Ledlamp 100W E27

Ik heb een diepstraler met een gasontladingslamp. Die heeft een gewone E27 fitting.
De lamp is stuk en nu denk ik er over om die te vervangen door een ledlamp.
Uiteraard moet daarbij het voorschakelapparaat omzeild worden.

De gasontladingslamp is 150W, om dezelfde lichtopbrengst te krijgen zou de ledlamp ongeveer 100W moeten zijn.
Nu is de vraag: bestaan er ledlampen van 100W met een E27 fitting? Ik kan ze zelf niet groter vinden dan zo'n 20W.

benleentje

Golden Member

Een gasontladingslamp mag qua temperatuur veel warmer worden dan een ledlamp. Je gaat dan ook nooit een 100W led lamp in E27 Fitting krijgen puur omdat het dan gewoon zijn warmte niet goed kwijt kan en dus daarmee de temperatuur te hoog word. Maar het kijken naar vermogen is allang niet meer van toepassing en je kan veel beter naar de lichtopbrengst in lummen gaan kijken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 19 januari 2020 16:59:59 (22%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je hebt van philips directe hpl en son led vervangers, die gaan over de 30W heen. dat zijn de truforce lampen, vsa eruit knippen en klaar. heb er al diverse gebruikt. een 125W hpl lamp heeft een 27W led vervanger. men neemt nooit een 1:1 vervanger mbt lumen opbrengst, immers is de oude lamp al jaren minder licht aan het afgeven, en dat voldeed ook nog, zeker als er ook nog een matte of vergeelde kap over de lichtbron zit.

heb een parking met een 25x hpl 125W vervangen, toch was er meer licht op de grond met de 33W led vervangers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@benleentje: Ik heb ook naar de lichtopbrengst gekeken. En daaruit komt dat ik 100W aan led nodig heb.
Maar uit je antwoord begrijp ik dat de lamp die ik zoek niet bestaat?

Op 19 januari 2020 17:09:34 schreef testman:
men neemt nooit een 1:1 vervanger mbt lumen opbrengst, immers is de oude lamp al jaren minder licht aan het afgeven, en dat voldeed ook nog,

Vind ik een vreemde redenering. Ik kan ook de defecte gasontladingslamp vervangen, dan krijg ik ook weer lichtopbrengst van een nieuwe. En ledlampen nemen in de tijd ook af qua lichtsterkte.

Heb even naar die trueforce lampen gekeken maar qua prijs zijn die niet interessant, kan ik beter een gasontladingslamp kopen. Die is ook duur, maar niet zo duur als een trueforce. Ik had verwacht met led goedkoper uit te zijn maar dat valt dus tegen.

hangt ervanaf, oa de 80W hpl lampen zijn er al niet meer. dit zal de laatste gasontlading lamp zijn.

volgende keer beter heel armatuur vervangen, heb je meer licht van, komt immers maar aan 1 kant licht uit.

100W heb je niet aan ledvervangers, die kunnen hun warmte niet kwijt.

heb je al eens gekeken wat een 1000W halogeenstaaf doet aan lumen? als je daar een ander armatuur voor wilt, kost het wel wat. terwijl geen hond klaagt over de helft aan lumen uit een led armatuur. nog geen klant gehad die dat deed, wel dat er teveel licht uitkomt..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 januari 2020 17:42:21 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 januari 2020 17:40:24 schreef testman:
100W heb je niet aan ledvervangers, die kunnen hun warmte niet kwijt.

heb je al eens gekeken wat een 1000W halogeenstaaf doet aan lumen? als je daar een ander armatuur voor wilt, kost het wel wat. terwijl geen hond klaagt over de helft aan lumen uit een led armatuur. nog geen klant gehad die dat deed, wel dat er teveel licht uitkomt..

Binnen de Philips True Force en Osram HQL serie heb je toch echt LED vervangers tot 150 Watt netto toe.
Het gros werkt direct op 230V, een enkele LED vervanger heeft een losse leddriver nodig, zoals de SOX LED modellen.
Philips geeft op deze pro serie standaard 50.000 branduren en 5 jaar garantie dus met de warmtehuishouding moet het dan wel goed zitten.

Een 1000W halogeenstaaf doet gemiddeld 20.000-25.000 lumen en zit hoofdzakelijk in grotere bouwlampen.
Een stevige LED bouwlamp van een goed merk met 20.000 lumen output kost rond de €200,00-€250,00 wat ik persoonlijk mee vind vallen.
Wij hebben aantal LED bouwlamp modellen met 28.000 lumen output geplaatst bij bedrijven i.v.m. beveiliging en je hebt een kek stukje licht moet ik zeggen.

maakt het uit, de truforce vind ts toch te duur, meer vermogen wordt niet goedkoper..

sox vervangers zou ik lekker laten, eraf die ouwe rommel en een ander armatuur erop of E27 voet erin. die sox bajonet fitting maakt de ledlamp anders ook onnodig duur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 januari 2020 17:34:34 schreef testman:
maakt het uit, de truforce vind ts toch te duur, meer vermogen wordt niet goedkoper..

sox vervangers zou ik lekker laten, eraf die ouwe rommel en een ander armatuur erop of E27 voet erin. die sox bajonet fitting maakt de ledlamp anders ook onnodig duur..

Tja, het is of wat meer betalen, of uiteindelijk zonder lichtbron zitten. Want het gasonladingsverhaal en andere klassieke high output lichtbronnen is toch een keer einde oefening. Bailey heeft dacht ik de magazijnen van Philips leeggekocht wat nu o.a. via de TU wordt verkocht maar ook dit houdt een keer op.

SOX wel of niet compleet verlaten is soms "The Question". Onlangs een klant die voor de SOX LED optie ging omdat een nieuw kofferarmatuur toch duurder was. Dus Philips True Force SOX LED met driver er in en ik moet zeggen dat er beduidend meer licht uit kwam en sowieso in koel wit i.p.v. oranje licht.

Het probleem is inmiddels opgelost. Er zit nu een 21W ledlamp in en die lijkt in de situatie genoeg licht te geven. Nog een poosje aankijken of we dat op langere termijn ook vinden.

Op 21 januari 2020 16:40:00 schreef T-sec:
[...]

SOX wel of niet compleet verlaten is soms "The Question". Onlangs een klant die voor de SOX LED optie ging omdat een nieuw kofferarmatuur toch duurder was. Dus Philips True Force SOX LED met driver er in en ik moet zeggen dat er beduidend meer licht uit kwam en sowieso in koel wit i.p.v. oranje licht.

sox kun je makkelijker laten liggen, de sox 18E is wel zo in prijs gestegen in enkele jaren, dat een led vervanger er snel aan verdiend is, dat was een lamp van 20€, nu al tegen de 50€ aan t lopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer