Driefase-netten in BE

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/17/is-ons-elektriciteitsnet-gesch…

Bij het systeem 230 volt gebruiken we drie kabels, voor het systeem 400 volt zijn er 4 kabels nodig.

... en dat komt dan van een zogezegde "professor ingenieurswetenschappen", tsk, tsk... Wellicht wordt bedoeld 3-aderig kabel vs. 4-aderig...

Maar bovenal klinkt dit bericht alsof er in BE nog heel wat meer 3*230 netten zijn dan "hier en daar" zoals ik op deze pagina's al heb gelezen.

In stedelijke gebieden zoals Antwerpen, Mechelen, Gent staat ongeveer 40 procent van het net nog op 230 volt.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 17 januari 2020 19:36:20 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Antwerpen nooit gezien, maar dat zegt niet alles. Gent en Mechelen tot sint Katelijne Waver wel.
Het blijft echter wel bij zo hier en daar.

Een rariteit: door een typo in een KB zijn er korte tijd huishoudens die een 4Gxx kabel binnen gekregen hebben. Daar zit de nul op de geel/groene ader. Ook iets om rekening mee te houden.

Aardigheidje: De foto boven het artikel zou tot voor een paar jaar geleden gegarandeerd tot een claim komen van de eigenaar van het atomium. Foto's mochten alleen openbaar gemaakt worden na betaling tot de wet op de vrijheid van panorama in 2016 er kwam.

mvdk

Golden Member

De vraag die bij onmiddellijk opkomt: is het middenspanningsnet ook al tot de rand toe belast? Als dat niet het geval is, is het een kwestie van een, pak em beet, 100kVA transformator te plaatsen waarop alleen de laadpaal aangesloten word.
Dat deed ons oude netwerkbedrijf in Delft óók. Als een klant verzocht om een aansluiting 3x80 op 400V en de gevraagde aansluitwaarde kon niet op de 3x220 LS kabel, werd er op kosten van de netbeheerder zo'n kleine trafo geplaatst. Was/is wel zaak om je contract waarin staat dat verwijderingskosten voor hun rekening zijn, goed te bewaren...

Ik woon in de provincie Antwerpen (Duffel)Mijn huisaansluiting is 2*120 V, geen nul te meten. Het lijkt mij niet zo simpel om alle huisaansluitingen naar fase 240V + nul om te schakelen. Immers, de 3 fasen zijn nu willekeurig over de verschillende huizen aangesloten. Je kan dus niet simpelweg een bestaande geleider als nieuwe nul nemen.

evelo

Golden Member

De beurskoers van Elia al eens gezien?

https://www.google.com/search?q=elia+koers&oq=elia&aqs=chrome.…

De aandeelhouders(= voor het grootste stuk steden en gemeenten) wrijven in hun handjes.

En deze week zag ik ook nog dit krantenartikeltje:
https://m.hln.be/geld/consument/-welkomstfase-is-voorbij-grootste-open…

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 januari 2020 20:18:43 schreef RP6conrad:
Ik woon in de provincie Antwerpen (Duffel)Mijn huisaansluiting is 2*120 V, geen nul te meten. Het lijkt mij niet zo simpel om alle huisaansluitingen naar fase 240V + nul om te schakelen. Immers, de 3 fasen zijn nu willekeurig over de verschillende huizen aangesloten. Je kan dus niet simpelweg een bestaande geleider als nieuwe nul nemen.

De ombouw naar 400V duurt maar enkele dagen. Ik heb het begin jaren 80 meegemaakt. Eerst worden er aardingen aangebracht op verschillende plaatsen. Daar heeft niemand last van. Tenzij ze voor uw deur aan het werken zijn. Het grootste werk is een nieuwe transformator plaatsen. In tussentijd hang je aan de oude of aan een generator. Hangt er al zwarte alu kabel? Dan zijn er voldoende aders voorhanden. Hangt er nog koperdraad zonder isolatie? Dan wordt eerst de zwarte kabel getrokken. 1 dag zonder elektriciteit en alle huizen zijn omgeschakeld. Het is niet meer dan 1 fase op N zetten en de andere op L. Ze weten perfect welk huis er op welke ader moet.

Heb je 3*230V, dan hebben ze wat meer werk. Maar ook dat duurt niet lang. Motoren van 230V naar 400V brengen is in de meeste gevallen geen probleem. Al de kosten worden trouwens door de maatschappij gedragen. 110/230V 3 fazen motoren die ster/driehoek geschakeld worden, wordt geval per geval bekeken. Bij een meubelmaker in de straat zijn zowel transformatoren als herwikkelde motoren toegepast. Allemaal afhankelijk van de mogelijkheden en kostprijs.

Delen van Tervuren/Duisburg zijn 3*400V en andere delen zijn 3*230V. Dit heeft al dikwijls voor vergissingen gezorgd. Een 400V geschakelde motor op 230V is geen ramp. Omgekeerd is wat anders.

@mvdk: Wij hebben een huis waar alles elektrisch is. 32A 400V. Na ons waren er nog 2 huizen die elektrisch wilden verwarmen. Ze kregen geen toelating wegens belasting van het net. Laat ons nu allemaal een elektrische auto kopen. Gaat dat goed komen denk je? De meeste cabines zijn vol belast. Komen er huizen bij is dat vaak op 1 voorwaarde. Grond beschikbaar stellen voor een nieuwe cabine.

@sine: de familie Waterkeyn is er rijk van geworden. Terwijl hij, als ingenieur bij Fabricom, al eens betaald was voor de klus.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

aan de kust streek zijn nog veel 3x230V netten,
ons appartement is er ééntje van.

en mijn huis in waregem (tegen kortrijk, zuid west vlaanderen) heeft ook een 3x230V net.
3 kabels komen binnen, geen blauwe draad. dus geen oude 127V net

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 januari 2020 21:07:19 schreef buckfast_beekeeper:
1 dag zonder elektriciteit en alle huizen zijn omgeschakeld.

Bedoel je dat een hele straat of wijk een dag lang zonder zit? Dat kan toch klantvriendelijker.

Evarist

Golden Member

In Mechelen is rond 1960 overal omgeschakeld van 130V naar 220V.
In mijn huis is omgeschakeld van 3x230V naar 3x400V rond 1995-2000.
Ik heb geen weet van 3x230V netten in Mechelen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 januari 2020 20:18:43 schreef RP6conrad:
Ik woon in de provincie Antwerpen (Duffel)Mijn huisaansluiting is 2*120 V, geen nul te meten. Het lijkt mij niet zo simpel om alle huisaansluitingen naar fase 240V + nul om te schakelen. Immers, de 3 fasen zijn nu willekeurig over de verschillende huizen aangesloten. Je kan dus niet simpelweg een bestaande geleider als nieuwe nul nemen.

Da's een rare aansluiting. Bedoel je dat je 133V (vroeger 127V) naar aarde meet en 230V (vroeger 220V) tussen de fasen?

Bij 120-240V denk ik aan het Amerikaanse systeem waar trafo's met middenaftakking gebruikt worden en je dus effectief een 2-fasensysteem hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 januari 2020 01:03:07 schreef maartenbakker:
[...]Bij 120-240V denk ik aan het Amerikaanse systeem waar trafo's met middenaftakking gebruikt worden en je dus effectief een 2-fasensysteem hebt.

Het is enkel een tweefasesysteem in het huis zelf, verdeling tot aan je deur is gewoon driefasig.

Bijvoorbeeld aan een huis waar ik gewoond heb was het duidelijk te zien, de drie fasen lopen aan middenspanning aan het huis voorbij. Een transformator die bovenaan de paal hangt, is gevoed aan 10kV tussen twee fasen, en heeft secundair 120-0-120, dus 180 graden uit mekaar. De nul hangt aan de aarding van de electriciteitspaal zelf. De verbinding tussen de paal en het huis wordt met een aluminium knoert van drie aders gedaan. Dat eensgezinshuis heeft een 200A aansluiting, dus 50kW.

In de States heb je dan ook weinig transformatorhuisjes, iedereen heeft bijna zijn eigen transformator. Ik vind het best een goed systeem, middenspanning tot op het laatste moment.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 18 januari 2020 01:03:07 schreef maartenbakker:
[...]
Da's een rare aansluiting. Bedoel je dat je 133V (vroeger 127V) naar aarde meet en 230V (vroeger 220V) tussen de fasen?

Bij 120-240V denk ik aan het Amerikaanse systeem waar trafo's met middenaftakking gebruikt worden en je dus effectief een 2-fasensysteem hebt.

Ik heb maar een tweepolige aftakking, en daar meet ik telkens 133V tov de aarde. Ik ga er vanuit dat er in de straat effectief 3*240V wordt verdeeld. Het is een grondkabel, kan ik dus niet controleren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 januari 2020 23:45:09 schreef KlaasZ:
[...]Bedoel je dat een hele straat of wijk een dag lang zonder zit? Dat kan toch klantvriendelijker.

Al van klantvriendelijkheid gehoord bij een monopoliebedrijf?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 18 januari 2020 08:05:06 schreef RP6conrad:
[...]
Ik heb maar een tweepolige aftakking, en daar meet ik telkens 133V tov de aarde. Ik ga er vanuit dat er in de straat effectief 3*240V wordt verdeeld. Het is een grondkabel, kan ik dus niet controleren.

Als je 2 fasen van een 3x230V net gebruikt dan zit je met een 1F aansluiting, niet 2F. 2F krijg je in BE enkel door 2 fasen en nul te gebruiken uit een 3x400V+N net.

Op 18 januari 2020 08:30:22 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Al van klantvriendelijkheid gehoord bij een monopoliebedrijf?

nope, al ellende gehad met die mannen, daarom dat ik nu al 2 UPSen heb en een derde aan het bouwen met li-ion

vorig jaar in de winter ineens om 9h de electra uit. mijn vrouw belde me op mijn werk. ik zei: als het binnen 30min niet terug is, bel maar terug.
ben mogen naar huis komen, hele ochtend geen electra.
pelletkachel: uit
microgolf: uit
electrische kookplaat: uit
open haard (met electrische fans en aansturing): uit
petrolium vuurtje kon ook niet gestart worden wegens electriciteit nodig.

niks verwarming, niks warm water, niks te eten.
ik zag 100meter verder 2 camionettes staan van engie (electra leverancier) dus daar eens gaan navragen.
BRUUT antwoord van die mannen dat iedereen ervan verwittigd was. (onderbreking 9-11h)
wel, ik dus niet, en mijn overbuur (grote bloemenkwekerij) ook niet.

gebelt naar klachtenlijn, krijg ik daar te horen dat er GEEN werken gepland waren in mijn straat.

wat was er gebeurt. er waren aansluitwerken aan nr4. en de electriciteitsmaatschappij had iedereen NA huisnr 4 via een kaartje verwittigd dat de electriciteit ging onderbroken zijn.
Ik ben huisnr 1, mijn overbuur was 2, mijn zijbuur nr 3. geenenkele van ons was verwittigd.
het transfo huisje staat in het begin van de straat. blijkbaar had geen enkele technieker door dat de nummers voor de werken ook zonder vallen als je de groep af zet.

je kan we van leverancier wisselen maar je zit nog altijd vast aan de netwerkbeheerder, en dat zijn een benden *****zakken.
door één van hun eerdere pannes is mijn 3KW UPS ook al gesneuveld (ging in fout toen electra terug kwam). maar die doen daar NIKS mee, ik moet kunnen bewijzen dat het door die onderbreking kwam.
nu start ik officieel een bijberoep en zal een onderbreking WEL gevolgen krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Zij die nooit fouten maken, maken meestal niets... O-)

McAwesome

Golden Member

Op 18 januari 2020 02:19:58 schreef Bert_mc:
[...]
In de States heb je dan ook weinig transformatorhuisjes, iedereen heeft bijna zijn eigen transformator. Ik vind het best een goed systeem, middenspanning tot op het laatste moment.

Ik vraag me ook al een tijdje af of het mogelijk zou zijn om in een gewoon huis middenspanning te krijgen en van daar met een kleine transformator naar laagspanning te gaan. HS installaties worden trouwens ook steeds kleiner.
Als de elektrische wagen en de warmtepomp ons door de strot geramd worden zou een netaansluiting met een maximaal vermogen van 50-100 kVA toch wel comfortabel zijn. Met laagspanningskabels door de straten zie ik dat niet meteen goed komen.

evelo

Golden Member

Er zijn privé woningen met een eigen cabine.

Dan heb je wel ieder jaar een verplichte keuring/Controlebezoek en bijkomende eisen voor wat betreft maatregelen tegen brand.

Ook berekeningen voor wat betreft kortsluitstroom en zo.

mvdk

Golden Member

Ook berekeningen voor wat betreft kortsluitstroom en zo.

Die zijn dan juist hartstikke makkelijk. Met een 50kVA zit je goed met de in B gangbare 3KA automaatjes. Die zijn daarvoor gemaakt.

RAAF12

Golden Member

Op 18 januari 2020 02:19:58 schreef Bert_mc:
In de States heb je dan ook weinig transformatorhuisjes, iedereen heeft bijna zijn eigen transformator. Ik vind het best een goed systeem, middenspanning tot op het laatste moment.

Tot er een tornado langskomt of een boom op de draden valt dan is het uit met de pret. Gelukkig is het midden en laagspanningsnet in NL grotendeels ondergronds aangelegd. Ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om alles bovengronds uit te voeren. Vooral als de bodem niet uit zompige klei of zand bestaat maar uit puur graniet. In BE is meen ik vooral het rechterdeel waar de Ardennen in liggen veelal rots. Ik rijd er regelmatig op doorreis naar zonniger streken...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... het rechterdeel? Slaat dat op de nazaten van Leon Degrelle of zo? Als men naar het warme zuiden reist ligt de Ardennenregio eerder links van de route dan rechts...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

@big_fat_mama: dank u. Zo heb ik weer voor heel wat avonden leesvoer.

@big_fat_mama: hou je er wel rekening mee dat er nog een verslaggever tussenzit die een draai aan het verhaal van die Peter van den Bossche geven kan. Die verslaggever kan ook mogelijk weinig elektrisch onderlegd zijn

RAAF12

Golden Member

Op 18 januari 2020 16:27:52 schreef big_fat_mama:
... het rechterdeel? Slaat dat op de nazaten van Leon Degrelle of zo? Als men naar het warme zuiden reist ligt de Ardennenregio eerder links van de route dan rechts...

Ik bedoel de route van Maastricht-Luik-Luxemburg die ligt voor mij rechts in Belgenland.

Op 18 januari 2020 08:30:22 schreef buckfast_beekeeper:
Al van klantvriendelijkheid gehoord bij een monopoliebedrijf?

Nou, ik weet dat ze zo iets in Nederland, in ieder geval in Zeeland, heel anders doen. Hier leggen ze eerst een nieuwe hoofdkabel. Dan worden de huizen stuk voor stuk van de oude kabel op de nieuwe overgezet. Daarbij is een woning gemiddeld 1 uur spanningsloos. Het werk kan over meerdere dagen worden uitgesmeerd. Als alles is overgezet wordt de oude hoofdkabel afgeschakeld en geruimd. Het is voor mij zo'n logische gang van zaken dat ik er van uit ging dat ze dat overal zo doen.