Onbekend onderdeel

Beste circuits onliners,

Ik heb een onderdeel (condensator, denk ik) in een vloerlampdimmer (12v), voor halogeenlampjes. Op de condensator staat 1j MEF 400. Ik heb begrepen dat het een 100nF polyester condensator is van 400 v. Helemaal zeker weet ik het niet.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar "1j MEF 400" voor staat en waar ik misschien een dergelijke condensator kan krijgen.

Mijn dank is groot,

PS ik weet niet veel van elektronica (beginnend amateur)

Dat is mij ook eens gebeurt. Het was een hele hete vlam die andere dingen had kapot gemaakt.
Uhm ik kon het toen niet meer aan de behuizing zien wat het was.
Maar wat ik wel zag dat was dat de beide zijden op 230V en 0 uitkwamen. Misschien een ontstoor-condernsator ??
Trouwens doet het apparaat het nog ?
In mijn geval was het R.I.P.

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2020 17:22:00 schreef poespas:
Beste circuits onliners,

Ik heb een onderdeel (condensator, denk ik) in een vloerlampdimmer (12v), voor halogeenlampjes. Op de condensator staat 1j MEF 400. Ik heb begrepen dat het een 100nF polyester condensator is van 400 v. Helemaal zeker weet ik het niet.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar "1j MEF 400" voor staat en waar ik misschien een dergelijke condensator kan krijgen.

Mijn dank is groot,

PS ik weet niet veel van elektronica (beginnend amateur)

MEF is een "self healing" type capacitor in dit geval is dat wel mislukt :)
De condensator is metalized polyester film type 0.1J ofwel 0,1 µF ook wel 100nF genoemd 400volt DC (gelijkspanning).
De J staat voor de tolerantie in dit geval 5%.
https://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_5.html

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.