boiler cv ketel

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ beetje off-topic ]]

Mazout is dat een soort van (rode) diesel ofzo? Huisbrand(stook)olie?

Ja, zoals eerder al aangegeven is dat de Belgische* term voor rode huisbrandolie. Men zou denken dat het woord uit het Frans komt, maar in Frankrijk gebruiken ze dan weer liever, tot opperste verwarring, de Engelse term "fuel", die ze dan wel schrijven als "fioul"...

*bemerk dat ik, tegen mijn gewoonte in, van een "Belgisch" woord gewaag: dit is inderdaad een van die zeldzame woorden die in heel Belgie voorkomen, zowel in het NL als het FR, maar niet in Nederland en ook niet in Frankrijk. Een ander voorbeeld is "tapis-plein", dat heet in NL "vasttapijt" of ook wel "kamerbreed", in Frankrijk is het "la moquette".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb een foto. Ik zie in het midden een klein schroefje.
Kan dit de regeling zijn?
Ook een foto van het geheel

evelo

Golden Member

Momenteel is het niet echt koud buiten.

Hoeveel vermogen heeft de ketel? Mogelijk geraakt ie zijn warmte niet snel genoeg kwijt en begint ie daarom te pendelen.

Een thermostaat en thermostatische kranen op de radiatoren in dezelfde ruimte kan ook soms moeilijk zijn. Het kan zijn dat de thermostaat blijft warmte vragen terwijl er al kranen aan het dichtgaan zijn omdat ze warm genoeg hebben.

Probeer eens om de kranen aan de radiatoren helemaal open te zetten en dan sturen met de thermostaat?

thermostaatkranen icm een ruimte thermostaat werkt niet, in de ruimte met de thermostaat moet minstens 1 radiator altijd open staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"werkt niet" is misschien wat kort door de bocht. Hier hangt de kamertermostaat in de woonkamer, en die heeft 1 radiator, met termostaatkraan, die staat permanent op 3 (op een schaal van 0-5). En voorzover ik heb waargenomen ben ik nog nooit doodgevroren, en de ketel is nog nooit ontploft. Wat wordt er dan bedoeld met "werkt niet"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ze gebruikt de thermostaat in de leefruimte niet. Blijft altijd op max staan. Die laat trouwens niet de ketel stilvallen maar stuurt alleen maar de circulatiepomp. Ben er daarjuist nog geweest en het pendelen was al geminderd. De nieuwe ketel is zelfs 4kw lichter dan de ouwe die er stond.
Ik zal het wel goed krijgen,ik zou alleen wel de temp dat de ketel terug aanspringt iets lager willen krijgen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar uw arme schoonmoeder is dan toch permanent slordige 60W aan electriciteit aan het verstoken in de circulatiepomp, ook op momenten dat ze daarmee alleen maar warmte uit haar woonomgeving kan terugpompen naar de ketel? Vreemd hoor, maar natuurlijk doet eenieder haar/zijn ding.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Inderdaad,dat weet ik. Maar krijg er dat maar is uit,ze doet het al jaren zo en wil niet anders weten. Ik heb geprobeerd ze op andere gedachten te brengen maar zonder resultaat. Ik heb trouwens nooit gezegd dat ze arm is. Ze heeft gewoon een klein pensioen en moet een beetje opletten wat ze doet.
Maar dat doet er nu niet echt toe.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

en moet een beetje opletten wat ze doet.

en toch doet ze dat nu juist helemaal niet.

Als de eindgebruiker geen moeite doet om optimaal te werken, dan heeft het geen zin om een optimale configuratie uit te werken. Laat staan dat we hier hulp zouden bieden bij het bedenken/opzetten van zo'n optimale configuratie.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 19 januari 2020 23:19:49 (19%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 19 januari 2020 22:48:31 schreef big_fat_mama:
"werkt niet" is misschien wat kort door de bocht. Hier hangt de kamertermostaat in de woonkamer, en die heeft 1 radiator, met termostaatkraan, die staat permanent op 3 (op een schaal van 0-5). En voorzover ik heb waargenomen ben ik nog nooit doodgevroren, en de ketel is nog nooit ontploft. Wat wordt er dan bedoeld met "werkt niet"?

geen goed aangelegd systeem dan, thermostaatkranen in elke ruimte is voornamelijk bij weersafhankelijke regelingen bruikbaar. een ruimte die bepalend is voor het stoken van de cv zou je niet moeten begrenzen op de radiator, dan stookt de cv elders in huis maar door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik excuseer me dan maar zeker. Ik zocht gewoon wat hulp met een paar elektrische dingen die me niet helemaal duidelijk waren. Ik probeer er het beste van te maken en probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen. En een koppige oude dame hoort daar spijtig genoeg ook bij,kan ik niets aan veranderen.

Een kennis van mij had ooit het probleem dat de centrale temperatuur regeling die alleen de hoofdverblijfsruimte warm maakte. In het studeerkamertje zat je dus altijd met een jas aan.

Alle cv's waren uitgerust met een thermostaatknop. Alleen werkte dat natuurlijk niet. Als de hoofdverblijfsruimte warm is, blijft de cv koud. Dan kunnen de thermostaatkranen in de andere ruimtes wel open gaan, maar veel zin heeft dat niet.

Hij heeft toen elke thermostaatknop uitgerust met een microswitch. Elke thermostaat kwam zo in een soort van reuze or schakeling die dan weer de ketel schakelde. De centrale temperatuur schakelaar (Zo'n ronde honywell.) heeft hij toen buiten bedrijf gesteld.

Dit systeem schijnt jarenlang goed gewerkt te hebben. Jaren later zag ik een keer dat opeens termostaatknoppen op de markt kwamen met inderdaad een ingebouwde schakelaar. Ik vond dit destijds best wel een goed idee. Redelijk zuinig ook.

De TS zou zoiets als dit kunnen installeren. De boiler kun je dan ook uitrusten met een thermostaat die je in dan ook in die reuze or poort opneemt. Dan kan de oude dame de centrale temp regeling permanent op maximum zetten. Die is dan eigenlijk toch buiten bedrijf gesteld.

Als ze het in een ruimte warmer of koeler wil hebben moet ze echter wel aan de thermostaatknop gaan draaien. Dat is misschien wel weer een issue.

Op zich geen slecht idee,ze draait nu toch overal de knoppen zelf open en toe. ze speelt eigenlijk zelf thermostaat. Ik krijg het er alleen niet in dat ze op het laatste als het overal warm genoeg is ook nog aan da laatste knopje moet draaien. Die van de thermostaat. Ik zal dan wel bekabeling moeten trekken niet?

Veel kun je er niet meer aan doen, stoken met een lagere temperatuur gaat niet, ivm salmonella zal de ketel ruim boven de 60 graden moeten blijven.
Wil je dat veranderen zul je extra thermostaten moeten zetten en de ketel aan en uit schakelen als de boiler warme vraagt.

Als de radiatoren inderdaad thermostaatkranen hebben moet de thermosstaat inderdaad altijd aan staan of eruit en doorverbonden.

Ik weet niet hoe een dergelijk systeem tegenwoordig werkt. Zal wel met zendertjes (IOT of LORA misschien) werken. Die kennis van mij had gewoon elke knop voorzien van een schakelaartje. En er liep geloof ik maar een draad door het hele huis naar elke knop.

Daarmee had had hij een soort wired or schakeling gemaakt die de kachel pas uitzette als alle ruimten de gewenste temperatuur bereikt hebben. In die wired OR zou je ook zo een kachel thermostaat kunnen zetten. De boiler krijgt dan eenzelfde behandeling als een ruimte. Als alle ruimtes warm zijn en de boiler nog niet zal de de kachel alleen nog draaien voor de boiler. Alle thermostaat kranen zijn dan dus ook dicht. De kachel verwarmt dan dus ook echt alleen de boiler.

daar heb ik ook al aan het deken geweest. Zo een thermostaat die je op een buis kunt bevestigen. Deze op de uitgang cv water van de boiler,dan kan die de pomp stilleggen en doen aanspringen.
Nu voor mijn eigenlijke vraag. Kan je de thermostaat op de foto bijregelen zodat de ketel op een lagere temp pas aanspringt?