welke schakel-element moet ik gebruiken?

Op 14 januari 2020 22:29:14 schreef flipflop:
[...]
Je was toch ook niet van plan om dat relais direct aan de ESP i/o te hangen? Daar moet zeker een transistor tussen. En dan schakelt ie weer lekker soepel :-)

Ik weet begot niet hoe ik een transistor moet gebruiken met al die berekening dus daarom dat ik die optie achterwege hield maar nu denk ik dat het tijd is voor te leren hoe het werkt hahahaha

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 januari 2020 22:08:35 schreef rew:
Zomaar met een SSR een dimmer maken is ook niet eenvoudig.

[...]

En met een relais is dat makkelijker dan een eitje koken? Hoe prettig gaat je relais het vinden om >100 keer per seconde aan te trekken en weer af te vallen? Hoe leuk gaat de gebruiker het klepperen vinden?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat ik bedoel is: als het doel van "weg van het relais" was geweest: "ik wil pwm-dimmen", dan is de ssr nog steeds geen oplossing. Vergelijk het met "ik wil niet lopen van rotterdam naar amsterdam. Zal ik gaan fietsen?" Als je dan gokt dat de reden voor het niet wandelen is: ik wil er in een uurtje wezen, dan helpt fietsen ook niet met die doelstelling.

Hier was de gok: "wil je soms gaan pwm-en?" Fout. Nu we wel weten wat de reden is (ik snap transistor niet) kunnen we /toch/ zeggen
: dan helpt overstappen naar SSR niet echt.

Anyway....berekening: relais heeft 70mA nodig. Reken met 100. Transistor versterkt 200-300x, reken met 100.... nu heb je 1mA aan basisstroom nodig. De weerstand staat tussen de 3.3 uit de ESP en de 0.6 op de basis van de tor. 2.7V bij 1mA is 2700 ohm, 2k7.

Omdat ik nogal grof heb afgerond zal 3k3 of 4k7 ook wel werken. En ook de andere kant op is veel marge. Tot iets van 150 ohm gaat het goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2020 20:11:30 schreef Ian Deprez:
Hallo,

Ik ben bezig met een IoT project waarbij ik gebruik maak van een ESP8266-01 in de datasheets staat er dat hij een uitgangsspanning heeft van 3.3V.

Deze heeft toch al een relais aan boord. Zelf heb ik er een voorzien van een extra ssr om zo twee uitgangen te schakelen.

Sine

Moderator

Een Sonoff of een Shelly heeft inderdaad een relais aan boord.

Een losse ESP module niet.

Klopt. Op internet staat het komplete schema van de sonoff basic , waarin de esp wordt gebruikt.Ik heb daar regelrecht op een gpio uitgang een extra ssr zitten.

Ik heb zojuist op papier een schakeling gemaakt met de tips dat ik gekregen heb van jullie.

hier maak ik gebruik van een BC547 transistor: https://www.digikey.be/product-detail/en/on-semiconductor/BC547/BC547-…

en een relais van 3VDC (de overige 3V zal wel verdwijnen over de transistor)
https://www.digikey.be/product-detail/en/omron-electronics-inc-emc-div…

Op 15 januari 2020 12:38:38 schreef BenI2C:
Blusdiode mis ik.

aja oeps, op mijn vorig design stond het wel nu ben ik het gwn losweg vergeten

Bij het booten mag gpio2 niet laag worden getrokken. Vraag me af of dat met deze schakeling gebeurt.
Anders zou je het met een pnp transistor kunnen doen. Bijv BC559.

Op 15 januari 2020 12:51:52 schreef BenI2C:
Bij het booten mag gpio2 niet laag worden getrokken. Vraag me af of dat met deze schakeling gebeurt.
Anders zou je het met een pnp transistor kunnen doen. Bijv BC559.

ik snap niet echt wat je bedoelt?

maja, die transistoren werken op 5V maar ik heb 1 nodig op 3.3V

edit:
laat maar bij de basis heb je niet eens 5 nodig voor hem te schakelen...

[Bericht gewijzigd door Ian Deprez op woensdag 15 januari 2020 16:29:01 (40%)

Teken de vorige schakeling opnieuw en dan met een pnp transistor en het relais dus aan de 0 Volt.
De BC559 zal keurig werken op 3,3V.

Op 15 januari 2020 16:33:39 schreef BenI2C:
Teken de vorige schakeling opnieuw en dan met een pnp transistor en het relais dus aan de 0 Volt.
De BC559 zal keurig werken op 3,3V.

en waarom zou ik opeens een pnp moeten gebruiken?

Omdat ALS gpio2 tijdens het opstarten LAAG is, dan zal de ESP iets raars gaan doen. In bootloader mode komen o.i.d.
In het door jou getekende schema is het waarschijnlijk zo dat de ESP als ie kijkt tijdens het opstarten ziet dat de pin laag is en dus rare dingen gaan doen. Je kan een andere GPIO kiezen. Of een PNP transistor gebruiken. Of een andere oplossing kiezen (mosfet bijvoorbeeld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 januari 2020 18:40:06 schreef rew:
Omdat ALS gpio2 tijdens het opstarten LAAG is, dan zal de ESP iets raars gaan doen. In bootloader mode komen o.i.d.
In het door jou getekende schema is het waarschijnlijk zo dat de ESP als ie kijkt tijdens het opstarten ziet dat de pin laag is en dus rare dingen gaan doen. Je kan een andere GPIO kiezen. Of een PNP transistor gebruiken. Of een andere oplossing kiezen (mosfet bijvoorbeeld).

aaaa, ik zal wel dan de andere GIO pin gebruiken

ik heb zojuist een schakeling getest waarmee ik met een S8050 NPN transistor een relais schakel van 5VDC (SRS-05VDC-SL) met een basisweerstand van 50k (willigkeurig gekozen)en dit allemaal op de 3.3V pin van een arduino MEGA

50k is wel een beetje veel, gezien de berekening van rew. Misschien werkt het, maar voor de betrouwbaarheid is kleiner beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

aaaa, ik zal wel dan de andere GIO pin gebruiken

welke wil je dan gebruiken ?

Op 15 januari 2020 19:40:10 schreef BenI2C:
[...]

welke wil je dan gebruiken ?

ik zal de GIO0 gebruiken waar ik de npn kan gebruiken

Sine

Moderator

Misschien een domme vraag, waarom gebruik je geen sonoff basic of een SV oid?

Daar zit alles wat je nu wilt bakken al standaard op, inclusief voeding.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 15 januari 2020 20:07:44 (33%)

Op 15 januari 2020 20:07:19 schreef Sine:
Misschien een domme vraag, waarom gebruik je geen sonoff basic of een SV oid?

Daar zit alles wat je nu wilt bakken al standaard op, inclusief voeding.

het zelf maken van iets is wat leuker hahaha

Op 15 januari 2020 19:53:03 schreef Ian Deprez:
[...]

ik zal de GIO0 gebruiken waar ik de npn kan gebruiken

Met de gpio0 heb je hetzelfde probleem, wat ik boven beschreef. Staat ook in die link.Vandaar mijn vraag.
Welke software ga je gebruiken ?

Op 15 januari 2020 20:15:54 schreef BenI2C:
[...]

Met de gpio0 heb je hetzelfde probleem, wat ik boven beschreef. Staat ook in die link.Vandaar mijn vraag.
Welke software ga je gebruiken ?

ok, ik zal wel dan de pnp versie gebruiken.
en bedoel je arduino?