Artikel: Veiligheid bij energie opslag

High met Henk

Special Member

https://nos.nl/artikel/2319122-zelf-geknutselde-batterijen-waterstof-i…

Titel van artikel is wat suggestief, daar men niet met concrete voorbeelden komt waar het mis gaat.

Maar aan de andere kant zien we hier ook al enige jaren mensen knutselen met gevaarlijke technieken, waarbij ook lang niet altijd de kennis toereikend lijkt te zijn...

Blij dat er ook bestuurders zijn die vraagtekens zetten.

Moet er niet aan denken dat mijn buurman met zijn PV installatie straks zelf lipo packs gaat maken of in lpg tanks met een knutseltje waterstof gaat maken en opslaan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Als ik zie wat door onze huis eigen bommembouwers zo af en toe aan 18650's elkaar getaped wordt is het niet echt verbazend dat zoiets wel eens royaal fout gaat ....

Gezien de kosten van een orginele thuisaccu is dit ook te verwachten.
Zodra het salderen hier in Nederland stopt zal er nog veel meer gerotzooi komen.

Als voorbeeld een accu van enphase 1,2 kw kost zon 1700 euro, de accu die hier in verwerkt zit maar 100.
Voor dat prijsverschil kun je heel wat experimenteren.
Bovendien kun je het dan nog lonend krijgen om een thuisaccu te hebben.
Een accu van 1700 euro verdien je nooit terug.

Controle op thuisaccu is niet uitvoerbaar, enige wat ze dan nog kunnen doen is de saladeringsregeling behouden zoals hij nu is dan heeft een thuisaccu financieel immers geen nut.

Wat je nu ziet gebeuren heeft de regering zelf in de hand gewerkt.

Lambiek

Special Member

Precies wat Paloma zegt.

Ik begrijp wel dat mensen zoiets gaan doen. Eerst willen ze zoveel mogelijk mensen aan de panelen hebben "met allerlei subsidies en beloftes" en dan ineens veranderd het hele verhaal weer. Saldering gaat eraf, nu moet iedereen zelf weer op gaan slaan om nog maar een beetje profijt van een dure Zonne installatie te hebben. En dat in accu's die niet te betalen zijn, duurt jaren voordat je zoiets eruit hebt.

Maar dat er mensen zijn "die geen verstand van zaken hebben" die zoiets in elkaar gaan klussen is een slechte zaak natuurlijk, maar ik begrijp het wel.

Wat je nu ziet gebeuren heeft de regering zelf in de hand gewerkt.

Precies.

En nu zijn er inmiddels zoveel panelen dat de infrastructuur in het geding komt. Als je ziet hoeveel bedrijven het dak verhuren om er zonnepanelen op te laten leggen, dan vraag je om nog meer problemen. Sommige bedrijven verhuren het dak voor duizenden panelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

In België zou een grote batterij bij een keuring van de elektrische installatie van een woning wel opvallen.

Als het er uitziet als geknutsel dan kan de technische fiche gevraagd worden om de conformiteit te controleren.

Misschien komt er in de toekomst wel een bijkomende eis in het AREI dat voorziet dat huisbatterijen een keuring moeten ondergaan net zoals pv-installaties.

Op 18 januari 2020 10:30:28 schreef evelo:
In België zou een grote batterij bij een keuring van de elektrische installatie van een woning wel opvallen.

Als het er uitziet als geknutsel dan kan de technische fiche gevraagd worden om de conformiteit te controleren.

Misschien komt er in de toekomst wel een bijkomende eis in het AREI dat voorziet dat huisbatterijen een keuring moeten ondergaan net zoals pv-installaties.

Zonder keuringen aan de installatie gaat er in NL waarschijnlijk niks aan gecontroleerd worden. Dus dan zou je kunnen vragen, moet de keuring in NL ook (weer?) komen?

Op 18 januari 2020 09:54:16 schreef Paloma:
Controle op thuisaccu is niet uitvoerbaar, enige wat ze dan nog kunnen doen is de saladeringsregeling behouden zoals hij nu is dan heeft een thuisaccu financieel immers geen nut.

Wat je nu ziet gebeuren heeft de regering zelf in de hand gewerkt.

Enerzijds waar, maar salderen was vanaf dat 1 al niet haalbaar om te behouden. Dat had een ieder kunnen bedenken natuurlijk.

Hoewel ze er binnen de overheid een handje van hebben om kostbare systemen in de lucht te brengen, vervolgens geschokt te zijn door de aantallen die er aan mee doen en het weer snel terugdraaien.

Op 18 januari 2020 10:14:14 schreef Lambiek:
En nu zijn er inmiddels zoveel panelen dat de infrastructuur in het geding komt. Als je ziet hoeveel bedrijven het dak verhuren om er zonnepanelen op te laten leggen, dan vraag je om nog meer problemen. Sommige bedrijven verhuren het dak voor duizenden panelen.

Het is nog steeds minder dan 1% van het energie aanbod. Zo veel is het niet. Het is alleen hopeloos onregelmatig en daardoor onbetrouwbaar voor het stroomnet. Dus er moet toch een centrale blijven draaien, tegen bepaalde kosten. Die niemand wil betalen, want salderen.

Denk dat de/een oplossing (voor ons land iig) ligt in collectieve flowcel energieopslag. Geen thuis systemen, geen thuis opslag (te klein, te duur, te gevoelig). Maak gebruik van de verschillen tussen huizen, wijken etc. Niet allemaal een buffer aanleggen voor die ene zware dag in het jaar, maar die onregelmatigheid verdelen over het gebied.

Maar ook met energieopslag zal er een prijsverschil zijn tussen gebruiken en terugleveren, al is het maar ivm transportverliezen. Dus het "beunhaas" probleem los je uiteindelijk niet op.

edit:
Ben wel benieuwd naar de gevolgen van een beunhaas-accu brand. Kan me voorstellen dat verzekeraars hier snel de handen vanaf trekken.

Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 10:49:20 schreef timberleek:
Het is nog steeds minder dan 1% van het energie aanbod. Zo veel is het niet.

Nou, als je ziet dat in sommige buurten de spanning van +/- 230 naar 245VAC gaan of soms nog hoger.

Het is alleen hopeloos onregelmatig en daardoor onbetrouwbaar voor het stroomnet.

Ja, dat ben ik met je eens. Zeker op bewolkte dagen, dat fluctueert het behoorlijk.

Denk dat de/een oplossing (voor ons land iig) ligt in collectieve flowcel energieopslag. Geen thuis systemen, geen thuis opslag (te klein, te duur, te gevoelig). Maak gebruik van de verschillen tussen huizen, wijken etc.

Misschien wel, maar dat gaan we ook met zijn allen betalen, als er al zoiets zou komen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 januari 2020 10:49:20 schreef timberleek:
[...]

Zonder keuringen aan de installatie gaat er in NL waarschijnlijk niks aan gecontroleerd worden. Dus dan zou je kunnen vragen, moet de keuring in NL ook (weer?) komen?

[...]

Enerzijds waar, maar salderen was vanaf dat 1 al niet haalbaar om te behouden. Dat had een ieder kunnen bedenken natuurlijk.

Hoewel ze er binnen de overheid een handje van hebben om kostbare systemen in de lucht te brengen, vervolgens geschokt te zijn door de aantallen die er aan mee doen en het weer snel terugdraaien.

[...]

Met een keuring ga je dit niet opvangen. 4 auto accu's kan ik net voor de keuring in de kofferbak van mijn auto zetten samen met een omvormer.
Zodra de keurder weg is zet je alles weer terug.

Een saladeringsregeling waar verliezen in kabel omvormer en accu in mindering komen zal je ook niemand over horen, die heb je met eigen omvormer ook, afschrijving van een accu ook. Dan praat je over een paar procent.
Waar we nu naartoe gaan is dat we 5 cent krijgen per kWh en er 23 cent voor betalen.

Al met al zijn zonnepanelen dan nooit meer interessant.

evelo

Golden Member

Als de prijzen van de batterijen nog wat zakken door massaproductie dan zie ik het wel gebeuren dat de netbeheerders batterijen zullen plaatsen in de 10kV cabines om het net stabiel te houden.

Veel van die cabines zijn ruim genoeg omdat ze al heel oud zijn maar ondertussen wordt het HS-materiaal vervangen door modernere equivalenten die veel compacter zijn en daardoor komt er veel ruimte vrij.

Die investering zal natuurlijk doorgerekend worden aan de eindgebruiker.

Op 18 januari 2020 11:24:10 schreef evelo:
Als de prijzen van de batterijen nog wat zakken door massaproductie dan zie ik het wel gebeuren dat de netbeheerders batterijen zullen plaatsen in de 10kV cabines om het net stabiel te houden.

Veel van die cabines zijn ruim genoeg omdat ze al heel oud zijn maar ondertussen wordt het HS-materiaal vervangen door modernere equivalenten die veel compacter zijn en daardoor komt er veel ruimte vrij.

Die investering zal natuurlijk doorgerekend worden aan de eindgebruiker.

Dat had ik al lang verwacht dat de accu's goedkoper zouden worden. maar ga ik in bijvoorbeeld Duitsland kijken zijn ze zelfs duurder als hier.

Je kunt je overigens ook afvragen hoe gezond de productie van al die thuisaccu's zal zijn.

Het wordt mooi verkocht in Europa, de uitstoot van de productie van accu's is immers toch niet in Europa dus uitstoot heeft Europa daar niet op.

Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 11:23:22 schreef Paloma:
Al met al zijn zonnepanelen dan nooit meer interessant.

En dat is waarschijnlijk ook wat ze willen, geen nieuwe panelen meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 januari 2020 11:23:22 schreef Paloma:
[...]
Met een keuring ga je dit niet opvangen. 4 auto accu's kan ik net voor de keuring in de kofferbak van mijn auto zetten samen met een omvormer.
Zodra de keurder weg is zet je alles weer terug.

Dat is inderdaad wel altijd een issue.

Een saladeringsregeling waar verliezen in kabel omvormer en accu in mindering komen zal je ook niemand over horen, die heb je met eigen omvormer ook, afschrijving van een accu ook. Dan praat je over een paar procent.
Waar we nu naartoe gaan is dat we 5 cent krijgen per kWh en 23 cent betalen.

5/23 is misschien niet reëel, maar denk dat het niet beperkt blijft tot kabelverlies en dergelijke. Op het moment dat heel Nederland de paneeltje aanjaagt, is de stroom gewoon weinig waard. Het is te onbetrouwbaar om de centrales af te schakelen (en een te klein aandeel hiervoor). Dus er moet toch weer een bult geld uitgegeven worden om een fatsoenlijke backbone te behouden.

Al zal (collectieve) accu opslag dit verhaal makkelijker maken. Daarmee zijn supply/demand verschuivingen (deels) op te lossen en is onbetrouwbaarheid makkelijker op te vangen. De centrales kunnen dan gewoon een "gemiddelde" last bijspringen ipv continu dynamisch.

De enige bijkomende kosten (naast de al genoemde kabelverliezen) zijn dan de omzetverliezen, maar die zijn prima te bepalen.

Maar goed, dit vraagstuk uitdiepen was niet perse het doel van dit topic.

Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2020 11:31:22 schreef timberleek:
Maar goed, dit vraagstuk uitdiepen was niet perse het doel van dit topic.

Nee, dat is zo. Maar het heeft er wel mee te maken. Als de saldering er niet af zou gaan dan heeft ook niemand opslag nodig, in welke vorm dan ook.

Ik denk dat de hoge heren het zelf ook niet weten wat nu het beste is, de één wil elektrisch gaan rijden, de ander wil kernenergie als opwekking, de ander wil weer op waterstof. De neuzen staan allemaal een andere kant op. En zolang de oliemaatschappijen bezig blijven met het oppompen van de olie, gebeurt er ook weinig. Er worden nog steeds nieuwe pijpleidingen gelegd, waarom.

Ook in de automobiel industrie, er is niemand die zegt we gaan allemaal aan de doorontwikkeling van een elektrische auto werken zodat het ook betaalbaar wordt voor iedereen. Er worden nog steeds nieuwe dieselmotoren ontwikkeld, dan vraag je je af waarom.

Iedereen heeft het er over dat het anders moet, maar er gebeurt nog veel te weinig. En ik weet ook wel dat zoiets niet van de ene op de andere dag te realiseren is, maar toch....

Nu is er in Suriname weer een groot olieveld gevonden, laat lekker zitten. Van die energiebron moeten we juist af.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 januari 2020 11:31:22 schreef timberleek:

5/23 is misschien niet reëel, maar denk dat het niet beperkt blijft tot kabelverlies en dergelijke.

Op zich valt er wat voor te zeggen: die 5ct is wat het de leveranciers kost om het in bulk in te kopen, waarom zouden ze jou meer betalen?

De salderingsregeling is ook goed te praten: Je betaalt belasting (18ct per kWh) over de energie die je daadwerkelijk afneemt en niet zelf hebt geproduceerd.

In Frankrijk is de regeling dat je iets van 10ct per geleverde kWh betaald moet krijgen. Dat blijkt ondertussen rendabel te zijn met een niet enorm lange terugverdientijd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uit het artikel:

Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid hoort steeds extremere verhalen over bewoners die zelf gaan experimenteren met nieuwe vormen van energie. "Hartstikke gevaarlijk omdat er giftige stoffen bij vrijkomen", waarschuwt hij.

Dus, pas wel even op als je zelf een set zonnepanelen aan het net hangt, daar komen giftige stoffen bij vrij!!!

Daar haakte ik ik... Deze man (of de journalist) beweert dus dat er altijd giftige stoffen vrijkomen bij nieuwe energie vormen.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op zaterdag 18 januari 2020 16:35:39 (15%)

Trek je het artikel nou niet enigszins uit z'n verband? Er zal bedoeld worden dat er gassen vrijkomen bij het laden van accu's, niet bij het opwekken met solar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

Op 18 januari 2020 16:33:29 schreef Mrtn1988:
Uit het artikel:
[...]

Dus, pas wel even op als je zelf een set zonnepanelen aan het net hangt, daar komen giftige stoffen bij vrij!!!

Daar haakte ik ik... Deze man (of de journalist) beweert dus dat er altijd giftige stoffen vrijkomen bij nieuwe energie vormen.

Dat is een beetje spijkers op laag water zoeken natuurlijk.
Hij bedoeld met het experimenteren knoeien mat accu's en proberen waterstof te maken als men geen idee heeft waar men mee bezig is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 januari 2020 16:59:24 schreef flipflop:
Er zal bedoeld worden dat er gassen vrijkomen bij het laden van accu's,

Lithium accus die je laad waar gassen uitkomen... Da's foute boel. Als je de accus heel wilt houden, dan mag je dat niet laten gebeuren. Ik gok zomaar dat 99% van de mensen die zelf aan het experimenteren gaan hun accus heel willen houden en dat dat over het algemeen aardig lukt.

het enige type accu waarvan ik weet dat er bij normaal gebruik gassen vrij kunnen komen zijn lood-accus. En dan zijn de gassen niet giftig. Wel gevaarlijk maar niet giftig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toevallig net op het nieuws het beeldmateriaal gezien. De beste man lijkt (maar nog steeds niet heel duidelijk) te refereren naar 'mensen die in de rook staan terwijl ze hun brandende fietsaccu met een tuinslang blussen'.

Een nieuwsbericht zou duidelijk en informatief moeten zijn. Iemand die niet technisch is aangelegd wordt de stuipen op het lijf gejaagd door zulke verwoording.

Ik zie mijn buren aan aankomen als ik straks zelf mijn zonneboiler inelkander knutsel. Giftig!!!!

Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid hoort steeds extremere verhalen over bewoners die zelf gaan experimenteren met nieuwe vormen van energie. "Hartstikke gevaarlijk omdat er giftige stoffen bij vrijkomen", waarschuwt hij.

Ik denk dat ze het over de gassen hebben die vrijkomen als er ongelukken gebeuren. Het artikel gaat ook over veiligheid en niet over een bepaald systeem. En brandende zonnecellen, accu's enz. geven erg veel narigheid. Een metaalbrand is iets dat je echt niet wilt.

Je kunt alle texten wel op zo'n manier lezen dat er iets raars uit komt. Ik denk dat deze man best wel een punt heeft over de veiligheid en de zelf geknutselde dingen van de thuis experimenteerders.

Ik ben ook niet heel blij met een buurman die zelf een kerncentrale of een maanraket gaat lopen bouwen. Dat mag hij wel doen maar graag een heel uit mijn buurt. En uit ieder ander zijn buurt denk ik.

Het is erg leuk om de biografie van meneer Nobel te lezen. Daar kun je dan ook lezen hoe vaak hij door het oog van de naald gekropen is en hoeveel buren, familie, vrienden enz. schade geleden hebben van zijn experimenten. Er waren destijds ook geen veiligheids-regels en wetten over het het gebruik en toepassing van dynamiet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 18 januari 2020 21:46:03 (15%)

Op 18 januari 2020 21:39:19 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat ze het over de gassen hebben die vrijkomen als er ongelukken gebeuren.

Als je auto in de fik vliegt komen er ook giftige gassen vrij. Ook bij brand van je huis moet je niet in de rook gaan staan. Er zijn zelfs wel eens mensen omgekomen door de rook terwijl ze niet eens met een alternatieve-energie installatie aan het experimenteren waren!!!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

ik vind de reacties wel leuk.

maar idd we zien hier ook mensen die gewoon 18650 aan elkaar proberen te solderen. Uberhaupt is een accu een gevaarlijk ding:
zelfs een penlite kan (kortstondig) nog vaak een dikke ampere leveren...

als we naar Litium gaan of loodcellen...
en dan hebben we het inderdaad nog alleen over batterijen.

met waterstof wordt het helemaal een zooitje.....
en daarvan komt ook zo af en toe hier een gevaarlijk experiment voorbij..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Was ook op dat NOS filmpje te zien. De man had een plaatijzeren schuurtje in zijn achtertuintje, vlak bij de gevel. Daar produceerde hij Waterstof met het overschot van zijn PV-panelen. Buurman dacht dat het wel goed zat....

Verder een mooie fik van PV panelen op het dak, die door spuitgasten getracht werd te blussen met het water uit een hydrant.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 18 januari 2020 22:59:44 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De windmolen- en zonnepanelenhype ontploft toch wel. :)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Brengt mij wel op een idee voor een leuk project. Een in de prak gereden Tesla kopen, accu er uit halen en gebruiken als huis accu.

Met de informatie uit de slimme meter kunnen we vast iets verzinnen dat die begint te laden als mijn zonnepanelen overschot produceren en vice versa.

Op 19 januari 2020 09:13:44 schreef Gerard*:
De windmolen- en zonnepanelenhype ontploft toch wel. :)

Windmolens, pas daar mee op hoor, komt gift... Nah, laat ook maar...