METRAWATT METRAVO 3 meter

vergeten

Golden Member

Ben een "oude" meter voor een kennis aan het testen.
Nou ken ik dat ding helemaal niet en weet ook niet hoe aan te sluiten.
Hij schijnt uit de PTT wereld van vervlogen tijden te komen.

Aan de achterkant staat een "aansluitschema" met pijltjes bij de banaanbussen.
Manual is nog niet gevonden, wel van de METRAVO 4, maar die is uitgebreider, daar heb ik dus niet veel aan.

De aansluit uitleg begrijp ik niet echt/kan het niet volgen. 8)7
Wie maakt het helder(der)?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

Ehm... Wat snap je niet aan dat schema?
Lijkt me toch niet spannend... Als je spanning wilt meten, dan pak je de linker 2 bussen. Als je stroom wilt meten de buitenste 2. En als je weerstand wilt meter de middelste en de linker.

Als je zowel stroom als spanning van een verbruiker wilt meten, dan gebruik je het plaatje links onder. Maar ja... al die info staat ook gewoon in de plaatjes.

vergeten

Golden Member

Het is een meter die grote emotionele waarde heeft voor de eigenaar, dus ik ben er erg (te?)voorzichtig mee.

Als je het zo zegt klinkt het wel logisch, denk ik dan toch te moeilijk? :)

De draaispoel meter is in orde geeft wijzeruitslag als ik er met een andere meter aan meet.
Verder doet hij niets behalve de schaalverlichting dmv een lampje en schakelaar.

Schema zou gewenst zijn maar nog niet kunnen vinden, wel fotoos in een ander forum en wat component aanduidingen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
flash2b

Special Member

Als je direct aan de draaispoel meter meet dan slaat de wijzer uit? Dat is iig goed nieuws.

De meeste oude meters gaan kapot door een verbrande weerstand als er te veel stroom of spanning in het ohm bereik wordt gemeten.

Dat zou bij deze ook kunnen zijn, dan is het meestal een laagohmige weerstand die aan de GND zit. Hij kan ook deel uitmaken van de spanning deler.

Check ook de contacten van het schakeldek en de keuze schakelaar.

bprosman

Golden Member

Heeft dat ding nou schimmel (vocht) aan de binnenkant van t glas ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Foto is volgens mij van het internet geplukt.......... en niet van de TS zelf

Zie: https://vintage-radio.net/forum/attachment.php?attachmentid=70705&…

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 10 januari 2020 16:59:10 (36%)

vergeten

Golden Member

Klopt mijn exemplaar heeft geen schimmel en ziet er gelukkig een stuk beter uit :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Begin eerst met een goede batterij en probeer de Ohm stand.
Dan kan er niets kapot.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
RAAF12

Golden Member

De batterij is geen probleem want het lampje werkt.

Verder doet hij niets behalve de schaalverlichting dmv een lampje en schakelaar.

Mooi dat er een stroomtrafo inzit dat is wel een luxe in een unimeter. Ik verdenk eerder de zekering. Maar die zal @vergeten toch wel gemeten hebben?

vergeten

Golden Member

Alvast enorm bedankt!! _/-\o_
Ik had al een on-line request ingevuld bij gossenmetrawatt, of ze misschien nog een schema hadden in een archief.
Ze hebben me per mail moeten teleurstellen.
--------
Dear Sir,

Thank you for your inquiry.
With regrets I have to inform you that there is no scheme available.

Freundliche Grüße/ Best regards

i. A. Bettina Schmidt (Mrs.)
International Sales
--------

Maar nu kan ik weer verder!

Ik ben inderdaad niet, zoals mijn nick suggereerd, de zekering vergeten :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.