Veiligheids marge?

Ik weer...(voor wie het nog weet...)
Ik heb inmiddels een goed werende weerstandsoldeer apoaraat gemaakt.
Wil nu met iets anders rotzooien.
Race stuurtje voor de pc, zit en motor in.
De fabrikank maakt ook een wat sterkere, vraag me af wat voir marge er is om meer stroom te trekken?
http://en.hengdrive.com/Products/gameracingwheelmotor.html

De bovenste is wat erin zit de onderste is waar ik over denk.
Stuurtje is een Thrustmaster T300RS.

Het lijkt erop dat er elektronica in die motor zit, het is nog maar de vraag of die een hogere stroom toelaat.

Gewoonlijk is de enige echte beperking thermisch, dus voor korte tijd mag je wel meer stroom voeren, omdat de motor thermische massa heeft, en als je de motor goed koelt, door geforceerde koele lucht bijvoorbeeld, of door de stator op een aluminium blok te schroeven waaraan hij warmte kwijt kan, kun je ook voor langere tijd meer stroom voeren.

Bedenk wel dat koppel recht evenredig is met de stroom, en de verliezen kwadratisch.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoi Sparky,

bedankt voor je antwoord!

vanuit verschillende andere fora heb ik wat meer info verzameld mbt dit stuurtje.

- oververhitting van de motor is een probleem bij lang spelen, dit komt blijkbaar doordat de voeding in dezelfde behuizing zit.
Plan is dus om deze te vervangen door een externe.

de huidige motor is idd in een koelhuis geplaatst (zie link)
echter het huis heeft axiale vinnen, terwijl de luchtstroming daar haaks op staat...(alles wordt naar een prijs toe gebouwd..)
Net als in de link zal de fan vervangen worden door een stillere versie.

http://forum.projectcarsgame.com/showthread.php?61608-Cooling-MOD-for-…

ik kan nog geen behuizingen vinden, maar ik heb ook een draaibank, dus alles is te maken.

Plan is ook om hier en daar een lager te vervangen.

en natuurlijk evt een sterkere motor, ik vraag me dus af of dat kan, de sterkere motor heeft net als de originele eigen electronica aan boord, en lijkt net als een stappenmotor apart gevoed te worden.
Ik doe dan de aanname dat de voeding van de motor en de voeding van de rest van de electronica intern gescheiden zijn.

Daarnaast gaat in het rempedaal de pot vervangen worden door een loadcell om druk te meten ipv draaing.

Op 20 januari 2020 10:09:33 schreef Bozothenutter:
- oververhitting van de motor is een probleem bij lang spelen, dit komt blijkbaar doordat de voeding in dezelfde behuizing zit.
Plan is dus om deze te vervangen door een externe.

Een motor heeft borstels nodig om steeds weer te willen draaien. Anders zou ie een kwartslag draaien en dan stoppen. De borstels zorgen er voor dat er dan een nieuwe elektromagneet aangezet wordt die OOK een kwartslag wil draaien.

Maar dit is een borstelloze motor. Dan is de functie van de borstels overgenomen door een stuk elektronica. Dat is wat sparky "elektronica" noemt. En wat jij onterecht "voeding" noemt. Het is geen voeding, maar een stukje ingewikkelde elektronica. Dat kan/moet op de motor getuned worden, afgesteld kan worden voor een specifieke toepassing etc etc. Ik verwacht niet dat je dat zomaar makkelijk door een stukje externe elektronica kan vervangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met voeding bedoel ik in dit geval een trafo, er zit een trafo in het huis van het stuurtje deze voorziet alles van stroom, deze wordt warm.
Door deze warmtebron buiten de stuurwielbehuizing te plaatsen wil ik deze wegnemen.
Er zit electronica die de motor bedient op de printplaten
Wat ik me afvraag is wat er gebeurd als ik een sterkere motor plaats.

[Bericht gewijzigd door Bozothenutter op maandag 20 januari 2020 10:51:51 (39%)

Je zou kunnen proberen om die elektronica uit de motor te halen, en met korte draden buiten de motor te halen, zodat deze beter te koelen is, en je door de koelribben van de motor alleen de warmte van de motor zelf hoeft af te voeren.

Begrijp ik nou goed dat bij je laatste linkje de 2 Evercool fans zijn toegevoegd, en de fan die rechts nog net is beeld is, wel standaard in de behuizing zit? De ribben in lengterichting is inderdaad goedkoper, het ziet eruit als een extrusieprofiel, maar waarom is die wit? Is dat gelakt aluminium?

Als het ding standaard al te heet wordt, is er blijkbaar geen "marge" meer over!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 januari 2020 10:50:41 schreef SparkyGSX:
Begrijp ik nou goed dat bij je laatste linkje de 2 Evercool fans zijn toegevoegd, en de fan die rechts nog net is beeld is, wel standaard in de behuizing zit? De ribben in lengterichting is inderdaad goedkoper, het ziet eruit als een extrusieprofiel, maar waarom is die wit? Is dat gelakt aluminium?

Als het ding standaard al te heet wordt, is er blijkbaar geen "marge" meer over!

Idd extra fans, maar het probleem zit dus in de trafo links van de linker fan.
Deze genereert warmte, en wil ik vervangen doir een externe voeding.

En dan de motor door het sterkere exemplaar?