Karcher te weinig druk

Mijn tweede hands Karcher heb ik 5 maanden geleden werkend weggezet,
Nu is de druk te laag.
Ik heb de aanvoerwaterdruk gecontroleerd, de krachtgroep, de olie, en heb 'm
helemaal opengezet. De herrie is als normaal, maar ik krijg veel te weinig druk, ik schat 20 bar terwijl meer dan 100 normaal is.
De drukmeter werkte bij aankoop l niet.
Ik kan geen naamplaatje vinden, vandaar een foto.

Wie kan me helpen?

Guus@Sint-Michielsgestel

Even wat in het wildeweg schieten: Ik zie dat er een krachtstekker aan zit. Ergens een fase die er uit ligt of een slechte verbinding? Als de motor normaal zijn toeren draait, dan lijkt het er op dat er een probleem in de compressor zit. Maar zonder wat nadere info wordt het koffiedikkijken of turen in een glazen bol

Ik stel nu een vraag wat misschien heel gek lijkt maar zit er niet toevallig ergens een knop/ hendel om deze op inzepen te zetten?
In deze stand laat deze meer water door met een lage druk straal.

Het kan ook zijn dat je met de kop van de lans moet draaien om dit te verstellen.

Een kennis had zich destijds een nieuwe gekocht omdat de oude kapot zou zijn. Dat bleek dus de inzeep stand te zijn waardoor de straal zeer weinig kracht had.

Anoniem

Deze hogedrukreingers zijn meestal pompen met 3 plunjers en 6 klepjes.
Bij lange stilstand droogt het pomphuis volledig uit en "plakken" de klepjes vast.
De klepjes gewoon eruit halen, eens bedienen en terug plaatsen ;)

Klopt, heb ik ook al voorgehad. Daarna werkte hij weer.

De jacht is mooier dan de vangst....
Arco

Special Member

Ik heb bij een Kärcher gehad dat de zeepinvoer niet goed meer afsloot, waardoor er niet voldoende druk kon worden opgebouwd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 16 januari 2020 21:40:25 schreef Arco:
Ik heb bij een Kärcher gehad dat de zeepinvoer niet goed meer afsloot, waardoor er niet voldoende druk kon worden opgebouwd...

Was bij mij opgelost door er een emmer water naast te zetten en daar het slangetje voor de zeep in te hangen :), blijkbaar zoog dat te veel lucht mee naar binnen om de max druk te halen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In de hogedruk spuit zit een soort van overstortklep die bij draaiende pomp en gesloten spuitlans opengaat. Als deze nu weigert te sluiten dan is hd-circuit kortgesloten dus geen hogedruk op de spuitlans. Dit zou een oorzaak kunnen zijn...

Niet toevallig twee draden gedraaid in de wcd voor een andere machine die de verkeerde kant op draaide of een andere wcd gekozen?
De persslang verlengen kan ook dit probleem geven.
Even Wat wd40 in de watertoevoer spuiten bij draaiende motor kan eventueel vastzittende klepjes losweken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Inmiddels toch een type plaatje gevonden.

Ik heb de truc met WD40 van Hunnebedbouwer gedaan, 5 min gewacht,
maar geen resultaat. Ook de zeeptoevoer lekt niet.
Er zouden klepjes vast zitten, hoe kom ik daarbij ?

Guus@Sint-Michielsgestel
Anoniem

Ook de zeeptoevoer lekt niet.

De aanzuigleiding toch toegehouden?

Er zouden klepjes vast zitten, hoe kom ik daarbij ?

Meestal zie je op het pomphuis 2 rijen van 3 blindstoppen
Daarachter zitten de klepjes.

Is er ergens een open gewerkte tekening evt foto ?
Ik heb een foto met de "kop" eraf, maar ja ik weet het niet zo.

Guus@Sint-Michielsgestel
Anoniem

Dat zijn de 3 plunjers van de pomp.
Kleppen zitten in het deel dat je eraf hebt gedraaid ;)

Merkwaardig, even draaide ie goed, en toen was het weer niks.
Wat o wat is er aan de hand.
De klepjes heb ik nog niet gevonden

Guus@Sint-Michielsgestel

Kan ook in de spuitlans zitten.. Maar lekken de plungers niet door de langs de afdichtingen heen??

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Als de lans uitlaat te groot is, kan hij geen druk opbouwen. uitstroom deel slijt, door zanddeeltjes in het water.Probeer het met de lansopening iets bij elkaar te knijpen...Of er is een lek in de slang/lans.

Het verklaart nog niet waarom ie het even deed.
Hij begon met lage druk en ineens na een paar seconden blies ie op
volle kracht, ik heb ongeveer 2m2 schoongespoten met de smalle straal, en wilde op de brede straal over gaan door de lans te draaien, toen stopte ie weer.

Guus@Sint-Michielsgestel
Anoniem

Merkwaardig, even draaide ie goed, en toen was het weer niks.

Dan is er waarschijnlijk toch wat meer aan de hand...
Bedenk dat zo een pomp maar klein debiet heeft.
Dus bij het minste lek is je druk zoek...
... via een niet afsluitend/lekkend klepje (in de pomp of drukregelaar)

De klepjes heb ik nog niet gevonden

Toch maar eens foto van de "kop" ;)

dat een karcher kapt na minutenlang volle bak spuiten, net nadat de lans is uitgezet komt vaker voor. een bekende reden is, waterdruk icm lange tuinslang. bij 230V modellen is de motor condensator vaak gaar, ook de lange dunne verlengkabel is vaak een reden, teveel spanningsval om op te starten.

als de pomp wel loopt, dan werkt de drukschakelaar wel, iig is het beste niet dat ding constant te stoppen, want dan wil ie niet meer opkomen als de lans weer wordt bediend. soms helpt het om even de kraanwaterdruk gewoon door het pistool te laten lopen, de compressor koelt dan af en slaat dan ook weer aan. oververhitten is vaak de spanningsval door dunne kabels en gare tuin wcd's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo'n ding met krachtstroomstekker, heeft die niet gewoon een gaar relais?

Geacht forum, hierbij foto's van de kop en "schotel" van de Karcher.
Op de kop staat 190 bar / 15 l/min

Guus@Sint-Michielsgestel

De lans heeft 3 standen, smalle harde straal, brede harde straal en
brede zachte straal.
Kan het zijn dat daarin iets fout zit ?

Guus@Sint-Michielsgestel
benleentje

Golden Member

Ja dat kan. Als het gat in de lans te groot is of er is te veel lek dan kan er geen druk opgebouwd worden. Was bij onze karcher op het werk ook het geval er zit nu een hardmetalen kop dus die gaat wat langer mee

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 19 januari 2020 17:06:54 (34%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Nog niet gezien met 3 kleppen multikleppen (zowel in- als uitlaatklep?)
Foto 1:
Geel = lekleidingen
Rood = kleppen, langs deze kant kun je ze eruit duwen
Foto 2:
Geel = lekleidingen
Rood = kleppen, langs hier kun je ze eruit trekken
Blauw = retour drukregelaar
.
Ik zie geen drukwachter, als ik het goed heb draait deze continu ongeacht de lans open of dicht is

Merkwaardig, even draaide ie goed, en toen was het weer niks.

Spijtig bij hoge druk is dat er aan een klep, schuif, dichting, ... meestal niks te zien is terwijl deze toch slecht is.
.
Levert het wat op als je de drukregelaar op minimum zet en dan met draaiende pomp deze terug opdraait naar maximum?
Met lans dicht en geen zichtbaar lek moet de pomp toch op druk komen niet?

drukwachter, als ik het goed heb draait deze continu ongeacht de lans open of dicht is.

Klopt, de motor draait altijd, ik weet niet hoe dat werkt.

Drukwachter, mooi woord.

Guus@Sint-Michielsgestel