Ersa RDS 80 met Weller bout mogelijk??

Zoals het onderwerp luidt, is het mogelijk om een Weller soldeerbout te gebruiken op een Ersa RDS 80? Dit omdat ik de snoer van de bout vrij stug vind, maar ik ben wel tevreden over het soldeerstation zelf.
Dus ik dacht, misschien is het wel mogelijk om een andere bout toe te passen. Iemand hier ervaring mee? En welk type komt dan in aanmerking of waar moet ik op letten?
Wellicht zal de connector vervangen moeten worden, maar dat is geen probleem.

Arco

Special Member

Kans dat de temperatuursensors van beide gelijk zijn lijkt me heel klein. Beter een nieuw snoer eraan zetten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij de rds80 kan je de kabel niet vervangen...
Je kan het volgende proberen: https://domen.ipavec.net/en/replacing-cable-ersa-rds80/
Charmant is het niet maar het werkt wel. Een andere ersa bout scoren is ook een optie. ik denk dat alle bouten die met de 0832 of 0842 punten er op moet werken. Ik heb als tweede station een ms8000 met een bout die wel silicone is, bout nummer kan ik eventueel opzoeken vanavond.

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op maandag 20 januari 2020 11:58:09 (17%)

Bedankt voor je link..
Een andere kabel zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn. Maar minder fraai dan een nieuwe bout. Ik hou die optie nog even achter de hand.
Is er een mogelijkheid om er achter te komen wat voor type sensor er in de bout zit?

Arco

Special Member

Koop dan een complete Weller op MP of zo...
Proberen om van twee dingen die niet bij elkaar horen 1 geheel te maken is een hoop gedoe en werkt zelden goed...
(temp sensor moet gelijk zijn: weerstand en betawaarde, en de houder zal ook niet goed passen waarschijnlijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja dat kan uiteindelijk altijd. Maar als kabel vervangen het enige alternatief is, zal het dat wel worden. Onzin om meer dan €150,- uit te geven als ik enkel niet tevreden ben over de kabel.
En via ebay zijn "goedkope" boutjes te koop, dus was het idee om dat eens te proberen. Vandaar de vraag.
Wellicht wordt het dan kabel vervangen.