Bosch VeroCafe TES50129RW - veel lekwater in (afval)bak na eerste spoeling

Na de eerste spoeling (direct na inschakelen) zit er erg veel water in de lekbak en komt er weinig water uit de uitloop. Er staat ook veel water in de afval bak waar de pucks in vallen. Pucks zijn tevens nat en drassig. Het is bijna "soep".

Ik heb het drainage ventiel en de aansluiteenheid op de zetgroep (zie bijgaande foto's) nog niet vervangen dat ga ik deze week doen. Zou dat het probleem kunnen zijn trouwens? O-ring in de zetgroep heb ik al vervangen. De zeef heb ik ultrasoon gereinigd. Ter informatie en herkenning heb ik ook een foto van de zetgroep toegevoegd.

Iemand nog tips?

Vervang maar eerst drainage ventiel, deze is 9 vd 10x de oorzaak van weinig water bij spoelen en veel te weinig koffie..

Helaas, linkse twee onderdelen vervangen. Geen effect. Ongelooflijk hoe nat de koffie uit de machine komt. Zou de pomp versleten zijn?

Zie foto.

Ik weet niet of het bij deze bosch ook kan, bij mijn siemens kan ik het frontje van de lekbak halen. Als je hem terug plaatst zonder koffiedik bakje, kan je precies zien waar er gelekt wordt. Natte pucks lijkt mij op een verstopping tussen het zeefje van de zetgroep en de uitloop.

Nope, heb je het drainage ventiel INWENDIG vervangen?? Dit is duidelijk dat ventiel defect is IVM natte koffie pucks

Bij de eerste spoeling loopt er weinig water door de koffie uitloop naar buiten. Zodra de zetgroep terug gaat naar nul stand vliegt er water wat onder druk staat vanuit de cilinder (waar normaal de gemalen koffie in zit) naar de bak waar de pucks in belanden. Daardoor meteen al water in de afvalbak.

@SMD: allereerst bedankt voor alle tips die je me al hebt gegeven. Ik heb gecontroleerd waar het drainageventiel dan precies zou zitten. Is dit wat je bedoelt (zie onderstaande foto). Gaan deze wel eens kapot bij dit type?

@Titatommeke: door de druk denk ik ook aan een verstopping. Had jij dat ook? Achter de zeef zit een klein gaatje waar de koffie doorheen loopt. Zou die verstopt kunnen zitten wellicht? De uitloop heb ik al gereinigd.

Aha dat klinkt inderdaad meer wat smd zegt. Normaal gaat na het zetten van de kop eerst het ventiel open om de druk eraf te halen. Zodat er niet overal koffiedrap heen spuit. Ik had gelezen dat die WEL al vervangen was. Ik heb in mijn apparaat hem alleen schoon gemaakt, het ventiel lekte maar een klein beetje toen. Dat er weinig koffie doorloopt komt vaak doordat het ventiel juist niet afsluit, dat lijkt hier niet het geval.
Is het ventiel niet wellicht gewoon vuil? ik gooi regelmatig die siemens reinigingstabletten erin om dat soort dingen enigszins schoon te houden. Ventiel vervangen is vervelend klusje omdat het hele apparaat uiteen moet om er bij te komen zo ongeveer.

Maar is ook de enigste oplossing... Drainage ventielen bij BSH toestellen is een veelvoorkomend probleem..

Ik heb het ventiel wat ik eerder noemde nog nooit vervangen.

Wat ik niet kan verklaren is dat wanneer de cilinder naar beneden gaat na de eerste spoeling het water onder druk uit de cilinder in de afvalbak gutst. Voor dat je koffie gaat zetten staat er al zeker een centimeter water in de afvalbak. Hoe zou het drainageventiel dit kunnen veroorzaken?

Ik zou denken dat de kop (waar de zeef in zit) in de zetgroep verstopt zit waardoor de koffiemachine zijn druk niet kwijt kan. De zeef zelf heb ik al ultrasoon gereinigd en de O-ring vervangen.

Ik had in mijn eerste post dit onderdeel het drainageventiel genoemd maar dat is het niet. Het drainageventiel zit in de machine en niet op de zetgroep.

[Bericht gewijzigd door RvH op maandag 20 januari 2020 21:38:23 (16%)

Als je die niet heb vervangen, word het zeker tijd om te doen. O ringen in drainage ventiel alsmede mechanische delen zijn uitgelubberd in het ventiel en gaat te vroeg open....

Ventiel en drainage ventiel vervangen. Tevens de doorvoer van de zetgroep naar de koffie uitloop vervangen. Helaas geen geluk.

Bosch geeft aan dat wellicht de zetgroep defect is. Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald. De kop met de zeef (waar de koffie door naar buiten loopt ligt op dit moment in de ultrasoon reiniger).

Ik ben een beetje door mijn ideeën heen. Iemand nog tips?

Zetgroep is ook het enigste onderdeel nog...

Zetgroep besteld. Ik ben benieuwd. Resultaat zal ik hier posten. Vreemde vind ik dat dit probleem door veel mensen wordt gemeld maar dat er nog niemand met een oplossing komt...

Bosch koffie machines kunnen beste hufters wezen, electronisch welOK edoch mechanisch kan het beter. Je zal de beste zijn als je het resultaat hier meld.

Bij deze het resultaat. Nieuwe zetgroep geplaatst. Probleem verholpen. Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar het daadwerkelijke probleem IN de zetgroep. Ik ga de oude zetgroep volledig demonteren. Ben benieuwd wat ik aan tref.

Op 5 februari 2020 18:45:52 schreef smd:
Bosch koffie machines kunnen beste hufters wezen, electronisch welOK edoch mechanisch kan het beter. Je zal de beste zijn als je het resultaat hier meld.

Ik zou het niet mooier en accurater kunnen omschrijven.

Ik ben ook erg nieuwsgierig wat er nu kapot kan zijn. Zoveel klepjes zitten er niet in...

Tsjam die drainage ventiel is niet verkeerd dat je die vervangen heb,die was toch al defect of ging snel alsnog defect. Ik vermoed rotte pakkingen ...in zetgroep of stevig vervuilde onderdelen zoals zeefjes