Motor in Steinmetz

Hai,

Ik heb hier een 2.2 KW compressor staan welke ik aan heb gesloten in Steinmetz. Nu heb ik een 120uF 450V Condensator gemonteerd, alleen zodra ik de motor aan wil zetten begint hij alleen maar te zoemen, hij heeft te weinig kracht om een slag te maken.
Betekent dit dat de condensator waarde te laag is of juist te hoog?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kan de motor onbelast aanlopen?
Wat is de nominaalspanning van de motor? 3x 400/690V of 3x 230/400?
Staat de motor in ster of in driehoek?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als die motor origineel bij die compressor hoort maakt het volgens mij niet uit wat voor condensator je gebruikt
die motor raakt zoveel kracht kwijt in een steinmetz dat die compressor nooit gaat aanlopen

gewoon een 1>3 fasen frequentieregelaar gebruiken

Okido, ik heb nog zon frequentie omvormer liggen (CFW10), eerste voorkeur ging uit voor de steinmetz.

Aangezien ik de compressor wel wil laten schakelen op de pressostaat ook ivm ontluchtings ventiel. Kan ik gewoon de 3 fasen vanaf de freq omvormer aansluiten op de pressostaat en vervolgens de motor voeden?

benleentje

Golden Member

Nee daar gaat je omvormer van kapot. De omvormer sluit je direct aan op de motor. De pressostaat sluit je aan op de start/ stop ingang en dat is met de 24V die uit de omvormer komt. Dus je zal wat meer moeten aanpassen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 januari 2020 18:10:38 schreef Toeternietoe:
Kan de motor onbelast aanlopen?
Wat is de nominaalspanning van de motor? 3x 400/690V of 3x 230/400?
Staat de motor in ster of in driehoek?

motor staat in driehoek, is een 230/400v motor
Motor kan onbelast aanlopen

Anoniem

De volledige pdf op Google met zoekterm "CFW10 manual" ;)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

motor staat in driehoek, is een 230/400v motor
Motor kan onbelast aanlopen

Dan vermoed ik een defect in de motor.
Onbelast loopt de motor nog met een 20uF condensator.
Of de motor/steimetz is verkeerd aangesloten

Aangezien ik de compressor wel wil laten schakelen op de pressostaat ook ivm ontluchtings ventiel. Kan ik gewoon de 3 fasen vanaf de freq omvormer aansluiten op de pressostaat en vervolgens de motor voeden?

Maar de 3 fase voeding naar de drukschakelaar en van de drukschakelaar naar de F.O. Motor vast op de F.O. aansluiten is een mogelijkheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Motor rechtstreeks aansluiten, en pressostaat start-/stopsignaal laten geven naar FO?

mvdk

Golden Member

Op 15 januari 2020 20:15:05 schreef Webstarr:
[...]
Motor kan onbelast aanlopen

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Zit er een elektromagnetische koppeling op het aandrijfwiel van de compressorpomp?
Of moet je, als de motor op snelheid is, net zoals mijn moeder dat deed met haar ouderwetse wasmachine, de snaar op het draaiende wiel leggen?

Anoniem

Door de Steinmetz zakt het asvermogen enorm (dacht zelfs met 60% a 70%)
Een compressor met een 2,2kW motor op Steinmetz zetten lukt dus gewoon niet.
Beste is dus kijken of je CFW10 wel is geschikt voor deze job :)

Op 15 januari 2020 21:57:50 schreef mvdk:
[...]
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Zit er een elektromagnetische koppeling op het aandrijfwiel van de compressorpomp?
Of moet je, als de motor op snelheid is, net zoals mijn moeder dat deed met haar ouderwetse wasmachine, de snaar op het draaiende wiel leggen?

Ontlastventiel op de pressostaat. Indien deze afschakelt, zal de lucht tussen de compressor en de terugslagklep op de ketel afgelaten worden.
Normaal zit er dan genoeg buffer om de compressor op te starten.

mvdk

Golden Member

Ja, de compressor loopt dan onbelast aan. Maar het gaat erom of de motor onbelast aanloopt. Zijn twee verschillende dingen.

jerome

Golden Member

CFW10 kan maar een goede 4Amp in 3~ leveren. Lijkt me iets te krap.

The CFW10 covers power levels from 0.18 to 4 kW (0.25 to 5 HP).

Zo te zien is er gewoon een type 1>3 fase 2,2kw hoor

Op 15 januari 2020 21:57:50 schreef mvdk:
[...]
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Zit er een elektromagnetische koppeling op het aandrijfwiel van de compressorpomp?
Of moet je, als de motor op snelheid is, net zoals mijn moeder dat deed met haar ouderwetse wasmachine, de snaar op het draaiende wiel leggen?

Ik heb het getest door de cilinder koppen eraf te halen, oké het is niet he-le-maal onbelast maar goed.

Heb net de CFW10 (heb de 10A versie) rechtstreeks op de motor gekoppeld en dit gaat goed.
Nu wil ik dus de pressostaat op de start/stop ingang van de FO aansluiten, maar nu zie ik in de handleiding dat de CFW10 met een pulse-signaal werkt om te starten/stoppen. Dus dit gaat niet werken met de pressostaat of hoe pak ik dit anders aan?

Ik dacht om gewoon input 1 en 5 te schakelen door de pressostaat en dan input 1 instellen als start signaal (https://inverterdrive.com/file/WEG-CFW-10-Manual pagina 36)

Op 15 januari 2020 21:57:50 schreef mvdk:
[...]
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Zit er een elektromagnetische koppeling op het aandrijfwiel van de compressorpomp?
Of moet je, als de motor op snelheid is, net zoals mijn moeder dat deed met haar ouderwetse wasmachine, de snaar op het draaiende wiel leggen?

En heeft haar dat nooit een vinger gekost?

benleentje

Golden Member

maar nu zie ik in de handleiding dat de CFW10 met een pulse-signaal werkt om te starten/stoppen. Dus dit gaat niet werken met de pressostaat of hoe pak ik dit anders aan?

Dat is enkel als je een 2 ingangen gebruikt dat is 1 voor start en 1 voor stop
Er staat ook dat het ander kan P263-P266 moeten op 4 worden ingesteld. En dat heb je 1 ingang dit voor zowel start als stop gebruikt word. De drive heeft 27 verschillende instellingen voor icm de ingangen dus even uitzoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor alle info, heb het voor elkaar dat de freq omvormer schakelt op de pressostaat, heb input 4 en 5 laten schakelen over de pressostaat.
Enige probleem is dat de pressostaat nu na handmatig afschakelen niet afblaast. Waar moet ik zoeken?

Anoniem

Zoals ik het ken zal bij afvallen/uitzetten van de pressostaat de compressor afblazen langs het ventiel in de pressostaat.
Het maakt daarbij niet uit of dit automatisch of handmatig gebeurt.
.
Maar als je de pressostaat handmatig uitzet als deze al automatisch is afgevallen ... valt er niks meer te blazen ;)
.
Maar ik ken je compressor niet dus ...

Heb de pressostaat getest op een andere locatie, en tot de conclusie gekomen dat hij ook dan niet afblaast, vermoed een defect membraam.

Nu kan ik natuurlijk ook een magneetventiel plaatsen op de afblaas leiding.

Mag ik dit magneet ventiel (NO) voeden met de spanning die van de frequentie omvormer afkomt? Ik weet dat ik ook nog inputs over heb op de freq omvormer zelf waarmee ik kan schakelen, maar op deze wijze wordt het ventiel altijd op het juiste tijdstip bekrachtigt.

[Bericht gewijzigd door Webstarr op maandag 20 januari 2020 17:53:47 (21%)

GJ_

Moderator

Op 20 januari 2020 17:51:38 schreef Webstarr:
Mag ik dit magneet ventiel (NO) voeden met de spanning die van de frequentie omvormer afkomt?

NEE!

Anoniem

Met een persluchtpistool kun je het ventieltje in je pressostaat testen op goede werking.
Als hij niet afblaast kan de compressor ook niet drukloos starten.
Pressostaat gewoon vervangen als deze defect is :D

benleentje

Golden Member

Mag ik dit magneet ventiel (NO) voeden met de spanning die van de frequentie omvormer afkomt?

De 24V die uit de FO komt kan maar weinig stroom leveren en is enkel voor kleine signalen. Kijk in de handleiding voor de maximale belasting. Je kan er eventueel wel een relais mee aansturen maar dan ook moet de spoel van de relais passen bij wat de FO max mag schakelen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 20 januari 2020 19:35:08 schreef benleentje:
[...]De 24V die uit de FO komt kan maar weinig stroom leveren ...

Ik dacht dat TS de motorspanning bedoelde. Dat is al een dikke no-no, maar de 24V uit de drive ook. Bij veel goedkope Chinese en Japanse drives is dit trouwens geen 24V maar 10 of 15V. De maximale stroom varieert een beetje maar verder dan 200mA komen ze niet.