minpolen voeding aan elkaar knopen

hallo allemaal.

in een projectje waar ik mee bezig ben zitten meerdere voedingen van verschillende voltages.
nu wil ik met een voltmeter van de verschillende voedingen het voltage kunnen zien.
daarvoor zat ik te denken om vanuit de verschillende plussen ene draadje te maken naar een wisselschakelaar en van ui de schakelaar dus naar de volt meter dan door naar de min.
echter hiervoor moeten de minnen aan elkaar ge knoopt worden.
als je dit bij de plus en de min doet is me bekend dat het een probleem gaat geven vandaar ook dat ik alleen de min aan elkaar wil knopen.
graag weet ik of je ongestraft de minnen van verschelende gelijkstroom meters aan elkaar mag knopen?

groeten: peter

Arco

Special Member

verschelende gelijkstroom

Wordt je daar scheel van?... :)
Als het losse voedingsspanningen zijn die niet al op een of andere manier aan elkaar zitten dan kan dat ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het zijn in mijn geval egt 2 losse voedingen die aan de gelijkstroom kant verder op geen een manier met elkaar verbonden verder zijn.
ze zitten wel allebei in de zelfde contactdoos.
dus nee ze zijn niet verder met elkaar verbonden
en nee word er niet scheel van, dat ben ik al HI

Je hebt ook dubbelpolige meerstanden schakelaars.
Die heb ik overwogen voor een projectje met 9 verschillende spanningen. Maar omdat ik de spanningen ook in serie kan zetten (via bananen-pluggen), heb ik uiteindelijk gekozen voor een losse voltmeter met inputs in dezelfde frontplaat als alle outputs*.

https://image.allekabels.nl/image/1071993-0/draaischakelaar-verpakt-per-stuk.jpg

* project is nog niet af, kan 9 AC en bijbehorende gelijkgerichte DC spanningen geven incl. alle combinaties.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 20 januari 2020 19:52:30 (16%)

cou bij mij heb ik een voeding output 5v en 12 v deze stuurt een raspbary py met unipi aan.
de unipi heeft temp sensoren aan ge sloten en bewaakt de temperatuur in een kast en schakel indien nodig een 12v koeling in.
ook kan ik via de unipi een zwaare voeding inschakelen voor men remote zendapratuur dit is een zware voeding.
nu wil ik middels een extra reletje de 12v in de gate houden van de koelingfan en als de voeding van de zend apratuur aan is de voeding bewaken van de zender.
vandaar dus ook schakelbaar