welke schakel-element moet ik gebruiken?

Hallo,

Ik ben bezig met een IoT project waarbij ik gebruik maak van een ESP8266-01 in de datasheets staat er dat hij een uitgangsspanning heeft van 3.3V.
Ik had dan een relais gevonden van 3VDC die 250VAC max kon schakelen.
( https://www.tme.eu/be/nl/details/im01ts/elektromagnetische-relais-mini… )

Na wat upgraden van mijn project moet ik mijn relais veranderen naar een snel schakelend element.
Ik zat nu te denken aan een transistor of MOSFET, maar na 2 dagen zoeken vind ik niets...

Ik ben dus op zoek naar een schakelelement die schakelt bij ~3.3VDC en een spanning van 230VAC+ kan schakelen

Dankuwel!

Sine

Moderator

Een relais rechtstreeks aan de ESP is een slecht plan, daarvoor kunnen de uitgangen veel te weinig stroom leveren.

Als je een transistor wilt gebruiken voldoet zo ongeveer alles, een simpele BC547 met een basis weerstand van 1k oid doet het prima.
Vergeet de vrijloopdiode over de relaisspoel niet.

Of je gebruikt een SSR, maar ook daar zal waarschijnlijk een transistor tussen moeten omdat die dingen in de regel beginnen bij 5V

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 januari 2020 20:28:51 (18%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

SSR? Dat moet toch lukken?

Een SSR is ± hetzelfde als een relais. Alleen wordt dit gestuurd door een LED en heeft het geen bewegende delen. Als voordeel kan je ook een zero cross type nemen waardoor het schakelen gebeurd tijdens de 0 doorgang. Je kan dan wel geen PWM gaan toepassen.

SSR met zero cross. Uiteraard wat duurder dan een gewone transistor. In 10A versie.

Random.

Schakelen beide vanaf 3V DC.

Schakelen vele malen sneller als een relais en zonder contactdender.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 13 januari 2020 20:27:23 schreef Sine:
Een relais rechtstreeks aan de ESP is een slecht plan, daarvoor kunnen de uitgangen veel te weinig stroom leveren.

Als je een transistor wilt gebruiken voldoet zo ongeveer alles, een simpele BC547 met een basis weerstand van 1k oid doet het prima.
Vergeet de vrijloopdiode over de relaisspoel niet.

Of je gebruikt een SSR, maar ook daar zal waarschijnlijk een transistor tussen moeten omdat die dingen in de regel beginnen bij 5V

ik heb zojuist de datasheet opgezocht, is deze wel geschikt voor een LED lamp of spaarlamp te kunnen schakelen op 230V wat ik zie dit nergens staan.

de vrijloopdiode was ik niet vergeten

en ik ben niet echt bekend met een SSR dus ik zal wel de transistor optie nemen.

Op 13 januari 2020 20:30:16 schreef buckfast_beekeeper:
SSR? Dat moet toch lukken?

Een SSR is ± hetzelfde als een relais. Alleen wordt dit gestuurd door een LED en heeft het geen bewegende delen. Als voordeel kan je ook een zero cross type nemen waardoor het schakelen gebeurd tijdens de 0 doorgang. Je kan dan wel geen PWM gaan toepassen.

SSR met zero cross. Uiteraard wat duurder dan een gewone transistor.

Random.

Schakelen beide vanaf 3V DC.

Schakelen vele malen sneller als een relais en zonder contactdender.

dankjewel, ik zal eens kijken welke SSR ik kan gebruiken

Een SSR om een LED lamp te schakelen?

Die LED gaat al aan op de lekstroom. Dan heeft schakelen verder weinig nut meer. En een minimum houdstroom van 40 mA lijkt me ook wat veel voor een LED lamp.

Op 13 januari 2020 20:58:11 schreef deKees:
Een SSR om een LED lamp te schakelen?

Die LED gaat al aan op de lekstroom. Dan heeft schakelen verder weinig nut meer. En een minimum houdstroom van 40 mA lijkt me ook wat veel voor een LED lamp.

dus ik zou best geen SSr gebruiken voor deze toepassing?

Sine

Moderator

Op 13 januari 2020 20:58:11 schreef deKees:
Een SSR om een LED lamp te schakelen?

Die LED gaat al aan op de lekstroom. Dan heeft schakelen verder weinig nut meer. En een minimum houdstroom van 40 mA lijkt me ook wat veel voor een LED lamp.

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor een SSR je gebruikt, ik heb er hier verschillende led lampen achter 2A SSR's hangen. Dat is geen enkel probleem.

Op 13 januari 2020 21:05:39 schreef Sine:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor een SSR je gebruikt, ik heb er hier verschillende led lampen achter 2A SSR's hangen. Dat is geen enkel probleem.

[bijlage]

ik heb deze SSR gevonden maar zal wel nog zoeken naar een goedkopere versie...

https://www.digikey.be/product-detail/en/te-connectivity-potter-brumfi…

Op 13 januari 2020 21:13:10 schreef Sine:
Als je wat tijd hebt kan dat goedkoper ...

http://www.aliexpress.com/item/32854800365.html

heb al veel besteld op alie enzo maar er word gewerkt met 230V dus altijd wat 'risky'

Sine

Moderator

Jep, daarom heb ik er eentje uit elkaar getrokken om te kijken wat er in zit.

Voor de prijs hoef je dat niet te laten ;)

Op 13 januari 2020 21:23:14 schreef Sine:
Jep, daarom heb ik er eentje uit elkaar getrokken om te kijken wat er in zit.

Voor de prijs hoef je dat niet te laten ;)

hahahaha, maar ik zie net dat die voor 5V is terwijl ik max 3.3V heb bij mijn uitgangen

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 januari 2020 20:58:11 schreef deKees:
Een SSR om een LED lamp te schakelen?

Die LED gaat al aan op de lekstroom. Dan heeft schakelen verder weinig nut meer. En een minimum houdstroom van 40 mA lijkt me ook wat veel voor een LED lamp.

Een een relais heeft weer andere nadelen. Laat die maar eens aan >=100Hz PWM-en.

40mA is bij 230V 9,2VA. Voldoende ledlampen die meer nodig hebben en een spaarlamp al zeker. Is ± een 75W gloeilamp.

Alles hangt af van het doel dat je voor ogen hebt. Lange tijd de verwarming op de hobby zolder geschakeld met een degelijk relais. Bij het uitschakelen viel de muziek vaak even weg. Nu zit er een 25A SSR met cross over in en geen enkele keer is de muziek nog gestoord.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 13 januari 2020 21:44:37 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Een een relais heeft weer andere nadelen. Laat die maar eens aan >=100Hz PWM-en.

40mA is bij 230V 9,2VA. Voldoende ledlampen die meer nodig hebben en een spaarlamp al zeker. Is ± een 75W gloeilamp.

Alles hangt af van het doel dat je voor ogen hebt. Lange tijd de verwarming op de hobby zolder geschakeld met een degelijk relais. Bij het uitschakelen viel de muziek vaak even weg. Nu zit er een 25A SSR met cross over in en geen enkele keer is de muziek nog gestoord.

ik heb momenteel een SSR gevonden ( https://www.digikey.be/product-detail/en/ixys-integrated-circuits-divi… )

ik zal dan gebruik maken van een voorschakelweerstand ( eerst testen als hij misschien schakelt op 3.3V zonder warm te worden). deze heeft geen zero cross... maar wat betekent dat?
ik dacht dat dit te maken heeft met de faseafsnijding ofzo maar toch ben ik het niet zeker.

ook staat er in de datasheet dat hij een stroom piek heeft van 1A voor 10ms, moet ik hierop opassen of zal er niets gebeuren?

Klein genoeg om een led lamp te schakelen.
Lekstroom van 10 uA : mooi.

Geen zero crossing detection?
Dat betekent dat de schakelaar meteen aangaat als je de ingang stuurt.

Een SSR met zero cross detection stelt het inschakelen eventjes uit totdat de netspanning aan de uitgang door nul gaat. Dat kan max 10 milliseconden duren, dus daar merk je niks van. Maar voor LED lampen kan dat nodig zijn, als je lampen een buffer condensator op de ingang ingebouwd hebben. Want als je per ongeluk inschakelt op de piek van de netspanning (= 325 Volt) dan kun je zo een ledlamp om zeep helpen met de resulterende piekstroom.

[edit] In de praktijk kan dat meevallen. Een lichtschakelaar doet tenslotte ook niet aan zero-cross detectie.
[/edit]

Een stroom piek van 1A? Dat staat bij absolute max ratings. Dat betekent alleen maar dat de SSR stuk gaat als je meer dan 1A door de ingang stuurt voor langer dan 10 milliseconden. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Dat gaat niet gebeuren.

Dus ik zou een zero crossing SSR gaan zoeken.

Op 14 januari 2020 00:03:34 schreef deKees:
Klein genoeg om een led lamp te schakelen.
Lekstroom van 10 uA : mooi.

Geen zero crossing detection?
Dat betekent dat de schakelaar meteen aangaat als je de ingang stuurt.

Een SSR met zero cross detection stelt het inschakelen eventjes uit totdat de netspanning aan de uitgang door nul gaat. Dat kan max 10 milliseconden duren, dus daar merk je niks van. Maar voor LED lampen kan dat nodig zijn, als je lampen een buffer condensator op de ingang ingebouwd hebben. Want als je per ongeluk inschakelt op de piek van de netspanning (= 325 Volt) dan kun je zo een ledlamp om zeep helpen met de resulterende piekstroom.

[edit] In de praktijk kan dat meevallen. Een lichtschakelaar doet tenslotte ook niet aan zero-cross detectie.
[/edit]

Een stroom piek van 1A? Dat staat bij absolute max ratings. Dat betekent alleen maar dat de SSR stuk gaat als je meer dan 1A door de ingang stuurt voor langer dan 10 milliseconden. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Dat gaat niet gebeuren.

Dus ik zou een zero crossing SSR gaan zoeken.

Bedankt! Ik zal eens kijken ervoor.

En wat is zo de maximum lekstroom dat er mag zijn of mag er gwn geen lekstroom zijn van 5mA ofzo?

Ik heb deze SSR gevonden:

https://www.digikey.be/product-detail/en/ixys-integrated-circuits-divi…

Maar de ‘AC operating voltage’ staat wel op de datasheet op 120V maar het max. Is 400V dus ik denk dat dat geen probleem zal zijn, klopt dat?

buckfast_beekeeper

Golden Member

120V RMS is te weinig. Is voor USA.

Neem dan eerder deze. Een voorschakelweerstand gebruiken zodat de ledstroom tussen 5mA en 10mA zit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 januari 2020 06:07:52 schreef buckfast_beekeeper:
120V RMS is te weinig. Is voor USA.

Neem dan eerder deze. Een voorschakelweerstand gebruiken zodat de ledstroom tussen 5mA en 10mA zit.

Bedankt! Zojuist uitgerekend welke weerstand ik moet gebruiken.

R= U/I = 2,1V / 0,005A = 420
R= U/I = 2,1V / 0,010A = 210

Dus ik zal een weerstand gebruiken die daar tussen ligt

Op 13 januari 2020 20:11:30 schreef Ian Deprez:
Na wat upgraden van mijn project moet ik mijn relais veranderen naar een snel schakelend element.

D'r zijn al een hoop antwoorden geweest, maar deze zin baart mij zorgen.

Mijn vraag is: Waarom heb je "een snel schakelend element" nodig?

Ik ben namelijk bang dat je wil gaan PWM-en of zoiets en dat is toch echt lastiger dan "een SSR uitzoeken".

De meeste SSR's namelijk zijn gebaseerd op een "triac". Die kan je aanzetten en niet uitzetten. Dat uitzetten doet ie zelf als de stroom nul geworden is. Dat gebeurt met een 50Hz wisselstroom net zo'n 100x per seconde, dus voor "rustig schakelen" is dat geen probleem. Maar ga je op 10kHz PWM-en, dan kan je hopen om hem uit te laten de eerste 0.1 ms pwm-periode van de 10ms net-periode, maar de 99 andere periodes zal ie gewoon aanzijn en blijven vanuit de eerste trigger in de eerste PWM-periode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2020 09:21:29 schreef rew:
[...]D'r zijn al een hoop antwoorden geweest, maar deze zin baart mij zorgen.

Mijn vraag is: Waarom heb je "een snel schakelend element" nodig?

Ik ben namelijk bang dat je wil gaan PWM-en of zoiets en dat is toch echt lastiger dan "een SSR uitzoeken".

De meeste SSR's namelijk zijn gebaseerd op een "triac". Die kan je aanzetten en niet uitzetten. Dat uitzetten doet ie zelf als de stroom nul geworden is. Dat gebeurt met een 50Hz wisselstroom net zo'n 100x per seconde, dus voor "rustig schakelen" is dat geen probleem. Maar ga je op 10kHz PWM-en, dan kan je hopen om hem uit te laten de eerste 0.1 ms pwm-periode van de 10ms net-periode, maar de 99 andere periodes zal ie gewoon aanzijn en blijven vanuit de eerste trigger in de eerste PWM-periode.

Het is niet echt de bedoeling voor hem te laten schakelen maar het is ook het feit dat een relais teveel stroom zou vragen van mijn ESP dus had ik iets nodig voor te vervangen. En als ik een SSR of mosfet of transistor of... zou gebruiken zou het nog handig uitkomen voor later voor misschien desnoods er een dimmer van de maken

Zomaar met een SSR een dimmer maken is ook niet eenvoudig.

Als het issue is: De spoelstroom van het relais is te veel voor een ESP, dan zet je er gewoon een transistor tussen.

Een normaal relais trekt ongeveer 70mA. .Dat kan je prima schakelen met een eenvoudige transistor als de BC547 of z'n SMD broertje de BC847. Zelf gebruik ik liever de SI2300: een mosfet. De BC547 gaat officieel tot 100mA, dus zo'n 70 mA zoals hier moet je voor "normale omstandigheden" wel als maximum aanhouden. De SI2300 gaat in de praktijk zonder problemen tot ongeveer 0.5A. Daarboven moet je even gaan nadenken.

Dan heb je een aantal problemen die je met SSRs kan verwachten ineens niet.

Een SSR werkt vaak met een TRIAC. Enerzijds lekt zo'n ding een beetje stroom als ie uit staat. Met een gloeilamp geen probleem, maar een ledlamp zou vooral in het donker kunnen oplichten. Als je dat niet wilt moeten er weer extra truuks uit de kast komen (parallelweerstand over de leds). Het /kan/ maar is dus mogelijk lastiger dan aansluiten en gaan.

Anderzijds, heeft een SSR een "houdstroom". Als je de aansturing uitschakelt kan het zijn dat ie ongewenst weer uitgaat als de stroom (bijvoorbeeld bij zuinige ledlampen) te weinig is. In jou geval waarschijnlijk niet een probleem omdat ik denk dat jij hem gewoon aangestuurd gaat laten, dus niet met die houdstroom van doen krijgt.

Mijn mening is dus: Als jou overweging was om met zo min mogelijk extra onderdelen de boel op je ESP aan te sluiten, dan zou ik voor het relais-met-voorschakeltor gaan. Eenvoudiger dan een SSR. (Het is bijvoorbeeld al genoemd dat voor sommige SSRs je dan toch een tor nodig hebt omdat die op 5V werken.)

De genoemde blauwe SONGLE relais zijn ook in 3.3V te krijgen. Ik heb ze op voorraad dus als je er een paar wil overnemen dan kan dat. Mogelijk maakt dat je schema eenvoudiger omdat je geen 5V hoeft te hebben, maar alleen 3.3V. SI2300 heb ik ook zat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2020 09:24:55 schreef Ian Deprez:
..het is ook het feit dat een relais teveel stroom zou vragen van mijn ESP dus...

Je was toch ook niet van plan om dat relais direct aan de ESP i/o te hangen? Daar moet zeker een transistor tussen. En dan schakelt ie weer lekker soepel :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor al deze info ik denk dat ik deze optie zal gebruiken voor met een transistor de relais te kunnen schakelen.
Ik had eigelijk vanaf het begin deze optie achterwege gelaten omdat ik geen flauw idee heb hoe ik een transistor moet berekenen in verband met de basisstroom en dit en dat (ik weet hoe het werkt maar ik heb geen flauw idee welke ik zou kunnen gebruiken.. help)

Een 3,3V relais vind ik niet echt op het internet.

Graag zou ik meer willen weten over hoe ik deze transistor moet gebruiken + toegepaste relais van 3,3V en misschien wel een schema ofzo of een voorbeeldje