Van 14 naar 12 volt

Hallo,

Ik heb een probleem met het telkens door branden van achter lichten auto!
Het betreft lampjes van 12 volt 5 Watt (BA15S)

Ik heb de boord spanning gemeten en deze is 14,3 tijdens draaiende motor bij stilstaande motor 12,8 a 13 volt normaal dus.
Nu dacht ik is er of is het zelf te maken een soort spanningsregelaar van 14 naar stabiel 12 volt ?

Bedankt alvast.

Eenvoudigste is waarschijnlijk 1 of twee diodes in serie.

Een spanning van 14,3V bij draaiende motor is vrij normaal voor een auto. De lampen zouden daar tegen moeten kunnen als ze als autolamp verkocht zijn.
Als je er iets aan wil doen is het simpeler om een weerstand in serie te zetten.

Arco

Special Member

Goed merk lampjes nemen, dan zul je wel geen problemen meer hebben (14.5v moeten ze makkelijk aan kunnen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[sarcasme modus]
Geen Opel meer kopen! ;)
[/sarcasme modus]

Welk merk lampjes zet je er terug in?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zoals KlaasZ al zegt is 14.3V niet het probleem. Het lijkt me handig om eerst uit te zoeken waarom de lampjes wel kapot gaan.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Gezien je forumnaam, gaat het om een Fiat/Bertone X1/9? (Zelf heb ik een Bertone)

Controleer eens aan de contacten van de achterlichten of de volle boordspanning daarop staat. En controleer ook de massa van de achterlichten. Deze willen ook wel eens slechter worden. Ook de contacten in de lampfitting zelf goed nakijken.
De lampjes zouden idd niet zo snel kapot mogen gaan. Maar ik heb het wel vaker zien gebeuren bij auto's waar de elektrische verbindingen niet helemaal lekker van waren.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
dijkmane

Golden Member

ooit in een Opel Astra, na vele klachten van doorbrandende lampen, was een officiele modificatie de montage van een bruggelijkrichter ( en dus 2 diodes in serie ).
daarna ging het inderdaad iets beter

In no Sense, Nonsense

Meest waarschijnlijke kans is goedkope lampjes van een slecht merk. De vijf euro autolampen setjes bijvoorbeeld. De lampen daarvan gaan maar twee manden mee. Toen bij mij alle gekregen setjes opgestookt waren heb ik gewoon Philips halogenen gekocht en die zijn nooit meer defect geraakt.

Andere mogelijkheid is een te hoge boordspanning maar dat is te meten en gezien jou metingen is dat niet geval.

Slechte verbindingen met spanningspieken tot gevolg zou ook nog kunnen maar is niet heel waarschijnlijk.

Nee geen Fiat X1/9 maar Opel Meriva
Al diverse lampen merken gehad Philips En Osram de laatste hielden het langst vol !
Maar mijn vraag is kan ik die 14 volt terug brengen naar 12 volt maar hoe ?

Op 20 januari 2020 20:39:34 schreef X19:
Maar mijn vraag is kan ik die 14 volt terug brengen naar 12 volt maar hoe ?

Op 20 januari 2020 13:11:17 schreef dijkmane:
ooit in een Opel Astra, na vele klachten van doorbrandende lampen, was een officiele modificatie de montage van een bruggelijkrichter ( en dus 2 diodes in serie ).
daarna ging het inderdaad iets beter

Trillingen? https://www.motor-forum.nl/threads/mogelijke-oorzaak-chronisch-doorbra…

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 20 januari 2020 20:47:34 (12%)

achterlichten gaan vele duizenden km mee doorgaans, dit zal geen spanning probleem zijn, maar eerder een gaar armatuur, vocht of lichten bijv in de kofferklep, die te hard wordt dichtgegooid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 20 januari 2020 20:54:08 schreef testman:
achterlichten gaan vele duizenden km mee doorgaans, dit zal geen spanning probleem zijn, maar eerder een gaar armatuur, vocht of lichten bijv in de kofferklep, die te hard wordt dichtgegooid.

Dit is nu iets waar LED-lampjes misschien wel op hun plek zijn, maar het blijft vreemd , 14-15V is een normale bedrijfsspanning voor een auto met draaiende motor.

Op 20 januari 2020 20:54:08 schreef testman:
achterlichten gaan vele duizenden km mee doorgaans, dit zal geen spanning probleem zijn, maar eerder een gaar armatuur, vocht of lichten bijv in de kofferklep, die te hard wordt dichtgegooid.

of te vaak over dat smerige drempeltje is de straat

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 20 januari 2020 21:04:54 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 januari 2020 20:39:34 schreef X19:
Maar mijn vraag is kan ik die 14 volt terug brengen naar 12 volt maar hoe ?

Nou, dat antwoord staat er dus al een paar keer :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Is er ergens een schema met die diodes of weerstanden ?

Als je een enkel lampje wilt beveiligen (met lagere spanning), dan een diode in serie met de plusleiding. Wanneer je het hele lichtcluster wilt beveiligen, dan kun je kijken of je de massaleiding van een lichtcluster kunt voorzien van een diode. MAAR... dan moet niet de massa ook via het chassis en de montageschroeven lopen.

Voor alle manieren geldt dat de diode de benodigde stroom moet kunnen geleiden en in een auto heb je het al snel over meer dan 2 ampere (21W lampje). (Een hele bekende diode is de 1N4001, maar die is maar 1A)

Hier een voorbeeldje, zal hem vervangen als ik een betere vind (want deze is niet op 12V, toont geen lampje en toont voor jou ongeschikte diodes (Schottky denk ik gezien de nogal lage doorlaatspanning van 0,25V).
https://i.stack.imgur.com/uzSGB.jpg

Met name voor een heel lichtcluster, zou een diode-brug een oplossing zijn: met koelmontage zijn die vaak voor 25A of nog meer. (en de keuze of je één of twee diodes gebruikt, één is 0,7V 'verlies', twee is 1,4V verlies, dus 12,6V ipv 14,0V.).
https://image.allekabels.nl/image/1074420-0/gelijkrichter-800v-35a-kbpc3508-gelijkrichter-800v-35a-kbpc3508.jpg

Let ook op dat je geen Schottky diodes koopt: die hebben minder verlies, vaak is dat gewenst, nu juist niet ;)

Draad naar de gloeilamp doorknippen. Op beide uiteinden een fastonnetje/schuifschoentje monteren. Het fastonnetje naar de lamp sluit je aan op de + van de bruggelijkrichter. Het fastonnetje naar de lichtschakelaar sluit je aan op de - van de gelijkrichter. De twee niet aangesloten fastontabjes (daar staan golfjes bij getekend) van de gelijkrichter isoleer je. Daar staat tenslotte ook 12V op. Isoleren gaat het gemakkelijkst door een geisoleerd fastonnetje over de ongebruikte tabs te plaatsen. De gelijkrichter schroef je ergens aan de auto vast.

Hugo Welther

Moderator

Is dat een CAN-bus auto? Dan gaat ie gegarandeerd in storing met een brugcel er tussen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.