Display

Anoniem

Hallo luitjes.

Ik ben aan het hobbyen, en heb recentelijk de amberkleurige ledjes vervangen voor witte.
Dit ziet er op mijn instrumenten paneel mooi uit
En echter vandaag aan het info display begonnen, maar ben nog niet tevreden.
De letter zijn mooi wit, echter de rest er omheen is wat blauwig.
Ook hier heb ik de amber kleurige ledjes vervangen voor witte.
En dus ook het filter achter het display van amber naar wit.
Wie weet hoe ik het blauwige uit het display kan krijgen.
De cijfers zien er op de foto ook wat blauwig uit, maar is in werkelijkheid niet zo
Zie foto.
Alvast bedankt voor het mee denken.

Arco

Special Member

Dat zal de kleur van het display zelf zijn, daar kun je niks aan veranderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Het blauwe in de cijfers zie je in real life niet.
Die zijn mooi wit.
Alleen de rest.
Het gedeelte wat dus niet aangestuurd word is blauwig.
Als ik het display zonder aansturing verlicht met dezelfde ledjes krijg een mooi wit vlak.

Ik zat te denken om er een extra polarizer of hoe zo'n ding ook mag heten voor te plaatsen.
Misschien dat dan het blauwige gloed weg is.

Witte leds zijn van nature blauw waar de fosfor er wit van maakt, ik denk dat je beter eens verschillende ledtypen probeert, zoals warm wit maar of het veel zal uithalen betwijfel ik.

Maar zoals Arco al schreef moet dat licht door de kristallen van dat display en er zal weinig aan te doen zijn.
Gelukkig is het geen roze ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat blauw is de kleur van gesloten pixels, wit is van openstaande pixels. Alleen de kleur van de open pixels kun je wijzigen. (door de ledkleur)
Je kunt er wel een kleurfilter voorzetten, maar dat kleurt dan ook de actieve pixels in de kleur van dat filter...

De leds waren waarschijnlijk niet voor niets amber: amber wordt vaak gebruikt om blauw/groen te neutraliseren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nee gelukkig geen roze,
Ik heb net een stukje zitten lezen dat je met een polarizer het overtoligge blauwe weg kan filteren.
Ook een ander filter achter het display kan dit weg nemen.
Als ik het originele amber kleurige filter er weer tussen zet is het display amber en wat nu blauw is zie je dan niet, die vlakken zijn mooi donker.
Dus er valt nog wat te spelen.

Arco

Special Member

Daar is weinig te spelen: om blauw/groen te 'neutraliseren heb je zoals gezegd een amber (of roodachtig) filter nodig, dat zat er niet voor niks in!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com