe ik het licht uit en de thermostaat zet ik een uur voordat ik naar bed ga lager.

Op 13 januari 2020 19:45:05 schreef rob040:
Leuk is natuurlijk een goed argument, maar je doet er verder niets mee.

Of je er iets mee doet hangt helemaal van jezelf af. Ik hou ook elektra en gas bij met Domoticz, en ik vind het best nuttig om te zien waar het verbruik nou precies zit. Dat geeft inzicht. Ik verbruik bv nogal wat gedurende de nacht. Da's deels de koelkast (die zie je mooi aan/uit gaan met een vaste periode), maar er zit ook nog ruim 100W in iets anders. Die snap ik nog niet dus daar ga ik nog naar zoeken.
Maar als het jouw een dikke worst kan wezen dan ga je er inderdaad niks mee doen nee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob040

Golden Member

Klopt flipflop, ik manage niet op microniveau. ;-)

Sine

Moderator

100W is niet schokkend.
CV-ketel, modem, router, accesspoint, wekkers, mechanische ventilatie, settopbox, TV, klokje in de magnetron, ...
Dat telt allemaal op

Ik zit momenteel op 150W nullast, en dat is met twee servers en een stuk of zeven raspberry-achtige bordjes continu draaiend.
Ofwel, het wordt tijd dat ik wat ga snoeien.

Ik houd mijn G- en E- verbruik al tientallen jaren bij met een kleine datalogger die pulsen van de E- en G-meter registreerde en sinds twee jaar ook de opbrengst van mijn PV panelen (via een extra 1 fase metertje). Daarnaast registreert hij ook o.a. de ketelwater temperatuur. Dit alles op 5-minuten basis.

Geeft me een heel mooi inzicht hoeveel en wanneer ik verbruik heb.
Had eveneens in eerste instantie onduidelijk sluipverbruik tot ik ging inventariseren en dan blijken dat er toch heel wat van die kleine stille verbruikers zijn. De deurbel, de CV ketel, een klokje, kabelmodem, wifirouter, vijverpomp, koel- en vrieskast en apparatuur in standby (zoals TV, radio, DVD speler, pick-up, 2 PC's en wasmachine), tig-laadapparaatjes enz.

Mooi om te zien hoeveel een jaar of 5 geleden de aanschaf van een nieuwe HR ketel scheelde.
Twee jaar geleden ontdekte ik een doorlopend sluipverbruik van gas. Bleek geen waakvlammetje maar een kleine heetwater opslag in de ketel die er voor moest zorgen dat er 's morgens snel heet water voor de douche was. Helaas te weinig want na korte tijd werd de douche weer koud en duurde het nog een minuut voor de ketel zelf voldoende heet water produceerde.
Die warmhoudfunctie maar uitgeschakeld wat me een kleine 100 m3 per jaar blijkt te schelen.

De registratie van de ketelwatertemperatuur zorgde voor een snelle detectie van een lastige storing. Op een gegeven moment leek het of de verwarming niet meer wilde aanslaan. Bleek dat de ketel wel degelijk ging branden maar binnen een minuut weer uitging. Een drieweg klep die het water verdeelt tussen douche en CV bleef in de douchestand hangen. Gevolg: ketel slaat aan maar geen circulatie dus klapt er binnen de kortste keren uit max. temperatuur beveiliging. Keurig te zien aan de temperatuurcurve.

Drie jaar geleden werd een slimme meter geïnstalleerd. Ik lees nu de P1 poort uit en via een kleine microcontroller maak ik daar weer verbruikspulsen van zodat ik gene andere datalogger hoefde aan te schaffen.
Jammer dat de gasmeterstand maar 1 x per uur wordt ververst dus het fijne verbruikspatroon van gas mis ik nu.

Hier staan 2 elektrische verstelbare bedbodems, elk met een eigen cobenionele voeding. Deden 5 watt per stuk, en waren dus ook lekker warm. Deze staan nu gewoon uit en als het bed omhoog / naar beneden moet gaat de stekker erin.

JoWi

Special Member

Op 13 januari 2020 22:49:13 schreef Leo-Bolier:
Jammer dat de gasmeterstand maar 1 x per uur wordt ververst dus het fijne verbruikspatroon van gas mis ik nu.

Dan heb je nog een meter met het DSMR 4.2 protocol, die gaf om de 10 seconden de elektra gegevens en om het uur het gasverbruik.
Nadat ik een fout ontdekt had in de P1 data, en veel gebel met Stedin om ze daarvan te overtuigen, is in 2018 mijn meter vervangen door een nieuw exemplaar met het DSMR 5.0 protocol, daar krijg je elke seconde de electra gegevens en om de paar minuten gegevens over het gasverbruik. Dan heb je wel het fijne verbruikspatroon, zie het plaatje:

Ignorance is bliss

Op 14 januari 2020 06:16:32 schreef Peter112:
Hier staan 2 elektrische verstelbare bedbodems, elk met een eigen cobenionele voeding. Deden 5 watt per stuk, en waren dus ook lekker warm. Deze staan nu gewoon uit en als het bed omhoog / naar beneden moet gaat de stekker erin.

die bedbodems heb je ook met knopje op de netstekker, die schakelt de voeding handmatig in, als de grote elco dat niet meer kan. er zijn er ook met 9V blok in de ab die het stby verbruik tegengaan.

een sluipverbruik van over de 100W zit je zo aan, cv, modem en netwerkspul, balansventilatie, koelkast en alles met die handige displays en geen echte schakelaar meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 januari 2020 08:28:15 schreef JoWi:
[...]
Dan heb je nog een meter met het DSMR 4.2 protocol, die gaf om de 10 seconden de elektra gegevens en om het uur het gasverbruik.
Nadat ik een fout ontdekt had in de P1 data, en veel gebel met Stedin om ze daarvan te overtuigen, is in 2018 mijn meter vervangen door een nieuw exemplaar met het DSMR 5.0 protocol, daar krijg je elke seconde de electra gegevens en om de paar minuten gegevens over het gasverbruik. Dan heb je wel het fijne verbruikspatroon, zie het plaatje:

Klopt; ik heb 4.2. Dat kwam uit nadat ik net een P1 implementatie van het oudere 9600 protocol had gemaakt.
Ik heb zelfs nog niet gehoord van een 5.0 protocol.
Benieuwd wat daar nieuw aan is. Blijkbaar geen probleem met een snellere vervanging van de batterij in de gasmeter ?
Wat is trouwens de misser in 4.2 ?

JoWi

Special Member

Op 14 januari 2020 10:34:33 schreef Leo-Bolier:
[...]
Wat is trouwens de misser in 4.2 ?

Zie deze draad: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144199

Na vele belletjes (helpdesk begrijpt er niks van) heb ik maar een monteur langs laten komen. Die begon met de opmerking "wat heb jij een oud type" (huh? jaar of 5) en verving de meter. Dit trouwens zonder kosten mijnerzijds.
De bonus was een upgrade naar DSMR 5, data per seconde op 115kBaud en veel vaker een update van de gasmeter. Het kan zijn dat er nu meer datavelden inzitten maar die negeer ik.
Ik kwam erachter omdat ik verbruikers schakelde aan de hand van de actuele export en op een zonnige dag werd een verbruiker spontaan een aantal keren voor 10 seconden uit geschakeld door zo'n fout telegram.

Ignorance is bliss

Op 14 januari 2020 08:46:50 schreef testman:
[...]

die bedbodems heb je ook met knopje op de netstekker,

een sluipverbruik van over de 100W zit je zo aan, cv, modem en netwerkspul, balansventilatie, koelkast en alles met die handige displays en geen echte schakelaar meer.

Ik heb een splitter op de trafo gemaakt en de tweede weggehaald. Sluipverbruik gehalveerd. Mogen mijn vrouw en ik alleen niet tegelijkertijd het bed verstellen.

In de Consumentenbondgids van november 2019 staan verbruikers op volgorde (geen sluipverbruik maar jaarlijks verbruik).
Uiteraard hangt alles heel erg af van hoe vaak je iets gebruikt, maar ik heb altijd mijn twijfel gehad bij mechanische ventilatie. In deze lijst staat deze op plek 7 (op AC en plek 12 op DC)... Na de elektrische auto, Jacuzzi, aquarium, gloeilampen, vloerverwarming-pomp-zonder-schakelaar en infrarood sauna.