Slimme Meter

Op 14 januari 2020 08:46:50 schreef testman:
een sluipverbruik van over de 100W zit je zo aan, cv, modem en netwerkspul, balansventilatie, koelkast en alles met die handige displays en geen echte schakelaar meer.

Gisteravond voordat ik naar bed ging even op de slimme meter gekeken. Alles uit wat 's nacht uit staat en mijn meter gaf een actueel vermogen aan van 33W. Een aantal van de opgesomde sluipverbruikers heb ik dan ook niet, zoals een altijd draaiende ventilatie. TV gaat ook helemaal uit (stekkerblok met schakelaar).

Jinny

Golden Member

Inmiddels heb ik ook weer een nieuwe 'dreigbrief' binnen van Liander waarbij ze dreigen met hoge kosten indien ik naderhand alsnog een slimme meter wil....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De clou zit in: indien je dat wil. Als je nou maar gewoon volhoudt dat je dat niet wil dan kunnen ze jou ook geen kosten in rekening brengen. En als er een moment komt waarop het onvermijdelijk is, dan willen zij het en jij niet.

Jinny

Golden Member

Yup, die discussie ben ik al eerder met ze aangegaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Er is mij (volgens mij hier op CO) al eens stellig uitgelegd dat ze mij nooit kunnen laten betalen voor een slimme meter, ondanks mijn weigering op hun laatste dreigbrief (paar jaar geleden) en mijn Ferraris uit een destijds reeds afgekeurde reeks.

Het valt mij op dat de stelligheid in deze discussie wat minder is...

Maar zoals gezegd heb ik (hopelijk) een uitwijkmogelijkheid: 3 fasen aanvragen op het moment dat de slimme meter verplicht wordt en ik er onverhoopt echt voor zou moeten betalen.

Wel jammer dat mijn nieuw gekochte enkel-fase digitale kWh meter van Marktplaats dan niet meer voldoet voor de PV installatie... (14,4MWh and counting).

Op 14 januari 2020 14:35:00 schreef r-p:
en mijn Ferraris uit een destijds reeds afgekeurde reeks.

Hangt die afgekeurde ferraris dan nog in jouw meterkast?

Bij mij hangt ook nog steeds een afgekeurde.

De hele buurt heeft een slimme gekregen, ik ging niet akkoord met slim. Ik had verwacht dat ik dan wel een digitale domme meter zou krijgen (al dan niet administratief dom of werkelijk dom, dat zou de volgende discussie worden). Maar nee, ze laten het ding gewoon hangen.

If you want to succeed, double your failure rate.
rob040

Golden Member

Dat er nog afgekeurde meters bij mensen thuis hangen is opmerkelijk.
Volgens mij is de netbeheerder verplicht die te vervangen. Zijn die recent afgekeurd?
Het kan ook zijn dat je nu teveel aftikt.

Volgens het overzicht in 2016 afgekeurd, en had uiterlijk 2018 vervangen moeten zijn. Dat zou zelfs niet gelukt zijn als ik de slimme meter wel had geaccepteerd.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Het kan ook zijn dat je nu teveel aftikt.

Principes mogen geld kosten :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

De meeste ferraris meters gaan naarmate ze ouwer raken langzamer lopen.
Mechaniek.

Huh, ik heb juist altijd het tegengestelde gehoord, dat afwijkingen zich vaak uiten in het nadeel van de gebruiker.
.

Op 14 januari 2020 16:33:32 schreef Jochem:
Volgens het overzicht in 2016 afgekeurd, en had uiterlijk 2018 vervangen moeten zijn. Dat zou zelfs niet gelukt zijn als ik de slimme meter wel had geaccepteerd.

Op 14 januari 2020 16:38:49 schreef rob040:
Omdat?

Simpel: omdat ze pas na die tijd zijn begonnen met het installeren van de slimme meters.

If you want to succeed, double your failure rate.
rob040

Golden Member

Simpel: omdat ze pas na die tijd zijn begonnen met het installeren van de slimme meters.

Nou ik vind dat geen goede reden. Ze hadden een nieuwe elektronische meter moeten plaatsen.

Bapaktus

Special Member

Beste mensen,
nogmaals voor alle duidelijkheid.
U bent NIET verplicht om uw meter te laten vervangen.
Bovendien zij ze verplicht om, bij een defecte meter, de oude te vervangen door een soortgelijke (Niet slimme) meter.
Vraag wél een bevestiging aan van uw keuze en uw rechten.
Echter wanneer u later tóch een slimme meter wilt kunnen er extra kosten gevraagd worden.
Zie bijgaan de brief die ik na véél moeite uiteindelijk heb ontvangen.
Ik hoop bij U eventuele onduidelijkheden over dit onderwerp weg te hebben gewerkt.
Ruud

rob040

Golden Member

Ruud dat is inderdaad de standaard brief die je krijgt als je de slimme meter hebt geweigerd.

De volgende melkkoe komt er aan denk ik, 20 euro voor het handmatig verwerken van de meteropname van uw domme meter.

rob040

Golden Member

@Peter: Dan gaat onderstaande quote van Bram in werking treden:

Principes mogen geld kosten :+

rob040

Golden Member

Grappig: Ik kreeg 3 maanden geleden een brief van Enexis dat er een meteropnemer zou komen, want eens in de 3 jaar willen ze dat zelf doen.
Tot op vandaag nog niemand gezien en ik moest van mijn energieleverancier nu toch maar eens de meterstanden doorgeven op de site. Braaf gedaan.
Ik denk dat de meteropnemer al wegbezuinigd is.

Op 14 januari 2020 18:24:52 schreef rob040:
Grappig: Ik kreeg 3 maanden geleden een brief van Enexis dat er een meteropnemer zou komen, want eens in de 3 jaar willen ze dat zelf doen.
Tot op vandaag nog niemand gezien en ik moest van mijn energieleverancier nu toch maar eens de meterstanden doorgeven op de site. Braaf gedaan.
Ik denk dat de meteropnemer al wegbezuinigd is.

daar doelde ik niet op, gaat er om straks dat iemand die opname's moet in voeren in een systeem welke je telefonisch,post, email hebt doorgegeven.

Zo vraagt Essent nu 30 euro per jaar extra als je niet per automatische incasso betaald.

Blue Sky

Cableguy

Op 14 januari 2020 18:02:47 schreef Bapaktus:
U bent NIET verplicht om uw meter te laten vervangen.

Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt maar het tegendeel is waar. De netbeheerder is eigenaar van de meter, wanneer ze besloten hebben om deze te vervangen dan heb je weinig meer in te brengen. Je hebt alleen de keuze uit een slimme of domme meter maar de draaischijf meter wordt bij iedereen vervangen door een meter met telwerken voor teruglevering.

Hoe weet ik dat? ik heb een tijdje in die slimme meter bende gewerkt omdat er voor mij als caitechnicus te weinig werk voorhanden was maar ik ben blij dat ik er vanaf ben. Je wilt niet weten wat voor bakken stront er over je heen gegooid wordt, vooral na weer een uitzending van dat nep programma Kassa! Nou had ik dat als cai service monteur ook al maar dit slaat alles. Maar dat terzijde.

Waar rook is, is stroom
Bapaktus

Special Member

@BlueSkye
""Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt maar het tegendeel is waar. De netbeheerder is eigenaar van de meter, wanneer ze besloten hebben om deze te vervangen dan heb je weinig meer in te brengen. Je hebt alleen de keuze uit een slimme of domme meter maar de draaischijf meter wordt bij iedereen vervangen door een meter met telwerken voor teruglevering.""

Klaarblijkelijk is er (bij mij ????) een misverstand ontstaan door de term "Domme Meter" .
De monteur van Liander vertelde mij dat ik een "NIET SLIMME, dus Domme" meter had.
En ook in de eerste brief van Liander werd uitgelegd dat met mijn meter geen slimme dingen konden worden uitgevoerd.
Dus ik had/heb een "DOMME METER".
De term "slim" wordt alleen gebruikt voor het nieuwste type meter, dus met de mogelijkheid om door de energie leverancier je verbruik vanaf afstand uit te lezen.

Misverstand omdat ik nergens heb verteld dat ik nog zo'n meter had met zo'n draaiend wieltje.
Ik heb een DOMME ISKRA ME162-D1A52 meter.
Die is NIET uit te lezen door Liander, maar dat willen ze wel.
Voor de rest wil ik er op wijzen dat deze meter al eerder is besproken.
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1939286
ruud

rob040

Golden Member

daar doelde ik niet op

Dat begreep ik wel. Het zou echter wel suf zijn dat als ik de meterstanden op hun site doorgeef zij de meterstanden nog gaan overtypen. Ik verwacht dat wat ik intoets direct in hun administratie zit en er alleen een medewerker naar kijkt als het alarm afgaat (in geval van een erg afwijkende meterstand).
Maar ik kan het mis hebben.

@Blue Sky: Ik heb een maand of vijf geleden de slimme meter ook geweigerd. Eén telefoontje naar de netbeheerder was voldoende. Er hangt bij mij ook nog een ouderwetsche mechanische meter, die niet afgekeurd is.
De meter is inderdaad eigendom van de netbeheerder, maar hangt wel in mijn huis. Daar gelden toch andere regels dan bij de netbeheerder. :+

bprosman

Golden Member

De meter is inderdaad eigendom van de netbeheerder, maar hangt wel in mijn huis. Daar gelden toch andere regels dan bij de netbeheerder. :+

Keep on dreaming zou ik zeggen ;-) Ze zijn niet verplicht om je energie te leveren als ze vinden dat eea niet aan hun standaarden voldoet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2020 19:48:24 schreef bprosman:
[...]
Keep on dreaming zou ik zeggen ;-) Ze zijn niet verplicht om je energie te leveren als ze vinden dat eea niet aan hun standaarden voldoet.

Zodra de aansluiting etc. niet volgens de eisen en geldende normen is, kan de netbeheerder u de toegang tot stroom ontzeggen inderdaad.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.