oude hallogene trafo met kliksysteem vervangen

Hallo,

Wie kan mij helpen.

Ik heb 3 spotjes in de keuken die niet meer werken (lampjes allemaal vervangen). Het zou dus in de trafo moeten zitten want er staat wel spanning op.

Ik heb de trafo eruit gehaald en ben naar Karwei geweest voor een nieuwe. Zij hebben echter dit systeem niet meer.

Wie weet of zo iets nog te koop is?
Als het niet meer te koop is zou het hele systeem moeten worden vervangen en moet ik een elektricien gaan regelen.

Ik hoop dat iemand hierop antwoord kan geven. De foto's van de transformator en aansluiting spotje zijn bijgevoegd.

Arco

Special Member

Vervanger bijv. de Osram halotronic HTM70: https://www.lampdirect.nl/osram-htm-70va-230v-transformator-12v-haloge…
Je hebt toch niet toevallig lampjes door leds vervangen? (dat zou ook een verklaring zijn; die gebruiken te weinig stroom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

Ik heb gekeken naar de transformator op lampdirect maar dit is toch niet hetzelfde systeem. Ik kan de kabels van de spotjes toch niet hierin klikken? Ik heb geen ledlichtjes gebruikt.

Arco

Special Member

Nee, je zult dan de draadjes vast moeten schroeven.
Een 1:1 plug-and-play vervanger zal lastig worden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,

Dus als ik het goed begrijp moet ik het klikgedeelte van het snoer afknippen.

Werkt het dan hetzelfde als je een draad op een kroonsteentje plaats.
Je haalt een stukje van het omhulsel weg en vervolgens steek je deze in een opening van de nieuwe trafo. Vervolgens zet je deze vast door te schroeven. Dit doe ik dan in totaal drie keer.

Klopt dit?
Ik heb namelijk nog nooit een trafo vervangen.

Arco

Special Member

Volgens mij zitten alle lampjes al doorgelust?
Je hoeft dan alleen de connector die naar de oude voeding ging eraf te knippen en die op de halotronic te schroeven waar het lampje staat (SEC).
(de bovenste en onderste aansluiting zijn hetzelfde, zitten intern aan elkaar)

https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/DSC_0049.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die stekkertjes er gewoon af knippen, wago soepel ertussen steken en met 2x 1,5mm2 naar de trafo gaan. die stekkertjes zijn sowiso rommel, heb er al veel uitgefikt gezien..

overigens komt het ook zat voor dat de gu4 voetjes gaar zijn van de vele jaren lampjes wisselen. je hebt er geen led vervangers ingezet? want dat werkt niet, de last is te laag voor die trafo.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 15 januari 2020 17:15:30 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je de trafo al open geschroefd? Kans is niet heel groot, maar misschien is er met wat goede foto's (zoals in je startposting) nog wat nuttigs over te zeggen.

Maar op zich vind ik de stekker-afknip-methode ook een prima oplossing.

Omdat TS geen elektrotechnicus met 40 jaar ervaring is lijkt het mij handig om het tot een simpel advies te reduceren. Gewoon de transformator uitwisselen.

TS moet het 12 volt connectortje wat in de uitgang van de oude trafo gaat er afknippen en het uiteinde van het overgebleven snoer aanstrippen.
Dit snoer sluit je aan op de uitgang van een nieuwe halogeentransformator zoals deze.
Daarna het 230V snoer wat aan de ingang van de oude transformator zit er ook afknippen, het uiteinde van dit 230V snoer ook aanstrippen en deze in de ingang van de nieuwe halogeentransformator stoppen.
Alles is wisselspanning dus voor het gemak hoeft TS geen rekening te houden met welk draadje waar in moet. Als de 2 230V draden maar in de ingang van de transformator zitten en de 2 draadjes van het snoer naar de spotjes op de uitgang van de transformator.

Op deze manier ben je niet afhankelijk van de oude transformator-connectors en blijft de meervoudige veerdeelconnector richting de spotjes ook gewoon in takt.

Tip:
De verdeelconnector waar alle spotjes op aangesloten zitten zijn vaak storingsgevoelig. Soms kan met een nieuwe transformator toch 1 of meerdere spotjes niet branden terwijl de lichtbron (het lampje) gewoon goed is. Dit komt door een slecht contact in de verdeelconnector. Soms heb je geluk als je een vrije uitgang op de verdeelconnector hebt zodat je het snoer van het niet brandende spotje hierin over kan steken, anders moet je het stekkertje en de connector schoonmaken, nazien op slecht contact, etc.
Ik zou de hele verdeelconnector er dan tussenuit knippen en alle snoeren van de spotjes in een snoer lasklem zetten maar dit is voor TS misschien weer onbekend gebied.

Dank je T-sec,

Hier kan ik wat mee, het vorige antwoord was voor mij inderdaad te moeilijk. Ik durfde daarom niet meer te reageren. Ik heb geen verstand van electra maar je antwoord is duidelijk. Ik ga dit uitvoeren.

Heel erg bedankt,
Groetjes,
Heleen.

En denk er om, wel eerst de zekering uitzetten in de meterkast!