vermogen doorstromer

update langs mijn kant. de 4,5kW doorstromer hangt ook omhoog.
ik moet het debiet van de kraan wel heel ver dicht draaien om toch heet water te krijgen.

zelf met een klein pis straaltje krijg ik het water niet zo heet dat je je hand er niet kan onderhouden. voor je handen te wassen moet je echt de hete kraan open draaien met niks koud erbij. voor een pan met heet water af te spoelen is een 4,5kW niet voldoende.

dus voor toekomstige geïntresseerden: je hebt veel meer nodig dan 4,5kW om echt heet water te hebben. wil je je handen met warm water wassen, prima ding.
douchen met 4,5kW... vergeet het maar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Inmiddels heb ik maar weer een close-in boiler gehaald, kreeg ruzie met de keuken directie....
Dus ik heb de mijne in de aanbieding :(

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

zag er van de week nog 1 hangen in een voormalige bedrijfskantine, ding was gevoed met 3F 32A, leidingwerk 22mm.

ik zou denken dat je met 2 doorstromers van 4,5kW ook een eind moet komen, in serie zetten op 2 aparte groepen. wil je genoeg warm water om te douchen , dan moet er zeker wel 17kW aan te pas komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met twee in serie kom je in de buurt van een keukengeisertje. Als je daar de ruimte voor hebt. Geen idee hoe groot zo'n ding is.

Moet je wel een sirene en zwaailamp aan je hefbrug maken dat je vrouw geen warm water pakt als je de brug bedient, vanwege de hoofdzekering :+

Dat 4.5KW te weinig is voor in de keuken, kon toch geen verrassing meer zijn na dit topic :+

EricP

mét CE

zelf met een klein pis straaltje krijg ik het water niet zo heet dat je je hand er niet kan onderhouden. voor je handen te wassen moet je echt de hete kraan open draaien met niks koud erbij. voor een pan met heet water af te spoelen is een 4,5kW niet voldoende.

I'm not gonna tell you I told you so, but... I told you so...
De 2de klas natuurkunde was zo slecht nog niet.

Maar goed, ik hoop dat het voor jouw gebruik voldoende is.

een update van 2jaar ivm mijn doorstromer.
vorige week al gemerkt dat er maar weinig warm water doorkwam, en die werd amper gebruikt. ik was al aan het kijken naar een 5-10L boiler.

vandaag liep ik in het huis en merk een electrische brandgeur, tja, dan ga je natuurlijk niet meer slapen.
heel de boel af gezocht als echte snuffelhonden. de vrouw, de 6jarige dochter en ik.
tot het keukenkastje open ging en ik geritsel van vonkjes hoor uit de doorstromer.

stekker er direct uit.
beetje raar dat de ALS niet uitviel, maar dit bleek te kloppen met wat ik aan vond.

er is blijkbaar (condensatie?) water in gekomen, zich verzameld onderaan de plastic cover waar de electriciteitsdraden een bocht maken.
en daar is de isolatie blijkbaar aan kapot gegaan totdat er geleiding was van het water tussen de 2 electriciteitsdraden.

dit was de eerste doorstromer, en ook mijn laatste. als die nog geen 2jaar meegaan. in het beste geval zijn er 4-5 emmers heet water uit gebruikt (40-50liter)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dergelijke lekstromen tussen fase en nul zijn de gevaarlijkste ! Er is immers geen enkele beveiliging die zal ingrijpen, in het beste geval heb je een rookalarm bij een beginnende brand. Ik heb het ook ooit meegemaakt, een standaard (stokoud) stopcontact welk (zonder stekker erin) begin te stinken en te gloeien. Er had zich ook ergens een stroompad gevormd en de boel begon te gloeien. Ook gevonden door de brandgeur !

vandaar mijn waarschuwing hier. je moet de garantie seal verbreken om erin te geraken.
ik koop ze alvast niet meer, belabberde qualiteit en binnen de 2jaar al bijna brand mee gehad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Gelukkig was je thuis!

Niet normaal.

Lambiek

Special Member

Ik zou de bedrading ook maar controleren als ik jou was, heel best afgelopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 18 januari 2020 08:12:31 schreef RP6conrad:
Dergelijke lekstromen tussen fase en nul zijn de gevaarlijkste ! Er is immers geen enkele beveiliging die zal ingrijpen,...

Dat ligt natuurlijk aan je installatie. In Nederland en België zit die beveiliging er niet automatisch, in Duitsland in nieuwe installaties al wel dacht ik. (aardlekautomaten met vlamboogbeveiliging)

Thanks voor de terugkoppeling fcapri!

Maakt mijn beslissingen er niet makkelijker op. Ik fantaseerde over een 3 fasen doorstromer en een recirculatie douche, maar dat laatste wil Madam niet aan.
Gaskosten (combi ketel + koken) reizen de pan uit, zonnepanelen leveren netto terug. Dus je moet wat...

evelo

Golden Member

In België is aardgas heel goedkoop. Wij betalen met gezin 3 personen 28€/maand voor verwarming en warm water.

Ben benieuwd voor hoe lang nog, maar voorlopig denk ik niet na over investeringen, het kan toch bijna niet goedkoper. En met de huidige zachte winters daalt het energieverbruik nog wat meer.