vermogen versterker verlagen

ik heb een versterker van 400W - 4 ohm uitgang voor basgitaar en heb een lege 2x10 baskast staan. Nu wil ik daar speakers inbouwen, maar ik kom er niet uit welke dat moeten zijn. Ik heb nog 2 nieuwe Eminence Legend BP-102 (8) speakers. Deze kan is dus parallel schakelen naar 4 ohm. Ik zou deze speakers willen gebruiken. MAAR.....hoe breng ik het uitgangsvermogen van de versterker terug, zonder met de versterker te hoeven 'knoeien'.
Kan ik in de baskast een schakeling maken?

maartenbakker

Golden Member

Aan een 8 ohm last, levert hij nog maar 200W en voor 100W kun je hem met 16 ohm belasten. Oftewel, als je je speakers in serie zet, zit je prima.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 17 januari 2020 20:36:37 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Luidsprekers met een hogere impedantie is inderdaad een makkelijke oplossing. Een andere oplossing is de volumeregelaar minder ver open draaien.

Anoniem

Google eens voor een loadbox, dit word normaal bijna alleen met buizenversterkers gebruikt, voor zo'n uitgangsvermogen behoorlijk prijzig.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is je versterker 400W bij 4Ω muziekvermogen of continu vermogen? Vaak wordt het eerste gegeven om indruk te maken.

De speakers zijn 400W muziek en 8Ω Je versterker gaat dus al maar de helft leveren.

Nog even een rekensommetje.
Afgerond een gevoeligheid van 92dB/W/m. Met 1 watt komt er dus op 1 meter afstand 92dB uit je speaker. Volgens deze tabel hinderlijk en kans op gehoor beschadiging. Per 3dB extra verdubbeld het aantal benodigde Watt. 3dB geeft een hoorbaar verschil.

95dB bij 2W
98dB bij 4W
101dB bij 8W
104dB bij 16W
107dB bij 32W
110dB bij 64W
113dB bij 128W
116dB bij 256W of een popconcert in je huis.

Je gaat je versterker eerder dicht draaien dan dit te aanhoren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

De potmeter op de ingang regelt het volume. Als het hard gaat gaan de luidsprekers vervormen en dat is een duidelijk signaal dat de knop te ver open staat. Misschien zit er ook knop op de gitaar om het volume te regelen.

Op 17 januari 2020 20:40:28 schreef anoniem015:
[bijlage]
Maar 200W + 200W is toch 400W :)

betekent dit, dat ik de speakers zonder probleem kan gebruiken?
Ik heb ze dus parallel geschakeld, moet ik dat veranderen?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:34:59 (3%)

Speakers zijn prima voor deze versterker.

Maar de behuizing is ook essentieel. Wat heb je? Wat weet je? Wat wil je? Behuizing zelf bouwen? Gesloten behuizing? Daar kun je weinig fout aan doen. Bas reflex behuizing? Denk ik beter voor een basgitaar omdat deze wat meer laag kan produceren, maar is wel groter.

Als je echt wilt gaan knutselen, kun je allerlei luidspreker-kast ontwerp programma's downloaden (WIN ISD is een oud maar uitstekend programma). Hier moet je de specifieke kenmerken van de luidspreker invoeren (meestal Small en Thielle parameters genoemd) en hiermee kan een behuizing naar wens worden berekend. Maar je moet wel een beetje weten wat je wilt bereiken...

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 17 januari 2020 22:02:44 (18%)

Anoniem

Tuurlijk, door ze parallel te zetten wordt de impedantie 4Ω en het vermogen 400W RMS. :)
.

betekent dit, dat ik de speakers zonder probleem kan gebruiken?

Daarom graag het antwoord op volgende vraag:

Is je versterker 400W bij 4Ω muziekvermogen of continu vermogen?

Zouden we dus nog graag weten. Of anders merk en type

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 17 januari 2020 22:03:34 (23%)

Waarom wil je het vermogen van je versterker verlagen. Dat is toch totale onzin? Dat is als een kurk in de uitlaat van een Ferrari stoppen omdat je door een woonwijk rijdt. Jij geeft toch gas? Dus als leg je een 1000W versterker aan een 35 W speaker, als je niet dat volle vermogen er in probeert te stampen, is er geen enkel probleem.

Maar als je dan echt de boel wil smoren, zoek naar de buffer of een andere opamp en pas de gain aan. De versterker is nog steeds 400W, immers de voeding heeft nog steeds die spanning, maar de versterkingen actor is lager.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 17 januari 2020 22:06:07 (25%)

Op 17 januari 2020 21:59:21 schreef anoniem015:
Tuurlijk, door ze parallel te zetten wordt de impedantie 4Ω en het vermogen 400W RMS. :)
.
[...]
Daarom graag het antwoord op volgende vraag:
[...]Zouden we dus nog graag weten. Of anders merk en type

de versterker is een EDEN Nemesis EN400.

by the way: alle grote muziekhuizen, zoals BAX geven me wel een lijstje met peperdure caps.
daarom wil zelf een poging wagen........

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:35:09 (1%)

Op 17 januari 2020 22:15:28 schreef basje1945:
[...]

de versterker is een EDEN Nemesis EN400.

by the way: alle grote muziekhuizen, zoals BAX geven me wel een lijstje met peperdure cabs.
daarom wil zelf een poging wagen........

buckfast_beekeeper

Golden Member

400W RMS à 4Ω 800W peak bron

Maar zelfs dan is het 200W @ 8Ω. Precies wat er op de LS staat.

@anoniem015 hier onder: Het verschil tussen 1 of 2 speakers ga je echt alleen horen op max vermogen. Je gaat net 3dB extra krijgen. In een ver verleden, toen geluidsoverlast en gehoorschade amper in de aandacht kwamen, had ik 2 Onkyo Integra A-8800 versterkers en 4 Infinity RS6001 luidsprekers. De versterkers 100W continu aan 8Ω. De luidsprekers een rendement van 89dB/W/m impedantie 6Ω RMS 35-200W. Zet dan 1 versterker goed open en zet dan de andere bij aan. Dit hoor je gewoon niet. Pas als je ook deze open draait hoor je het wel.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:35:28 (0%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

400W RMS à 4Ω 800W peak

Als je nu 1 speaker 200W/8Ω gebruikt heb je 200W ter beschikking
Als je de 2 speakers 200W/8Ω parallel zet heb je 400W ter beschikking
.
Nu je ze toch hebt zet ze dan beiden parallel...
... maar weet dat een tinitus je zo te pakken heeft voor de rest van je leven !
.
Ps: was je versterker nu 200W RMS en 400W peak dan was het beschikbaar vermogen toch maar 200W ondanks dat de 2 speakers parallel samen 400W zijn.
Vanaf 200W ging de amp dan clippen wat de geknipte manier is om met een lichte amplifier toch zware speakers te verwoesten

Het vermogen van de versterker is het vermogen dat de versterker kan leveren, maar niet hoeft te leveren. Gebruik de volumeregelaar met beleid, pas vooral op voor je oren, wat hier al eerder gezegd is, koop een dB-meter, dan zit je zeker.
Luidsprekers in serie, draad +versterker > +LS- > +LS- > draad terug naar -versterker, levert minder vermogen, Luidsprekers parallel levert maximaal vermogen, in serie is wat dat betreft beter als je veiliger wilt zijn tegen overbelasting, maar als je de versterker zo hard zet dat je de luidsprekers overbelast zit je al lang in het rood.
Makkelijkste bouw is een gesloten kast, maar met twee wat grotere luidsprekers in één kast moet de kast vrij groot zijn om de laagafval niet te vroeg in te laten zetten, je kunt dit trouwens compenseren door het laagste laag wat op te krikken, maar daar gaat dan wel veel extra vermogen in zitten wat de luidsprekers eerder kan overbelasten. Alternatief, maar wel wat rekenwerk en kennis is een basreflexkast, dat levert wat meer volume maar levert ook wat extra vervorming en een steilere laagafval onder de kantelfrequentie van het systeem. Die extra vervorming kan voor een basgitaar juist heel goed van pas komen. Wil je leren en experimenteren, probeer dan wat dingen uit, wil je voor zeker gaan, doe een grote gesloten kast.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.