Voeding, ja, want er wordt stroom opgenomen door de hydraulische regelaar.
Heb je het schema ook ergens helemaal, want aan de rechterkant ontbreekt er een stuk. Is niet zo heel duidelijk hoe de aansturing verloopt.
Wat heb je juist wel en niet? De regelaar van het rack heb je nog wel, deze is hydraulisch en wordt door het systeem waarvan je een schema postte aangestuurd. Je zou deze kunnen ombouwen maar mooier is om het origineel te houden natuurlijk.
Voor de aansturing ga je niet toekomen met enkel een 2,5-55V signaal, al zou je dat wel effe kunnen 'proberen' om te kijken of de regelaar nog werkt. In de regelaar zit ook een terugkoppeling naar de sturing, dacht ik.
We hebben zo'n setje ooit hier gehad, veel weet ik er niet van omdat we die enkel voor een bronpomp hebben ingezet en de set hebben laten nakijken bij een gespecialiseerd bedrijf. Wat ik wel weet is dat de generator erg stabiel liep en vlot reageerde op wisselende belastingen. Het 'gas' regelt de frequentie, het toerental dus. Spanning werd op de generator zelf geregeld door bekrachtiging van de spoelen.
Toen de regeling stuk is gegaan werd de dieselpomp aangepast/vervangen door eentje met een automatische toerenregeling erop en de spanningsregelaar werd ook vervangen. Ik herinner me wel dat we sindsdien een leuke rookpluim bij het starten van de zware pomp en het toerental wel effe een dipje doormaakte maar de boel werkte toch netjes, tot er in de motor iets is stuk gegaan en we de hele set hebben weg gedaan.
Dus, effe een compleet schema, paar foto's van wat je nog hebt en dan kan je verder.
Om te testen heb je helemaal die regelaar niet nodig, gewoon een zware belasting, paar verwarmingskes, paar bouwlampen (richting 6 a 10KW) voor een test zijn voldoende. Die dingen zijn niet zo kritisch en je kan de 'gasklep', de governor of regelaar, in een standje halfweg zetten. Dan kan je de spanning, stroom en frequentie effe meten en zien wat er wel of niet klopt.
Onbelast reageert ie zoals het gaspedaal van een auto omdat je de fuel-rack rechtstreeks bediend, dus idd vrij kritisch en gevoelig. Belast gaat dat wat makkelijker lukken omdat je belasting meer stroom afneemt bij een hoger toerental wat de 'overshoot' zal beperken.
Om er een bruikbare generator van te maken zou ik niet overwegen, je hebt speciale olie nodig en het verbruik ligt ook vrij hoog, daarvoor zou ik al snel naar een modernere oplossing zoeken.
Als hobby die terug opbouwen is wel leuk maar je zal zeker naar vervangonderdelen moeten gaan zoeken. Die zijn nog te vinden via google, ook complete sets zijn er nog een aantal in omloop, wel vaker zonder de precisie regeling dan met. Ook ombouw is mogelijk.
Wat ik weet is dat de afstelling vrij lastig is en de motor idd wel makkelijk op hol wil slaan, dit door de aparte olie wat niet gebruikelijk is voor een tweetakt model.