Vraag over potmeter.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 januari 2020 19:43:13 schreef HD13:
Hier bij "worldwide" Nederland kiezen.
https://www.bucherhydraulics.com/40912/Distributors/index.aspx

Heb een prijs opvraag gedaan maar dat gaat me 437 euro kosten, zou die niet zelf te maken zijn door iemand op het forum?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

zou die niet zelf te maken zijn door iemand op het forum?

Misschien wel, er zijn hier een aantal professionals die dat wel zouden aankunnen. Alleen ben ik niet zo zeker of het dan veel goedkoper wordt, dat kan sterk van het lastenboek afhangen. Vooral in testen en valideren gaat erg veel tijd en dus geld. Ook documentatie is niet vanzelfsprekend. Zeker voor slechts twee stuks reken je er beter niet op, nmbm.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 20 januari 2020 13:47:48 (27%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 13:20:34 schreef Martijndroogers:
Heb een prijs opvraag gedaan maar dat gaat me 437 euro kosten,...

En dat vind je te duur?

Ik wil er juist nog 2 bij hebben!

Wat is de reden dat je er een paar bij wil hebben? Als voorraad of anders?

zou die niet zelf te maken zijn door iemand op het forum?

Dat zal best mogelijk zijn, maar dat gaat ook geld kosten. En dan is het nog maar de vraag of het dan goedkoper wordt.

Stel dat ik het zou doen, dan moet er eerst uitgezocht worden hoe het precies zit. Dan moet ik eventueel een print ontwerpen en maken, dan moeten er componenten besteld worden en het geheel moet in elkaar gezet worden. En niet te vergeten, het moet getest worden.
€, €, €. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 14:05:29 schreef Lambiek:
[...]
En dat vind je te duur?
[...]
Wat is de reden dat je er een paar bij wil hebben? Als voorraad of anders?

[...]
Dat zal best mogelijk zijn, maar dat gaat ook geld kosten. En dan is het nog maar de vraag of het dan goedkoper wordt.

Stel dat ik het zou doen, dan moet er eerst uitgezocht worden hoe het precies zit. Dan moet ik eventueel een print ontwerpen en maken, dan moeten er componenten besteld worden en het geheel moet in elkaar gezet worden. En niet te vergeten, het moet getest worden.
€, €, €. :)

Wij hebben er een trekker bij gekocht en zouden zo makkelijk met twee trekkers kunnen spuiten zonder de kasten uit te wisselen maar daar gaat het toch op uitdraaien denk ik.

Lambiek

Special Member

Als je de besturing met de prijs van een tractor vergelijkt is dat peanuts natuurlijk. :)

Ik vermoed dat de klep met een PWM signaal aangestuurd moet worden, is ook een vorm van spanning regelen. En daar heb je nu eenmaal iets meer voor nodig dan een potmeter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 14:21:53 schreef Lambiek:
Als je de besturing met de prijs van een tractor vergelijkt is dat peanuts natuurlijk. :)

Ik vermoed dat de klep met een PWM signaal aangestuurd moet worden, is ook een vorm van spanning regelen. En daar heb je nu eenmaal iets meer voor nodig dan een potmeter.

En wat gebeurd er stel dat je hem aan gaat sturen met een potmeter?

Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 14:23:23 schreef Martijndroogers:
En wat gebeurd er stel dat je hem aan gaat sturen met een potmeter?

Ik heb het vroeger wel gedaan via een potmeter voor baggerzuigers, daar werd de cutter via een proportioneel ventiel geregeld. Maar daar was maar een max stuurstroom van +/- 500mA vereist.

Het ventiel dat er bij jullie opzit vraagt veel meer, ik dacht iets van tussen de 0.5 en 2.5A. En dat is met een potmeter eigenlijk niet te doen. Dus vandaar dat ze een stukje elektronica gebruiken. Plus dat ze het over een bepaalde frequentie hebben, dus het kan eigenlijk niet anders dan dat het via PWM gaat.

En als je het zeker wil weten, moet je het signaal meten. Dus kijken wat de spanning is en welke stroom er loopt. Eigenlijk zou je dat met een scoop moeten doen, dan weet je gelijk welk en wat voor signaal er op staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 14:30:46 schreef Lambiek:
[...]
Ik heb het vroeger wel gedaan via een potmeter voor baggerzuigers, daar werd de cutter via een proportioneel ventiel geregeld. Maar daar was maar een max stuurstroom van +/- 500mA vereist.

Het ventiel dat er bij jullie opzit vraagt veel meer, ik dacht iets van tussen de 0.5 en 2.5A. En dat is met een potmeter eigenlijk niet te doen. Dus vandaar dat ze een stukje elektronica gebruiken. Plus dat ze het over een bepaalde frequentie hebben, dus het kan eigenlijk niet anders dan dat het via PWM gaat.

En als je het zeker wil weten, moet je het signaal meten. Dus kijken wat de spanning is en welke stroom er loopt. Eigenlijk zou je dat met een scoop moeten doen, dan weet je gelijk welk en wat voor signaal er op staat.

Oké bedankt voor je reactie! Ik zag gister nog achter op de “potmeter” 4k7 staan betekend dat 4K en 7 ampere?

Arco

Special Member

4k7 is 4700 Ohm. (potmeters doen niet aan Amperes... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 15:07:10 schreef Martijndroogers:
Oké bedankt voor je reactie! Ik zag gister nog achter op de “potmeter” 4k7 staan betekend dat 4K en 7 ampere?

Nee 4K7 betekend dat het een waarde is van 4700Ω.
Maar ik twijfel eraan of het wel een potmeter is, is het niet gewoon een stappenschakelaar?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 15:12:42 schreef Lambiek:
[...]
Nee 4K7 betekend dat het een waarde is van 4700Ω.
Maar ik twijfel eraan of het wel een potmeter is, is het niet gewoon een stappenschakelaar?

Ik weet het verschil niet zo goed tussen een potmeter en stappenschakelaar?

Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 15:13:41 schreef Martijndroogers:
Ik weet het verschil niet zo goed tussen een potmeter en stappenschakelaar?

Bij een potmeter voel of hoor je geen klikjes, die kun je verdraaien zonder dat je iets voelt. Bij een stappenschakelaar hoor en voel je klikjes als je hem in een andere stand zet.

Het zou een potmeter kunnen zijn, maar dan is het een ligt type, iets van hooguit 1Watt, maar daar kun je het ventiel niet mee aansturen.

Op welke spanning werkt de schakeling, op 12 of 24VDC?

En vul je woonplaats even in bij je profiel, dat kunnen alleen wij zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 15:18:57 schreef Lambiek:
[...]
Bij een potmeter voel of hoor je geen klikjes, die kun je verdraaien zonder dat je iets voelt. Bij een stappenschakelaar hoor en voel je klikjes als je hem in een andere stand zet.

Het zou een potmeter kunnen zijn, maar dan is het een ligt type, iets van hooguit 1Watt, maar daar kun je het ventiel niet mee aansturen.

Op welke spanning werkt de schakeling, op 12 of 24VDC?

En vul je woonplaats even in bij je profiel, dat kunnen alleen wij zien. :)

Dan is het een potmeter je voelt niks je kan hem zo verdraaien zegmaar, hij werkt
Op 12v zal m’n woonplaats even invullen!

Lambiek

Special Member

Dan is het inderdaad een potmeter en die stuurt de elektronica aan.
Zie je op de printplaat nog iets van een IC zitten? En kun je zien wat voor component er op het koelprofiel zit?

En op de foto zie je volgens mij twee potmeters zitten, zitten er ook twee ventielen op die je apart kunt bedienen?

Zeeland is voor mij te ver, maar misschien dat iemand anders zich geroepen voelt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 15:32:38 schreef Lambiek:
Dan is het inderdaad een potmeter en die stuurt de elektronica aan.
Zie je op de printplaat nog iets van een IC zitten? En kun je zien wat voor component er op het koelprofiel zit?

En op de foto zitten volgens mij twee potmeters, zitten er ook twee ventielen op die je apart kunt bedienen?

Zeeland is voor mij te ver, maar misschien dat iemand anders zich geroepen voelt. :)

Lambiek

Special Member

Wat naast de foto's staat kan ik niet openen. Is nu weg!

Wat staat erop de twee TO220 behuizingen, die tegen het aluminium profiel staan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

4K7A wijst op een lineaire potmeter van 4700 ohm, zoals reeds gezegd; niets bijzonders. Maar zie ik goed dat de roze draden naar een schakelaar gaan bij op de potmeter? Zodat er dan toch wel één klik is?

Overigens ook maar verdacht dat 1 to220 netjes tegen het alu-profieltje geschroefd is; daar waar dat kennelijk ook de bedoeling was voor de tweede, maar die hangt in het ijle te zweven..?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 20 januari 2020 15:46:34 schreef big_fat_mama:
4K7A wijst op een lineaire potmeter van 4700 ohm, zoals reeds gezegd; niets bijzonders. Maar zie ik goed dat de roze draden naar een schakelaar gaan bij op de potmeter? Zodat er dan toch wel één klik is?

Overigens ook maar verdacht dat 1 to220 netjes tegen het alu-profieltje geschroefd is; daar waar dat kennelijk ook de bedoeling was voor de tweede, maar die hangt in het ijle te zweven..?

Ja klopt je hebt inderdaad 1 klik van 0 naar 1

Eentje zit er goed vastgeschroefd en de andere hangt inderdaad los

Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 15:55:06 schreef Martijndroogers:
Eentje zit er goed vastgeschroefd en de andere hangt inderdaad los

En wat staat daar op? :) Kun je dat lezen?

Een van de twee zou zomaar een LM317 kunnen zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 15:58:47 schreef Lambiek:
[...]
En wat staat daar op? :) Kun je dat lezen?

Een van de twee zou zomaar een LM317 kunnen zijn.

Ik ga zo gelijk kijken!

Er staat: op de linkse L78mo8cv gk0w chn 632
Op de rechtse( die vast zit) bts 432e2 h835

[Bericht gewijzigd door Martijndroogers op maandag 20 januari 2020 17:46:57 (45%)

Op 20 januari 2020 17:41:58 schreef Martijndroogers:
Er staat: op de linkse L78mo8cv gk0w chn 632
Op de rechtse( die vast zit) bts 432e2 h835

Die eerste is waarschijnlijk 05 ipv o8, dus een LM78M05CT.

De tweede is een BTS432E2BKSA1.

Op 20 januari 2020 18:56:10 schreef Mrtn1988:
[...]

Die eerste is waarschijnlijk 05 ipv o8, dus een LM78M05CT.

De tweede is een BTS432E2BKSA1.

Het zijn ook zulke kleine lettertjes hahah, bedankt voor het zoeken. Zou ik alle onderdelen op kunnen zoeken? Op de printPlaat staat ook een nummer geen idee of je daar ook iets
Mee kunt?