CV ketel Vaillant

Evarist

Golden Member

Ik heb een Vaillant CV ketel.
Als ik 's ochtends de thermostaat hoger zet, begint de ketel te branden op laagste vermogen. Dit duurt een uur, alvorens de ketel op vol vermogen gaat werken. Kan er iets in de software aangepast worden waardoor de ketel sneller naar vol vermogen gaat?

Een modulerende thermostaat kan ik niet zetten. Ik heb 2 thermostaten met elektrische kranen en een Arduino die alles in goede banen leidt.

Vaillant Ecotec Plus 24KW

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dan is het belangrijk om te weten waarom die ketel dat doet. Is er een instelling die dit doet? Bij warm water heeft Vaillant soms een comfort-instelling waarbij meteen warm water komt. Maar jij hebt het over de verwarming, niet over warm water?

Het eenvoudigst is natuurlijk een timer op je thermostaat die hem een uur eerder aanzet.

vergeten

Golden Member

Heeft hij dat altijd al gedaan misschien, en nu pas ontdekt?
Als het "opeens begonnen is" wat is er dan veranderd op dat opeens moment?
Wat gebeurd er precies na een uur? Veranderd er iets in de aansturing, meten?
Of doet je arduino (software) dat?

testje:
08:00u zet de thermostaat op stoken
08:30u zet de thermostaat even op NIET stoken
08:31u zet de thermostaat weer op stoken
probeer te ontdekken op welk tijdstip hij naar VOL vermogen gaat.

is dat om 9:00u (een uur na eerste keer aanzetten)
of om 09:31 (een uur na het terugzetten en weer naar stoken zetten.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
jerome

Golden Member

Werd de klok op zomer-winteruur aangepast? Anders begint deze idd een uur te laat met vol vermogen.

vergeten

Golden Member

Volgens mij heeft hij een aan/uit thermostaat die doet dat wel op zijn klok programma, maar kan geen onderscheid maken tussen vol gas of half gas.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Zelf lerende ketel?, brander wachttijd instelling?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Warm water geraakt niet weg uit de ketel.
Opvoerhoogte van de pomp ofwel staan alle kringen gesnoerd(thermostaat kranen).

ik kan op mijn ketel de aanwarmtijd instellen of direct of tot 1 uur .
ik heb mijn rhemea avanta ace op 45 minuten gezet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Anoniem

Hoe hoger je de temp van het CV water zet hoe sneller hij naar groot vermogen gaat.
Zo gaat het hier althans met een aan/uit thermostaat en zonder buitenvoeler

Evarist

Golden Member

De thermostaat heeft 4 cyclussen die allemaal op 17° staan.
Ik moet hem manueel op 20° zetten. Op de geprogrammeerde uren schakelt hij terug naar 17°. Dit is gedaan voor mijn vergeetachtigheid. Als ik wegga blijft de CV op 17°.

In de kamers gaat de CV 's avonds op 18° en overdag op 14°.

De Arduino beheert de thermostaten en schakelt de ketel in en uit nadat de betreffende kranen open of dichtgezet zijn.

De ketel heeft dit van in het begin. Hem vroeger opzetten is geen optie. Ik zet hem op als ik opsta of thuiskom. En dat verschilt alle dagen.

Op 18 januari 2020 15:43:31 schreef anoniem015:
Hoe hoger je de temp van het CV water zet hoe sneller hij naar groot vermogen gaat.

Hij staat nu op 60° maar ik kan eens hoger proberen.

Op 18 januari 2020 14:37:47 schreef Franssel:
ik kan op mijn ketel de aanwarmtijd instellen of direct of tot 1 uur .
ik heb mijn rhemea avanta ace op 45 minuten gezet

Als ik wist hoe het moet.

Op 18 januari 2020 13:05:18 schreef Lambiek:
Zelf lerende ketel?, brander wachttijd instelling?

Hoe doe je dat?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:47:16 (1%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

ik kan op mijn ketel de aanwarmtijd instellen of direct of tot 1 uur ik heb mijn rhemea avanta ace op 45 minuten gezet

Denk niet dat dit bij Vaillant kan. Bij onze alvast niet.
.
In de installatiemanual staat hoe je parameters kunt uitlezen en/of kunt instellen/wijzigen
.
Hier staan de parameters max vermogen, nadraaitijd pomp, pompmodus en vergrendeltijd niet meer op fabrieksinstelling.
Ik probeer uit alle macht het naar max vermogen gaan uit te stellen
terwijl jij net sneller wil gaan
.
Samen met een pendelschakeling voor een maximale deltatemp van vertrek-/retourtemp heb ik met laagst mogelijke keteltemperaturen voor maximale condensatie een comfortabele regeling bekomen met hysterisch 0,1°C, max overshoot 0,2°C bij opwarmen smorgens met opwarmtijd 1a1,5h

Evarist

Golden Member

Vanochtend heb ik beter opgelet dat was om 10u. Het was 17° en ik schakelde de CV in op 20°. Om 11u was het nog niet warmer, maar de radiators waren lichtjes warm. Om 11u30 werden de radiators heet en gauw daarna was het 20°.
Zo verbruik je inderdaad minder, maar het is koud!

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Google eens op "Vaillant ecotec plus installatiehandleiding"
Op blz 35 zie je dat parameter D.000 "cv deellast" de fabrieksinstelling "automatisch" heeft.
Mijn inziens werkt deze automatische vermogen aanpassing niet goed
Zet deze parameter eens op "alleeen vollast"
.
Edit: Yep het is de dader
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/problemen-afstelli…

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 18 januari 2020 22:41:54 (18%)

vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2020 13:05:18 schreef Lambiek:
Zelf lerende ketel?

Die bestaat niet volgens mij wel zelflerende thermostaten.
Wat zou het doel/nut zijn van een "zelflerende ketel" ?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 16:44:26 schreef Evarist:
Hoe doe je dat?

Ik dacht dat je dat in kon stellen bij de ketel, maar weet niet of dat bij jou ook kan.

Op 19 januari 2020 00:32:24 schreef vergeten:
Wat zou het doel/nut zijn van een "zelflerende ketel" ?

Het zelfde als een zelflerende thermostaat. Niets dan ellende dus. Ding gaat een eigen leven leiden, met als gevolg de zelfde problemen als de TS nu heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 januari 2020 10:47:54 schreef Lambiek:
[...]
Ik dacht dat je dat in kon stellen bij de ketel, maar weet niet of dat bij jou ook kan.

[...]
Het zelfde als een zelflerende thermostaat. Niets dan ellende dus. Ding gaat een eigen leven leiden, met als gevolg de zelfde problemen als de TS nu heeft.

In een gemiddelde woning werkt het zelflerende principe heel goed, nu nog even een gemiddelde woning vinden...
“Aan dat gemiddelde, dat jij hebt berekend, heb ik niets. Als jij de hoek meet, waaronder ik een etmaal leef, dan zie je dat ik 8 uur slaap en 16 uur op ben. Ik leef dan 16 uur onder een hoek van 90 graden en 8 uur onder een hoek van 0 graden. Over een etmaal kom je dan uit op gemiddeld 60 graden. En jij hebt mij nog nooit onder die hoek gezien.Dat gemiddelde bestaat dus niet”.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lambiek

Special Member

Op 19 januari 2020 11:41:11 schreef Gerard*:
In een gemiddelde woning werkt het zelflerende principe heel goed, nu nog even een gemiddelde woning vinden...

Bij ons begint de ketel ook steeds vroeger via de thermostaat, start om 4 uur op en dan is het om 7 uur warm.

Aan dat gemiddelde, dat jij hebt berekend,.....

Ik heb helemaal niets berekend. :?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In de handleiding van het toestel staat iets over een ingestelde branderwachttijd. Lees dat eens na. Ik lees zelfs iets over maximaal 30 maar ook een tabel met maximaal 60 minuten maar het verhaal moet je wel even zorgvuldig lezen. Heeft o.a. ook te maken met de ingestelde max. temperatuur.

Evarist

Golden Member

Ik heb hier veel info, ik ga morgen eens proberen.
Dank iedereen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

brander wachttijd instelling?

De fabrieksinstelling van deze parameter zorgde hier in combinatie met de zelflerende kamerthermostaat dat de kamertemperatuur soms een hysteresisch had van 0,5°C die duidelijk voelbaar was :S
Na aanpassing nog 0,1°C en max 0,2°C overshoot smorgens bij eerste opwarming
.

Zelf lerende ketel?

Heel zeker maar wel een slechte leerling.
Pas na een uur draaien op lage temp en laag vermogen beseft die pas dat het toch nog koud moet zijn aangezien de kamerthermostaat nog steeds niet is afgevallen....
... en de volgend dag is hij het alweer vergeten :S

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2020 11:41:11 schreef Gerard*:
[...]
In een gemiddelde woning werkt het zelflerende principe heel goed, nu nog even een gemiddelde woning vinden...
“Aan dat gemiddelde, dat jij hebt berekend, heb ik niets. Als jij de hoek meet, waaronder ik een etmaal leef, dan zie je dat ik 8 uur slaap en 16 uur op ben. Ik leef dan 16 uur onder een hoek van 90 graden en 8 uur onder een hoek van 0 graden. Over een etmaal kom je dan uit op gemiddeld 60 graden. En jij hebt mij nog nooit onder die hoek gezien.Dat gemiddelde bestaat dus niet”.

Waar gaat dit over, verkeerde topic ? :)
Hoeken en graden, we hebben het over de graden van temperatuur!!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Hoe groot is je hoek tov de horizon als je in bed ligt?
En als je rechtop staat dan?

:+

Anoniem

Over een etmaal kom je dan uit op gemiddeld 60 graden. En jij hebt mij nog nooit onder die hoek gezien.

Nog nooit dronken geweest dus... :X >:) :+

Evarist

Golden Member

Op 19 januari 2020 14:36:08 schreef anoniem015:
[...]Nog nooit dronken geweest dus... :X >:) :+

Tijd om dat eens te proberen. :-)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:47:31 (4%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Hier is de oplossing voor wie hier met Google komt.

Ga naar het installatiemenu met code 17.
Ga naar D.000. CV-Deellast
Zet deze waarde van auto op het hoogste vermogen: 27KW.
De waarde slaat zichzelf op en de ketel gaat weer in bedrijf.

De ketel zal nu met minimum vermogen opstarten maar komt na ca. 1 min naar vol vermogen.

Dank iedereen voor het meedenken.
Ik verbruik maar maar heb geen kou. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.