Enkelfasige teststok

Wie kan mij goed uitleggen hoe een enkelpolige teststok voor het meten van bijv. 10 kV werkt? Zit er in het handvat iets van een verbinding richting degene die hem hanteert? Er moet toch ergens een manier zijn om een potentiaalverschil te verkrijgen, anders bestaat er geen mogelijkheid om een spanning aan te tonen.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

[edit] Ik las je quote onder je bericht en vond het wel toepasselijk...
Grapje!

[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 14 januari 2020 23:10:57 (41%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 14 januari 2020 21:28:19 schreef Roches:
Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

En wat moet ik hiermee?

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Een schroevendraaier/spanningzoeker voor 230V maar dan voor 10kV ?.

Op 14 januari 2020 21:35:55 schreef bert!ne:
Een schroevendraaier/spanningzoeker voor 230V maar dan voor 10kV ?.

Ja zoiets dacht ik ook. Maar ik ben dan altijd geïnteresseerd in hoe het precies zit. In ieder geval bedankt.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Ronald45

Golden Member

Op 14 januari 2020 21:28:19 schreef Roches:
Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Het skin effect? Bij mensen?

Alle "praktijk" onderdelen hebben eigenschappen die hun theoretische broertje benaderen. Een draad geleidt stroom, maar heeft in de praktijk toch een (hopelijk kleine) weerstand. Zo heeft ook ALLES een capaciteit naar aarde. Zo'n spanningszoeker schroevendraaier maakt van JOU capaciteit-naar-aarde gebruik om op te lichten als je een spanningsvoerende draad aanprikt.

Van een ding voor 10kV zou ik het niet fijn vinden als die op MIJN capaciteit-naar-aarde gebruik moet maken. Ik denk eerder dat ie gebruik maakt van z'n eigen capaciteit naar aarde. Maar goed. Ik heb zo'n ding nog nooit gezien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 14 januari 2020 22:04:05 schreef Ronald45:
[...]
Het skin effect? Bij mensen?

Skin-effect is een verschijnsel wat bij hogere frequenties optreed.
Bij 50 of 60 Hz is het er wel maar minimaal.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Ik dacht dat die stokken werkten op de capaciteit van de stok. Dus de stroom gaat niet door je heen. Zou ook een beetje gevaarlijk zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
vergeten

Golden Member

Door een capaciteit loopt toch echt wel een "blindstroom" die is meetbaar.

Of die 100µA (of eender welke andere heel lage stroom) door je lichaam nou van een 10Kv bron komt of van de 230v netspanning dat merk je echt niet hoor!

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 15 januari 2020 00:13:32 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Ik begin oud te raken, paar keer op instructie geweest, (was een zij-instromer, zo noemen ze dat tegenwoordig), het zal vast uitgelegd zijn.
Het gaat over dit soort meetapparaten:

Bij aanvang test je eerst de stok, net zoals bij gebruik van een laagspanningstester. In geval er geen spanning aanwezig is, kan je een piëzoapparaatje gebruiken.

In de hoog en middenspanning mag je geen 2 polige tester gebruiken, in LS is dat juist weer voorschrift

Ik ben eigenlijk het meest onder de indruk van de eenpolige parallel vergelijker.
Je drukt je tester een paar seconden laten we zeggen tegen de linker fase, je lampje wisselt van rood naar groen. Nu loop je naar het veld wat parallel moet, en drukt em daar tegen dezelfde fase. Je lampje moet weer groen oplichten.
Met twee stokken met een metertje en een snoer daartussen, brrr..

https://www.merwetechniek.nl/testen/spanningstesters/spanningstester-v…

Op 15 januari 2020 00:11:19 schreef vergeten:
Door een capaciteit loopt toch echt wel een "blindstroom" die is meetbaar.

Of die 100µA (of eender welke andere heel lage stroom) door je lichaam nou van een 10Kv bron komt of van de 230v netspanning dat merk je echt niet hoor!

Precies zoals dit zat ik ook te denken. Ben benieuwd of er iemand is die me het exact kan vertellen.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Tidak Ada

Golden Member

En wat als die stok vochtig is (regen, mist)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik denk dat 't bij relatief lage spanningen als 10kV wel meevalt met vocht...
(het is heel lastig om op een waterafstotende oppervlakte een geleidende laag te vormen, omdat het losse druppels worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

De meest simpele (oude) versies zijn inderdaad niet meer dan een spanningszoeker, ofwel een flinke neonlamp.

De andere kant is capacitief gekoppeld met de omgeving. Dus er gaat geen stroom door de "gebruiker".

Arco

Special Member

Bij echt hoge spanningen zou ik 't in regen niet graag proberen... ;)

We hebben ooit op een camping onder een 380kV mast gestaan bij een harde regenbui.
's Nachts hoor je dan vrij sinistere en angstaanjagende harde geluiden boven uit de mast van weglekkende spanning...
Er moet dan toch heel wat stroom verloren gaan in al die masten... (en daar zitten toch goede en lange isolatoren tussen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Ze hebben er wel vertrouwen in voor buiten:
(volgens de link)

Zouden deze niet net zo werken als die contactloze netspaningstesters ('VoltSticks') ?

Tidak Ada

Golden Member

Waarom zijn ze 'ROT schitterend'? :+ >:) ('rot blinkend')

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 15 januari 2020 13:05:16 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Elektriciteitsmeneer heeft wel een oulike nick gekozen, het is immers de meneer van het elektrisch, de man van het gas, en die vent van het water.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zeker een vergeten woordje in de vertaling uit het Duits. Verder ziet het er trouwens netjes uit.
'Antenne' lijkt een gek woord, maar omdat dat eigenlijk gewoon 'voelspriet' betekent, is het niet echt fout. Maar is dat hoe ze dat in het vak noemen?
Ik kende dit niet, ik lees geïnteresseerd mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ik begreep best dat het 'rood knipperend ' moest zijn maar ja, een komische noot..... Meer dan één woord vergeten te vertalen dus ;)

Het woord 'antenne' is niet alleen gereserveerd voor een radio onderdeel. Ook insecten (en marsmannetjes :+) hebben antennes. Eigenlijk betekent het zoiets als '(voel)spriet'

edit:
FET@:
Had jij die laatste alinea nu ge-edit toen ik bezig was, of het ik die over het hoofd gezien?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee hoor, dit was 'one go'.
e: 'rood knipperend' zou inderdaad gebruikelijker zijn.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 15 januari 2020 13:57:19 (51%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Nog een vijf jaar oud topic gevonden, zelfde vraag:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/125221
En daar heb ik het ook al over die parallel tester...

Edit: zelfs met een schakelstok, zonder dat ding met die lampjes, kun je al spanning aanwijzen. Maar dat is niet zoals het hoort. Meestal zie je, als de omgeving donker genoeg is, een heel dun blauw vlammetje bij de metalen haak..

Edit2: Je hebt dus maar een heel klein capacitief stroompje nodig om die aanwijzer te laten werken. Meestal hebben die mannen één stok, waarop óf de spanningaanwijzer bevestigd word, óf de parallel tester.
Dit ding mag bij de netbeheerders niet meer gebruikt worden:

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 15 januari 2020 14:49:29 (26%)

In principe werken deze apparaten hetzelfde als die contactloze volt-sticks die je in de laagspanning zou kunnen gebruiken (ben er zelf geen fan van).
Overigens licht mijn 2polige spanningszoeker ook altijd al een heel klein beetje op als je hem slechts aan 1 kant in de fase steekt, puur de capacitieve koppeling doet het m al.

[Bericht gewijzigd door meander op donderdag 16 januari 2020 01:18:00 (37%)

Spanning staat en stroom gaat!