Reset NE555

Hallo

In bijgaande schema is een timer te zien welke een x tijd aan blijft na detectie middels beweging(of indrukken sw1). Het is gebouwd rondom de NE555 en het werkt prima. Ten minste, gaande weg voert het circuit uit wat de bedoeling is.

Wat me niet helemaal duidelijk is, heeft met de reset van het circuit te maken. De reset is via een 10K weerstand en een 10uF condensator gerealiseerd op pootje 4. Ik verwacht dat als er spanning op het geheel komt dat pootje 4 hoog wordt en omdat het een inverterende ingang is wordt de reset 0. De uitgang op pootje 3 zou nu laag moeten zijn. In de praktijk gaat de LED aan tot de ~RC tijd op pootje 6. Ik geef aan ~RC omdat wanneer de RC tijd voorbij is en ik op SW1 druk(of beweging maak bij de melder. Melder op J3) dan kan de tijd erna afwijken van de tijd na het inschakelen.

Wat zie ik over het hoofd of welke denkfout maak ik?

Groeten,

Marcel

Anoniem

Ik verwacht dat als er spanning op het geheel komt dat pootje 4 hoog wordt en omdat het een inverterende ingang is wordt de reset 0.

Nee pootje 4 wordt dan laag ! ;)
.
Ik vermoed dat uw probleem zijn oorsprong vind in het laden en ontladen van C6, metname de grote RC tijden hier met R4 en R5
En vooral de ontbrekende C aan pen 5!
.
Met 1MΩ en 1000µF is het ook al niet nauwkeurig instellen...
... voor tijden tot 18 minuten vind ik deze veelpoot niet geschikt

maartenbakker

Golden Member

Met een CMOS-versie ben je bij zulke lange tijden waarschijnlijk beter af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Rely

Golden Member

R6 en C5 (reset) dient er voor dat bij de eerste keer dat er spanning 5V op de schakeling komt, de timer niet meteen start!
Daarna is de reset hoog en blijft hoog.

Heren

Bedankt voor jullie feedback en het is me duidelijk. Nu is het zo dat deze schakeling de verlichting op het toilet automatisch aan/uit zal gaan doen, dus heel precies hoeft het niet. Eerst zal het een testfase doorgaan om de juiste tijd te bepalen. Maar ook dit zal flexibel zijn.

Wat zal gelden is wat Rely zegt: "Daarna is de reset hoog en blijft hoog".

Bedankt,

Marcel