Wandcontactdozen verbinden door isolatiemateriaal heen

Goedemiddag,

Ik ben een doe het zelf persoon uit Noord-Holland die een vraag heeft over electriciteit.

Ik heb 2 wandcontactdozen bijna naast elkaar zitten in een nieuw gebouwde ruimte. 1 wandcontactdoos heeft de drie kabel voor electra, de andere was origineel gepland voor kabel tv en internet, maar dat hoeft niet meer.

Ik wil graag de twee wandcontactdozen met elkaar verbinden om zo ook in de van origine tv/internet wandcontactdoos een dubbel stroompunt te maken.
Nu kan ik een rood/oranje luikje in die wandcontactdozen doorduwen en dan voel ik isolatiemateriaal. Ik zou een verbinding tussen de twee wandcontactdozen kunnen maken, maar ik vraag mij af of dat mag en veilig is.

Kan/mag ik de drie draden zomaar door het isolatiemateriaal laten lopen of is het beter dat ik er een flexibele pvc buis tussen plaats en daar de draden door laat lopen?

Groetjes,
jw50

waarom niet door de pijp voor het internet naar de meterkast, en daar met een lasdoos aftakken op een groep, die van de meterkast bijv, daar zit al een doos tussen doorgaans.

dit zijn geen hollewand dozen, dus ertussen zit steen lijkt me..

ander wordt het boren, lange dunne boor van 12mm en dan schuin boren, stukje xmvk ertussen en klaar.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 20 januari 2020 17:31:32 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Wat je ziet is stukwerk, daarachter gipsplaten dat op een houtenframewerk zit en daar zit toch echt isolatiemateriaal tussen. Ik heb het zelf gevoeld toen ik de oranje klepjes wegduwde.

Uw idee is een optie, maar het beantwoord nog steeds niet mijn vraag. Ik heb echt de ballen verstand van electra en vroeg mij gewoon af of mijn idee kon.

Groetjes,
jw50

De 3 VD-draden mogen niet los in de muur. Als je er een stuk pijp of flex tussen krijgt dan is dat prima, maar zorg dan wel dat het op z'n plek blijft zitten. XMVK of YMVK kan ook.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar moet een buis(je) tussen.
Dus 3 draden door een kunststof buisje.
Maar je mag ook een stukje 3 aderige kabel (van die grijze) gebruiken, dan hoeft het buisje niet.

Ziet er niet professioneel uit. Eigenlijk moeten er zg correctieringen op de inbouwdozen om de voorkant ongeveer gelijk te krijgen met het stucwerk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
RAAF12

Golden Member

Dat bestaat ook, opvulringen? Dat is dan makkelijker dan de dozen opnieuw te plaatsen. Die bubbel gips schuur je er zo vanaf...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 20 januari 2020 19:49:32 (68%)

Ai, ai, wat zie ik?
Doosjes met houtschroeven op de achterwand geschroefd?
Dat mag niet. (of wel?)
De blanke schroefkoppen dienen afgeschermd te worden door een isolerend dopje oid. (dotje siliconekit er overheen ???)

Arco

Special Member

Ziet er inderdaad droevig uit...
(ik heb al veel dozen ingehakt, maar zo bont heb ik 't nog nooit gemaakt. Op de onderste foto zitten de dozen zelfs totaal scheef...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 januari 2020 20:13:42 schreef Arco:
...Op de onderste foto zitten de dozen zelfs totaal scheef...

Fototoestel is dus ook niet al te best.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 januari 2020 19:44:25 schreef RAAF12:
Dat bestaat ook, opvulringen? Dat is dan makkelijker dan de dozen opnieuw te plaatsen. Die bubbel gips schuur je er zo vanaf...

Correctieringen of opvulringen.
Merk doos is Attema.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 20 januari 2020 20:13:42 schreef Arco:
Op de onderste foto zitten de dozen zelfs totaal scheef...)

Dat valt wel mee, bij die attema dozen kun je de binnen ring (waar de schroeven in zitten) vrij draaien.

Op 20 januari 2020 20:13:42 schreef Arco:
Op de onderste foto zitten de dozen zelfs totaal scheef...

De dozen zitten aan elkaar geschoven, dus ze zitten ten opzichte van elkaar niet scheef. Het bovenste deel met de boutjes is draaibaar en dat kun je (als ze niet helemaal vastgestuct zitten) dus voor het laatste stukje correctie gebruiken. Ze zitten nu een heel eind verkeerd gedraaid.

Zoals toet zegt moet er eigenlijk nog wel een ring op omdat ze zo diep zitten. Het lijkt wel of ze achter de gipsplaat zijn geplaatst. Vreemde manier van werken.

De schoeven achterin is natuurlijk een absolute no-go, dat kan je VD beschadigen. Ik denk niet dat hier een electricien aan 't werk is geweest...

If you want to succeed, double your failure rate.

hobby werk dit, normaal zet je in een hollewand de UHW50 dozen, niet de U50 inbouwdozen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als ze aan elkaar geschoven zijn, dan kan je gewoon het koppelstukje doorprikken, en daar draden doorsteken.Maar idd correctieringen zijn geen overbodige luxe...En een beetje langere M3 boutjes dan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste mensen,

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdragen. Ik heb een hoop opgestoken.

Ik heb besloten geen draad van de ene wandcontactdoos naar de andere te trekken. Ik laat draad doortrekken waar eigenlijk de tv/internetkabel doorheen zou gaan en deze laat ik in huis goed aansluiten. Ik lees ook veel commentaar op de manier waarop alles is ingebouwd/aangesloten. De ruimte is door een vakkundige aannemer gebouwd en deze doet zijn werk goed. Er zit geen steen achter de wandcontactdozen. Zoals ik al zei, het is stukwerk/gips/houtenframe met isolatiemateriaal.
Dat er schroeven voor hout zijn gebruikt is logisch, aangezien er een houtenframe achter zit.
Het stukwerk wat over/langs de wandcontactdozen zit, kan ik makkelijk weghalen. De boel is ook goed recht ingebouwd. Opvulringen is een optie waar ik zeker na ga kijken.

En mijn fototoestel (telefooncamera) hield ik waarschijnlijk niet goed recht voor een wandcontactdoos ;)

Groetjes,
jw50

Zoals hierboven aangegeven denk ik dat die dozen gewoon recht zitten.

Maar het is NIET toegestaan schroeven achterin die dozen te zetten. Jouw aannemer kan op jou vakkundig overkomen (en misschien al het andere werk ook goed uitgevoerd hebben), maar dit is NIET hoe een professional dit hoort te doen.

Zoals testman aangeeft zijn er speciale hollewanddozen voor in gipswanden. Bijkomend voordeel is dat de doos dan vlak met de voorzijde van de gipswand uitkomt.
En als er een keer een situatie is waarbij je wel een schroef achterin moet zetten dan zijn er dozen met een voorziening voor die schroef, waar een plastic rand langs zit zodat de draden niet kapot kunnen schuren. Maar hollewanddozen zijn hier gewoon de enige juiste keuze.

If you want to succeed, double your failure rate.

Jochem, door wie of wat is dit met die schroeven NIET toegestaan?

vergeten

Golden Member

Het is NIET toegestaan omdat de schroefkoppen de isolatie van de VD draad kunnen beschadigen.
Als dat met de fasedraad gebeurd en de schroef onder spanning komt te staan, leid de schroef de spanning tot buiten de lasdoos!

Meestal doet men dit om de doos op zijn plek te houden tijdens het bouwen en stucken.
Als dat klaar is (en uitgehard) draai je de schroeven er toch gewoon uit en dek je de gaatjes af met isolatietape! (of dichtkitten met siliconen)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat was mijn vraag niet, mijn vraag is door WIE of door WAT dit NIET is toegestaan.

elmowww

Golden Member

Dat het niet de netste oplossing is, en dat er speciaal dingen voor bestaan doen mij nog niet persé geloven dat hier niet toegestaan is.

Ofwel, wie bepaalt dat het niet mag? Ik zou het zelf met wat aandacht wellicht ook wel zo doen. (verzonken schroef, en natuurlijk vergewis ik mij er van dat er geen kans is dat de isolatie beschadigd raakt).

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik heb het toen ik voor een installateur werkte geleerd, wat mij doet vermoeden dat het in NEN1010* staat. Maar ik ga het nu niet nazoeken. Misschien weet iemand anders waar het staat?

Het had te maken met mogelijk beschadigen van de draad, in combinatie met het tenietdoen van de (dubbele) isolatie omdat je een stuk metaal door de doos heen jaagt.
Als je een doos hebt met een opstaande rand rond de schroef, voorkom je dat de bedrading in aanraking kan komen met de schroef waardoor de isolatie wel weer in stand blijft.

*Ik weet dat NEN1010 geen wet is, maar als je geen specifieke afspraken met je aannemer hierover maakt, vind ik dat je er vanuit mag gaan dat hij de suggestie uit het bouwbesluit (ergo de NEN1010) hanteert. En als je wel specifieke dingen in je offerte/overeenkomst hebt staan, dan staat daar meestal alsnog NEN1010.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 januari 2020 12:56:38 schreef vergeten:
Het is NIET toegestaan omdat de schroefkoppen de isolatie van de VD draad kunnen beschadigen.
Als dat met de fasedraad gebeurd en de schroef onder spanning komt te staan, leid de schroef de spanning tot buiten de lasdoos!

Ik vind dit wel erg ver gezocht. Die schroef moet dan aan de andere kant uit de wand komen. En beschadiging van de draadisolatie zal ook wel meevallen. In ieder geval zet ik dozen in een holle wand ook zo vast. Ik zie daar geen enkel bezwaar is.

mel

Golden Member

Er ZIJN inbouwdozen, waar aan de buitenkant schroefoogjes zitten.
Ik meen van ABB, ik ben er al te lang uit..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vind het eerlijk gezegd niet vergezocht dat een VD-draad beschadigd raakt door een schroef in een lasdoos. Sterker nog: ik heb het vaker gezien. Verderop wordt in een andere doos wat aan de draad getrokken (onbewust, of bewust om wat speling te creëren), en dan schraapt de draad aan het andere eind (in een dichte doos, waar de draden lekker opgepropt zitten) langs de schroef. Dat gaat niet meteen fout, maar na verloop van tijd wel.

En dat die schroef onder normale omstandigheden niet buiten de je gipswand uitsteekt dat is waarschijnlijk waar. Maar allerlei voorschriften in NEN1010 houden rekening met uitzonderlijke gevallen, zodat 1 op zichzelf staande failure mode meestal nog geen desastreuze gevolgen heeft.

Je zal mij nooit horen zeggen dat je met gezond verstand niet van een norm of regel af mag wijken. En zeker met verbouwingen in bestaande installaties moet je soms wat creatief zijn. Maar om meteen tijdens nieuwe aanleg al het verkeerde materiaal te gebruiken vind ik van weinig professionaliteit getuigen.

If you want to succeed, double your failure rate.

in een lasdoos mogen geen vreemde metalen van buiten de doos komen, standaard iets wat een installateur weet. pas nog een sluiting gehad waar men gewoon 40 mm houtschroeven in een centraaldoos deksel had gedraaid, dan krijg je dus ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer