Wat doet de netbeheerder?

Heel vaak hoor ik de vraag voorbij komen wat een netbeheerder nou precies doet. Mensen zien vaak bussen rijden, maar hebben dan geen idee wat wij als monteurs doen. Nu ben ik benieuwd of er hier nog mensen die geïnteresseerd zijn in het werk van een netbeheerder en dingen willen weten. Er is namelijk een groot tekort aan monteurs bij de netbeheerders, dus misschien dat er via deze weg nog mensen warm gemaakt kunnen worden!

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Shiptronic

Overleden

Monteurs zijn er zat te vinden, maar dan moeten ze eerst een fatsoenlijk loon bieden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 januari 2020 21:10:22 schreef Shiptronic:
Monteurs zijn er zat te vinden, maar dan moeten ze eerst een fatsoenlijk loon bieden.

Bij de netbeheerder waar ik werk hoor ik niemand echt klagen. Ik weet niet wat jij een fatsoenlijk loon vind voor een monteur?

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Even aangeven of het om NL of B gaat. Ik kan me voorstellen dat daar verschil in is.

Wat ik weet voor B, bij de vrijwillige brandweer hebben ze een verzekering die loonverlies compenseert bij ongeval of overlijden tijdens een interventie. Vrijwilligers die meer verdienen moeten dit melden en staven. In onze gemeente waren er bij de invoering er van 2 personen die in aanmerking kwamen om te verhogen. Een bandwerker in een autofabriek en iemand die voor de netbeheerder aan de midden spanning werkte. Werken aan hoogspanning geeft nog een beter loon.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mvdk

Golden Member

@Elektriciteitsmeneer: voor welke netbeheerder werkt u, als ik zo vrij mag zijn om te vragen?
Als u en uw mensen aan ondergrondse kabels moet gaan werken, hoe stelt u dan vast dat u de goede heeft? (geeft zo'n rommel als je de verkeerde schiet)
(En ik weet dat er tegenwoordig word geknipt).

Een technicus middenspanningsinstallaties word onderbetaald. De jongens leren zich suf, moeilijke examens, stressvolle situaties.
Dan willen de baasjes dat de mannen die ergens aan een installatie aan het werk gaan, zelf ook nog het schakelwerk doen. Dan word een dag wel kort.
Vroeger gingen de opzichters met een aanwijzing als VD (verantwoordelijk deskundige) op pad om vrij te schakelen, als de boel vrij was kwamen ze dat op de werkplek mededelen, en dronken dan ook nog een koffie mee. In de tussentijd hadden de monteurs alle spullen alvast klaar gelegd, nu worden de spullen naderhand pas uitgepakt, tijd om koffie te drinken is er niet meer.

Dat laatste is niet alleen daar. In welk beroep bij een groot bedrijf is er geen haast tegenwoordig?

Jinny

Golden Member

Vergeleken met wat ik in de zeevaart verdien als troubleshooter in de electro is er geen netbeheerder die voldoende betaald.

Edit, desalniettemin ben ik best wel nieuwsgierig wat jullie meer doen dan kuilen graven en kabels repareren..

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 20 januari 2020 21:37:45 (31%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Nou je moet toch nen 3840 hebben
En nen3140 Iv wv, niet die tool test
Enig idee wat je aan het doen bent.

Minimaal 40k ex + beetje reiskosten lijkt mij wel het minimale

Het is toch ff iets anders als tante mien die een keertje vroeg bij ome jaap in bed kruipt omdat de stroom alleen bij hun uitviel door een getripte main fuse.. (overigens heb je 9 maanden later er wel een neefje of nichtje bij)

En NEE ik heb geen interesse!
Ik werk nu met van alles, elektronica, ict, hoogvermogen, industrie, radioactiviteit en ja heb ook alle bovenstaande bevoegdheden. Heb alleen op mijn vloot zelf geen HV.. Das wel jammer.. Wel de 3840..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 20 januari 2020 21:41:05 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

40k? Dat kreeg ik als liftmonteur ook niet.. Nog geen 30k zelfs...

Jinny

Golden Member

Hmmm, nee, ik zeg niet wat ik momenteel bij elkaar schraap.
40K op jaarbasis?
Neu, meer...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 20 januari 2020 21:08:52 schreef Elektriciteitsmeneer:
Er is namelijk een groot tekort aan monteurs bij de netbeheerders, dus misschien dat er via deze weg nog mensen warm gemaakt kunnen worden!

Hier in het hoge noorden bij Enexis hebben ze mensen zat, laats nog een kennis daar gesolliciteerd, maar werd afgewezen omdat hij niet 40 uur wil werken. Als er monteurs tekort zijn, dan was dit vast geen probleem, Enexis heeft blijkbaar de luxe om te kiezen.

Op 20 januari 2020 21:29:24 schreef buckfast_beekeeper:
Even aangeven of het om NL of B gaat. Ik kan me voorstellen dat daar verschil in is.

Wat ik weet voor B, bij de vrijwillige brandweer hebben ze een verzekering die loonverlies compenseert bij ongeval of overlijden tijdens een interventie. Vrijwilligers die meer verdienen moeten dit melden en staven. In onze gemeente waren er bij de invoering er van 2 personen die in aanmerking kwamen om te verhogen. Een bandwerker in een autofabriek en iemand die voor de netbeheerder aan de midden spanning werkte. Werken aan hoogspanning geeft nog een beter loon.

In dit geval gaat het om NL.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Op 20 januari 2020 21:31:01 schreef mvdk:
@Elektriciteitsmeneer: voor welke netbeheerder werkt u, als ik zo vrij mag zijn om te vragen?
Als u en uw mensen aan ondergrondse kabels moet gaan werken, hoe stelt u dan vast dat u de goede heeft? (geeft zo'n rommel als je de verkeerde schiet)
(En ik weet dat er tegenwoordig word geknipt).

Een technicus middenspanningsinstallaties word onderbetaald. De jongens leren zich suf, moeilijke examens, stressvolle situaties.
Dan willen de baasjes dat de mannen die ergens aan een installatie aan het werk gaan, zelf ook nog het schakelwerk doen. Dan word een dag wel kort.
Vroeger gingen de opzichters met een aanwijzing als VD (verantwoordelijk deskundige) op pad om vrij te schakelen, als de boel vrij was kwamen ze dat op de werkplek mededelen, en dronken dan ook nog een koffie mee. In de tussentijd hadden de monteurs alle spullen alvast klaar gelegd, nu worden de spullen naderhand pas uitgepakt, tijd om koffie te drinken is er niet meer.

Ik werk zelf voor Enexis. Kabels selecteren wij in de laagspanning vaak door middel van het opzoeken van een kabelmof. Dit is een vorm van selectie, omdat er in de middenspanning geen moffen op deze wijze worden gemaakt. Ook kan er geselecteerd worden door middel van apparatuur welke in de kast of station op de betreffende kabel wordt aangesloten. Op de werkplek kan dan door een soort ontvanger worden gekeken of het dezelfde kabel is. Verder kan het door de kabel waar mogelijk te volgen vanaf het begin. En tijd om koffie te drinken is er zeker nog wel.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
mvdk

Golden Member

Op 20 januari 2020 21:38:14 schreef High met Henk:
Nou je moet toch nen 3840 hebben
En nen3140 Iv wv, niet die tool test

Da's het makkelijkste. Tis wel een beetje ergernis, je leert de regeltjes, en dan gaan ze de vragen op een hele geniepige manier stellen.
Tenminste, zo was het de laatste jaren van mijn werkzame leven, hoop dat er iets is verbeterd.
Maar in mijn vorige post begon ik met een vraag, waarvan ik hoop dat elektriciteitsmeneer daar op wil antwoorden. Bij werkzaamheden aan ondergrondse MS kabels, moet deze geselecteerd worden. Als het de enige is wat daar ligt, is het makkellijk. Moet je jouw kabel uit een wurmenbak selecteren, word het wat moeilijker. Bij ons bedrijf gebruikten we daarvoor een pulsgever, een apparaat wat verbonden werd met 1 of meerdere kabeladers, in het andere huisje werd(en) die kabelader(s) aan aarde gelegd. Meestal is een eindsluiting in een huisje geaard, die aardverbinding werd dan tijdelijk aan beide zijden even losgemaakt. Je hebt nu een geïsoleerde koperdraad in de grond liggen. Het probleem is nu, dat de stroom die door de kabel gaat, weer terug moet naar de bron, de pulsgever. Daarvan ligt de andere pool aan aarde. De onhebbelijkheid van MS kabels is, dat daar, vooral bij de wat langere kabels, ijzeren moffen in kunnen zitten. Die zijn verbonden met de loodmantel. Die terugloopstroom blijft dus niet in het aardrijk, maar pikt aan op die kabel en verzwakt het signaal onder weg. Het signaal raakt zwakker tot halverwege, en raakt dan weer iets sterker. Er zijn bij meerdere netbeheerders al verkeerde kabels geknipt. Mensen schelden dan op de technici die met zo'n klus bezig zijn, dat maakt niet vrolijk.
Ik hoop een beetje met deze ontboezeming dat er wat ideeën los komen voor een iets betrouwbaardere werkwijze.

Edit: dank voor uw antwoord, ik schrijf intussen verder.

Op 20 januari 2020 21:51:17 schreef Mrtn1988:
[...]

Hier in het hoge noorden bij Enexis hebben ze mensen zat, laats nog een kennis daar gesolliciteerd, maar werd afgewezen omdat hij niet 40 uur wil werken. Als er monteurs tekort zijn, dan was dit vast geen probleem, Enexis heeft blijkbaar de luxe om te kiezen.

Dit heeft denk ik te maken met het feit dat er bij een netbeheerder storingsmonteurs gevraagd worden, en geen monteurs. Het verschil zit hem hier in het feit dat een storingsmonteur wel degelijk 40 uur per week moet willen werken, omdat er een storingsdienst is. Hier moet rekening gehouden met de ATW wet op zowel week als maandnorm, en dus moet de tijd tussen twee storingsdiensten voor een monteur lang genoeg zijn (lees 5 weken) om niet over de ATW wet heen te gaan.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
Jinny

Golden Member

Zo een kabelzoeker heb ik hier ook nog in mijn werkplaats liggen, handige dingen vaak.
Heb twee jaar terug (meen ik) een poosje staan kijken bij een man die een kabelmof repareerde nadat een gravertje het ding had geraakt.

Het is geen rocketscience, maar snel besloten dat ik een mooier leven heb.
Zeker de laatste tijd.
Wat HmH zegt, ongeveer zoiets, zonder de radioactiviteit.
Doe werk wat ik leuk vind met voldoende afwisseling en eigen baas. (dat wou Rutte toch zo graag? Dat iedereen eigen baas werd? Nu, het bevalt me inmiddels prima)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 20 januari 2020 22:02:37 schreef Jinny:
Zo een kabelzoeker heb ik hier ook nog in mijn werkplaats liggen, handige dingen vaak.
Heb twee jaar terug (meen ik) een poosje staan kijken bij een man die een kabelmof repareerde nadat een gravertje het ding had geraakt.

Het is geen rocketscience, maar snel besloten dat ik een mooier leven heb.
Zeker de laatste tijd.
Wat HmH zegt, ongeveer zoiets, zonder de radioactiviteit.
Doe werk wat ik leuk vind met voldoende afwisseling en eigen baas. (dat wou Rutte toch zo graag? Dat iedereen eigen baas werd? Nu, het bevalt me inmiddels prima)

Het repareren van kabels is inderdaad geen rocketscience. Echter is het lokaliseren van storingen wel wat lastiger, en uiteraard het monteren in de middenspanning

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
High met Henk

Special Member

@jinny: ik doe het inspectiewerk: huur mensen als uzelf in.
Hoef mijn handen niet vies te maken ;)

Veel handiger en in loondienst.. Geen zorgen..
Hoewel Trouw vandaag meende mijn werkgever wel ff zwart te maken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 januari 2020 21:36:16 schreef Jinny:
Vergeleken met wat ik in de zeevaart verdien als troubleshooter in de electro is er geen netbeheerder die voldoende betaald.

Edit, desalniettemin ben ik best wel nieuwsgierig wat jullie meer doen dan kuilen graven en kabels repareren..

Het grootste deel van ons werk bestaat uit het lokaliseren en repareren van storingen. Ook het vervangen en het ombouwen van stations en kasten is ons werk. Het monteren van moffen en leggen van kabels is vooral het werk van de aannemer.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
mvdk

Golden Member

@e_meneer: het kabelzoekapparaat is mij bekend, dat kunt u uit mijn verhaal halen. Heel vroeger gebruikten ze bij ons een grote weerstand met een klapperend impulsrelais, ding werd gewoon aan een wcd in de MS ruimte aangesloten. Nadeel was dat de impuls in de put geen richting aangaf. Met die tegenwoordige pulsapparaatjes, en de bijbehorende tang, zie je, als alles correct is aangesloten, ook de richting van de puls. Maar in de put kan de impuls van de bewuste kabel zo laag zijn, en de retourstroom in naastliggende kabels zo sterk, dat er beoordelingsfouten worden gemaakt.
Met singles kan je de puls "in de kabel houden". Je sluit dan je pulsgever aan op twee kabeleinden, en lust dan door in het andere huisje, dan moet je nog een keer rijden om dat om te zetten, meeste techneuten doen dat niet, en houden alle drie de einden bij elkaar. Voordeel is daarentegen dat singles nauwelijks met gietijzeren moffen gelast worden, zodat de puls niet in de te selecteren kabel terugloopt. Maar goed, er ligt nog zat oud, waar elke keer weer twijfel bij is.

Ik sprak laatst een monteur van Liander, die ging een aansluiting verzwaren (35A naar 63A). Hij liet mij alles zien, ook de app die hij moest invullen.

Het werk vond ik nogal rommelig, hij was de schroef kwijt om de draad vast te zetten in de zekeringhouder, op een gegeven moment viel er wat stucwerk door de meterkast heen (verbouwingspand) en toen ging hij het met zijn vinger eruit drukken, een paar cm van de hoofdaders af.

Hij zei dat hij dat de nieuwe trend is om bij verzwaring en aanpassingen meter e.d. tegenwoordig dit uit te gaan besteden bij installateurs.

En inderdaad, echt grote projecten worden gewoon bij aannemers neergelegd. Daar hebben netbeheerders al lang niet meer het personeel voor. En dit mag ook niet, want bij grote projecten moeten ze toch aanbesteden.

netbeheerders kunnen niet aan volk komen hier in t zuiden, afgelopen jaar al meerdere projecten gehad die vertraging opliepen omdat de netbeheerder niet op tijd kon leveren. 7 maanden voor je een trafo hebt staan of eigen veld is niks aparts tegenwoordig, terwijl de tijd die daarvoor staat 18 weken is. 2x al vernomen dat projectleiders bij de netbeheerder overspannen waren, en zo de boel bleef liggen op een keuring die maar bleef wachten..

de meters die vervangen moeten worden helpen ook niet echt, dat loopt er ook tussendoor.

de kabeltracer werkt idd goed, zo'n ding ligt op t werk ook, 60cm diep vind je zo terug. bij moeilijk te vinden storingen, komt de vonkentrekker, die zet 2-5 kV op een rotte kabel en waar het knettert zit de fout, soms de tracer met microfoon nodig en soms hoor je het zo al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 20 januari 2020 22:07:26 schreef High met Henk:
@jinny: ik doe het inspectiewerk: huur mensen als uzelf in.
Hoef mijn handen niet vies te maken ;)

Veel handiger en in loondienst.. Geen zorgen..
Hoewel Trouw vandaag meende mijn werkgever wel ff zwart te maken...

Hahaha, oké Sven, dat handen vuil maken doe ik nog wel, dat heb je gelezen..
En kranten lees ik nauwelijks...
Morgenochtend even een aarding slaan en een offerte indienen.
Leuk klusje old school en op 3 km van huis...
Lijkt me leuk om te doen tussen de tochtjes door..
Installatie op een zoldering aanbrengen, lampjes met pijpje door het plafond ipv centraaldoos..

Geen loondienst als ik heb geeft een hoop vrijheid...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 20 januari 2020 22:14:58 schreef mvdk:
@e_meneer: het kabelzoekapparaat is mij bekend, dat kunt u uit mijn verhaal halen. Heel vroeger gebruikten ze bij ons een grote weerstand met een klapperend impulsrelais, ding werd gewoon aan een wcd in de MS ruimte aangesloten. Nadeel was dat de impuls in de put geen richting aangaf. Met die tegenwoordige pulsapparaatjes, en de bijbehorende tang, zie je, als alles correct is aangesloten, ook de richting van de puls. Maar in de put kan de impuls van de bewuste kabel zo laag zijn, en de retourstroom in naastliggende kabels zo sterk, dat er beoordelingsfouten worden gemaakt.
Met singles kan je de puls "in de kabel houden". Je sluit dan je pulsgever aan op twee kabeleinden, en lust dan door in het andere huisje, dan moet je nog een keer rijden om dat om te zetten, meeste techneuten doen dat niet, en houden alle drie de einden bij elkaar. Voordeel is daarentegen dat singles nauwelijks met gietijzeren moffen gelast worden, zodat de puls niet in de te selecteren kabel terugloopt. Maar goed, er ligt nog zat oud, waar elke keer weer twijfel bij is.

Dit heb ik zelf nog nooit gehoord noch meegemaakt. Als er meerdere kabels liggen in de put, moeten de andere kabels altijd uit worden gesloten door middel negatieve selectie. Hier slaat de meter dan uit de verkeerde kant op, waarna we vervolgens nogmaals alle kabels bij langs lopen en de juiste kabel markeren.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Op 20 januari 2020 21:12:33 schreef Elektriciteitsmeneer: Ik weet niet wat jij een fatsoenlijk loon vind voor een monteur?

Dat is een loon waar vraag en aanbod in balans zijn. Waarom zouden (bepaalde) beroepen niet aan marktwerking onderworpen moeten worden? Die hele knelpuntberoependiscussie onzin is hetzelfde als zeggen 'er is een groot tekort aan betaalbare Porsches. Als er een tekort is aan iets moet gewoon de prijs omhoog, moeilijker is het echt niet.