Samsung lcd tv start niet met aangesloten panel en HDMI kabel

Ik heb hier een rare en vervelende storing, het gaat om een wat oudere model Samsung LE40B541 . Deze bleek een opgeblazen 101k hoogspanning condensator te hebben met een defecte 6 pins powerfet en defecte zenerdiode die geen stroom meer doorliet. Ik heb deze en een andere defecte diode vervangen in de voedingsprint die tevens ook de backlight voedt met ccf buisjes. De zekeringen ontbraken ook dus er had al iemand aan zitten rommelen.

Na vervangen van de defecte onderdelen gaat led op meteen op de tv knipperen en reageert niet op de a.b. Dit is volgens mij een powerprobleem of kortsluiting ergens.

Want...loshalen van de moederbord kabel doet de backlight aangaan en ook als ik deze kabel weer aansluit en dan de 2 bandkabels naar het LCD panel loshaal (dus met aangesloten tcon board). Tv reageert dan wél op de a.b. en gaat dan aan en reageert ook dan en ik kan tv ook op standby zetten.

Ik vermoed dus het panel defect , sluiting in de cof bandkabels, de cof print heeft echter ook geen meetbare defecten in kleine smd componenten nl...

Tcon had verder geen meetbare defecten. Ik vermoed nu toch een defect panel nu OF kan het ook iets anders zijn?

Het rare is nl dat als ik een HDMI aansluit de tv opeens uit en aan gaat en even geluid laat horen en ook de backlight even opflitst. Dit dus zonder aangesloten panel. Het moederbord werkt dus wel.

Kan het zijn dat de voeding niet goed is gerepareerd toch ? OF is het toch een ander probleem ? Ik heb nl twijfels over de weerstand, en de diodes die ik heb vervangen. De grote beige weerstand was oorspronkelijk 1 watt 0,4 ohm en is nu vervangen door een lichter type, een half watt (donkerrood) type volgens mij en niet een 1 watt. De verkoper zei dat deze metaalfilm was en ook 1 watt, maar de oorspronkelijke was iets groter fysiek (beige). Kan dit de voeding belemmeren goed op te starten misschien?? Of de 2 diodes ? Het lijkt nl alsof een grotere stroom nl de voeding afschakelt (knipperen led). Verder heb ik de twee zekeringen vervangen van 3,15 voor 3 A en de 6.15 A voor 6 ampere.... maar dit lijkt mij niet het probleem te veroorzaken.

Het gaat om de weerstanden RM831 in het schema en de diodes

zie link:

http://kio4.com/windows/imagenesw/Samsung+Power+Board+Circuit+BN44-002…

*hier heb ik geen app voor nodig

Hmm deze types hadden naar mijn weten niet echt moederbord problemen,dus tip de voeding.Zijn alle spanningen stabieltijdens opstarten/in bedrijf zijn??

Tv start zonder aangesloten panel dus (met tcon dus aan moederbord). Maar als dan hdmi wordt aangesloten start ie niet, restart de tv . Ik moet even de voeding verder checken, de voeding klapt in elkaar ergens bij groter vermogen...

*hier heb ik geen app voor nodig

Alle spanningen zijn aanwezig, op een pin met aangesloten moederbord kabel echter 4,3 v ipv 5 volt, ik denk dat toch probleem zit ergens in t moederbord. De tv start echter wel zonder tcon board aangesloten krijg ik ook backlight aan. Maar als ik een hdmi kabel dan aansluit klapt ie in elkaar... ik hoor dan even geluid en powerled gaat knipperen dan.... ik heb wel een los smd elcootje moeten vervangen onderop. DE waarde op t schema kan ik niet terugvinden er stond NC bij.

*hier heb ik geen app voor nodig

NA checken voeding bleek een zenerdiode niet goed vervangen, ws. een gewone glasdiode verwisseld met de zenerdiode. Nu speelt t toestel weer!! ZO belangrijk is dus de goede diode in de voedingsschakeling!

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Op welke pin staat 4,3V? Als het een schakelpin is, kan dat opzich wel.

LED knipperen is gewoon opstarten, dus dat is bij Samsung doorgaans geen aanwijzing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

DE tv werkt nu wel, maar heel af en toe valt ie spontaan naar standby of gaat ie de inputs af lopen spontaan... ik denk toch dat de componenten die ik heb vervangen niet helemaal 100% match zijn.,, met name de zenerdiode

*hier heb ik geen app voor nodig

Koppel eens je local control printje af,die kan dit ook veroorzaken

NAlopen en vervangen van de originele zenerdiode en doorsolderen van een en ander erom heen heeft probleem nu verholpen. Ook was een heel klein smd condensatortje losgekomen door te warm solderen, en een ander willekeurige (met onbekende waarde) moeten proberen die opstarten ook niet mogelijk maakte. Weer een ander geprobeerd en die deed het, de tv werkt nu weer goed en heeft echt een superbeeld. Dit ook omdat het ccfl backlight heeft en nauwelijks een backlight helderheidsaanpassing zoals de led tv's van Samsung allemaal hebben in donkere scenes, waardoor het beeld vaak erg donkerder blijft. Ik ben van mening dat de kleurtint van CCFL toch veel mooier wit is dan van de paarsblauwe led backlights. En daarmee ook de kleuren en contrast (ook de helderheid is constant waardoor beeld vaak mooier oogt dan bij een helderheidsregeling ) Alleen daardoor helaas meer stroomverbruik.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 14 januari 2020 22:18:34 (11%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Mooi dat het gelukt is! Toch de voeding... Maare ja, Als een CCFL toestel in goede staat verkeert is wit mooier wit dan de LED toestellen, maar met een LED TV is een hoop te doen in service menu.

Op 14 januari 2020 22:14:00 schreef Bart64:
Ik ben van mening dat de kleurtint van CCFL toch veel mooier wit is dan van de paarsblauwe led backlights.

Huh? Waar ben je dat soort troep dan tegengekomen?
Zelfs in een van de eerste Samsung LCD TV's met LED backlight (de LE40M91) had zuiver witte LED's! (En dat weet ik zeker, want ik heb die backlight in werking gezien zonder LCD-plaat ervoor!)

Vergeet niet dat CCFL -net als TL- gewoon kwikdamp bevat dat, eenmaal ontstoken, UV licht uitstraalt, dat vervolgens door een fosformengel 'omgezet' wordt in zichtbaar licht, waarbij er ook maar enkele dominante golflengten wordt geproduceerd dat door onze hersenen als wit licht wordt geïnterpreteerd. (Bij witte LED's gebeurt trouwens hetzelfde!)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

Mijn Samsung kreeg ook de raarste "gebreken" wat was de oplossing? netwerkkabel eruit, en terug naar fabrieksinstellingen, dat ding update zich zelf omzeep :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens mij zijn de LE series van Samsung allemaal nog met CCFL dacht ik, pas met de B series zijn de LEDs gekomen. Ik heb al heel wat Samsungs gerepareerd nl. Maar de CCFL techniek met vaste helderheid geeft vaak mooier witter en stralender beeld dan die LED met backlight dimming. Het komt de levensduur van de LEDS wel tegemoet, maar de CCFL techniek is ook duurzamer en die tv's zijn ook wat beter geconstrueerd en ook de panelen wat dikker en beter uitgevoerd. De nieuwste Samungs vanaf de J series vind ik echt bagger en zijn echt kwalititatief van een 'weggooi'niveau. Geen schroefjes meer in tv's net zoals in de Smartphones, dus je trekt zo alles makkelijk kapot bij openmaken... Jammer maar helaas...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

De eerste generatie LED-TV's kreeg kennelijk nog een gewoon LE-typenummer, daarna was het UE voor LED en LE voor CCFL.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."