[BE] Aansluiten stopcontacten

pamwikkeling

Special Member

Ik wil een 30 tal Niko stopcontacten aansluiten. Vele daarvan worden doorgelust, met andere woorden er komen drie draden (Bruin - Blauw - GeelGroen) toe en er vertrekken drie draden vanaf het stopcontact.
De Niko stopcontacten zijn voorzien om 2 x 3 draden op aan te sluiten.

Bij een vorige job heb ik steeds 6 draden aangesloten op het stopcontact. Maar bij het monteren van het stopcontact in de muur moet je dan 6 draden plooien totdat het binnenwerk netjes horizontaal en vlak in de muur staat.

Is het niet beter / gemakkelijker om nog drie extra stukjes draad en 3 lasdoppen toe te voegen en het binnenwerk slechts van 3 draden te voorzien ?

Wat is gebruikelijk in praktijk?

Anoniem

Volgens mij is doorlussen via wandcontactdozen niet (meer) toegestaan en moet je zowiezo lasklemmen gebruiken. Met lasklemmen werkt ook veel makkelijker.

Op 14 oktober 2018 13:26:44 schreef HenkR:
Volgens mij is doorlussen via wandcontactdozen niet (meer) toegestaan

Heb je daar een bron van? De klemmen van de wcd zijn voorzien om door te lussen, dus waarom zou dat niet mogen? De klemconstructie is gelijk aan die in een steeklas.
Overigens zou ik me ook wel even bedenken alvorens er 30 achter elkaar te rijgen. Maar met 2 of 3 heb ik geen moeite.

Het was toch
-Op dezelfde muur ( dus niet de hoek om)
-Maximaal 2 x

een groep naast elkaar telt als 1.
Lassen mag als de doos => 50 diep is.

mel

Golden Member

Als je een doos van 50 mm hebt, dan mag je gewoon lassen achter de wcd. dan hoef je maar met 3 draden de wcd in.
maar 30 van die dingen? Is een goot met wcd s niet makkelijker?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 14 oktober 2018 13:50:38 schreef KlaasZ:
[...]Heb je daar een bron van? De klemmen van de wcd zijn voorzien om door te lussen, dus waarom zou dat niet mogen? De klemconstructie is gelijk aan die in een steeklas.
Overigens zou ik me ook wel even bedenken alvorens er 30 achter elkaar te rijgen. Maar met 2 of 3 heb ik geen moeite.

Nee ik heb geen bron, sorry. Het zou met de huidige klemverbindingen misschien weer mogen. Bij de oude schroefklemmen mocht het niet.

GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2018 14:03:44 schreef HenkR:...Bij de oude schroefklemmen mocht het niet.

Bij TS in België misschien wel?

Anoniem

Op 14 oktober 2018 15:40:03 schreef GJ_:
[...]Bij TS in België misschien wel?

De reden was dat je niet zeker weet of beide draden even goed vast zitten onder de schroef. Als de draden in Nederland niet goed vastgeklemd worden zal dat in Belgie niet anders zijn. Maar het is mogelijk dat het in Belgie wel mag. KlaasZ heeft wel een punt dat met klemverbindingen dit niet speelt.

evelo

Golden Member

Niko heeft nu ook stopcontacten met steekklemmen, zelfde uitvoering zelfde prijs.
Lijkt mij wel een verbetering.

Doorlussen op het stopcontact mag gewoon, ik heb nog nooit een opmerking gehad van een keurder.
Maar het is wel opletten en goed controleren dat beide draden goed vastzitten.

als je overal 2,5mm² gebruikt is het toch geen probleem? onder die schroef zit nog een metaal plaatje. als de ene vast zou zitten en de andere niet, en je trekt de schroef nog aan, kantelt het plaatje gewoon en klemt de andere ook vast.
ik heb nooit loszittende draden gehad en heb alles in mijn huis zo doorverbonden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pamwikkeling

Special Member

Voor alle duidelijkheid, het gaat om een renovatie van een appartement met verschillende kringen op 230V. Dus zeker geen kabelgoot of paneel met 30 stopcontacten naast elkaar.
De draad is overal nieuw aangelegd en 2.5 mm² VOB draad.
Stopcontacten zijn ook nieuw.

Volgens mij gaan beide methoden werken, maar weegt de extra tijd bij het gebruik van 3 extra lasdoppen op tegen het gemak waarbij je het stopcontact dan kan monteren.

GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2018 16:20:57 schreef fcapri:..onder die schroef zit nog een metaal plaatje. als de ene vast zou zitten en de andere niet, en je trekt de schroef nog aan, kantelt het plaatje gewoon...

Met zo'n plaatje is het nooit een probleem. Maar er zijn/waren er ook met alleen een schroef, dus de draad direct onder de schroefkop. Dat is/was natuurlijk een volkomen prutssysteem, maar dan heb je liever geen twee draden onder één klem.

met alleen een schroef is zowieso rampzalig. want 1 draad zal je naar binnentrekken, en de andere naar buiten duwen tijdens het aanschroeven.

ik heb er altijd gehad met zo een plaatje in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

In BE mpag het gewoon en tot 8 WCD na elkaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

niko bouwt alleen voor de BE markt nog schakelmateriaal met schroefklemmen, voor NL en andere landen worden al jaren klemverbindingen toegepast in hun schakelmateriaal., in BE wil men niet zo mee met de tijd.

wago erachter als je 3 draden hebt, 1 draad op een wcd doorlassen mag bij mijn weten gewoon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Mijn voorkeur heeft lassen in de doos, niet aan de wcd.

altijd een gefrot om de wcd nog in de doos te krijgen met een boel vd 2,5mm2 eraan. met de huidige compacte wago's zou ik zeker lassen achter het wcd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 oktober 2018 16:51:59 schreef pamwikkeling:
Voor alle duidelijkheid, het gaat om een renovatie van een appartement met verschillende kringen op 230V. Dus zeker geen kabelgoot of paneel met 30 stopcontacten naast elkaar.
De draad is overal nieuw aangelegd en 2.5 mm² VOB draad.
Stopcontacten zijn ook nieuw.

Volgens mij gaan beide methoden werken, maar weegt de extra tijd bij het gebruik van 3 extra lasdoppen op tegen het gemak waarbij je het stopcontact dan kan monteren.

[bijlage]

Gezien de foto, zou er meer dan genoeg ruimte moeten zijn, om het met WAGO'S/insteek lasdoppen uitlassen, naar stopcontact en naar het volgende stopcontact.
Er van uitgaand, dat er nog opvulringen geplaatst zullen worden, zodat de inbouwdoos, zo goed als mogelijk gelijk is met de wand.

Ondanks dat dan de feit mag zijn, dat het electisch materiaal geschikt zou zijn.
Denk hierbij aan duw-/trekbelasting aan de aarders in het electrisch materiaal bij de aansluitpunten.

Thans, mij is geleerd, als het mogelijk is, uitbreiden met lasdoppen.
Inderdaad, soms kan het een gepruts zijn.

Al is het niet de bedoeling, als het moeizaam gaat vanwege veel bedrading, eerst een draad uitlassen, inplaatsen, de volgende hetzelde, enz.
Dan kan het electrisch materiaal makkelijker aangekoppeld en geplaatst worden.
Controleer het ingelegde lasgedeelte, door er even aan te voelen of het allemaal goed (in de lasdop(pen)) en onbelast erin zit. Dit laag/ader uitlassing na laag/ader uitlassing.
Er zijn ook steek lasdoppen te verkrijgen waar maar drie aders aan kunnen worden aangekoppeld, deze kunnen met een beetje opletten, gemakkelijk plat tegen achterwand van de inbouwdoos geplaatst worden.

Er steken dan alleen draden uit de doos, die bedoeld zijn, om het electrisch materiaal aan te sluiten. Dan kan het electrisch materiaal aangekoppeld en geplaatst worden. Tevens opletten als men het electrisch materiaal plaatst, of de aders en het electrisch materiaal zich goed laat plaatsen.

Dat het allemaal goed gaat! :)

PS: HAPPY & BEST WISHES 2020, Have a happy work week & weekend! :)

Wat menige electro monteurs ook wel eens gebruiken, is de achterkant van een hamer, om makkelijker druk uit te kunnen oefenen en het geheel zich makkelijker laat afmonteren. Doe dit met gevoel, anders kan er iets los gaan/breken of ontmantelen. Controleer het ingelegde lasgedeelte, door er even aan te voelen of het allemaal goed (in de lasdoppen) en onbelast erin zit. Dit laag/ader uitlassing na laag/ader uitlassing.
Er zijn ook steek lasdoppen te verkrijgen, om maar drie aders aan te sluiten, deze kunnen met een beetje opletten, gemakkelijk plat tegen achterwand van de inbouwdoos geplaatst worden.
Dan kan het electrisch materiaal aangekoppeld en geplaatst worden.

Bij meer dan een doorlussing, altijd een apparte lasdoos installeren, van daaruit alle benodigde aansluitpunten behalen, indien de lasdoos te weinig aankoppelingen heeft, er nog een erbij plaatsen. Thans in Nederland.

Extra aanvulling:

Na installatie, zou maar het stopcontact stuk gaan, door (per ongeluk) verkeerd gebruik, of verbranden.
Bij doorlussen via het electrisch materiaal, kan het dan zijn, dat de andere stopcontact ook geen spanning meer levert.

Doormiddel van doorlussen met steek lasdoppen, is de kans groter, dat het andere stopcontact nog altijd spanning op staan.

Dat met 8 doorlus mogelijkheden, wat kan zijn, dat ze het allemaal zonder spanning kunnen zijn.

Eventuele per ongeluk verkeerd gebruik:

Denk hierbij aan een stekker die niet goed is gemonteerd, deze kan dan niet alleen maar verbranden, maar ook het wandcontact. Het kan zelfs een beetje aangetast zijn bij de WCD en na gelang de tijd toch helemaal doorbranden.

Of,
Dat iemand over een snoer struikeld wat in de WCD is ingeplugged. Bij genoeg kracht kan het binnenwerk breken.

Of,
Uit onvoorzienheid/boosheid (schijnt te gebeuren) met geweld de stekker eruit trekken, dat kan de WCD ook doen breken.

Nog een gunstigheid is, als men er weer aan moet werken, dan is het verwijderen van de WCD gemakkelijker/eventueel veiliger, of als men deze wilt verwijderen, een kwestie van de drie draden verwijderen, of af te doppen met steek lasdoppen.

Turbokeu

Golden Member

Als je een doos van 50 mm hebt...

Ik gebruik liefst altijd inbouwdozen voor WCD's van 60mm of dieper. Dan kan je er zelfs nog een RF433MHz ontvanger bij inbouwen.

met alleen een schroef is zowieso rampzalig. want 1 draad zal je naar binnentrekken, en de andere naar buiten duwen tijdens het aanschroeven.

Heb ik ook ondervonden...

Niko heeft nu ook stopcontacten met steekklemmen, zelfde uitvoering zelfde prijs.

Lijkt mij wel een verbetering, wel met een opmerking (zie hieronder).

Doorlussen op het stopcontact mag gewoon, ik heb nog nooit een opmerking gehad van een keurder.
Maar het is wel opletten en goed controleren dat beide draden goed vastzitten.

Wist ik niet.
Ik ben nog van de 'oude' garde, steekklemmen heb ik persoonlijk nooit willen toepassen wegens geen echt vertrouwen in een goede blijvende las (uitgezonderd bij de renovatie van mijn jongste zoon's vroeger appartement vermits door hem zelf aangeleverd).

Die steekklemmen met hendeltjes zie ik iets optimistischer aan, voor zover ze van een gerenommeerd merk zijn (géén bouwmarktkwaliteit).

In BE mag het gewoon en tot 8 WCD na elkaar.

Inderdaad.

Op 14 oktober 2018 16:51:59 schreef pamwikkeling: (afbeelding)

Dit WCD is uitgevoerd met gewone schroefklemmen, maar wel een dubbele voor twee afzonderlijke draden (om door te lussen). Hier zie ik niet echt een probleem in (behalve dat ik het niet zo heb voor schroefklemmen).

altijd een gefrot om de wcd nog in de doos te krijgen met een boel vd 2,5mm2 eraan. met de huidige compacte wago's zou ik zeker lassen achter het wcd..

Klopt als de diepte van de inbouwdozen aan de lage kant is (ik laat daarbij altijd graag nog wat meer dan genoeg overschot in draadlengte over).

Ik heb persoonlijk nooit anders gekend.
In totaal 4 woningen persoonlijk gerenoveerd (èn goedgekeurd).
Het vijfde was dat van mijn oudste zoon waar ik enkel de schema's (ééndraads- en situatieschema's) voor getekend heb (wegens invaliditeit door scheuren in mijn beide schouderligamenten) en praktisch uitgevoerd door mijn beide zonen onder mijn supervisie.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

op t werk gebruikt men vaak die dubbele inbouw dozen met een dubbel wcd erin, 2 langs elkaar met plaat in doos al voorbedraad, dat scheelt weer afmonteer tijd. doorlussen is normaal, immers kost een aparte pijp naar de centraaldoos meer, laten hakken enz. lassen met wago's achter het wcd, want het komt nogal weleens voor dat een draad loskomt.

met schroef wcd's geven de VD draden ook niet mee, steeklassen wel, daar draait de draad mooi mee met erin vouwen. het rare is dat busch geen enkele opbouw wcd's heeft zonder schroeven, de rest van het schakelmateriaal heeft wel steekverbindingen bij busch.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In BE mag het gewoon en tot 8 WCD na elkaar.

Dat is niet helemaal waar, want enkel bij een eerste keuring verplicht.
Dus bij het in bedrijf stellen van een nieuwe installatie.
Bij een latere keuring (zogenaamd controlebezoek) is er eigenlijk geen beperking meer voor het aantal stopcontacten op één stroomkring.

Art. 271bis. Afwijkende beschikkingen.
Voor de controlebezoeken zijn de volgende afwijkende beschikkingen van toepassing op de
huishoudelijke elektrische installaties waarvan de aanleg is aangevat na 1 oktober 1981:

04. Contactdozen
Het is toegelaten in afwijking van de voorschriften van artikel 86, per stroombaan meer dan
acht enkelvoudige of meervoudige contactdozen in dienst te laten op voorwaarde dat het
vermogen van de aangesloten vaste en vast opgestelde toestellen het transporteerbaar vermogen in de stroombaan niet overtreft.

Let wel op dan in de eerder geplaatste foto de aarding niet is aangesloten. Voor zover ik weet is dan in België rede tot afkeur. Als je een geaard WCD steekt moet de aarding ook aangesloten zijn.

Spanning staat en stroom gaat!

Is in Nederland ook zo. Je mag niet de indruk wekken dat een wcd geaard is als dat niet zo is. Alleen wordt bij ons niet meer gekeurd.

in BE is idd ook dat randaarde ook aangesloten moet zijn, echter meten ze niet elk wcd, dus er word wel mee gesjoemeld. als je 1,5mm2 hebt gebruikt in die groep dan mag er max 16A gezekerd zijn, ook een gemengde groep van wcd's en licht. en bij gebruik van 2,5mm2 en alleen wcd's op die groep dan mag 20A zekeren in BE.

waar rook was, werkt nu iets niet meer