Triac motorsturing

Hallo allen,

Ik ben bezig met een motorsturing voor een 3 fase motor.
de motor moet linksom en rechtsom kunnen draaien, daarvoor gebruik ik 5 triacs. in de bijlage een schematje.

echter, als ik de 3 triacs in gelijding zet voor linksom, draait de motor linksom, maar wanneer de motor uitgeschakeld wordt, wekt hij een inductie spanning op en klappen mijn triacs kapot.

heeft er iemand een idee hoe ik die zelf inductie kan afbreken?
met een DC motor is dat makkelijk, zet er een blusdiode over, maar met AC werkt dat niet zo makkelijk. iemand een idee?

bedankt alvast!
groeten, Teun

Arco

Special Member

Die triacs moeten minimaal wel voor 800v geschikt zijn. Ik zou er ook een varistor over zetten tegen te hoge spanningen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

de triacs die ik gebruik zijn BTA26-800.
die zijn dus voor 800V Vrrm.

echter denk ik dat bij het uitschakelen van de motor de motor dusdanige hoge inductie opwekt en de triacs defect gaan...

Lambiek

Special Member

Pas je ook zero crossing toe? En hoe stuur je het geheel aan? Wil je ook het toerental regelen, of alleen aan en uit zetten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

aan de gate van de traics zit een opto coupler en die wordt gestuurd door een geprogrameerde arduino. zitter verder geen nul doorgang detectie aan.

Lambiek

Special Member

Ben bang dat zoiets zo niet gaat werken. De gekochte types hebben in 9 van de 10 gevallen allemaal zero crossing en om je motor om te polen heb je er twee maal drie nodig.

En heb je ervaring met vermogenselektronica?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom? Je kunt willekeurig 2 van de 3 aansluitingen wisselen om de draairichting om te keren, dus dat zou in principe met 4 triacs kunnen; de middelste is m.i. overbodig.

Bij het inschakelen is zero-crossing detection niet nodig, het is immers een inductieve last, die in eerste instantie zelf de stroom wel beperkt. Je moet wel rekening houden met de inschakelstroom die bijna 5x zo hoog kan zijn als de nominale motorstroom. Bij het uitschakelen blijven de triacs vanzelf geleiden totdat de stroom afgebouwd is, maar op dat moment zit er nog wel een beetje lading in de spoelen van de motor, dus ik zou er sowieso snubbers overheen zetten. Standaard waardes zijn 100R en 100nF in serie, en die kun je dus over elk van de triacs zetten.

Je kunt die inschakelstroom beperken als je de fase gaat aansnijden, zoals gebruikelijk is met softstarters, maar dan heeft je microcontroller dus wel informatie nodig over de nuldoorgang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik gebruik 5 triacs voor de veiligheid, in principe kan het ook met 4 inderdaad. zou het probleem opgelost worden dmv snubbers? de inschakel stroom kan de triac wel hendelen, draaistroom is 2A en startstroom ongeveer 9A. alleen door de hoge inductieve spanning, wanneer ik de triacs uitschakel, dat gaat mis. dan klappen ze eruit...

Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 16:56:24 schreef SparkyGSX:
Waarom? Je kunt willekeurig 2 van de 3 aansluitingen wisselen om de draairichting om te keren, dus dat zou in principe met 4 triacs kunnen; de middelste is m.i. overbodig.

O, hoef je geen twee fase meer te wisselen tegenwoordig?

Bij het inschakelen is zero-crossing detection niet nodig, het is immers een inductieve last, die in eerste instantie zelf de stroom wel beperkt.

En als je op het nulpunt begint is het toch beter of niet?

..., dus ik zou er sowieso snubbers overheen zetten. Standaard waardes zijn 100R en 100nF in serie, en die kun je dus over elk van de triacs zetten.

Dat moet sowieso.

Je kunt die inschakelstroom beperken als je de fase gaat aansnijden, zoals gebruikelijk is met softstarters, maar dan heeft je microcontroller dus wel informatie nodig over de nuldoorgang

Daarom vroeg ik ook of de TS ook het toerental wil regelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ook voldoende dead-time tussen omschakelen? (anders blaas je de boel ook op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

@ SparkyGSX,

Dus dit werkt volgens jou? Want dat gebeurt er.

En het maakt niet uit welke fase je pakt, want je hebt er dan altijd twee die op de zelfde fase staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 17:21:04 schreef Arco:
Ook voldoende dead-time tussen omschakelen? (anders blaas je de boel ook op)

ja, zit 2 sec delay tussen.

Op 20 januari 2020 17:30:35 schreef Lambiek:
@ SparkyGSX,

Dus dit werkt volgens jou? Want dat gebeurt er.
[bijlage]

En het maakt niet uit welke fase je pakt, want je hebt er dan altijd twee die op de zelfde fase staan.

Ik denk dat Sparky bedoelt dat je 1 fase niet hoeft te schakelen en er continue spanning op 1 aansluiting van de motor blijft staan, en dan met 4 triacs fase 1 en fase 2 kunt omschakelen.

Lambiek

Special Member

Dat kan wel ja, als je bijv. L1 continue aan je motor laat zitten. Maar dat vind ik vrij gevaarlijk, dan staat er altijd spanning op één van je motor klemmen. Niet echt aan te raden dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 17:38:47 schreef Lambiek:
Dat kan wel ja, als je bijv. L1 continue aan je motor laat zitten. Maar dat vind ik vrij gevaarlijk, dan staat er altijd spanning op één van je motor klemmen. Niet echt aan te raden dus.

nee precies, daarom heb ik gekozen voor een sturing met 5 triacs.

Op 20 januari 2020 17:06:13 schreef Lambiek:
[...]
O, hoef je geen twee fase meer te wisselen tegenwoordig?

Ja, en dat doe je dus door 2 van de 3 aansluitingen onderling te verwisselen, die 3de kan op zijn plaats blijven. Daar heb je dus maar 4 triacs voor nodig.

EDIT: dat hadden jullie intussen dus ook door, ik moet sneller typen. Met triacs en snubbers staat er sowieso altijd spanning op de motor, maar daar zie ik het probleem niet van in. Ook als je relais gebruikt is het een slecht idee om daar met je vingers aan te zitten zonder het op een veilige manier spanningsvrij te maken.

En als je op het nulpunt begint is het toch beter of niet?

Nee, juist niet, dan is de stroom het grootste, net als bij een transformator. Immers, als je op de top inschakelt, is de integraal tot de eerstvolgende keer dat de stroomrichting omkeert kleiner, en heb je dus minder last van verzadiging.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 20 januari 2020 17:46:39 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 17:44:16 schreef SparkyGSX:
Nee, juist niet, dan is de stroom het grootste, net als bij een transformator.

Dus jij wil zeggen dat een soft-starter "die op de nuldoorgang in schakelt" meer stroom trekt dan wanneer hij bijv. op de top inschakelt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de triac sturing is me duidelijk, ik heb alleen iets nodig om het vermogen van de spoel af te breken wanneer de motor uitgeschakeld wordt. is dat met een snubber op te lossen? of loopt er dan continue stroom omdat ik het over 5 triacs heen zet?

Op 20 januari 2020 17:55:18 schreef Lambiek:
[...]
Dus jij wil zeggen dat een soft-starter "die op de nuldoorgang in schakelt" meer stroom trekt dan wanneer hij bijv. op de top inschakelt?

softstarters zijn er juist voor om de aanloopstroom te beperken naar 3x i nominaal. ze hebben nog wel wat extra toevoeging, maar dit is er zeker 1 van.

Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 17:56:42 schreef Auditeun:
softstarters zijn er juist voor om de aanloopstroom te beperken naar 3x i nominaal. ze hebben nog wel wat extra toevoeging, maar dit is er zeker 1 van.

Ik weet wat zo'n ding doet.

Op 20 januari 2020 17:55:44 schreef Auditeun:
is dat met een snubber op te lossen?

Ja.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Op 20 januari 2020 17:55:18 schreef Lambiek:
[...]
Dus jij wil zeggen dat een soft-starter "die op de nuldoorgang in schakelt" meer stroom trekt dan wanneer hij bijv. op de top inschakelt?

Niet bij het inschakelen zelf natuurlijk (nul is nu eenmaal nul... ;) ), maar daarna wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

@TS,

Hier heb je wat info over snubbers.

BEREKENING SNUBBER VOOR TRIAC.pdf

Op 20 januari 2020 18:08:24 schreef Arco:
Niet bij het inschakelen zelf natuurlijk (nul is nu eenmaal nul... ;) ), maar daarna wel...

Nee, dan is het goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ook weer zo'n schema of schets waar je niks kunt van aflezen. :(

Als je een probleem hebt teken dan iets waar alle componenten benoemd zijn.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2020 18:35:00 schreef MGP:
Ook weer zo'n schema of schets waar je niks kunt van aflezen. :(

Ja, het is een bar schema. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2020 16:56:24 schreef SparkyGSX:
Waarom? Je kunt willekeurig 2 van de 3 aansluitingen wisselen om de draairichting om te keren, dus dat zou in principe met 4 triacs kunnen; de middelste is m.i. overbodig.

Bij het inschakelen is zero-crossing detection niet nodig, het is immers een inductieve last, die in eerste instantie zelf de stroom wel beperkt. Je moet wel rekening houden met de inschakelstroom die bijna 5x zo hoog kan zijn als de nominale motorstroom. Bij het uitschakelen blijven de triacs vanzelf geleiden totdat de stroom afgebouwd is, maar op dat moment zit er nog wel een beetje lading in de spoelen van de motor, dus ik zou er sowieso snubbers overheen zetten. Standaard waardes zijn 100R en 100nF in serie, en die kun je dus over elk van de triacs zetten.

Je kunt die inschakelstroom beperken als je de fase gaat aansnijden, zoals gebruikelijk is met softstarters, maar dan heeft je microcontroller dus wel informatie nodig over de nuldoorgang.

Hebben we het hier dan over 100nF MKT of elco condensatoren? en de 100 ohm weerstand, hoeveel Watt moet de dan zijn ongeveer?
bedankt voor de info iig !