EA-3003S Voeding probleem

Ik heb thuis deze voeding staan die een probleem geeft: als ik aan de Volt knop draai komt er een vreemde dip in de spanning. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Potmeter, spanningsregelaar, elco? Zie filmpje op Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=hcY7_1UslUI&feature=youtu.be

Hans

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
RAAF12

Golden Member

Ik hoor een klik dat is waarschijnlijk een relais die een trafowikkeling schakelt. Dat wordt vaker gedaan om de dissipatie in de voeding te begrenzen. Wellicht dat daar wat fout gaat want normaliter moet zo'n schakeling smooth&easy zijn. Heb je een schema?

Er zit inderdaad een relais in, welke normaliter klikt als de spanning op de helft van 30V (dus 15V) staat, en klikt weer als je terug draait van 30V naar 0V. Maar soms als er zo'n dip komt wordt de spanning te hoog en klikt die ook even.

Nee, ik heb geen schema. Ook niet kunnen vinden op Internet.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Anoniem

Loper komt vrij van de koolbaan als je hem van de linker aanslag wegdraait / terug tegenaan draait
Lijkt dus een slechte potentiometer... wel met een ohmmeter vast te stellen :)

Heb toch twijfels of dit het juiste schema is........

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
RAAF12

Golden Member

Klopt wel volgens deze site https://www.mikrocontroller.net/topic/428175
dat is het volledige schema.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 14 januari 2020 21:27:55 (17%)

Heb even de moeite genomen om de potmeter er uit te halen en te meten. Deze geeft geen gelijkmatige Ohm's aan als ik aan de potmeter draai; af en toe een dip naar een vreemde waarde. De fijn afstemming geeft wel gelijkmatige Ohm's aan. Dus vermoedelijk is deze potmeter inderdaad gedeeltelijk kapot. Zal wel niet meevallen er een te vinden, een dubbele as van 470 Ohm lineair. We gaan het proberen! Zie foto's.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Thevel

Golden Member

Die potmeters kun je uitstekend uit elkaar halen en schoonmaken.

RAAF12

Golden Member

Volgens de bovenstaande link staat in de partlist R15

Dat wordt nóg ingewikkelder om de pot te vervangen. Je zou er een emailtje aan kunnen wagen of de fabrikant in Duitsland nog wat heeft liggen.

Ik heb de bedrading van de main voltage potmeter (welke storing geeft) even los gehaald en er even een enkele 1KOhm lin op aangesloten. Iets anders heb ik niet wat qua waarde in de beurt komt.
De voltage is dan stabiel, dus als ik een vervangende potmeter kan vinden zou het moeten werken.

Schoonmaken weet ik niet zeker of dat werkt, want als ik de 'lange' baan van de potmeter probeer te meten, dus zonder de loper, kom ik ook vreemde waarden tegen; deze zou 470 Ohm moeten zijn. Ik denk dus dat deze stuk is.

We gaan zoeken naar een vervangende potmeter.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

RAAF12 Ik lees net jouw reactie pas goed. Het zou een 4K7 en 470 Ohm moeten zijn?
|Dan wordt het helemaal moeilijk. Heb jij enig idee wie de fabrikant is?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Anoniem

Het zou een 4K7 en 470 Ohm moeten zijn?

Moeilijke zoektocht ...
Potentiometer open maken, proberen achterhalen wat er fout is en proberen herstellen.
Lukt het niet dan kun je enkel een "coarse" potentiometer (4K7) monteren en de "fine" regeling achterwege laten ;)

RAAF12

Golden Member

Ik kon zo gauw niet iets vinden op Google 'dual gang concentric potmeter' ect.ect maar de pot ziet er Europees uit. Het is waarschijnlijk een speciaaltje, gemaakt voor de fabrikant van de voeding...

Anoniem

maar de pot ziet er Europees uit.

Net daarom zeker openmaken.
Meestal zit deze fout waar de soldeerlip aan de koolbaan vast zit.
Met wat mazzel kan je de koolbaan van een nieuwe "Europeaan" overzetten :)

Sine

Moderator

Waarschijnlijk een onderbroken koolbaan, een voeding nooit zo spiken bij een losse loper.

Ik zou ook zeker niet gaan prutsen aan die pot, vervangen door een 5k multiturn is een snelle en vooral veiligere fix / upgrade.

Mijn voeding werkt weer! De koolbaan was inderdaad kapot; er zat een breukje in vlakbij de aansluiting.

Ik heb even tijdelijk een 5K lineair er in gezet en de fijn afstemming overgeslagen. Dit in afwachting van een 10 slagen potmeter welke ik besteld heb.

Thanks allemaal!

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ik heb deze voeding ook nog altijd in gebruik. Misschien niet het meest high-tec apparaat, maar heb hem (in tegenstelling tot mijn dubbele voeding die ik meestal gebruik) ook nog nooit over de flos gekregen door er een "vervelende last"* op aan te sluiten.

*Ik noem maar wat: iets dat met pieken van 3A op een hoge frequentie staat te PWM'en.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Heel betrouwbare voedingen. De enige voeding met een 723 die ik wel eens kapot heb gehad (die had een zwaar leven gehad op een school) was een Philips die had een 723 in metal can uitvoering en die was gaan hemelen.
Bij zelfbouw is het van belang de maximale voedingspanning van het IC in de gaten de houden.