Voorbereiden radio zendamateur

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wonderlijk. Dat antwoord moet natuurlijk zijn 'zenerdiode'. Desnoods 'diode', als ze doorslag in het spergebied meerekenen (hoewel dat bij een gewone diode niet zo'n mooie verticale lijn geeft; daarom bestaan er ook apart zenerdiodes).

Maar dit is geen officiële examenvraag (de vraag zelf wel, maar niet met deze antwoorden erbij).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij multiple choice vragen verwacht ik toch dat er één van de gegeven antwoorden goed is. Hier gaat dat dus mis. Als eerste keus had ik A gekozen, maar die werd fout gerekend.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt het even melden bij de makers van die site. Maar het is geen examenvraag (althans, niet met dié antwoorden).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is gemeld.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 19 januari 2020 23:34:53 (30%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Da's trouwens een mooie verzameling examenvragen; goed gedaan.

Sommige vragen zijn wel oud. 'Van een tv wordt het beeld donker als de amateur gaat zenden'. Dat is nog uit het analoge tijdperk. :)
Bij het echte examen krijg je zo'n vraag natuurlijk niet meer.

e: De informatie is ook wat oud hier en daar. Pas op met het bandplan; dat klopt niet meer. Officieel bandplan voor Nederland hier:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2019-07-01/#Artikel11

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik zou 'diode' pertinent fout rekenen. Je kunt met een heel eind er omheen kletsen elk antwoord wel goed rekenen. 'Zenerdiode' is veruit, met afstand het beste antwoord. Kijk, als 'diode' goed zou zijn, dan is 'zenerdiode' dat ook, en dan heb je ineens 2 antwoorden. Dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen.

[edit] @hieronder: oh shit, ik lees te vluchtig en FET zet me op het verkeerde been :-) Maar ehm, moet transistor dus het goede antwoord zijn? :?

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 20 januari 2020 21:02:16 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

'Zenerdiode' staat niet tussen de gegeven antwoorden, dus diode als antwoord is hier het meest juiste.
Deze karakteristiek past trouwens ook bij een ledje, zij het dat de kniespanning van de 'zenerled' niet scherp is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 20 januari 2020 20:39:01 (36%)

Op 9 januari 2020 18:23:57 schreef grotedikken:
Het lijkt alsof de weg naar het amateurschap begint bij pirateren en CB en dat daaruit als logisch gevolg amateurs groeien.
Er zijn CBers eb piraten die later amateur geworden zijn, maar dat is een kleine minderheid. Gewoon omdat het doel anders is. Amateurs zijn vooral personen met een technische interesse terwijl CBers de voorlopers van de sociale media waren.

Ik denk dat van de 3-meter amateurs een aanzienlijk deel radiozendamateur geworden is. Kijk maar eens op de roepnamenlijst op CQ3meter. https://www.cq3meter.nl/roepnamenlijst/.

Tokkelende 27mc bakkenisten is inderdaad een ander verhaal.. (Breekie breekie, kappie de kapstok en dat soort vaktermen).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 januari 2020 20:24:54 schreef flipflop:
Ik zou 'diode' pertinent fout rekenen.

Het logische antwoord, vooral voor amateurs, is 'zenerdiode'.

Maar de grafiek van een gewone halfgeleiderdiode ziet er ook zo uit (plaatje van Sparkfun):
https://cdn.sparkfun.com/r/600-600/assets/4/4/a/5/b/5175b518ce395f2d49000000.png

Zoals hierboven al gezegd, is belangrijkste verschil met een zenerdiode, dat bij de zenerdiode het doorslaggedeelte mooier verticaal loopt.
En natuurlijk dat de spanning waarbij het gebeurt netjes bekend is en in allerlei waarden, ook lage, verkrijgbaar. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 20 januari 2020 20:24:54 schreef flipflop:
Maar ehm, moet transistor dus het goede antwoord zijn? :?

Nee. Die F-examens zijn mooi opgebouwd. Er is een poel van vragen en een poel van bijbehorende antwoorden. Er moeten 35 vragen beantwoord worden. Ieder examen is anders. Sommige vragen komen terug, maar de antwoordkeuzen zijn bijna altijd anders dan bij een voorgaand examen. Nadat je het examen gemaakt hebt kan je het laten controleren. De goed gegeven antwoorden zijn groen gekleurd, de fout gegeven antwoorden worden rood gekleurd. Na controle kan je de fout gegeven antwoorden alsnog aanpassen. Na aanpassen van al je foute antwoorden kan je weer het examen laten controleren. Ook hier worden de goede antwoorden groen gekleurd en de foute rood gekleurd. Bij een goede correctie heb je dus een rode balk en een groene balk. Bij een foute correctie heb je twee rode balken. Dit kan je net zolang doen totdat je uiteindelijk een groene balk ziet. Hier kreeg ik dus vier rode balken omdat ik vier keer een fout antwoord gegeven heb. Dus ook "transistor" is hier een fout antwoord. Zie rode balk in het antwoord van vraag 1.

Jinny

Golden Member

Interessant, kom wel wat bekende roepletters tegen, maar incompleet is de lijst wel, ik mis ook mensen op die lijst..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Op 20 januari 2020 20:24:54 schreef flipflop:
Ik zou 'diode' pertinent fout rekenen. Je kunt met een heel eind er omheen kletsen elk antwoord wel goed rekenen. 'Zenerdiode' is veruit, met afstand het beste antwoord. Kijk, als 'diode' goed zou zijn, dan is 'zenerdiode' dat ook, en dan heb je ineens 2 antwoorden. Dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen.

[edit] @hieronder: oh shit, ik lees te vluchtig en FET zet me op het verkeerde been :-) Maar ehm, moet transistor dus het goede antwoord zijn? :?

Van de gegeven antwoorden zijn er zonder omheenkletsen 2 goed. Transistor en diode zou ik zelfs precies even goed vinden, simpelweg omdat zenerdiode er niet tussen staat. Hun redenatie was misschien "een transistor heeft een lagere zenerspanning dus dat is een beter antwoord", maar die vlieger gaat niet op omdat er niet bijstaat dat het de BE-overgang moet zijn en als je de transistor CE aansluit, dan krijg je sowieso al een andere grafiek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 januari 2020 21:42:05 schreef maartenbakker:
Transistor en diode zou ik zelfs precies even goed vinden

Ik zou zeggen: "ze zijn allebei het minst fout".

Kijk, als dit een examen halfgeleider-fysica was, dan waren er meer antwoorden mogelijk, met alle mitsen en maren erbij. Maar het gaat hier om een examen voor zendamateurs, en da's niet zo'n diepgaand nivo. Een diode geleidt maar een kant op, in tegenstelling tot een zener. En een transistorkarakteristiek ziet er ook veel anders uit, die heeft meerdere kwadranten. Voor deze vragen moet je nooit te ver doordenken, als je dat moet om tot een antwoord te komen, is het zeker fout :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Op 21 januari 2020 20:14:48 schreef Winstpakker:
[...]

Ik denk dat van de 3-meter amateurs een aanzienlijk deel radiozendamateur geworden is. Kijk maar eens op de roepnamenlijst op CQ3meter. https://www.cq3meter.nl/roepnamenlijst/.

Tokkelende 27mc bakkenisten is inderdaad een ander verhaal.. (Breekie breekie, kappie de kapstok en dat soort vaktermen).

Heb nooit iets met 3 meter of 27 MC gehad of gedaan.
Ik(en velen met mij) werden eerst luisteramateur om dat wereldje te leren kennen. (NL-9686)
De examens voor D en C amateur liepen gelijk op met mijn studie voor Elektronicus bij Dirksen dus dat was geen probleem.
Eigenlijk ben ik nog steeds een luisteramateur die toevallig ook een "C"licentie heeft.
Als ik 10 verbindingen per jaar maak is het veel, en altijd met een digimode,Pactor,PSK etc.De max is 40 Watt uit een Hartkit-2000.10 Watt met PSK/Pactor met een zolderantenne is 9 van de 10 keer voldoende.

Maar zo kan iedereen de hobby (gelukkig)op zijn eigen manier invullen.

Hubie

Special Member

Dit draadje is weer van een paar maanden oud.
Nog geen terugkoppeling gelezen van de TS maar ik hoop dat het examen een positieve uitslag heeft gehad.
Je moet het zò zien:ook al doe je er niets mee,je kan het maar in je zak hebben.
Het zelfde met een een rijbewijs,ik heb het wel maar rijrijd al jaren geen auto meer.
(Een beetje een kromme vergelijking,maar alla)

Anoniem

Is topickicken je nieuwe hobby , hubie?
Zwak argument overigens. Diploma's certificaten en vergunningen zijn er niet gewoon voor de heb, maar omdat je ze nodig hebt om bepaalde zaken te mogen doen.
Goed, je hebt je rijbewijs, maar zou je vandaag nog een examen afleggen, wetende dat je waarschijnlijk nooit meer zal rijden? Ik dacht het niet.

Ik weet wel, er zijn zat non-actieve amateurs die braafjes elk jaar hun vergunning betalen om hun roepnaam te behouden want je weet maar nooit dat het weer kriebelt, net zoals mensen die niet meer rijden hun rijbewijs niet inleveren, maar dat is toch niet hetzelfde.

Hubie

Special Member

Topickicken?Beetje wel,maar ik ben niet de TS.

Jinny

Golden Member

Hmm, ik ben de afgelopen pak 'm beet 5 a 6 jaar ook stil geweest.
Alleen mijn toer draaien als rondeleider met de wekelijkse ronde hier in de omgeving eens in de 5 weken.
Dat is het wel ongeveer nu.
Maar het komt wel weer.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 maart 2020 01:30:21 schreef Hubie:
Dit draadje is weer van een paar maanden oud.
Nog geen terugkoppeling gelezen van de TS maar ik hoop dat het examen een positieve uitslag heeft gehad.
Je moet het zò zien:ook al doe je er niets mee,je kan het maar in je zak hebben.
Het zelfde met een een rijbewijs,ik heb het wel maar rij al jaren geen auto meer.
(Een beetje een kromme vergelijking,maar alla)

Hallo,
Eventjes geleden al weer maar een update is misschien wel op zijn plek. De toets is aankomende vrijdag dus ik heb nog geen resultaat. :) Deze week vrij genomen om nog extra te kunnen leren. Gisteren het stuk over antennes, transmissie lijnen en propagatie doorgenomen. Nu nog een stukje wet en daarna veel oefeningen maken. Voornamelijk lijstjes zoals de qcodes zijn niet mijn sterkste punt.

PE2BAS
Hubie

Special Member

Ok Hardbass,sterkte voor a.s. vrijdag.Die 1 of 2 vragen over Q-codes zou ik me maar geen zorgen maken.

joopv

Golden Member

Veel succes vandaag!

* joopv heeft gisteren toch weer de 42 euro overgemaakt, ook al is hij niet meer actief als zendamateur. Mijn call wil ik toch wel behouden.

Anoniem

En 10 jaar later valt JoopV dood neer op zn seinsleutel bij het afstoffen van zijn Shack. En in een rusthuis roept iemand: hee, de Joop geeft eindelijk weer teken van leven. :-) En iedereen klappert instemmend met zn kunstgebit. Toch fijn,iemand die de economie ondersteunt door vrijwillig belastingen te betalen.

Veel succes Hardbass, hopelijk komen er bij de vele vergunninghouders eens wat actieve amateurs bij want veel hoor ik toch niet als ik eens de banden afloop.

Lambiek

Special Member

Ik heb er niets mee, maar toch veel succes gewenst. :) En we horen het wel hoe het afgelopen is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank u allen, ik heb net de toets gemaakt en heb er een goed gevoel over. De uitslag moet nog even op zich laten wachten. We krijgen de antslwoorden zodadelijk.

PE2BAS