Samsung condensdroger SDC3D809 luchtvochtigheidsensor

Omdat mijn voedings-IC (TNY277PN) te warm leek te zijn geworden, heb ik deze vervangen (met de diode ernaast, heb ik niets gedaan).

ALs ik nu een programma kies (strijk, kast of erg droog), gaat hij aan de slag, maar na een minuut of 10 springt hij naar 5 minuten. Het programma wordt zonder foutmeldingen afgedraaid, maar de was is nog niet droog.

Kies ik bijv 30 minuten warme lucht, dan wordt de was wel droog. Condensor, filter en verwarmingselement zijn helemaal schoon.

Bij Bosch/Siemens weet ik dat er spanning op de trommel wordt gemeten ivm de luchtvochtigheid. Doet Samsung dat met twee 'stripjes' waar de was tegen aankomt?

Die twee stripjes zijn je vochtmeting, maar je zou eerst eens deze kunnen reinigen, maar heb je geen aansluitfout gemaakt??

Volgens mij heb ik alles weer vastgemaakt zoals ik het heb los gemaakt..
Ik had de strips (en trommel..) al schoongemaakt met schoonmaakazijn, maar dat mocht niet baten.

Hoe werkt de vochtigheidsmeting eigenlijk? Valt er nog iets aan de strips te meten?

Als ik de voltmeter op de strips zet dan meet ik 2,3 V..

[Bericht gewijzigd door TSB op vrijdag 17 januari 2020 15:25:03 (10%)

Dan is mogelijk dat de printplaat een beschadiging heeft en niet de vochtmeting meer juist uitvoert. Vochtmeting is eigenlijk hoe geleidend het wasgoed nog is en aan de hand daarvan word de droogtegraad afgeleid.Heb je de print er uit gewipt om IC te vervangen??

Nee, hij zit helemaal in de siliconen. Ik was benieuwd hoever je komt met een hete lucht soldeerstation. En dat ging best goed. Na verwarmen brokkelt het af en kun je goed bij de onderdelen. De nieuw IC heb ik op de pootjes van de oude gesoldeerd.

Weet je ook welke onderdelen bij de vochtmeting betrokken zijn?

Ik heb de stekker waar de vochtmeting op zit eens doorgemeten:

Op pin 6 en 7 (Dry) zitten de strips. Hiertussen meet ik ook de 2.2 Volt.
Op pin 4 en 5 meet ik geen 5V, maar 6.7 Volt. De rest van de metingen blijft onder de 12 Volt.

5V is wel erg kritisch hoog!! 12V is OK?? Als je met natte en geen was over de meting meet, wat meet je dan??