carrera servo motor

Carrero servo motor werkt maar maakt heel weinig toeren.
Heb andere autootjes welke wel goed op toeren komen.
Er is sprake van een condensatortje en twee andere onderdelen waarvan ik niet weet wat het zijn (weerstanden).
Wat zijn dit precies voor onderdelen en welke waarde zouden deze eventueel kunnen hebben?

Wat een vreemde constructie. Eén motor die zowel de aandrijving als de besturing verzorgt?
Dat blauwe ding op de motor is een condensator, de twee componenten aan weerszijden van de motor zijn smoorspoelen. Die dingen zorgen samen voor het onderdrukken van stoorspanningen. Die hebben verder geen invloed op het functioneren van de motor.

ik vermoed dat de condensator (staat 100ns op) defect is. Als ik de weerstand meet over de condensator dan is de waarde van de defecte anders dan de weerstand van de "raceauto"die het wel goed doet.
Bedankt overigens voor uw reactie.
Helaas mis ik van beide auto s de veer die aan de voorkant tussen beide voorwielen bevestigd moet worden en waardoor sturen mogelijk is.
Het veertje houdt het plastic tandwieltje wat inderdaad wordt aangedreven door het motortje op de juiste positie.
Door het ontbreken van de veer heeft het tandwieltje geen grip meer op de besturing.
Hoe ik aan dat veertje moet komen wordt denk ik nog een heel gezoek.
Op de eerste foto staat wel het veertje tussen de voorwielen, maar dit is een "geleende"foto, bij mij ontbreken ze dus van beide auto s.

Condensator lossolderen, dan zou het motortje het gewoon moeten doen. Die C is alleen voor ontstoring, en gaat niet zo snel kapot.

Ik verwacht eerder een probleem met het motortje zelf.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Condensator los gesoldeerd en idd dat loste het probleem niet op. Dus ... niets anders dan op zoek naar ander motortje.
Bedankt voor uw reactie. mvg Frans

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Servo?

Dat is de aandrijfmotor toch? Daar is weinig servo aan.

Die condensator en twee spoeltjes zijn voor radio ontstoring, als die spoeltjes wat krap bemeten zijn kan daar genoeg spanning over vallen om het geheel trager te maken.
Een simpele test is die spoeltjes eens te overbruggen, anders kan het zijn dat het motortje voor een hogere spanning of een ander tandwielverhouding bedoeld is.

Ik heb de slotraceshop.nl een email gestuurd, bedankt voor uw reactie. mvg Frans

Lambiek

Special Member

Op 19 januari 2020 10:11:11 schreef Sine:
Servo?

Dat is de aandrijfmotor toch? Daar is weinig servo aan.

Ja ik vind het ook een vreemde constructie. Het is een slotrace auto, daar wordt de besturing door een pennetje gedaan die in de racebaan valt.

Die condensator en twee spoeltjes zijn voor radio ontstoring, als die spoeltjes wat krap bemeten zijn kan daar genoeg spanning over vallen om het geheel trager te maken.

Precies.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 19 januari 2020 10:11:11 schreef Sine:
Servo?

Dat is de aandrijfmotor toch? Daar is weinig servo aan.

Deze sturende slot cars zijn van het type "Carrera 140 servo".

Op 19 januari 2020 10:11:11 schreef Sine:
Servo?

Dat is de aandrijfmotor toch? Daar is weinig servo aan.

Die condensator en twee spoeltjes zijn voor radio ontstoring, als die spoeltjes wat krap bemeten zijn kan daar genoeg spanning over vallen om het geheel trager te maken.
Een simpele test is die spoeltjes eens te overbruggen, anders kan het zijn dat het motortje voor een hogere spanning of een ander tandwielverhouding bedoeld is.

Ik heb de spoeltjes overbrugd. Resultaat is hetzelfde, komt niet op toeren, valt soms zelfs helemaal stil. Brandluchtje. Dus .. einde verhaal, vervangen.
mvg

Op 19 januari 2020 11:12:00 schreef GJ_:
[...]Deze sturende slot cars zijn van het type "Carrera 140 servo".

Motortje is inderdaad van Bühler.

Lambiek

Special Member

Slechte sleepcontacten?

Op 19 januari 2020 11:12:00 schreef GJ_:
[...]Deze sturende slot cars zijn van het type "Carrera 140 servo".

Oké, dat is voor mij ook nieuw. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Het zijn dan ook niet echt "slot" cars.

Lambiek

Special Member

Zijn dat van die dingen waarmee je van baan kunt wisselen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 januari 2020 11:30:18 schreef Lambiek:
Zijn dat van die dingen waarmee je van baan kunt wisselen?

ja klopt,mvg

ik heb hier ook een 140 staan (al een jaar), voor reparatie . Het leuke is dat dat je van baan wisseld door de motor de andere kant op te laten draaien. De auto blijft wel gewoon vooruit rijden.

alles wat ik maak, kan beter.

Op 19 januari 2020 21:20:12 schreef hex173:
ik heb hier ook een 140 staan (al een jaar), voor reparatie . Het leuke is dat dat je van baan wisseld door de motor de andere kant op te laten draaien. De auto blijft wel gewoon vooruit rijden.

weet je ook waar je hier in Nederland onderdelen kunt bestellen ?

helaas, nee, ik heb een jaar geleden wel gezocht. Maar voor zover ik mij herinner wordt dit model met deze constructie niet meer gemaakt. De man die het bedrijf heeft opgestart heeft alles, 30/40 jaar geleden, verkocht. Mooie constructie maar waarschijnlijk te duur. Carrera heeft nu een andere constructie.
De motor op zich ziet er op zich niet zo bijzonder uit. Wel met aan beide zijden een uitgaande as.
Kun je motor niet demonteren, het is een gelijk stroom motor dus zullen er wel "borstels" in zitten en kun je de boel schoonmaken.
gezocht op : carrera 140 servo ersatzteile
https://www.ebay.de/itm/283707442799 flinke prijs het is een Mabuchi motor.
Artikel nummer motor: 79323
als ik het goed zie ?? ...
Als ik google op: -- mabuchi motor 12V -- staat er bij Aliexpress eentje die erop lijkt. Ik weet niet of 12V goed is....as is 2 mm.
Alleen 12000 rpm lijkt mij veel. Misschien wat verder zoeken ...
Waarschijnlijk heeft de Carrera een motor met meer poolparen.

alles wat ik maak, kan beter.