RC motor onstoring voor 2,4Ghz

Hallo,

voor een projectje waar een 2,4Ghz ontvanger en een 2,4Ghz zender inzit, wil ik de motor optimaal ontstoren. Motor is een 12V RC motor van 'kwaliteits' merk. Echter geen ingebouwde ontstoring.

Kheb al de condensatoren van 10nf, en 47nf over de motorpolen,
maar vraag me af ofdit voldoende is?
Of beter 2x 100nf en 1x 220nf?

Maar voor zover ik weet is de onstoring maar compleet als je in de plus en min leiding nog een spoel toevoegt?

Kan deze: FED 100µ Ontstoorspoel, 50 windingen, 100µ
https://www.reichelt.de/ontstoorspoel-50-windingen-100-fed-100-p7637.h…

Ik twijfel, mede omdat ik niet echt thuis ben in dit gebied.
Maar ik denk dat Lambiek wel sluitend antwoord kan geven? ;)

Alvast bedankt

ASPA-tech.be
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoek eens op ferriteman slotcar dan kom je vele afbeeldingen tegen.

Onder andere op deze pagina. Als condensator wordt vooral 10n gebruikt en voor de snellere motoren 100n.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

2x een klein C-tje (10nF) van motorhuis naar pool, en een 100nF over de motorpolen.
Als je ook nog 2 spoelen erbij gaat nemen , bedenk dan dat ze de motorstroom aan moeten kunnen. Ook krijg je verliezen in de spoelen.

Lambiek

Special Member

Op 14 januari 2020 18:02:27 schreef bordje:
Ik twijfel, mede omdat ik niet echt thuis ben in dit gebied.
Maar ik denk dat Lambiek wel sluitend antwoord kan geven? ;)

Owh.

De twee condensatoren van het motorhuis naar de plus en de min moet je een beetje mee experimenteren. Die waarde kan variëren tussen de 10 en 100nF, maar meestal voldoet 10Nf goed. Ik zou niet nog een spoel gebruiken, kijk wat Zonnepaneeltje daar over zegt.

Als je wat met de waarde gaat experimenteren pak dan de scoop erbij voor het beste resultaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

De verliezen over een varkensneusje vallen best wel mee (als de stromen niet al te groot worden tenminste), tot een ampère of twee is het wel te verwaarlozen.
Als de stroom (veel) groter is kun je uitwijken naar een ringkern met dik draad, deze zijn vaak te halen uit afgedankte computervoedingen. Er zijn ook varkensneusjes met grote gaten, dan kun je zelf iets maken.
Belangrijk: aan de 'andere' kant van de spoelen (in elke draad één) is óók een condensator (10n-470n) noodzakelijk voor optimale werking.
Houdt alle bedrading zo kort als maar enigzins mogelijk (en liever nog iets korter): 10mm draad werkt al redelijk goed als antenne op 2.4GHz.
Zet ook parallel aan de 'grote' condensatoren nog een exemplaar van 100p-1n: grotere waarden zijn niet altijd effectief tot in de GHz-en, kleinere hebben daar een betere kans.

@Lambiek: op de gemiddelde scoop (zelfs op een goede) zie je storingen op 2.4GHz echt niet: daarvoor heb je een scoop nodig met een bandbreedte van vele GHz-en, slechts weinigen onder ons hebben zullen dat ter beschikking hebben (en je moet heel goed weten hoe te meten). Gelukkig is het minimaliseren van storingen sowieso altijd nuttig, en daarvoor is 'zelfs' ;) een gemiddelde scoop prima bruikbaar. Het gaat tenslotte om de harmonischen...

Een spectrumanalyzer (wat overigens i.c.m. een H-veld sniffer een veel betere keuze is) die zover gaat heeft alleen ook niet iedereen paraat...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik gebruik de BL02 van Murata vaak, kan tot 7A hebben...
https://nl.farnell.com/productimages/large/en_GB/FT00850-40.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 14 januari 2020 23:53:57 schreef fatbeard:
Als de stroom (veel) groter is kun je uitwijken naar een ringkern met dik draad, deze zijn vaak te halen uit afgedankte computervoedingen. Er zijn ook varkensneusjes met grote gaten, dan kun je zelf iets maken.

Ik weet niet om wat voor motor het gaat, maar je zit zo boven de 2A en als je een grotere spoel neemt zit je ook al snel met de ruimte in je model. En die ruimte is er vaak niet.

op de gemiddelde scoop (zelfs op een goede) zie je storingen op 2.4GHz echt niet: daarvoor heb je een scoop nodig met een bandbreedte van vele GHz-en,......

Die frequentie gaat alleen over de zender en ontvanger en niet over de motor.

Ik weet niet wat voor regelaar de TS gebruikt, maar de frequentie van de regelaar zal niet veel meer zijn dan 10 tot 20KHz denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 januari 2020 08:55:49 schreef Lambiek:
[...]

Ik weet niet wat voor regelaar de TS gebruikt, maar de frequentie van de regelaar zal niet veel meer zijn dan 10 tot 20KHz denk.

Het gaat dan over de hogere harmonischen, maar of een 2,4GHz ontvanger daar nog last van heeft?

Lambiek

Special Member

Op 15 januari 2020 09:19:44 schreef buzzy:
Het gaat dan over de hogere harmonischen, maar of een 2,4GHz ontvanger daar nog last van heeft?

Dat weet ik ook niet, de TS verteld niet of hij nu storing heeft of niet.

Je kunt trouwens nog meer doen dan alleen de condensatoren plaatsen, denk aan het twisten van de bedrading, "als dat mogelijk is" regelaar en motor niet te dicht bij je ontvanger plaatsen. Maar dat moet kunnen, ligt aan het model. Als het om een model gaat tenminste.

@TS,
Wat is het type regelaar en motor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Motor is een Raboesch BLUE RM 730
https://www.rc-point.nl/index.php?item=raboesch-109-73-motor-bleu-rm-7…

Regelaar is volgende:
T6810 Speedster JR Contoller ESC
https://www.e-modelisme.com/t6810-speedster-contoller-esc-p-17084.html…

Er is degelijk wel storing, en veel.
Dieptemeter en gps zijn compleet onbruikbaar als motor draaid.

De interne bedrading was een ramp, motordraden 0,5mm² liepen ongetwist naast de dieptemeter bekabeling, massa was overal ergens wel van afgetakt ipv rechtstreeks naar batterij...

Al deze punten zijn bijna aangepakt, zoals bv motordraden is nu afgeschermende kabel van 1,5mm² afscherming gaat naar massa batterij, uiteindes zoveel mogelijk getwist

ASPA-tech.be
Lambiek

Special Member

Op 15 januari 2020 17:44:14 schreef bordje:
Er is degelijk wel storing, en veel.
Dieptemeter en gps zijn compleet onbruikbaar als motor draaid.

Nu ook, nu je de bedrading hebt aangepast?

Al deze punten zijn bijna aangepakt, zoals bv motordraden is nu afgeschermende kabel van 1,5mm² afscherming gaat naar massa batterij, uiteindes zoveel mogelijk getwist

De kabel is wel afgeschermd, maar niet getwist?

Ik lees iets over een dieptemeter, is het een duikboot?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee geen duikboot :) ali liefst toch niet ;)
Het is een voerboot, met dieptemeter en GPS.
Zender voor diepte en GPS data steek ik vooraan
RC ontvanger zit achteraan

Kabel van regelaar tot motor is MOTOFLEX EMC Cca 0.6/1kV gy# 4G1.5
Deze kabel heb ik al in meerdere boten gebruikt, waarvan oa in mn eigen boot waar nog veel meer electronica inzit.
Tot nu toe ben ik er tevreden van.
Afscherming leg ik direct aan massa van batterij

Alle stroom voerende bekabeling leg ik aan 1 kant vd boot,
alle data leg ik aan de andere kant.
Dit doe ik ook met RC ontvanger en RC regelaar, zover mogelijk uit elkaar, en kruisingen indien nodig doe ik 90°

Omdat het een hels karwei is de motor uit te bouwen, wil ik een goede onstoring erbij, er is eventueel plaats genoeg voor 2 spoelen.

ASPA-tech.be
Lambiek

Special Member

Op 15 januari 2020 18:25:56 schreef bordje:
Nee geen duikboot :) ali liefst toch niet ;)

Nee, dat is begrijpelijk. :)

Omdat het een hels karwei is de motor uit te bouwen, wil ik een goede onstoring erbij, er is eventueel plaats genoeg voor 2 spoelen.

Heb je die condensatoren al geplaatst?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.